Mercedes Vito | Pierwsza Jazda | Uniwersalny pracownik

Trzy długości, dwa silniki w pięciu wariantach mocy i trzy rodzaje napędów - nowe Vito można w łatwy sposób skonfigurować do własnych potrzeb. Powinien też być tańszy od poprzednika

Mercedes Vito pojawił się w 1996 roku zastępując model MB100. Tak jak poprzednik miał przedni napęd, choć silnik powędrował przed kabinę. W drugiej generacji Vito z 2003 roku Mercedes powrócił do koncepcji tylnego napędu oferując także wersje 4x4. Trzecia generacja oferuje wszystkie trzy rodzaje napędów, by jeszcze lepiej odpowiedzieć na indywidualne potrzeby klientów.

Nowy Opel VivaroOpel Vivaro | Pierwsza jazda | Faza druga

Mercedes Vito, podobnie jak Klasa V, opuszcza bramy fabryki Vitoria zlokalizowanej w północnej Hiszpanii. To najstarsza działająca fabryka samochodów dostawczych w Europie, Mercedes otworzył ją w 1954 roku. Jeszcze przez chwilę na jednej linii montowane są jednocześnie modele Vito drugiej (do 10 listopada 2014 r.) i najnowszej trzeciej generacji. Różnice pomiędzy nimi widać głównie w obrębie przedniego pasa i tylnych świateł. Te ostatnie nie dochodzą już tak wysoko jak u poprzednika, ale i tak zapewniają dobrą widoczność dla kierowców jadących za nami.

Na początku trzeba wspomnieć o napędach. Wersje 109 i 111 wprawiane są w ruch silnikiem 1.6 CDI przekazującym napęd na koła przednie. Mocniejsze 114, 116 i 119 mają pod maską znany z poprzednika silnik 2.1 CDI ustawiony wzdłużnie i napędzający tylne koła. Wykazując odrobinę cierpliwości można poczekać na wersje 4x4 (z silnikiem 2.1 CDI), których produkcja rozpocznie się w grudniu 2014 roku.

Mercedes-Benz Vito - Ogłoszenia

W standardowej wersji nadwozie ma długość 4,9 m przy rozstawie osi 3,2 m i mieści do 5,8 m3 ładunku. Za kabiną po prawej stronie znajdują się odsuwane drzwi zapewniające otwór załadunkowy o szerokości 961 mm. Lewe drzwi odsuwane można zamówić jako opcję. Z tyłu znajduje się klapa, choć oczywiście można zdecydować się na podwójne drzwi skrzydłowe otwierające się aż na burty. Dłuższy wariant nadwoziowy Long oparty na tym samym rozstawie osi mierzy 5,14 m długości i przy pojedynczej kabinie pomieści 6,3 m3 ładunku. Wersja Extra-Long ma rozstaw osi wynoszący 3,43 m, długość 5,37 m i ładownię o pojemności do 6,9 m3. Mercedes zrezygnował z oferowania podwyższonego dachu ze względu na niskie zainteresowanie tą opcją wśród klientów.

Wszystkie długości nadwozia można zamawiać w jednej z trzech wersji: Panel Van (blaszak), Mixto (półprzeszklony) i Tourer (w pełni przeszklone kombi).

Mercedes chwali się sporą ładownością, która w wersji z przednim napędem jest o 120 kg wyższa, niż u poprzednika. Maksymalna ładowność wynosi 1314 kg dla modeli przednionapedowych i 1369 kg dla tylnonapędowych.

Na pochwałę zasługuje bardzo wygodne, ciche, niemal doskonale zestrojone zawieszenie. Niezależnie jakie przeszkody koła napotkają na swojej drodze, kierowca niepokojony jest jedynie delikatnym bujaniem nadwozia

Dostęp do ładowni zbiera dobre noty, nie gorzej jest w jej wnętrzu. Nie brakuje zaczepów, szyn mocujących, a przy samej kabinie dolna część przegrody wyprofilowana jest tak, żeby można było przewieźć np. nieco dłuższą drabinę. Opcjonalnie można zamówić panele chroniące boki ładowni, czy oświetlenie LED-owe wnętrza ładowni montowane nad tylnymi drzwiami. Są także wersje osobowo-towarowe z dwoma rzędami siedzeń oraz mikrobus mieszczący w trzech rzędach do 9 osób. Co ciekawe tylne rzędy można rozłożyć w szybki i prosty sposób uzyskując powierzchnię do spania o wymiarach 2,03 x 1,35 m.

Jeśli mieliście nadzieję, że Vito odziedziczy deskę rozdzielczą od Klasy V, to niestety czeka Was rozczarowanie. Ma to oczywiście solidne uzasadnienie. Vito to samochód dostawczy o typowo roboczym charakterze i wnętrze nie może być zbyt podatne na uszkodzenia. Panel centralny oferuje dwie skromne szufladki na telefon, ale największe smartfony trudno w nich zmieścić. Oprócz standardowego schowka po stronie pasażera i półki przy podłodze, na górze deski przy drzwiach są „studnie”  na napoje, a na podszybiu umieszczono dodatkowe półki na drobiazgi i dokumenty formatu A4.

Vito może być zamówione z podstawowym radiem Audio 10, lub akcesoryjnym systemem multimedialnym Audio 15 obejmującym nawigację. Jego obsługa nie jest najprostsza, podłączenie telefonu wymaga zgłębienia menu, a sam ekran jest mały i nie powala rozdzielczością.

Fiat Ducato | Pierwsza jazda | Potęga doświadczenia

Przy dwóch fotelach we wnętrzu zmieści się jeszcze parę drobiazgów, np. skrzynka narzędziowa, czy kaski ochronne, ale przy konfiguracji trzyosobowej robi się naprawdę ciasno. Miejsca na kolana jest niewiele nawet przy prawych drzwiach, a pośrodku wygodnie będzie jedynie nastolatkowi, o podręcznym bagażu trzeba zapomnieć. To konsekwencja dostosowania konstrukcji do montowania silników wzdłużnie. Pod podwójną kanapą znajduje się akumulator, przestrzeń obok niego jest nie do wykorzystania.

Podstawowe wersje 109 i 111 korzystają z silnika wysokoprężnego o pojemności 1,6 litra. Pierwsza oferuje skromne 88 KM mocy i 230 Nm momentu w zakresie 1500-2000 obr./min. Jazdy testowe odbywały się w połowie załadowanymi samochodami z dwuosobowymi załogami. Najsłabsze Vito radziło sobie całkiem dobrze zarówno w ruchu miejskim, jak i na autostradzie oferując zadowalającą dynamikę. Gorzej było ze spalaniem. Przy spokojnej jeździe zamiast deklarowanego 6,2-6,4 l/100 km silnik zażądał 6,9 litra. Przesiadka do 111-ki nie wykazała znaczącej poprawy dynamiki, ale na szczęście spalanie pozostało na tym samym poziomie. Na pochwałę zasługuje bardzo wygodne, ciche, niemal doskonale zestrojone zawieszenie. Niezależnie jakie przeszkody koła napotkają na swojej drodze, kierowca niepokojony jest jedynie delikatnym bujaniem nadwozia.

Masa całkowita ciągniętej przyczepy dochodzi do 2 500 kg w wersji z tylnym napędem

Nie omieszkaliśmy przejechać się także wersją z tylnym napędem. W normalnych warunkach drogowych inna koncepcja napędowa nie wpływa to na zachowanie samochodu. Mocniejsze silniki pomyślane są dla klientów wożących cięższe ładunki i to właśnie przy pełnym obciążeniu można docenić klasyczny układ napędowy. Przewidziano go też do ciągnięcia przyczep o masie całkowitej dochodzącej do 2,5 tony. W połączeniu z kamerą cofania dostępny jest asystent podjeżdżania do przyczepy z aktywną linią wyświetlaną na ekranie reagującą na ruchy kierownicą. To bardzo pomocne rozwiązanie.

Mercedes-Benz Viano - Ogłoszenia

Wersje przednionapędowe powinny stanowić większość wśród zamówień, zwłaszcza w naszym kraju. Przyczyni się do tego niższa akcyza, a co za tym idzie także bardziej przystępna cena. Nie bez znaczenia jest niższe zużycie paliwa, poza tym te modele będą z pewnością tańsze w serwisowaniu. Vito z napędem na tylną oś pomyślane są jako woły robocze cięższego kalibru. Większa moc silnika 2.1 CDI ma być pomocna, gdy potrzeba przewieźć ciężki ładunek, bądź pociągnąć przyczepę.

Summa Summarum

Nowe Vito przekonuje do siebie na każdym kroku. Z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Jedyną zauważalną wadą jest ciasna kabina z trzyosobowym przednim rzędem.

Gaz

Świetne zawieszenie doskonale tłumiące nierówności; bogata oferta wersji nadwoziowych, silnikowych i napędowych

Hamulec

Ciasna kabina w wersji trzyosobowej; spalanie wyższe od deklarowanego


Mercedes-Benz Vito | Kompendium


109 CDI
111 CDI Long
114 CDI Extra-Long
Nadwozie furgon/kombi, 2/9-os.
furgon/kombi, 2/9-os. furgon/kombi, 2/9-os.
Silnik
R4 turbodiesel, 1598  cm3
R4 turbodiesel, 1598  cm3 R4 turbodiesel, 2143 cm3
Moc 88 KM przy 3800 obr./min.
114 KM przy 3800 obr./min. 136 KM przy 3800 obr./min.
Moment obr. 230 Nm przy 1500-2000 obr./min. 270 Nm przy 1500-2500 obr./min. 330 Nm przy 1200-2400 obr./min.
Skrzynia biegów 6-ręczna 6-ręczna 6-ręczna (7-automatyczna)
Napęd przedni
przedni
tylny
Wymiary 4895 x 1928 x 1910 mm
5140 x 1928 x 1910 mm
5370 x 1928 x 1910 mm
Rozstaw osi 3200 mm 3200 mm 3430 mm
Masa własna
1800-1965 kg
1825-2000 kg
1850-2025 kg
Poj. zb. paliwa
57 l 57 l 57 l
Poj. ładowni 3,1-5,8 m3
3,6-6,3 m3
4,1-6,9 m3
Śr. zużycie paliwa 6,4-6,2 l/100 km 6,4-6,2 l/100 km 6,8-6,5 l/100 km
0-100 km/h
b.d.
b.d.
13,8 s*
V-maks b.d. b.d. 183 km/h*
Cena
b.d.
b.d.
b.d.

* dane dla Klasy V


ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes Sprinter - Test | Samochód idealny?

Mercedes Sprinter - Test | Samochód idealny?

Więcej o:
Komentarze (4)
Mercedes Vito | Pierwsza Jazda | Uniwersalny pracownik
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Pan Mirek

    Oceniono 52 razy 36

    Ducato, chociaż włoskie i tak się lepiej sprzeda. Użytkownicy Mercedesów już się na ochronie antykorozyjnej tego koncernu poznali. Kiedyś to Fiat był najgorszy, a teraz! Koniec świata.

  • trans.sib

    Oceniono 14 razy 6

    Dużo lepsze są Scudo/Jumpy/Expert.

  • jesiotr99

    Oceniono 3 razy 3

    maiłem kiedyś vito, 350 tys bez żadnych ingerencji w zespół napędowy na oryginalnym sprzęgle. Niestety ruda była nie opanowania. Nigdy więcej tego złomu !

  • Gość: Janek L

    Oceniono 2 razy 2

    Miałem poprzednika w firmie. Silnik CDI jest Ok. 260 tys bez remontu. Ale blacha gorsza niż w starych Oplach. Czy MB nie widzi problemu? Połowa klientów im ucieka.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX