Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance | Test długodystansowy cz. IX | | Systemy

Współczesne samochody wyposażone są w mnóstwo systemów ułatwiających życie kierowcy. Nasza długodystansowa Skoda również oferuje użytkownikowi kilka udogodnień.
Skoda FabiaSkoda Fabia | Krótka historia z sukcesami

Niektórzy twierdzą, że wszelkiej maści "wspomagacze" zabijają w kierowcach zdolność myślenia...może jest w tym trochę prawdy, ale jeśli można ułatwić sobie życie dlaczego tego nie robić.

Samochód: Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance
Aktualny przebieg: 32 327 km
Problemy: brak
Powód testu: Damy wycisk hitowi sprzedaży

Większość systemów w które wyposażono naszą Octavie współpracuje z kamerą zamontowaną w obudowie lusterka wstecznego oraz z radarem umieszczonym w zderzaku. Kamera cały czas monitoruje drogę przesyłając informację do takich systemów jak: Lane Assistant, Intelligent Light Assistant oraz funkcję rozpoznawania znaków drogowych.  Poniżej krótki opis kilku interesujących systemów:

FRONT ASSISTANT - kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania. System nie do końca naszym zdaniem przydatny i jednocześnie odrobinę irytujący. System ten zapobiegać ma kolizjom w mieście. Jednak specyfika ruchu na polskich drogach - jazda zderzak w zderzak czy konieczność dojechania do poprzedzającego pojazdu przed manewrem wyprzedzania sprawia, że system ten stanowi pewne niebezpieczeństwo - potrafi zahamować w najmniej spodziewanym momencie przez co w naszym bagażniku może się pojawić inny samochód. Najbardziej irytujące jest to, że nawet jeśli wyłączymy system w menu pojazdu przy kolejnym uruchomieniu silnika system będzie aktywny.

MULTICOLLISION BRAKE - jeśli dojdzie do zderzenia, hamulec antykolizyjny włącza się tuż po kolizji, tak by zapobiec kolejnym wypadkom. Na szczęście działania tego systemu nie mieliśmy okazji sprawdzić.

LANE ASSISTANT - pomaga utrzymać się na wybranym pasie ruchu. Jeżeli kierowca będzie chciał zjechać z pasa, nie używając przy tym kierunkowskazu, funkcja ostrzeże go zapaleniem się kontrolki i lekko skoryguje ruch kierownicą.  System zapobiegnie zmianie pasa jeśli kierowca np. zacznie szukać czegoś w schowku.

ADAPTIVE CRUISE ASSISTANT - czyli aktywny tempomat, pozwala na zachowanie stałej odległości od pojazdu poprzedzającego. Jest to bardzo przydatne zwłaszcza na autostradach. W razie potrzeby samochód potrafi także samodzielnie przyspieszać lub zwalniać

PARKING ASSISTANT - system wspomagania parkowania, który potrafi samodzielnie zaparkować równolegle lub prostopadle.

Funkcja rozpoznawania znaków drogowych - kamera zbiera informacje o stojących przy drodze znakach. Informacja o ograniczeniu prędkości wyświetlana jest na ekranie między zegarami jak również na ekranie nawigacji.

Octavia wyposażona jest również w komplet czujników parkowania - to dobrze. Źle, że są ekstremalnie czułe. Zdarzało się również że piszczały mimo iż w obrębie samochodu nie było absolutnie nic.

Skoda Octavia - sprawdź ogłoszenia używanych egzemplarzy

Na poprawę bezpieczeństwa wpływają również takie dodatki jak ksenonowe reflektory podążające za ruchem kierownicy, światła do jazdy dziennej, aktywne doświetlanie zakrętów czy aktywny tempomat Adaptive Cruise Assistant.

Jak widać chociażby na przykładzie tych systemów Skoda Ovtavia to nowoczesne auto. Większość z tych udogodnień działa bez zarzutu. Niektóre z nich przybliżymy bliżej w kolejnych odcinkach. Póki co nasza długodystansowa Skoda nas ani przez moment nie zawiodła. Wszystko działa jak w szwajcarskim zegarku. Oby tak dalej...

Skoda Octavia 1.4 TSI DSG Elegance | Kompendium

Nadwozie liftback, 5d
Silnik
benzynowy, turbo, R4, 1395 cm3
Moc 140 KM przy 4500 obr./min
Moment obr. 250 Nm przy 1500-3500 obr./min
Skrzynia biegów dwusprzęgłowa, 7-biegowa
Napęd na koła przednie
Wymiary 4659 x 1814 x 1461 mm
Rozstaw osi 2686 mm
Poj. bagażnika 590 - 1580 l 
0-100 km/h 8,5 s
Śr. zużycie paliwa
8 l/100 km
Prędkość maks. 215 km/h
Cena

od 86 900 zł

ZOBACZ TAKŻE:

Dziewczyny i samochody wczoraj i dziś

Dziewczyny i samochody wczoraj i dziś

Więcej o: