Fiat 500X | Pierwsza jazda | Nowa jakość

Fiat wprowadza na rynek model, którym chce powalczyć w segmencie małych crossoverów. Na nowym modelu 500X spoczywa niełatwe zadanie podciągnięcia słupków sprzedaży włoskiego producenta
fot. Fiat Salon Genewa 2014 | Fiat Panda Cross

Fiat 500X jest uzupełnieniem rodziny 500. Po dobrze znanej "pięćsetce", 500L i jej odmianach Treking oraz Living, przyszedł czas na wersję uterenowioną. W przeciwieństwie do wersji 500L nowy X wygląda po prostu zachęcająco. Widać, że konstruktorzy nie starali się na siłę napompować bryły "500-ki", tylko stworzyli samochód od podstaw, a mimo to nadwozie mocno nawiązuje do pozostałych modeli z rodziny. Układ przednich świateł, czy charakterystyczny grill, sprawiają że od razu wiemy z jakim samochodem mamy do czynienia.

Oferty specjalne na nowe Fiaty

Gabarytami 500X celuje w Citroena C4 Cactus czy Renault Captura. Całość jest spójna, proporcjonalna i zwyczajnie może się podobać. Niektórzy nawet twierdzą, że wygląda najlepiej w segmencie. Dostępnych  jest 12 wersji kolorystycznych, 8 wzorów aluminiowych felg w rozmiarach od 16 do 18 cali oraz całe mnóstwo dodatków, od naklejek na karoserię począwszy, poprzez obudowy lusterek i kluczyków, na boksach dachowych kończąc.

Dodatkowym atutem jest prześwit - 162 mm w wersjach FWD i 179 mm w AWD.

Karoseria ma długość 4 m i 25 cm, szerokość 180 cm i wysokość 160 cm (przy napędzie 4X4 - 162 cm). Dodatkowym atutem jest prześwit - 162 mm w wersjach FWD i 179 mm w AWD. Bagażnik oferuje 350 litrów, a po złożeniu kanapy 1000 litrów (wersja z zestawem naprawczym). Jeśli zdecydujemy się na koło zapasowe wartości te spadną odpowiednio do 245 i 910 litrów. Fiat łączy w sobie kompaktowe wymiary pozwalające sprawnie poruszać się w mieście ze stosunkowo obszernym wnętrzem, które nie męczy brakiem miejsca w dłuższej trasie.

Klient ma do wyboru dwie wersje modelu - pierwsza, bardziej "miejska" (beżowy egzemplarz na zdjęciach) oferuje trzy poziomy wyposażenia: Pop, Popstar i Lounge. Natomiast druga z zacięciem "terenowym" (czerwony), dostępna będzie w wersji wyposażenia Cross i Cross Plus, której wygląd i właściwości jezdne są ukierunkowane na jazdę nieutwardzonymi szlakami. Obydwie wersje dostępne są z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi, które współpracować mogą ze skrzynią  manualną oraz automatami o sześciu lub dziewięciu przełożeniach. Do wyboru są również trzy rodzaje przeniesienia napędu -  4x4, 4x2 i 4x2 z funkcją "Traction Plus" wykorzystującą system ESC do  przyhamowania  ślizgającego się koła - to taka imitacja "szpery".

Wszystkie wersje, bez względu na rodzaj napędu i wybrany silnik (z wyjątkiem Pop), dysponują przełącznikiem trybów jazdy "Mood Selector".

Fiat 500X

Zawieszenie projektował ktoś kto chyba nie był wcześniej związany z Fiatem. Jest twarde, przez co daje poczucie pewności prowadzenia, a jednocześnie bardzo dobrze wybiera nierówności. W lekkim terenie radzi sobie zaskakująco dobrze - nic nie stuka, nie puka, nie ma się wrażenia, że zaraz coś odpadnie. Pozytywny obraz uzupełnia elektrycznie wspomagany układ kierowniczy, który w dość precyzyjny sposób pozwala prowadzić auto.

We wnętrzu rewolucji nie ma. Odnajdziemy tu instrumenty znane z innych modeli. Wzornictwo jest nowoczesne, a całość przejrzysta i intuicyjna. Gruba kierownica dobrze leży w dłoniach, większość deski rozdzielczej wykończono miękkimi i przyjemnymi w dotyku materiałami. Nawet plastiki, imitujące aluminium, nie przeszkadzają i nie rażą. Pod względem jakości zastosowanych materiałów oraz ich spasowania jest to chyba najlepszy Fiat, jakiego od dłuższego czasu wyprodukowano.

Wideo | Fiat 500X | Niebieska pigułka Wideo | Fiat 500X | Niebieska pigułka

Oprócz tego włoscy inżynierowie przyłożyli się do wyciszenia kabiny. Podróżując z prędkościami autostradowymi bez problemu można rozmawiać z osobami siedzącymi na tylnej kanapie. Najbardziej cieszy fakt, że poprawiono coś, co było najsłabszym punktem wszystkich "pięćsetek", mianowicie pozycję za kierownicą - w końcu siedzi się jak w samochodzie, a nie jak na stołku. Fotele obniżono o dobrych kilka centymetrów, są zdecydowanie obszerniejsze, mają dłuższe siedzisko i zapewniają niezłe trzymanie boczne. Jedyne, co pozostało, to okrągłe twarde zagłówki. Szeroki zakres regulacji kolumny kierownicy, jak i samych foteli, każdemu pozwoli znaleźć optymalną pozycję.

Wszystkie wersje, bez względu na rodzaj napędu i wybrany silnik (z wyjątkiem Pop), dysponują przełącznikiem trybów jazdy "Mood Selector" - takie DNA z Alfy Romeo. Do wyboru mamy trzy tryby - Normal, Sport i All Weather. W wersji 4x4 zamiast All Weather odnajdziemy tryb Traction, który przyspiesza przekazywanie momentu obrotowego na tylne koła. Rewolucji nie ma - w trybie Normal wszystko dostosowano do codziennej jazdy nastawionej na komfort i niskie zużycie paliwa, w trybie Sport silnik staje się żwawszy, a układ kierowniczy pracuje nieco ciężej, natomiast All Weather gasi temperament jednostki napędowej.

Fiat 500X ma ogromne szanse na rynkowy sukces. Dobrze wygląda, jeździ absolutnie rewelacyjnie jak na Fiata, a do tego oferuje coś, czego konkurenci mogą mu pozazdrościć - włoski styl.

Crossover Fiata wjedzie do polskich salonów w lutym przyszłego roku. Ceny na naszym rynku nie są jeszcze znane, jednak należy założyć, że 500X będzie nieznacznie tańszy od bliźniaczego Jeepa Renegade. Podczas rynkowego debiutu dostępne będą silniki: 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 140 KM , 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM (obydwa z napędem 4x2 oraz sześciobiegowymi przekładniami manualnymi) oraz 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM,  współpracujący z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i z napędem 4x4. W późniejszym czasie gama zostanie poszerzona o silniki benzynowe: 1.6 l (110 KM), 1.4 Turbo MultiAir2 (170 KM), oraz wysokoprężne: 1.3 MultiJet II o mocy 95 KM i Tigershark MultiAir2 o pojemności 2,4 litra (187 KM).

Summa summarum

Fiat 500X ma ogromne szanse na rynkowy sukces. Dobrze wygląda, jeździ absolutnie rewelacyjnie jak na Fiata, a do tego oferuje coś, czego konkurenci mogą mu pozazdrościć - włoski styl. Jedyne co może te szanse zaprzepaścić, to księgowi, którzy tworzyć będą polski cennik.

Gaz

Dobre wykończenie wnętrza i właściwości jezdne, włoski styl

Hamulec

Mały bagażnik

Fiat 500X | Kompendium


2.0 Mjet
1.4 Mair
Nadwozie hatchback, 5d
Silnik Diesel, turbo, 1956cm3       Benzynowy, turbo 1368cm3
Moc 140 KM przy 4000 obr./min 140KM przy 5000 obr./min
Moment obrotowy
350 Nm przy 1750 obr./min 230 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia
automatyczna, 9-biegowa      manualna, 6 -biegowa
Napęd 4x4                                           4x2
Wymiary 4280 x 1976 x 1620 mm      4280 x 1976 x 1620 mm
Rozstaw osi 2570 mm
Masa własna
1495 kg 1320 kg
Poj. zb. pal. 48 l
Poj. bagaż. 350 l
Śr.spalanie* 5,5 l/100 km 6,0 l/100 km
0-100 km/h 9,8 s 9,8 s
V-maks. 190 km/h 190 km/h
Cena brak brak


ZOBACZ TAKŻE:

Jeep Renegade | Pierwsza jazda | Zaskoczenie

Jeep Renegade

Zdjęcie Dunlop SP Winter Sport 3D Zdjęcie Continental ContiWinter Zdjęcie Bridgestone BLIZZAK
Dunlop SP Winter Sport 3D Continental ContiWinter Bridgestone BLIZZAK
Porównaj ceny » Porównaj ceny » Porównaj ceny »
Indeksy
Prędkość H - do 210 km/h H - do 210 km/h V - do 240 km/h
Nośność 615 kg 690 kg 875 kg
Parametry fizyczne
Średnica R17 R16 R18
Szerokość 225 225 255
Profil 45 55 45
dane dostarcza:
Więcej o:
Komentarze (31)
Fiat 500X | Pierwsza jazda | Nowa jakość
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Matt

    Oceniono 57 razy 49

    Dobra, dobra a teraz czekamy na nowe Punto, Bravo w 3 wersjach nadwozia, średnią Alfę i SUV-a oraz nowe modele Lancii - w tym Deltę ulokowaną pomiędzy segmentem B i C, Dedrę - jej wersję sedan oraz małą Fulvię.

  • Gość: sss

    Oceniono 33 razy 23

    Te samochód ma najlepszy automat w tej klasie. Tu jest ZF 9 biegowy chodzi jak malina!

  • ksobier

    Oceniono 71 razy 17

    Fiat 500 w kazdej innej wersji niz standardowa to przestepstwo. Tak samo jak dmuchanie Mini do rozmiarow Countrymana.
    Fiat 500 L tragedia, Fiat 500 XL dramat. Fiat 500 to legenda mini samochodow. Nie zabijajcie legendy.

  • Gość: set

    Oceniono 11 razy 7

    Bez sensu te teksty o nowej jakości.
    FIAT nie ma się czego wstydzić już od modeli Stilo, Panda, Croma, Grande Punto, Bravo, 500. To są/były bardzo dobrej jakości samochody.
    Pieprz.....nie o nowej jakości sugeruje, że te starsze FIAT'y są po prostu do niczego a to nieprawda.
    Wiem co piszę, bo na co dzień mam styczność z różnymi samochodami.

  • remo29

    Oceniono 14 razy 6

    "Cena: brak"

    To tyle jeśli chodzi o dywagację nt. ew. sukcesu rynkowego. Jak dowalą ceną z sufitu, to sukcesu nie będzie.
    --
    parada karzełków

  • Gość: aros

    Oceniono 20 razy 6

    Wydaje się spoko, ładnie wygląda, napęd 4x4 czasem by się przydał, jednym słowem fajny jako drugi samochód. Może rozważę przy zmianie :)

  • m.martyn

    Oceniono 6 razy 2

    Gabarytami 500X celuje w Citroena C4 Cactus czy Renault Captura. Całość jest spójna, (...)
    Czego nie można powiedzieć o tekście. Dlaczego w odniesieniu do pierwszego samochodu autor odmienia nazwę marki nie odmieniając nazwy modelu, a w od niesieniu do drugiego czyni odwrotnie? Brak tu konsekwencji.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX