Jeep Renegade | Pierwsza jazda | Zaskoczenie

Renegade to jedno z największych zaskoczeń motoryzacyjnych tego roku. Sprawdzamy jakie wrażenia pozostawia pierwszy Jeep w tak dużym stopniu spokrewniony z Fiatem?

Renegade to owoc włosko-amerykańskiej miłości. Powstał na platformie wspólnej z debiutującym także w tym roku, choć nieco później, Fiatem 500X, ale urodził się i wychował w Stanach Zjednoczonych. Za projekt pudełkowatego nadwozia odpowiadają styliści Jeepa, a umiejętności Renegade'a szkolono na piaskach i skalistych terenach południowych Stanów. Celem było stworzenie najlepiej radzącego sobie w terenie auta w tej klasie.

Co oferuje rynek crossoverów segmentu B?Co oferuje rynek crossoverów segmentu B?

No właśnie, podstawowe pytanie, co będzie stanowić konkurencję dla mierzącego 4,23 m dł. Jeepa? Przedstawiciele marki na głównego rywala wyznaczyli mu Skodę Yeti. Rzeczywiście przeglądając ofertę modeli tej wielkości tylko te dwa auta oferują tak imponujący wybór jednostek napędowych o tak dużym spektrum mocy.

Born to be Jeep

Zacznijmy od stylistyki. Odpowiedzialni za nią są Jeremy Glover i Ian Hedge. Trzeba przyznać te nazwiska nie brzmią po włosku i to widać po liniach małego Jeepa. Ale marce o to chodziło. Główne hasło przyświecające projektowi brzmiało „Born to be Jeep” (z ang.: Urodzony, by być Jeepem). Elementem najbardziej charakterystycznym jest przedni grill z siedmioma pionowymi wlotami powietrza oraz tradycyjne okrągłe reflektory. Nadkola mają prostokątny kształt znany ze wszystkich współczesnych modeli marki. W tylnych lampach zauważymy charakterystyczny motyw litery X. Nie ma w tym żadnego przypadku, inspiracją dla niego było przetłoczenie stosowane na kanistrach wieszanych na burtach Willisów MB.

Celem zbudowania tego Jeepa było stworzenie najlepiej radzącego sobie w terenie samochodu w tej klasie

Podobnie jest w środku. Styliści zadbali, by na każdym kroku natykać się na ciekawe elementy. Czerwone pole obrotomierza zaznaczone jest plamą błota „chlapniętą” niby od niechcenia, dna półek wyłożone są gumą o fakturze mapy topograficznej pustyni Moab, a jeśli wszystko to przegapimy to w różnych miejscach czyha na nas kilkanaście motywów grilla klasycznego Jeepa, w tym na oparciach przednich foteli, obudowach głośników, czy obudowie wewnętrznego lusterka.

Jeep Compass - Ogłoszenia

Nie zapomniano o modnej ostatnio indywidualizacji. Jeep Renegade już na starcie wspomagany jest akcesoriami firmy Mopar. Z jednej strony można „podrasować” nieco wygląd decydując się na atrapę grilla i obudowy lusterek w jednym z alternatywnych kolorów, lub przyozdobić nadwozie naklejkami, np. pięcioramienną gwiazdą stylizowaną na tą z wojennych Willisów US Army. Z drugiej strony Mopar oferuje cały szereg bagażników dachowych, rowerowych, czy pojemników dopasowanych do kształtu bagażnika.

Najdzielniejszy w terenie

Jeśli po modelu spokrewnionym w dużym stopniu z Fiatem spodziewaliście się produktu „Jeepopodobnego”, to nie jesteście sami. Także sami dziennikarze oczekiwali produktu, który w tzw. teren zjeżdżać nie powinien nawet w topowej wersji z napędem obu osi. Marka Jeep nie pozwoliła sobie na taki krok i już sama prezentacja suchych danych technicznych to potwierdza.

Jeep Cherokee | Pierwsza jazda | Dla wszystkichJeep Cherokee | Pierwsza jazda | Dla wszystkich

Dla najmniej wymagających klientów przygotowano wersje z napędem przednim. W opcji przewidziano jednak dwa rodzaje napędu 4x4. Pierwszy to typowy napęd z dołączanymi kołami tylnej osi za pomocą mokrego sprzęgła. Oprócz domyślnego Auto do dyspozycji kierowcy są jeszcze tryby: Snow (śnieg), Sand (piasek) i Mud (błoto).

W cenniku nie zabraknie terenowej specyfikacji Trailhawk. Jej napęd jest wyposażony w dodatkowy tryb Rock (skały), asystenta zjazdu, blokadę napędu Lock 4x4 i przełożenie zredukowane (o całk. przełożeniu 20:1) realizowane przez 9-biegowy automat. Na tym nie koniec. Kąt natarcia wynosi 30 st., kąt zejścia 34 st., a kąt rampowy 24 st. Prześwit wynoszący 210 mm także jest imponujący. Jeep Renegade Trailhawk ma jeszcze w standardzie osłony podwozia, zaczepy do holowania wystające ze zderzaków oraz całosezonowe opony.


prześwit
kąt natarcia kąt zejścia
Jeep Renegade 4x2
175 mm
17,9
29,7
Jeep Renegade 4x4 198 mm
21,0
32,1
Jeep Renegade 4x4 Trailhawk 210 mm
30,0
34,0
Skoda Yeti 4x2, 4x4
155 mm
17,1
30,0
Skoda Yeti 4x4 Outdoor
180 mm
19,0
32,0

Moc czterech cylindrów

Na rynku europejskim Jeep Renegade może być napędzany jednym z czterech silników w sześciu wersjach mocy.

Skoda Yeti po liftingu - test | Pierwsza jazda | KosmetykaSkoda Yeti FL | Pierwsza jazda | Kosmetyka

Silniki benzynowe:

1.6 E-torQ, FWD, M5 (110 KM)
1.4 MultiAir II Turbo, FWD, M6 (140 KM)
1.4 MultiAir II Turbo, AWD, A9 (170 KM)

Silniki wysokoprężne:

1.6 MultiJet II, FWD, M6 (120 KM)
2.0 MultiJet II, AWD, M6 (140 KM)
2.0 MultiJet II, AWD, A9 (140 KM)
2.0 MultiJet II, AWD, A9 (170 KM)

Na rodzimym rynku amerykańskim dostępne będą dwa silniki benzynowe: 1.4 MultiAir I Turbo (160 KM) oraz 2.4 TigerShark MultiAir II (185 KM) - obydwa czterocylindrowe.

Prezentacja w Balocco

Podstawowy silnik 1.6 E-torQ nie był dostępny podczas pierwszych jazd, więc na początek zdecydowałem się na przednionapędowego Renegade'a napędzanego silnikiem 1.4T o mocy 140 KM z ręczną skrzynią o sześciu przełożeniach. Pierwsze wrażenie jest bardzo pozytywne, w środku jest sporo miejsca nad głowami i na kolana w drugim rzędzie, a bagażnik sprawia wrażenie większego, niż jest w rzeczywistości. Regulowana podłoga bagażnika pozwala na uzyskanie płaskiej powierzchni załadunkowej. Jakość użytych materiałów jest bez zarzutu, podobnie jak jakość montażu. Nic nie skrzypi, a wszystkie elementy zamontowano solidnie.

Jeep Wrangler - Ogłoszenia

Na drodze 140-konny benzyniak radzi sobie z małym Jeepem bardzo dobrze. Obawiałem się wyczuwalnego braku mocy, jednak niepotrzebnie. Nawet działanie skrzyni biegów muszę ocenić nieco wyżej od przeciętnej. Zachowanie w szybkich zakrętach, do których Jeep nie został przecież stworzony, jest poprawne i ma tendencję do ledwo wyczuwalnej podsterowności. Doprowadzenie do uciekania przodu jest na tyle trudne, że ciężko mi było zauważyć różnicę wobec wersji 4x4, która poszła na drugi ogień. Do napędu użyto w niej silnika 2.0 MultiJet II także o mocy 140 KM. Występuje ona ze skrzynią ręczną, ale mi trafił się dziewięciobiegowy automat Chryslera. To skrzynia znana z większych modeli Jeepa. Czasami niezbyt chętnie zabiera się do redukcji, ale to jedyna uwaga. Poza tym Renegade 4x4 jeździ podobnie jak przednionapędowy. Jest to zrozumiałe, napęd działający w trybie Auto rzadko dołącza tylne koła. Szybsza jazda po autostradzie pokazała kolejną zaletę tego auta. Poziom hałasu jest niski.

Dla najmniej wymagających klientów przygotowano wersje z napędem przednim. W opcji przewidziano jednak dwa rodzaje napędu 4x4

Kia Soul II | Pierwsza jazda | Spójrz na mnie!Kia Soul II | Pierwsza jazda | Spójrz na mnie!

Na koniec pozostał mi jeszcze przejazd wersją Trailhawk po torze terenowym Balocco. Jest ona napędzana jedynie najmocniejszym Dieslem łączonym ze skrzynią automatyczną. Napęd obu osi i przełożenie zredukowane pomagają w pokonaniu stromych podjazdów (najbardziej strome na torze ma 70%), asystent zjazdu w bezstresowym zjeździe ze wzniesienia, a blokada napędu gdy jedno z kół straci kontakt z nawierzchnią. Odstawiając auto na parking zauważyłem jedyną jak dotąd wadę Renegade'a. Obszerny słupek C z małą szybką boczną nie ułatwia manewrowania.

Jeep Renegade podczas pierwszych jazd pokazał się z jak najlepszej strony. Jego sukces rynkowy zależy zatem od poziomu cen. Przedstawiciele Jeepa twierdzą, że ich najmniejszy produkt nie będzie drogi. Cennik Skody Yeti zaczyna się kwotą 65 800 zł (w promocji 60 100 zł) za wersję Easy 4x2 1.2TSI (105 KM). Można zatem spodziewać się podobnych cen małego Jeepa. Te zostaną ogłoszone na początku października. Wtedy też przekonamy się ile trzeba będzie zapłacić za topowego Trailhawka. Yeti Outdoor L&K 4x4 2.0TDI (170 KM) ze skrzynią DSG kosztuje 131 800 zł (w promocji 126 100 zł).

Summa Summarum

Produkowany we Włoszech Jeep Renegade to przykład na to, że niewielki crossover może być dopracowany pod niemal każdym względem. Ten samochód ma zdecydowanie więcej zalet, niż wad, a w stosunku do bliźniaczego konstrukcyjnie Fiata może pochwalić się niedostępnym w 500X zaawansowanym napędem 4x4 Active Drive Low.

Gaz

Szeroka gama silników i napędów, pewne własności jezdne, przygotowanie do jazdy w cięższym terenie (Trailhawk), wysoka jakość wykonania

Hamulec

Niewystarczająca widoczność do tyłu


Jeep Renegade | Kompendium


1.4 MultiAir II 4x2
2.0 Multijet II 4x4
2.0 Multijet II 4x4 Trailhawk
Nadwozie kombi, 5-drz, 5-os.
kombi, 5-drz, 5-os. kombi, 5-drz, 5-os.
Silnik
R4 benzynowy, turbo, 1368 cm3
R4 turbodiesel, 1956 cm3 R4 turbodiesel, 1956 cm3
Moc 140 KM przy 5500 obr./min
140 KM przy 3750 obr./min 170 KM przy 3750 obr./min
Moment obr. 230 Nm przy 1750 obr./min 350 Nm przy 1750 obr./min 350 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów 6-ręczna
9-automatyczna 9-automatyczna
Napęd na przednie koła
4x4 (Active Drive) 4x4 (Active Drive Low)
Wymiary 4232 x 1804 x 1667 mm
4232 x 1804 x 1697 mm 4232 x 1804 x 1697 mm
Rozstaw osi 2570 mm 2570 mm 2570 mm
Masa własna
b.d. b.d. b.d.
Poj. zb. paliwa
48 l 48 l 48 l
Poj. bagażnika 351/1297 l 351/1297 l
351/1297 l
Śr. zużycie paliwa 6,0 l/100 km 5,7 l/100 km 5,8 l/100 km
0-100 km/h
10,9 s
10,2 s
8,9 s
V maks 181 km/h 182 km/h 196 km/h
Cena
b.d.
b.d.
b.d.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Najciekawsze koncepty Jeepa

Najciekawsze koncepty Jeepa

Więcej o:
Komentarze (27)
Jeep Renegade | Pierwsza jazda | Zaskoczenie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • si.vis.pacem.para.bellum

    Oceniono 40 razy 32

    Obstawiam, że cena najlepszej wersji będzie w granicach 130 tys. PLN w Polsce i tej samej wersji - najwyżej 20 tys. USD w USA.

  • wawak

    Oceniono 23 razy 11

    Przekocur...
    Jeździłbym

  • satyron

    Oceniono 20 razy 10

    Osobiscie lubie" kanciaste"formy terenowych samochodow. Mozna rozpoznac wizualny trend nadany przez Toyota FJ Cruiser , model ktory nie przyjal sie w Europie

  • Gość: Zadnego niemca

    Oceniono 9 razy 9

    To za mocno wysilać się nie musieli, gdyż mozliwości Skody są mocno nadęte jedynie. W teren się nie nadaje.

  • Gość: kołko

    Oceniono 21 razy 7

    nawet nieźle wygląda ale niestety całość zdecydowanie psują za małe koła - zupełnie nie pasuje to do marki Jeep
    ten sam błąd zrobiło suzuki z modelem SX4 Cross - zobaczcie, że tam też koła jakby wzięte z mniejszego modelu

  • Gość: Waldi

    Oceniono 5 razy 5

    Bryła auta robi wrażenie, głównie z uwagi na nietuzinkowy kształt. Wnętrze, szczególnie media to duży pozytyw. Mnie interesuje najbogatsza wersja ON 170 KM. Minus to budżetowe fotele przód i tył. Krótkie siedziska nie będą służyć wygodnej jeździe, tak kierowcy, jak i pasażerom, szczególnie tym którzy zasiądą na tylnej kanapie. Dodatkowo dziwi brak nawiewu na tylne siedziska. Płacąc 150 tysiaków oczekiwał bym również, a może przede wszystkim, wygody w podróżowaniu. Z niecierpliwością czekam na jazdę trailhowk-em oraz na eliminację wspomnianych niedogodności.

  • remo29

    Oceniono 24 razy 2

    Trochę jak Nissan Cube...
    --
    parada karzełków

  • Gość: stan

    Oceniono 5 razy 1

    Już odkładam pieniądze i za rok go kupię. W tym kanciaku można się zakochać.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX