Ford Focus FL | Pierwsza jazda | Pogoń za doskonałością

Ford Focus, następca słynnego Escorta, Samochód Roku 1999 i legenda rajdowych tras. W 2010 roku światło dzienne ujrzała trzecia generacja tego popularnego kompaktu. Teraz przyszedł czas na poprawki
Ford Focus ST po liftingu z silnikiem Diesla Ford Focus ST po liftingu z silnikiem Diesla

Ford w ostatnich miesiącach systematycznie odświeża i rozwija swoją paletę modelową. Auta spod znaku niebieskiego owalu wyjeżdżają z fabryk z nowym, zunifikowanym przodem, na który składają się ostro ułożone przednie lampy oraz rombowa atrapa chłodnicy. Tak stało się również z Focusem trzeciej generacji, który debiutując kilka lat temu nie był specjalnie chwalony za wygląd. Projektanci Forda wzięli sobie do serca uwagi płynące od mediów oraz klientów i uczynili z brzydkiego kaczątka bardzo spójnie i zadziornie wyglądające auto. Poza charakterystycznym przodem w wyglądzie zmieniono także kształt tylnych lamp w wersji hatchback. Teraz nie są już tak bardzo "rozlane" po krawędziach.

Focus to dla Forda bardzo ważny model. Od debiutu tego auta w Europie sprzedało się ponad 6,5 miliona egzemplarzy, a na świecie prawie drugie tyle. Co 30 sekund z fabryk Forda wyjeżdża nowy Focus, który trafia na jeden z ponad 140 rynków. Dlatego też odświeżony Focus wjeżdża na rynek od razu w wersji sedan i kombi.

Focus to dla Forda bardzo ważny model. Od debiutu tego auta, w Europie sprzedało się ponad 6,5 miliona egzemplarzy, a na świecie prawie drugie tyle.

Przy poprawianiu Focusa III, do pracy ostro zabrali się także inżynierowie Forda. Focus debiutuje z paletą aż 12 wersji silnikowych, a kolejne są już w przygotowaniu. Teraz pod maską będą mogły znaleźć się benzynowe silniki o pojemności 1.0, 1.5 EcoBoost i 1,6 litra o mocach od 85 do 182 KM oraz Diesle 1.5, 1.6 i 2.0 TDCi generujące od 95 do 150 KM. Nowość stanowią silniki 1.5 EcoBoost i 1.5 TDCi. Wszystkie jednostki napędowe spełniają teraz normę Euro6.

W trakcie jazd testowych miałem okazję zapoznać się z silnikiem 1.5 Ecoboost w najmocniejszej wersji o mocy 182 KM i 240 Nm momentu obrotowego oraz 2.0 TDCi o mocy 150 KM i 370 Nm momentu obrotowego.

Dwulitrowy Diesel w połączeniu z 6-biegową skrzynią biegów to propozycja dla miłośników wysokiej dynamiki i niskiego spalania. Silnik TDCi w połączeniu czy to z automatyczną, czy ręczną skrzynią biegów, zapewnia dobre osiągi. Pierwsze 100 km/h możemy osiągnąć w czasie do 9 sekund. Wszystko dzięki wysokiej wartości 370 Nm momentu obrotowego dostępnego już od 2000 obrotów. Średnio w trakcie jazdy Focus zaspokoił się średnio około 7 litrami na 100 pokonanych kilometrów.

Używany Ford Focus - sprawdź ogłoszenia

Benzynowa jednostka w połączeniu z 6-biegową manualną skrzynią biegów zamknięta w 5-drzwiowym nadwoziu zapewnia bardzo przyzwoite osiągi, ale nie do końca takie, jakich można by się było po niej spodziewać. "Setka" w 8,2 sekundy i maksymalna prędkość powyżej 220 km/h - brzmi dobrze, ale w aucie nie jest to tak odczuwalne. Na zróżnicowanych w położeniu drogach w okolicach Malagi, Focus potrzebowało minimum 9,5 litra paliwa na 100 km. Wydaje się, że to odrobinę za dużo.

Technicznie Focus został zmieniony również pod względem układu kierowniczego i zawieszenia. Chciałoby się powiedzieć, że kompakt Forda wrócił na dobre tory, bo mimo tego, że Focus III generacji jest nadal komfortowy to teraz prowadzi się znacznie pewniej i tak jak przystało na potomka pierwszych Focusów. Stało się tak za sprawą modyfikacji amortyzatorów i zastosowania nowego elektrycznego wspomagania EPAS. Sztywniejsze są także elementy nadwozia, do których mocowanie jest zawieszenie.

Ford wraz ze swoim kluczowym kompaktem wprowadza nową generację systemu SYNC2.

We wnętrzu nie zmieniło się wiele. Styl znany z przedliftowej wersji pozostał, a materiały są wysokiej jakości. Ergonomia wnętrza także nie pozostawia złudzeń, że mamy do czynienia z jednym z najlepszych aut w swojej klasie. Focus w trakcie jazdy jest bardzo cichy, nawet w przypadku wersji z silnikiem wysokoprężnym. Ford wraz ze swoim kluczowym kompaktem wprowadza nową generację systemu SYNC2. Jest ona oparta na nowym 8-calowym ekranie dotykowym i trzeba przyznać bardzo zaawansowanym systemie kontroli głosowej.

Znamy ceny nowego Forda FocusaZnamy ceny nowego Forda Focusa

Po raz pierwszy w Europie w Fordzie dostępny będzie podzielony wyświetlacz z wyszczególnionymi skrzyżowaniami, funkcją odczytywania na głos nazw ulic, widokiem 3D skrzyżowań na autostradzie i ciekawych miejsc. O ile sam system funkcjonuje bez zarzutu, to dziwić może brak intuicyjnego w przypadku takiego systemu joysticka, którym moglibyśmy wygodnie przemieszczać się po opcjach menu.

Ford stawia także na bezpieczeństwo, dlatego na pokładzie nowego Focusa będą mogły znaleźć się systemy wspomagające kierowcę w trakcie jazdy. Będzie to m.in. system Cross Traffic Alert ostrzegający kierowcę przed nadjeżdżającymi autami w momencie wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego, czy Active City Stop zapobiegający kolizji do prędkości nie przekraczającej 50 km/h.

Summa Summarum

Wszystkie zmiany, jakich dokonano w odświeżonym Focusie, wyszły mu na dobre. Wygląda spójnie i świeżo, znacznie lepiej jeździ oraz ma szeroką paletę silników i opcji wyposażenia. Focus po liftingu to teraz jeszcze groźniejszy konkurent dla Golfa, Astry i Octavii. Nowy wizerunek może teraz przekonać także tych, którzy doceniali go jako godną ofertę, ale rezygnowali z powodu kontrowersyjnego przodu.

Gaz

Nowy wizerunek, bogata paleta silników, ciekawe opcje wyposażenia

Hamulec

Brak joysticka systemu SYNC2, mała pojemność bagażnika (277 l) w nadwoziu 5d w przypadku wersji z pełnym kołem zapasowym


Ford Focus FL | Kompendium


1.5 EcoBoost 182 
2.0 TDCi
Nadwozie hatchback, 5-drz, 5-os.
kombi, 5-drz, 5-os.
Silnik
R4 benzynowy, turbo, 1499 cm3
R4 turbodiesel, 1997 cm3
Moc 182 KM przy 6000 obr./min
150 KM przy 3750 obr./min
Moment obr. 240 Nm przy 1600 obr./min 370 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów 6-ręczna
6-ręczna
Napęd na przednie koła
na przednie koła
Wymiary 4358 x 1823 x 1484 mm
4556 x 1823 x 1505 mm
Rozstaw osi 2648 mm 2648 mm
Masa własna
b.d. b.d.
Poj. zb. paliwa
55 l 60 l
Poj. bagażnika 363 l 490 l
Śr. zużycie paliwa 9,5 l/100 km 7,0 l/100 km
0-100 km/h
8,6 s
9,0 s
V maks 224 km/h 210 km/h
Cena
od 77 640 zł
od 87 470 zł

 

 

ZOBACZ TAKŻE:

Historia Fordów ze znaczkiem RS

Ford Focus RS

Więcej o:
Komentarze (31)
Ford Focus FL | Pierwsza jazda | Pogoń za doskonałością
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • wawiak80

    Oceniono 49 razy 37

    "Popularny compact nbie Golf" Co za debllny tytuł.
    Tak cieżko napisać popularny Comapct Focus?
    Z tego co wiem na świecie Focus jest najlepiej sprzedajacym się compactem wiec wciskanie wszędzie Golfa uznaje za nachalną krytporeklamę

  • Gość: gostex JANUSZ

    Oceniono 26 razy 20

    jeździłem dużo wersją sprzed FL. Świetne auto, wg mnie jeden z najlepszych kompaktów na rynku.

  • Gość: ciziak

    Oceniono 8 razy 8

    Mam focusa III i przez 3 lat nic , absolutnie nic się nie zepsuło. Jeź8dzi fantastycznie, prowadzenie i komfort najlepsze w klasie. Silnik 1,6 125 KM bez turbo. Szału nie ma ale jak ktś potrafi to można z niego wykrzesać osięgi. Spalanie 6,5 w cyklu mieszanym. Rekord 5,5l/100km jadąc zgodnie z przepisami. W mieście pali ok 8l. Konsola i obsługa do ogarnięcia w przeciwieństwa do krytyki panującej w prasie. Wadą jest maały wyświetlacz. Ale to poprawiono w wersji po liftingu..Generalnie Polecam każdemu...aha nie jestem pracownikiem forda tylko zwykłym indywidualnym kierowcą bez uprzedzeń który auto kupił na kredyt na ładnych parę lat...To tak na marginesie :)

  • hejadmin1

    Oceniono 10 razy 8

    Panie Piotr Sielicki !!! Czy na pewno Pan jeździł tym autem ?? Czy tylko Pan redaguje materiały prasowe. Proszę odpowiedzieć, to wyjaśni za kogo Pan ma czytelników.

  • Gość: zxc

    Oceniono 6 razy 6

    Wszystkie jednostki napędowe spełniają teraz normę Euro6.... Tia. Szczególnie 1.6 TDCi 115 spełnia...

  • ulcus.rodens

    Oceniono 4 razy 4

    Nie rozumiem tego 1.5 182 km. Moc i moment identyczny jak dotychczasowy 1.6, ale do setki 0,3 s wolniej...

  • Gość: RaV

    Oceniono 9 razy 3

    odgrzewają kotleta szkoda że to jest ten sam z przed 4 lat :/ (nie widzę możliwości nawiązania walki z wymienionymi samochodami chyba że zejdą z cenny dla firm które będą ciągnęły sprzedaż z racji wartości samochodu- jakość wykonania słaba,metalowe elementy w kabinie bez starania się ukrycia ich w jakikolwiek sposób (mam namyśli na tylnej kanapie mechanizm składania siedziska),przegroda w bagażniku oddzielająca od koła zapasowego skrojona niedokładnie tak samo jak wykończenie całego bagażnika, odbijająca się deska kokpitu na szybie co wręcz stwarza zagrożenia na drodze,bardzo delikty lakier podatny na zarysowania) itp itd. użytkownik Forda Focusa mk III

  • Gość: Bartek

    Oceniono 8 razy 2

    Tak wielu lat trzeba było, żeby focus miał ładną konsolę środkową. Na Boga, przecież te dotychczasowe wołały o pomstę do nieba. Już 2 nowe fordy chciałem kupić w ciągu ostatnich kilku lat (focusa sprzed FL i najnowszy model transita connecta [dostawczy]), ale aktualne wnętrze tych samochodów to jest po prostu porażka. Konsola przeładowana przyciskami, wyświetlacz malutki, jakość materiałów ledwo średnia w stosunku do konkurencji. I tak skończyłem z oplem (zamiast focusa) i VW (zamiast małego transita). Widzę, że coś się ruszyło w tej kwestii, ale nowo wydane modele (cała gama transitów itp.) jeszcze przez wiele lat będą miały to ohydne wnętrze... Aż do ich liftingu.

  • Gość: adam

    Oceniono 10 razy 2

    dla mnie jest super ale ma dwie wady:

    kabina za mała o jakieś 5 cm długości i 3 szerokości
    słabe hamulce - ciekawe czy lifting tego dotyczył.. jak nie .. to krucho

    mondeo mk4 pięknie hamuje.. focus natomiast nie nadąża za konkurencją

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX