Nieletni w wypadkach drogowych | Jak chronić dzieci?

Jak chronić dzieci w aucie wiemy wszyscy - trzeba stosować foteliki dziecięce. A jak zadbać o bezpieczeństwo nieletnich na drogach?

Wśród dzieci do lat 10 najczęstszą przyczyną śmierci na drogach jest potrącenie. Wynika to choćby z faktu, że foteliki samochodowe znacząco zmniejszyły ryzyko odniesienia obrażeń u małych pasażerów podczas wypadku samochodowego, natomiast dzieci jako piesi nie są chronione. Jak można zadbać o ich bezpieczeństwo?

Od 31 sierpnia obowiązkowe odblaski dla pieszych. Za ich brak nawet 500 zł mandatuOd 31 sierpnia obowiązkowe odblaski dla pieszych

Kup odblaski

Po pierwsze uczmy od małego prawidłowego przechodzenia przez jezdnię. Pamiętajmy, że sami jesteśmy dla naszych pociech wzorcami do naśladowania. Nie powinniśmy zatem idąc z dzieckiem przechodzić przez ulicę w niedozwolonym miejscu, ani tym bardziej na czerwonym świetle. Dzieci będą nas naśladować i np. idąc same do szkoły z pewnością postąpią tak samo. Przecież rodzice tak robią!

Poza terenem zabudowanym pieszy zobowiązany jest iść lewą stroną drogi. Ten przepis ma głęboki sens. Pieszy ma szansę obserwowania samochodów mijających go często w niewielkiej odległości. W takim wypadku łatwiej zareagować na niebezpieczną sytuację na drodze, np. gdy pojazd z jakiejś przyczyny zjedzie na pobocze. Uczmy dzieci od małego prawidłowego poruszania się po drogach.

Po drugie zadbajmy o przestrzeganie najnowszych przepisów. Mówią one, że pieszy  poruszający się po drodze poza terenem zabudowanym po zmroku musi posiadać widoczny element odblaskowy. Za jego brak grozi nawet 500 zł mandatu. Zakup opaski odblaskowej (1,5-5 zł) jest o wiele bardziej opłacalny.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby i dzieci poruszające się w terenie zabudowanym wyposażyć w odblask. Kosztuje to niewiele, a może uratować życie, które jest bezcenne. Warto więc kupić opaski dla całej rodziny i np. wozić je w samochodzie. Przydadzą się podczas wyjazdów weekendowych, czy urlopów.

Edukuj, jeszcze raz edukuj!

Dla nastolatków rower jest tym, czym samochód dla dorosłych. Daje poczucie swobody i znacząco zwiększa możliwości przemieszczania się. Popularność tego środka transportu powoduje, że rowerzyści w wypadkach komunikacyjnych stanowią ponad 13% w grupie wiekowej 7-10 lat i niemal jedną trzecią ofiar śmiertelnych w wieku 11-15 lat.

Szkoła Auto | Bezpieczna droga do szkołyBezpieczna droga do szkoły

Stosunkowo dużą liczbę wypadków powodują rowerzyści w wieku do 14 lat. W 2013 roku z ich winy doszło do 335 wypadków (19,5% ogółu), w wyniku których zginęło 8 osób (5,2%), a 334 osoby doznały obrażeń ciała (20,3%). Niska śmiertelność jest spowodowana tym, że do wypadków dochodzi często na drogach osiedlowych. Jak im zapobiegać?

Po pierwsze od małego dziecko trzeba uczyć przepisów ruchu drogowego. Oprócz samych znaków i zasad poruszania się po drodze ważne jest zaszczepienie zasady obowiązującej także kierowców samochodów - ograniczonego zaufania. To, że jadąc drogą dla rowerów mamy często pierwszeństwo, a na drodze osiedlowej bezwzględne pierwszeństwo, wcale nie oznacza, że możemy bezmyślnie jechać. Wymuszanie należnego nam pierwszeństwa na samochodzie zawsze kończy się źle dla rowerzysty, nie dla kierowcy. A konsekwencje mogą być tragiczne. Niewielkim pocieszeniem jest fakt, że za zdecydowaną większość wypadków z udziałem rowerzystów odpowiadają kierowcy samochodów.

Dziecko do lat 10 oraz towarzyszący mu dorosły mogą poruszać się po chodniku. Jazda po pasach jest zabroniona

Wiara w ochronne działanie kasków rowerowych jest złudna. Nie zapewniają one ochrony przed pojazdami mechanicznymi, co jest na nich często napisane. Kaski rowerowe chronią głównie przed urazami głowy powstającymi podczas wywrotki. O wiele lepszym sposobem na zapobieganie kolizjom z samochodami jest - ponownie - odpowiednia edukacja i zadbanie o bycie widocznym na drodze. Często wystarczy, by rower był wyposażony kompleksowe oświetlenie.

Piłeś, nie jedź!

Z badań przeprowadzonych w latach 1997-2006 wynika, że co trzecia ofiara wypadku drogowego w wieku 16-18 lat była nietrzeźwa. Z czasem procentowa (i bezwzględna) liczba wypadków powodowanych przez nietrzeźwych kierujących wyraźnie spadła. W 2013 roku nietrzeźwi spowodowali 4028 (8,3%) wypadków, a jeszcze w 2009 roku było to 6575. Niestety „dyskotekowe powroty” to wciąż spory problem młodzieży. Jak pokazują statystyki policyjne liczba wypadków powodowanych pod wpływem alkoholu wzrasta w weekend, a w niedzielę jest dwukrotnie większa, niż w ciągu tygodnia.

Wypadki drogowe z udziałem nietrzeźwych w latach 2004-2013ryc. Policja.pl

Jak zapobiegać tragediom? Jedną z metod może być zamknięcie potomstwa na klucz, ale i to nie daje 100% gwarancji. Może sensowne byłoby organizowanie przez rodziców „bezpiecznych powrotów”. Zamiast udawać że nasze dziecko nie pije alkoholu, lepiej jest odebrać je z weekendowej zabawy i na siebie wziąć odpowiedzialność za bezpieczne przywiezienie go do domu. Często znalezienie trzeźwego nastolatka w takiej sytuacji, który rozwiezie znajomych może być trudne.

Źródło danych statystycznych: ciop.pl, pum.edu.pl, policja.pl


ZOBACZ TAKŻE:

Jak udzielić pierwszej pomocy? I ty możesz uratować życie!

Jak udzielić pierwszej pomocy? I ty możesz uratować życie!

Więcej o: