Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance | Test długodystansowy cz. VII | | Wieczne Tornado

Jedni widzą w niej przeciętną Skodę, inni podkreślają udany projekt. Oto cała prawda o stylistyce naszej testowej Octavii
Skoda 1000MBXSkoda Retromantic | Klasyczne spotkanie

Samochód: Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance
Aktualny przebieg: 25 580 km
Problemy: brak
Powód testu: Damy wycisk hitowi sprzedaży

Pewien dziennikarz zapytał kiedyś w wywiadzie znanego europejskiego projektanta samochodów o największe wyzwanie jakie przed nim postawiono. Spodziewał się usłyszeć, że najtrudniej zaprojektować chwytający za serce supersamochód, ale odpowiedź go zaskoczyła. Usłyszał bowiem, że wyjątkowo ciężko zaprojektować popularne auto, które ma odnieść rynkowy sukces. A jeszcze trudniej zaproponować coś, co już wypracowany sukces powtórzy.

W tym świetle projekt trzeciej generacji Octavii przedstawia się w znakomitym świetle. Prawdą jest, że próżno spodziewać się zauroczenia jakiego ludzie doznawali na widok niejednej Alfy Romeo, czy przemiłych dla oka linii proponowanych przez włoskie studia stylistyczne. Jednak dzieło zespołu kierowanego przez Jozefa Kabana zasługuje na pochwałę. Nadwozie Octavii III to projekt, który zarówno może się podobać, jak i pozostanie aktualny przez wiele kolejnych lat.

Trzecia generacja naznaczona jest ostrymi cięciami, którym nadano nazwę - Tornado

Patrząc na testową Octavię widać, że jej koncepcja nie wyważa żadnych drzwi, te zostały już otwarte dawno temu. Wiemy jednak, że eleganckie nadwozie typu liftback sprawdziło się doskonale i w tym zakresie nie ma sensu nic zmieniać. Jego ogromną zaletą jest doskonały dostęp do przestrzeni bagażowej o imponującej pojemności 590 l.

W stosunku do poprzednika znacząco zmieniono linie. Trzecia generacja naznaczona jest ostrymi cięciami, którym aż nadano nazwę - Tornado. Powodują one załamania światła podkreślające masywność auta, a trójkątne formy wpisane w tylną klapę i pas przedni nawiązują do kubizmu, czeskiego stylu w architekturze, z którego nasi południowi sąsiedzi są szczególnie dumni.

Choć podstawowe założenia stylistyczne poznaliśmy już wcześniej przy okazji prezentacji modelu Rapid, to różnice pomiędzy tymi dwoma modelami widoczne są od razu. Octavia jest o XX cm szersza od starszego kuzyna, co podkreśla szeroki grill przedni oraz szerokie przetłoczenie tylnej klapy, w którym znalazło się miejsce na tablicę rejestracyjną.

Skoda Octavia - sprawdź ogłoszenia używanych egzemplarzy

Nie zapomniano też o elementach charakterystycznych dla marki. Na masce znajdziemy krytykowany przez wielu znaczek firmowy o nowej stylistyce, linia boczna okien kończy się tzw. płetwą, którą znajdziemy też w Rapidzie i nowej Fabii, a tylne światła mają rozpoznawalny ostry kształt litery C.

Dla jednych Octavia jest za mało porywająca, dla innych zbyt popularna, by poświęcali jej dłuższą chwilę uwagi. Ale to dobrze zaprojektowany samochód, który przez lata nie straci wiele ze swojej „uniwersalnej” stylistyki. Za kilka lat Tornado będzie uderzało z niewiele mniejszą siłą, niż dziś.

Skoda Octavia 1.4 TSI DSG Elegance | Kompendium

Nadwozie liftback, 5d
Silnik
benzynowy, turbo, R4, 1395 cm3
Moc 140 KM przy 4500 obr./min
Moment obr. 250 Nm przy 1500-3500 obr./min
Skrzynia biegów dwusprzęgłowa, 7-biegowa
Napęd na koła przednie
Wymiary 4659 x 1814 x 1461 mm
Rozstaw osi 2686 mm
Poj. bagażnika 590 - 1580 l 
0-100 km/h 8,5 s
Śr. zużycie paliwa
8 l/100 km
Prędkość maks. 215 km/h
Cena

od 86 900 zł

ZOBACZ TAKŻE:

Zapomniane legendy motoryzacji

Lamborghini MiuraLamborghini Miura

Więcej o: