Konfrontacja | Mercedes A45 AMG kontra CLA45 AMG | Bratobójcza walka

Dylemat w salonie Mercedesa: co wybrać, A45 AMG, czy CLA45 AMG? Wybór pozornie zależy od tego jakie nadwozie wolimy. W rzeczywistości różnice są znacznie większe, bo te dwa modele kierowane są do dwóch zupełnie różnych klientów
Mercedes A250 Sport | Test | Preludium do AMG Mercedes A250 Sport | Test | Preludium do AMG

Przez lata AMG pracowało nad swoim wizerunkiem, miało kojarzyć się wyłącznie z ogromnymi silnikami o potężnej mocy i chrapliwym głębokim dźwięku. A tu nagle jednostka o zaledwie czterech cylindrach i pojemności jak ze służbowego sedana. Ale nie zapominajmy, że to AMG, inżynierowie z Affalterbach uznali, że jak już się bawić w ten cały downsizing, to na całego. Stworzyli nie tylko najmocniejszy silnik dwulitrowy, ale pobili rekord dla samochodów seryjnych w ilości koni uzyskiwanych z litra pojemności. 360 z dwóch, czyli 180 z jednego. Brakuje mu jedynie dźwięku znanego ze starych dobrych V8-ek AMG.

Liczba 45 kojarzona jest z dwoma modelami. Czy Mercedesowi chodziło o jak najszersze zastosowanie „rekordowego” silnika AMG, czy uznano, że konieczne jest zaoferowanie go dwóm rodzajom klientów - tego nie wiemy. Fakt, że szukając kompaktowej torpedy z klasycznym trójbryłowym nadwoziem możemy wybrać CLA45 AMG, a pragnąc hot-hatcha z najwyższej półki zadecydować się na A45 AMG.

Co je różni. Rodzaj nadwozia, to na pewno. Wygląd przednich lamp, z pewnością. Oczywiście bagażnik i możliwość jego wykorzystania, banał. Ale to nie wszystko, bliźniacze modele mają też inne nastawy zawieszenia i nieco inaczej zachowują się na torze. Tak, na torze, gdyż na publicznych drogach ciężko jest wyczuć różnicę.

Jak to diabelstwo działa?

Gdy poruszamy się najmniejszymi produktami AMG na co dzień, moc przetrawiona przez dwusprzęgłową skrzynię o siedmiu przełożeniach trafia na przednie koła. Dopiero ich uślizg zmusza elektronikę do interwencji. Zabrałem obydwa diabełki na tor Kielce, by sprawdzić ich prawdziwą naturę. Bo jak się bawić...

Mercedes Klasa C - Ogłoszenia

Silnik A45 AMG rozgrzany, wielka turbina gotowa do pompowania huraganu do cylindrów. Skrzynia oddaje mi kontrolę nad biegami, których sterowanie odbywa się za pomocą łopatek pod kierownicą, można ruszać. Pierwsza setka osiągana jest po 4,6 sekundach. Rewelacja, żaden seryjny hot-hatch nie zrobi tego szybciej. Zmiana biegu okraszona jest rewelacyjnym dźwiękiem, Układ kierowniczy jest ostry niczym żyletka, mam jednak wrażenie, że M GmbH potrafi swoje bardziej naostrzyć. Ostre wejście w zakręt pokazuje doskonałość napędu obu osi, tylne koła włączają się do bitwy o pokonanie łuku błyskawicznie, by A45 wygrał każdą z nich. Kolejny, to samo. Coś wspaniałego. Tak mogłaby wyglądać moja codzienna droga do pracy. Albo zabawa po jej skończeniu.

Audi S3 Sportback | Test | RS-R=S?Audi S3 Sportback | Test | RS-R=S?

Po CLA45 AMG spodziewałem się podobnego, jeśli nie identycznego zachowania. Ale mimo identycznego silnika, skrzyni, napędu i rozstawu osi różnice od razu są wyczuwalne. Nie chodzi też o 30 kg cięższe nadwozie, czy wyzwalający mniej adrenaliny cichszy wydech (nawet ten sportowy). Powodem jest inne zawieszenie powodujące łagodniejsze zachowanie. Niby jest równie szybki, ale zdecydowanie pozbawiony ostrości A45. Jakby wygładzając nadwozie CLA utemperowano także jego charakter. Do bitwy o kolejne zakręty staje na rozkaz oczywiście wygrywając jeden za drugim, ale zawodowym żołnierzem nigdy nie będzie.

Summa Summarum

Jeśli szukacie łobuza, ulicznego rozbójnika, lub wręcz auta do sporadycznych zabaw na torze, A45 AMG będzie o wiele lepszym wyborem. Stworzony m.in. z myślą o rynku amerykańskim CLA45 AMG to mocna maszyna do codziennej jazdy. Dobrze będzie się czuć na eleganckich bulwarach i autostradach, gdyż jest szybka i przyciąga wzrok. Ale ekstremalna jazda nim nie daje nawet w połowie tak dużej frajdy, jak A45 AMG.

Jeśli nadal nie czujecie się przekonani, bądź wolicie sami poznać zalety, wady i charakter obydwu "czterdziestekpiątek", zawsze możecie to zrobić z AMG Driving Academy. Bezpiecznie, na torze, sprawdzając limity aut i własnych możliwości.

Dziękujemy AMG Driving Academy za umożliwienie przeprowadzenia jazd testowych na torze Kielce.



Mercedes A45 AMG vs. Mercedes CLA45 AMG | Kompendium


Mercedes A45 AMG
Mercedes CLA45 AMG
Nadwozie hatchback, 5d sedan, 4d
Silnik R4, benzynowy, turbo, 1991 cm3
Moc 360 KM przy 6000 obr./min.
Moment
450 Nm przy 2250-5000 obr./min.
Skrzynia
7-dwusprzęgłowa
Napęd na cztery koła
Wymiary 4292 x 1780 x 1433 mm 4630 x 1777 x 1432 mm
Rozstaw osi 2699 mm
Masa własna
1480 kg 1510 kg
Poj. zb. paliwa 56 l
50 l
Poj. bagażnika 341/1157 l 470 l
Śr. spalanie 6,9-7,1 l/100 km 6,9-7,1 l/100 km
0-100 km/h 4,6 s 4,6 s
Prędkość maks. 250 km/h 250 km/h
Cena od 185 300 zł od 222 300 zł


ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes AMG GT | Ceny w Polsce

Mercedes AMG GT | Ceny w Polsce

Zdjęcie BLOW GPS50C Europa Zdjęcie GARMIN Nuvi 54LM Europa Zdjęcie TOMTOM START 60 Europa
BLOW GPS50C Europa GARMIN Nuvi 54LM Europa TOMTOM START 60 Europa
Porównaj ceny » Porównaj ceny » Porównaj ceny »
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (12)
Konfrontacja | Mercedes A45 AMG kontra CLA45 AMG | Bratobójcza walka
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: apsik

    Oceniono 37 razy 33

    "Śr. spalanie 6,9-7,1 l/100 km" to spalanie w momencie jazdy przy 90km/h gdy się turbina zablokuje i przestanie kręcić?

  • Gość: Ghost

    Oceniono 12 razy 12

    jedno jest zadziwiające - róznica w cenie 35tys!!!

  • hart_brejker

    Oceniono 5 razy 5

    Chyba wybrałbym sedana, bo jest raczej kompromisem. Nie rozumiem tylko tej różnicy w cenie.
    Zastanawiam się na żywotnością silnika, bo o żywotności rasowych V8 można raczej zapomnieć:)
    Chętnie bym się tym przejechał. Sąsiad ma A45 i jak startuje to słychać jak wszystko odbywa się ekspresowo:)

  • Gość: o rany

    0

    o kuźwa ale sie zesrałem z podniecenia...pryk pryk...uffff

  • kudos

    Oceniono 6 razy -4

    Niezłe auta, ale ja wole S3, tańsze i prawie takie same osiągi. Spalanie realne to 11-12 litrow

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX