Fiat 500X | Pierwsza jazda | Nowa jakość

Fiat wprowadza na rynek model, którym chce powalczyć w segmencie małych crossoverów. Na nowym modelu 500X spoczywa niełatwe zadanie podciągnięcia słupków sprzedaży włoskiego producenta

Salon Genewa 2014 | Fiat Panda Cross

Fiat 500X jest uzupełnieniem rodziny 500. Po dobrze znanej "pięćsetce", 500L i jej odmianach Treking oraz Living, przyszedł czas na wersję uterenowioną. W przeciwieństwie do wersji 500L nowy X wygląda po prostu zachęcająco. Widać, że konstruktorzy nie starali się na siłę napompować bryły "500-ki", tylko stworzyli samochód od podstaw, a mimo to nadwozie mocno nawiązuje do pozostałych modeli z rodziny. Układ przednich świateł, czy charakterystyczny grill, sprawiają że od razu wiemy z jakim samochodem mamy do czynienia.

Oferty specjalne na nowe Fiaty

Gabarytami 500X celuje w Citroena C4 Cactus czy Renault Captura. Całość jest spójna, proporcjonalna i zwyczajnie może się podobać. Niektórzy nawet twierdzą, że wygląda najlepiej w segmencie. Dostępnych  jest 12 wersji kolorystycznych, 8 wzorów aluminiowych felg w rozmiarach od 16 do 18 cali oraz całe mnóstwo dodatków, od naklejek na karoserię począwszy, poprzez obudowy lusterek i kluczyków, na boksach dachowych kończąc.

Dodatkowym atutem jest prześwit - 162 mm w wersjach FWD i 179 mm w AWD.

Karoseria ma długość 4 m i 25 cm, szerokość 180 cm i wysokość 160 cm (przy napędzie 4X4 - 162 cm). Dodatkowym atutem jest prześwit - 162 mm w wersjach FWD i 179 mm w AWD. Bagażnik oferuje 350 litrów, a po złożeniu kanapy 1000 litrów (wersja z zestawem naprawczym). Jeśli zdecydujemy się na koło zapasowe wartości te spadną odpowiednio do 245 i 910 litrów. Fiat łączy w sobie kompaktowe wymiary pozwalające sprawnie poruszać się w mieście ze stosunkowo obszernym wnętrzem, które nie męczy brakiem miejsca w dłuższej trasie.

Klient ma do wyboru dwie wersje modelu - pierwsza, bardziej "miejska" (beżowy egzemplarz na zdjęciach) oferuje trzy poziomy wyposażenia: Pop, Popstar i Lounge. Natomiast druga z zacięciem "terenowym" (czerwony), dostępna będzie w wersji wyposażenia Cross i Cross Plus, której wygląd i właściwości jezdne są ukierunkowane na jazdę nieutwardzonymi szlakami. Obydwie wersje dostępne są z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi, które współpracować mogą ze skrzynią  manualną oraz automatami o sześciu lub dziewięciu przełożeniach. Do wyboru są również trzy rodzaje przeniesienia napędu -  4x4, 4x2 i 4x2 z funkcją "Traction Plus" wykorzystującą system ESC do  przyhamowania  ślizgającego się koła - to taka imitacja "szpery".

Wszystkie wersje, bez względu na rodzaj napędu i wybrany silnik (z wyjątkiem Pop), dysponują przełącznikiem trybów jazdy "Mood Selector".

Zawieszenie projektował ktoś kto chyba nie był wcześniej związany z Fiatem. Jest twarde, przez co daje poczucie pewności prowadzenia, a jednocześnie bardzo dobrze wybiera nierówności. W lekkim terenie radzi sobie zaskakująco dobrze - nic nie stuka, nie puka, nie ma się wrażenia, że zaraz coś odpadnie. Pozytywny obraz uzupełnia elektrycznie wspomagany układ kierowniczy, który w dość precyzyjny sposób pozwala prowadzić auto.

We wnętrzu rewolucji nie ma. Odnajdziemy tu instrumenty znane z innych modeli. Wzornictwo jest nowoczesne, a całość przejrzysta i intuicyjna. Gruba kierownica dobrze leży w dłoniach, większość deski rozdzielczej wykończono miękkimi i przyjemnymi w dotyku materiałami. Nawet plastiki, imitujące aluminium, nie przeszkadzają i nie rażą. Pod względem jakości zastosowanych materiałów oraz ich spasowania jest to chyba najlepszy Fiat, jakiego od dłuższego czasu wyprodukowano.

Wideo | Fiat 500X | Niebieska pigułka

Oprócz tego włoscy inżynierowie przyłożyli się do wyciszenia kabiny. Podróżując z prędkościami autostradowymi bez problemu można rozmawiać z osobami siedzącymi na tylnej kanapie. Najbardziej cieszy fakt, że poprawiono coś, co było najsłabszym punktem wszystkich "pięćsetek", mianowicie pozycję za kierownicą - w końcu siedzi się jak w samochodzie, a nie jak na stołku. Fotele obniżono o dobrych kilka centymetrów, są zdecydowanie obszerniejsze, mają dłuższe siedzisko i zapewniają niezłe trzymanie boczne. Jedyne, co pozostało, to okrągłe twarde zagłówki. Szeroki zakres regulacji kolumny kierownicy, jak i samych foteli, każdemu pozwoli znaleźć optymalną pozycję.

Wszystkie wersje, bez względu na rodzaj napędu i wybrany silnik (z wyjątkiem Pop), dysponują przełącznikiem trybów jazdy "Mood Selector" - takie DNA z Alfy Romeo. Do wyboru mamy trzy tryby - Normal, Sport i All Weather. W wersji 4x4 zamiast All Weather odnajdziemy tryb Traction, który przyspiesza przekazywanie momentu obrotowego na tylne koła. Rewolucji nie ma - w trybie Normal wszystko dostosowano do codziennej jazdy nastawionej na komfort i niskie zużycie paliwa, w trybie Sport silnik staje się żwawszy, a układ kierowniczy pracuje nieco ciężej, natomiast All Weather gasi temperament jednostki napędowej.

Fiat 500X ma ogromne szanse na rynkowy sukces. Dobrze wygląda, jeździ absolutnie rewelacyjnie jak na Fiata, a do tego oferuje coś, czego konkurenci mogą mu pozazdrościć - włoski styl.

Crossover Fiata wjedzie do polskich salonów w lutym przyszłego roku. Ceny na naszym rynku nie są jeszcze znane, jednak należy założyć, że 500X będzie nieznacznie tańszy od bliźniaczego Jeepa Renegade. Podczas rynkowego debiutu dostępne będą silniki: 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 140 KM , 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM (obydwa z napędem 4x2 oraz sześciobiegowymi przekładniami manualnymi) oraz 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM,  współpracujący z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i z napędem 4x4. W późniejszym czasie gama zostanie poszerzona o silniki benzynowe: 1.6 l (110 KM), 1.4 Turbo MultiAir2 (170 KM), oraz wysokoprężne: 1.3 MultiJet II o mocy 95 KM i Tigershark MultiAir2 o pojemności 2,4 litra (187 KM).

Summa summarum

Fiat 500X ma ogromne szanse na rynkowy sukces. Dobrze wygląda, jeździ absolutnie rewelacyjnie jak na Fiata, a do tego oferuje coś, czego konkurenci mogą mu pozazdrościć - włoski styl. Jedyne co może te szanse zaprzepaścić, to księgowi, którzy tworzyć będą polski cennik.

Gaz

Dobre wykończenie wnętrza i właściwości jezdne, włoski styl

Hamulec

Mały bagażnik

Fiat 500X | Kompendium

ZOBACZ TAKŻE:

Jeep Renegade | Pierwsza jazda | Zaskoczenie

Oferty specjalne na nowe Fiaty

dane dostarcza:

embed
Więcej o:
Copyright © Agora SA