WTCC | Goldenport Park | Relacja: Mistrzem kierowca Citroena

Długi dzień rundy wyścigowej WTCC w Chinach rozpoczął się od kwalifikacji, rozegranych w ostrych promieniach słońca, ale na torze o nawierzchni wciąż jeszcze wyziębionej i śliskiej
WTCC | Spa-Francorchamps | Relacja: To jest ich sezon!

W serii Q1 jazdę Ma Qing Hua zakłóciło wywieszenie czerwonych flag, wskutek czego chiński kierowca zaliczył dopiero czternasty czas. Później José Mar~a López i Yvan Muller popisali się najlepszymi wynikami w serii Q2, zaś Sébastien Loeb zakwalifikował się do startu z siódmej pozycji. W pomiarze ze startu lotnego w ramach serii Q3 dwa Citroëny zanotowały czasy trzeci i czwarty - Yvan Muller był tym razem szybszy od José Mar~i Lópeza.

Na starcie do biegu numer jeden Yvan Muller wywalczył drugą pozycję, zaskakując sprawnym manewrem Gabriele Tarquiniego. José Mar~a López również usiłował przepchnąć się do przodu, ale włoski rywal obronił się. Po siedmiu okrążeniach przejechanych za samochodem bezpieczeństwa wyścig został wznowiony i Tom Chilton pomknął z pozycji lidera po zwycięstwo. Drugie miejsce zajął Yvan Muller, trzeci był José Mar~a López, ponieważ jazdę Tarquiniego spowolnił defekt mechaniczny samochodu.

W peletonie zaciętą walkę toczyły dwa pozostałe Citroëny C-Elysée WTCC. Sébastien Loeb na pierwszym okrążeniu zyskał dwa miejsca, jednak później, w związku z pojawieniem się na torze samochodu bezpieczeństwa, wyprzedzili go Gianni Morbidelli i Norbert Michelisz. Najbardziej utytułowany kierowca rajdowy w historii sportów motorowych nie dawał za wygraną i wrócił do walki w pierwszej piątce, rewanżując się węgierskiemu rywalowi udanym manewrem wyprzedzania. Ma Qing Hua zgodnie ze swoim zwyczajem zaprezentował wielkie serce do walki. Chińczyk, czternasty na starcie, pod koniec pierwszego okrążenia jechał już na pozycji jedenastej. Później awansował dalej, aż do ósmego miejsca - do chwili, gdy przebicie opony zmusiło go do wycofania się z wyścigu.

Po kilku minutach rozpoczął się bieg numer dwa. Startujący z drugiej linii Sébastien Loeb zyskał jedno miejsce i jechał jako trzeci, za Huffem i Coronelem. Świetnym startem zaimponował także José Mar~a López, który zakończył pierwsze okrążenie na miejscu szóstym. Yvan Muller, początkowo ósmy, został wyprzedzony na piątym okrążeniu przez Toma Chiltona.

Następnie José Mar~a López stopniowo awansował i zbliżał się do prowadzenia. Po wyprzedzeniu Jamesa Thompsona i Norberta Michelisza, Argentyńczyk na ostatnim zakręcie próbował jeszcze wysunąć się przed Sébastiena Loeba. Dwa Citroëny C-Elysée WTCC przekroczyły linię mety obok siebie, ale Loeb zachował trzecie miejsce na podium z przewagą 3 tysięcznych sekundy. Yvan Muller pozostał do końca na dziewiątym miejscu, zaś Ma Qing Hua zakończył wyścig na pozycji nie punktowanej.

Pomimo, że cały weekend - jako pierwszy w sezonie 2014 - upłynął bez zwycięstwa zespołu Citroën Total, francuska ekipa uważa pierwszą z dwóch chińskich rund WTCC za udaną. Ze względu na zdobyte punkty jest już pewne, że dalsza walka o tytuł wyścigowego Mistrza Świata rozegra się pomiędzy trójką jej kierowców, którymi są José Mar~a López (339 pkt), Yvan Muller (273 pkt) i Sébastien Loeb (238 pkt). Podsumowując wyniki uzyskane w Pekinie, najlepszy bilans wynosi z nich López, który powiększył swoją przewagę w tabeli nad Mullerem o sześć punktów. Co do klasyfikacji producentów, rywalizujących o tytuł wyścigowego mistrza świata w kategorii marek, Citroën potrzebuje do tego sukcesu już tylko piętnastu punktów.

POWIEDZIELI NA MECIE:

Yves Matton, Dyrektor Citroën Racing: „Teoretycznie patrząc, krótki i kręty tor w Pekinie nie był najlepszym miejscem dla naszych Citroënów C-Elysée WTCC, szczególnie, że nasi konkurencji korzystali z przewagi, jaką dawał im system kompensacji osiągów poprzez dociążanie samochodów. Istotnie, jest to pierwszy w tym sezonie weekend, w którym żaden z naszych kierowców nie wygrał żadnego z biegów. A jednak, w obydwu klasyfikacjach jest to dla nas runda pomyślna. W tej chwili myślimy już o czekających nas wyścigach w Szanghaju, które stanowią szczególnie ważne wydarzenie dla Citroëna”.

José-Mar~a López: „Dla zespołu jako całości ten weekend miał przebieg bardziej złożony niż kilka poprzednich. Inne zespoły w ostatnich tygodniach intensywnie pracowały, zrobiły postępy i dostrzegamy, że przekłada się to na lepsze osiągi ich samochodów. Z mojego punktu widzenia wszystko biegnie w dobrym kierunku, gdyż udało mi się jeszcze powiększyć posiadaną przewagę. Niemniej, walka o mistrzostwo trwa dalej - w programie zostają nam jeszcze trzy rundy czyli sześć wyścigów”.

Sébastien Loeb: „Muszę się przyznać, że w pierwszym biegu miałem problemy z właściwym czuciem zachowania się opon, przez co walczyłem z dość nieprzyjemnymi narowami samochodu. W biegu drugim poszło mi lepiej. Na pierwszych okrążeniach byłem nieco szybszy niż Tom Coronel, jednak nie na tyle, by móc go wyprzedzić. Pod koniec popełniłem drobny błąd, przez co dogonił mnie José. Była chwila zaciętej walki, lecz ostatecznie obroniłem swoją pozycję na podium z czego się bardzo cieszę”.

Yvan Muller: „W biegu numer 1 udało mi się świetnie wystartować. Następnie robiłem wszystko, by pozostać w walce z Tomem Chiltonem, jednak był on po prostu na to za szybki. Podobna sytuacja miała miejsce w wyścigu drugim - nie mogłem go wyprzedzić. Ponieważ moja strata do lidera w klasyfikacji sezonu zwiększyła się, nie jestem optymistą co do swoich szans na mistrzostwo na koniec sezonu, ale zamierzam do końca dawać z siebie wszystko!”

Ma Qing Hua: „Po zaliczeniu najlepszego czasu na wolnym treningu miałem nadzieję na dobry wynik w dzisiejszych wyścigach. Moje szanse pogrzebane zostały już w kwalifikacjach, gdyż przerwanie sesji pierwszej przeszkodziło mi w zaliczeniu dobrego czasu. W pierwszym biegu przypuściłem widowiskowy atak, zyskując miejsce za miejscem, jednak czułem, że samochód jest trudny do utrzymania na torze. W pewnej chwili wypadłem na żwir i otarłem auto o słupek z opon. Mam nadzieję, że w Szanghaju powiedzie mi się lepiej. Tam będę naprawdę na swoim terenie!”

WTCC na Slovakia Ring | Galeria

NASTĘPNA RUNDA W SZANGHAJU
W następny weekend wyścigi FIA WTCC odbędą się w Szanghaju. Po rywalizacji na specyficznym obiekcie w Pekinie, zawodnicy rywalizować będą na torze goszczącym wyścigi o Grand Prix Formuły 1. „Trudno o dwa tory bardziej różniące się od siebie niż Goldenport i Szanghaj” - wyjaśnia Ma Qing Hua.- „Ten drugi to fantastyczna trasa! Praca w zakrętach 1-2-3-4 jest bardzo techniczna, ale prowadzenie w pozostałych zakrętach opanować można bardzo szybko. Regulacje samochodów wymagać będą pewnych kompromisów, aby zyskać wysoką prędkość maksymalną na długiej prostej, a jednocześnie skuteczność w ciasnych zakrętach. W każdym razie, Szanghaj to tor, na którym jest gdzie wyprzedzać!”

Ma Qing Hua kierowca Citroëna pochodzący z Szanghaju, będzie mógł liczyć na doping swojej publiczności. „Dla mnie będzie to naprawdę wyścig u siebie. Na trybunach będą moi krewni i przyjaciele, ale pozostanę skoncentrowany, bo zależy mi na zaliczeniu jak najlepszego wyniku. Mam nadzieję, że właśnie w Szanghaju zdobędziemy obydwa tytułu mistrzowskie!”

Program dziesiątej rundy bieżącego sezonu WTCC będzie klasyczny - z wolnymi treningami w piątek (o godz. 10:20) i sobotę (9:10 i 10:40). Kwalifikacje odbędą się w sobotę od godz. 13:30, natomiast właściwe wyścigi zaplanowano na niedzielę, na godz. 15:00 i 16:10. Strefa czasowa Chin to GMT+8, co oznacza, że kiedy zawodnicy ruszą z linii startu, w naszej części Europy będzie, odpowiednio, godzina 9:00 i 10:10.

WYNIKI
KWALIFIKACJE
1. Tom Chilton (Chevrolet RML Cruze TC1)     1:04,321
2. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)     1:04,353
3. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)     1:04,411
4. José Mar~a López (Citroën C-Elysée WTCC)     1:04,776
7. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)     1:04,872
14. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)     1:05,874

WYŚCIG 1
1. Tom Chilton (Chevrolet RML Cruze TC1)
2. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)     +2,493
3. José Mar~a López (Citroën C-Elysée WTCC)     +5,132
4. Gianni Morbidelli (Chevrolet RML Cruze TC1)     +10,473
5. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)     +14,455

Najszybsze okrążenie: Tom Chilton, 1:05,382

WYŚCIG 2
1. Rob Huff (Lada Granta 1.6T)
2. Tom Coronel (Chevrolet RML Cruze TC1)     +0,766
3. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)     +3,072
4. José Mar~a López (Citroën C-Elysée WTCC)     +3,102
9. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)     +12,463

Najszybsze okrążenie: José Mar~a López, 1:05,934

WYŚCIGOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH - KLASYFIKACJA KIEROWCÓW:
1. José Mar~a López     339 pkt
2. Yvan Muller     273 pkt
3. Sébastien Loeb     238 pkt
4. Tiago Monteiro     146 pkt
5. Gabriele Tarquini     126 pkt

WYŚCIGOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA SAMOCHODÓW TURYSTYCZNYCH - KLASYFIKACJA PRODUCENTÓW:

1. Citroën Total     769 pkt
2. Honda     499 pkt
3. Lada     305 pkt

Więcej o: