Ewolucja silników benzynowych Skody

Od siedmiokonnego silnika z początku XX wieku, po 220-konne TSI w roku 2014 - za silnikami z czeskiego miasta Mladá Boleslav stoi 119 lat doświadczenia i pracy wielu pokoleń ekspertów
fot. Skoda Skoda uruchamia nowe centrum testowe silników

Historia silników benzynowych Skody i poprzedzającej jej marki Laurin & Klement jest nawet dłuższa, niż historia produkowanych przez nie samochodów. Założona przez dwóch wizjonerów firma była jednym ze światowych pionierów motoryzacji i silników spalinowych. Jeszcze na etapie produkcji rowerów zainteresowanie silnikami spalinowymi popchnęło Václava Laurina i Václava Klementa do połączenia swojego wyrobu z tym rodzajem napędu. Tak powstał jeden z pierwszych na świecie motocykli współczesnego typu, który dał początek wielu popularnym i notującym niesłychane sukcesy sportowe jednośladów marki.

W pionierskich dla motoryzacji czasach, na przełomie wieków marka Laurin & Klement badała różne rozwiązania konstrukcyjne: eksperymentowała z miejscem montażu podzespołów samochodu i konfiguracją. Miała na swoim koncie silniki jedno- i wielocylindrowe, widlaste i rzędowe.

Połączenie technicznego kunsztu Laurina i odważnej strategii Klementa zaowocowało powstaniem w 1905 roku pierwszego ich samochodu. Model „Voiturette A” napędzany był już dojrzałym, nowoczesnym, czterosuwowym motorem z dwoma dolnozaworowymi cylindrami ustawionymi rzędowo, o pojemności skokowej jednego litra. Moc 7 KM przekazywana na tylną oś za pośrednictwem łańcucha lub wału Kardana pozwalała osiągać prędkości rzędu 40 km/h.

Już w 1908 marka potwierdza swój nieprzeciętny kunszt inżynieryjny, z dwóch silników modelu F tworząc jeden z pierwszych w historii motorów V8.

Uzyskanie patentu na produkcję i samodzielny rozwój rozrządu suwakowego dało samochodom z logo L&K przepustkę do powożenia światowej elity: arystokracji i przedsiębiorców całej Europy, a nawet z dalekiej Australii. Luksusowymi samochodami tej marki jeżdżono na dworach Japonii i Chin.

Po drugiej wojnie światowej ŠKODA odnalazła się w nowej rzeczywistości, jako jedna z najsilniejszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie firm Bloku Wschodniego. Modele takie jak Octavia z silnikiem 1089 cm3 lub 1221 cm3 z powodzeniem sprzedawano na rynkach eksportowych np. w Wielkiej Brytanii i Nowej Zelandii, a zaprezentowany w 1964 roku 1000 MB po obydwu stronach Żelaznej Kurtyny, zgodnie uznawany był za jeden z najlepszych samochodów z silnikiem o pojemności do jednego litra.

Model zdobył ogromną popularność dzięki osiągnięciu tych samych wartości, z których czeskie samochody są nieprzerwanie znane i cenione po dziś: połączeniu dynamicznych osiągów z niskimi kosztami eksploatacji. To z tej konstrukcji wyprowadzono legendarny model 130 RS, który z silnikiem o pojemności 1228 cm3 i mocy 140 KM przy 8500 obr./min rozpoczął pasmo sukcesów Skody w sporcie motoryzacyjnym.

W roku dwutysięcznym Skoda powróciła do Rajdowych Mistrzostw Świata z modelem Octavia WRC. Wyczynowy model z silnikiem o określonej regulaminem mocy 300 KM zajął w 2001 roku trzecie miejsce w morderczym Rajdzie Safari.

Latem 2011 roku specjalnie przygotowana Octavia RS z silnikiem 2.0 TSI o mocy 600 KM rozpędziła się na wyschniętym jeziorze Boneville do prędkości 365 km/h, stając się najszybszym samochodem z silnikiem tej wielkości na świecie.

Sprawdź ofert specjalne na nowe modele Skody

W 2012 roku zakończono wartą 34 miliony euro rozbudowę Centrum Technologii i Rozwoju Eesana, dając Skodzie cenne narzędzie do rozwijania kolejnych nowoczesnych jednostek. Wiele z silników montowanych w Skodach zostało opracowanych przez Grupę Volkswagen, niemniej czeska marka zachowuje w ofercie autorskie jednostki, z których korzystają teraz także pozostałe marki koncernu.

Przez ostatnie 23 lata współpracy z Grupą Volkswagen, Skoda doczekała się aż pięciu typów jednostek benzynowych: 16V, HTP, MPI, FSI i TSI. Pierwszym krokiem czeskiego producenta w zwiększaniu wydajności swoich silników był niezwykle udany motor HTP. Skrót ten oznacza High Torque Performance i wskazuje na wysokie osiągi płynące z dużego momentu obrotowego. Ten oszczędny i dynamiczny silnik jest prawdziwym hitem marki: w tym roku bramy jej fabryki opuścił trzymilionowy egzemplarz motoru 1.2 HTP.

Wśród silników wolnossących niesłabnącą popularnością cieszą się także silniki typu MPI. Ich nazwa wskazuje na wielopunktowy wtrysk paliwa, który pozwala na bardzo wydajne dawkowanie benzyny. To niezawodne i przystępne cenowo, a przy tym zaawansowane i bardzo wydajne jednostki. W modelu Superb pojawia się także wolnossący motor typu FSI, wykorzystujący nowoczesne i oszczędne rozwiązanie w postaci bezpośredniego wtrysku paliwa.

Ostatnim słowem w zakresie wydajności silników benzynowych jest technologia TSI. To najnowocześniejsze obecnie stosowane rozwiązanie, występujące w samochodach Skoda od sześciu lat. Są to silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką. Rozwiązanie to umożliwia osiąganie bardzo dużej mocy jednostkowej i korzystnego przebiegu charakterystyki mocy i momentu obrotowego, gdzie samochód jest w stanie dynamicznie rozpędzać się nawet pod dużym obciążeniem od najniższych obrotów silnika.

ZOBACZ TAKŻE:

Awaryjne silniki | Uważaj przy zakupie tych aut

Awaryjne silniki | Uważaj przy zakupie tych aut [AKTUALIZACJA]

Więcej o: