VW California | Pierwsza jazda | Crosscamper

Moda na samochody nadające się do wszystkiego trwa w najlepsze. Oto kolejny z nich łączący zalety samochodu dostawczego, minibusa i kampera

Myślałeś o spędzeniu wakacji w kamperze? Nie jesteś sam, to bardzo wygodna forma podróżowania, gdy chce się zobaczyć możliwie jak najwięcej, odwiedzić mnóstwo zakątków i dotrzeć tam, gdzie żadne biuro podróży nigdy nas nie zabierze. Przynajmniej nie w tak dogodnych warunkach. I tu pojawia się podstawowy problem. Kupowanie bardzo drogiego kampera, by wykorzystywać go przez dwa, czy nawet trzy miesiące w roku, to strata pieniędzy. Do tego trzeba to „pudło” gdzieś przezimować. Lepiej już zdecydować się na wynajem, lub na... Californię Beach.

Beach, przyjemność czysta jak piasek na plaży

Volkswagen California Beach to prawdziwy crossover w świecie kamperów. Na co dzień można oczyścić jego wnętrze z foteli, choć to niełatwe ze względu na ich spory ciężar, i traktować jak luksusowe - to fakt - ale jednak auto dostawcze. Druga opcja to pozostawienie tylnej kanapy i już mamy duże, ale jakże pojemne rodzinne kombi. Na pięciu miejscach możliwości Californii Beach się nie kończą. Wnętrze w razie potrzeby pomieści siedmioro pasażerów, jednak dodatkowe dwa fotele trzeba dokupić. Tyle pokrótce, jeśli chodzi o wykorzystanie samochodu przez większą część roku.

VW Transporter California | to już 25 latVW California | to już 25 lat

Wakacje, lub ferie zimowe to czas, gdy California Beach potrafi pokazać się od najlepszej strony. Tylna kanapa wraz ze znajdującą się za nią pokaźną półką za pomocą kilku wprawnych ruchów przeistacza się w łóżko dla dwojga. Spać we wnętrzu można nawet zimą. Pozwala na to specjalne uszczelnienie termiczne Californii (ale także akustyczne) w stosunku do pozostałych wersji Transportera, oraz akcesoryjne ogrzewanie postojowe. Rolety pozwalają na zaciemnienie wnętrza, dzięki czemu nie musimy czuć się skrępowani. Latem można skorzystać z także dwuosobowego łóżka „na piętrze”. Dach podnosi się w kilka sekund, ale materiałowe ściany nie chronią przed zimnem, ani zewnętrznym hałasem.

Californię zaprojektowano z myślą o aktywnym wypoczynku. Tylna klapa ma amortyzatory tak mocne, by z załadowanym bagażnikiem rowerowym można ją było bezpiecznie podnieść

Z prawej strony Californii umieszczono składaną markizę. Piknik w dowolnym miejscu możemy zaaranżować w kilka minut. Dwa składane fotele standardowo chowają się w tylnej klapie, a stolik z rozkładanymi nogami w odsuwanych drzwiach. Jeśli chcemy skorzystać z niego w trakcie jazdy nie ma problemu, z jednej strony można go przymocować do specjalnej szyny. Dzięki temu jest stabilny i nie jeździ po wnętrzu. Jest to też sposób na pomieszczenie w aucie większej liczby gości. Przednie fotele można obrócić, a tylną kanapę przesuwać po szynach.

Californię zaprojektowano z myślą o aktywnym wypoczynku. Tylna klapa ma amortyzatory tak mocne, by z załadowanym bagażnikiem rowerowym można ją było bezpiecznie podnieść. To niestety oznacza, że na pusto (bez bagażnika i rowerów) zamknięcie jej to wyzwanie wymagające prawdziwej krzepy.

Wszystko brzmi pięknie, ale czy naprawdę warto? Sprawa staje się prostsza, gdy zamierzamy wejść w posiadanie własnego minibusa, np. Volkswagena Multivan. Jego ceny rozpoczynają się od 100 562 zł. A ile trzeba dać za Californię Beach? Cena wersji podstawowej to wydatek 123 170 zł (cena promocyjna za wersję 2.0 TDI, 84 KM).

Comfortline, wygoda małego kampera

O ile Beach jest samochodem potrafiącym zmieniać zastosowanie w zależności od potrzeb, California Comfortline jest już "minikamperem". Nadal pozostaje wielozadaniowa, ale z większym naciskiem na wygodne spędzanie wolnego czasu.

Volkswagen Caravelle kupisz już od... - Ogłoszenia

W jej wnętrzu po lewej stronie zabudowano podręczną kuchnię. W jej skład wchodzą m.in. kuchenka z dwoma palnikami, zlewozmywak ze stali szlachetnej, chłodziarka (42 l.) z koszem, podręczne szafki i drugi stolik. Kolejna różnica w stosunku do Californii Beach to zbiorniki na czystą i zużytą wodę. To znacząco ogranicza używanie auta na co dzień chyba, że zadowolimy się maksymalnie pięcioosobowym wnętrzem (piąty fotel jest opcjonalny).

Na kempingu można podładować akcesoryjny akumulator (także w Beach). Służy on do zasilania oświetlenia wewnętrznego i mechanizmów sterowanych elektrycznie. Dzięki temu zawsze będziemy w stanie odpalić silnik, nawet po kilkunastodniowym postoju na kempingu bez dostępu do źródła prądu. Trzeba tylko uważać na plastikową pokrywkę gniazdka, jest dość delikatna i łatwo ją uszkodzić.

Dla każdego coś innego

Volkswagen nie byłby sobą, gdyby nie dawał klientowi ogromnego wyboru wersji. Beach czy Comfortline? 2.0 TSI (150, 204 KM), czy 2.0 TDI (84, 102, 114, 140, 180 KM)? Skrzynia ręczna, czy dwusprzęgłowa DSG? Napęd przedni, czy 4Motion? Do tego długa lista wyposażenia dodatkowego czyni z Californii atrakcyjną propozycję do rozważenia.

Mercedes Klasa V Marco PoloMercedes Klasa V Marco Polo

Najbardziej optymalnym wyborem wydaje się California Beach z silnikiem wysokoprężnym o mocy 140 KM. Wymaga kilkunastu tys. zł dopłaty względem wersji bazowej, ale przy niewiele większym zużyciu paliwa (w teście ok. 8-9 l/100 km) zapewnia osiągi na poziomie współczesnego samochodu osobowego. Do pokonywania długich dystansów przyda się zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa DSG. Napęd obu osi realizowany przez sprzęgło typu Haldex nie jest konieczny, docenią go głównie miłośnicy sportów ekstremalnych, którzy dużo jeżdżą po górach.

Pierwsza jazda odbyła się po drogach północnych Włoch. Mimo dość późnej pory roku (początek września) i niezbyt zachęcającej pogody (pochmurnie, poniżej 20 st. C) okolice jeziora Garda oblegały tłumy turystów. Wbrew pozorom Californie różnych generacji są tam częstym gościem. Niezależnie od tego, czy ktoś zamierza spędzić urlop z rodziną, z dziewczyną, z rowerem czy z deską surfingową, "crosscamper" z Wolfsburga sprawdzi się doskonale. A po powrocie do domu nie trzeba będzie "chować" go na podwórku, czy opłacać parking przez większą część roku.

Summa Summarum

Volkswagen California to doskonały kompromis pomiędzy kamperem, a minibusem. Może pełnić rolę obydwu, a jego podstawowa zaleta to "całosezonowość".


Volkswagen California | Kompendium


2.0 TDI (84) Beach
2.0 TDI (140) Beach
2.0 TDI (180) 4Motion Comfortline
Nadwozie kombi, 4-drz, 5/7-os.
kombi, 4-drz, 5/7-os. kombi, 4-drz, 4/5-os.
Silnik
R4 turbodiesel, 1968 cm3
R4 turbodiesel, 1968 cm3 R4 turbodiesel, 1968 cm3
Moc 84 KM przy 3500 obr./min
140 KM przy 3500 obr./min 180 KM przy 4000 obr./min
Moment obr. 220 Nm przy 1250-2500 obr./min 340 Nm przy 1750-2500 obr./min 400 Nm przy 1500-2000 obr./min
Skrzynia biegów 5-ręczna
6-ręczna (7-DSG) 6-ręczna (7-DSG)
Napęd na przednie koła
na przednie koła 4x4 - Haldex
Wymiary 4892 x 1904 x 1990 mm
Rozstaw osi 3000 mm
Masa własna
2157 kg 2332 (2344) kg 2501 (2518) kg
Poj. zb. paliwa
80 l
Wymiary łóżek dół/góra
2000x1400 / 2000x1200 mm
2000x1400 / 2000x1200 mm
2000x1140 / 2000x1200 mm
Śr. zużycie paliwa 7,0 l/100 km 7,7 (8,2) l/100 km 8,3 (8,8) l/100 km
0-100 km/h
16,6 s
14,2 (14,7) s
12,8 (12,8) s
V maks 146 km/h 173 (172) km/h 185 (185) km/h
Cena
od 123 170 zł
od 140 550 zł
od 221 130 zł


ZOBACZ TAKŻE:

5 gwiazdek na kołach | Amerykańskie kampery

5 gwiazdek na kołach | Amerykańskie kampery

Więcej o:
Komentarze (4)
VW California | Pierwsza jazda | Crosscamper
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • swoboda_t

    Oceniono 15 razy 11

    30 lat temu Dehler budował T3 z czterema miejscami sypialnymi, kuchnią, kiblem i prysznicem. Volkswagen nie oferuje tego w większych i przednionapędowych Transporterach do dziś. Za te pieniądze: imho żadna atrakcja.

  • Gość: 70-latek

    0

    za 220 tys to kupić można kamper na bazie Vana np Ducato z kibłem, prysznicem i wygodnymi łóżkami

  • Gość: redaktor

    Oceniono 34 razy -14

    Prawdziwy surfer nie przyjedzie na plaze suvem, obnizony t4 lub t5 to jedyny słuszny wybór :) Przyjedz np. na Conrwalie to sie przekonasz.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX