Ergonomiczne fotele Opla | Komfort dla kierowcy i pasażera

Wygodny fotel to bardzo ważny element w samochodzie, potwierdzi to każdy kierowca po długiej podróży. Opel ma się czym pochwalić na tym polu

Opel Meriva FL 1.6 CDTI | Test | Miła niespodzianka

Atest AGR (Akcja na Rzecz Zdrowych Pleców) oznacza, że fotele montowane w samochodach marki Opel są ergonomiczne i gwarantują najwyższy komfort siedzenia i podparcia pleców w trakcie długich podróży. Dzięki licznym opcjom regulacji kierowca może optymalnie ustawić fotel i nie odczuwać zmęczenia i bólu pleców nawet po wielu godzinach jazdy. Każdą zaawansowaną i przyjazną dla kręgosłupa konstrukcję fotela, która trafia do produkcji, poprzedza jednak wielostopniowy proces projektowania. Nie bez powodu koszt opracowania foteli stanowi około 10% kosztów produkcji samochodu.

Współpraca między firmą Opel i ekspertami AGR w celu zaprojektowania możliwie najwygodniejszych foteli

"Fotele samochodowe to prawdziwe dzieła sztuki inżynierskiej, zbudowane z lekkich materiałów i specjalnej gąbki oraz urządzeń, takich jak układy ogrzewania i silniczki elektryczne odpowiadające za regulację ustawień" - mówi Andrew Leuchtmann, dyrektor GM Interiors, odpowiedzialny za projektowanie foteli. "Nowoczesne fotele są przystosowane do użytkowników o różnym wzroście i tuszy - osób wysokich, niskich, tęgich, drobnych - i właśnie to ma największe znaczenie, gdy chodzi o zmniejszenie zmęczenia w czasie krótkich lub długich podróży".

Pierwsze ergonomiczne fotele firma Opel wprowadziła w modelu Signum w 2003 roku. Obecnie ultranowoczesne i bardzo popularne fotele Opla, projektowane z wykorzystaniem kilkunastoletniego doświadczenia i w ścisłej współpracy z AGR (Akcją na Rzecz Zdrowych Pleców) - niezależnym stowarzyszeniem zaangażowanym w profilaktykę schorzeń kręgosłupa - można zamówić do wielu modeli, takich jak Insignia, Meriva, Zafira Tourer, Astra, Mokka czy Cascada. Bezpośrednim projektantem tych foteli jest firma Opel, dla której kluczową sprawą jest bezpieczeństwo. Do elementów, które je podnoszą, należą poduszki powietrzne, czujniki obecności pasażera i napinacze pasów bezpieczeństwa. Wszystkie te funkcje mają zagwarantować, że kierowca i pasażerowie samochodów marki Opel dotrą do celu bezpiecznie i wygodnie.

Sprawdź oferty specjalne na nowe modele Opla

Opel jest pierwszym wielkoseryjnym producentem samochodów, który otrzymał atest AGR dla montowanych przez siebie foteli. Fotele pretendujące do atestu muszą spełniać cztery podstawowe wymogi dotyczące: czterokierunkowej regulacji podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa (do przodu, do tyłu, w górę i w dół), pochylanego siedziska, regulacji jego długości, a także bocznego podparcia na poziomie siedziska i oparcia.

"Współpracując z AGR, połączyliśmy ich know-how z naszym" - mówi Leuchtmann. "Dawniej różni producenci deklarowali, że to właśnie ich fotele są najlepsze, ale menedżerowie zarządzający parkami pojazdów często słyszeli od kierowców narzekania na bóle pleców i innych części ciała". Generalnie, aby uniknąć obciążeń punktowych, które są przyczyną bólu i dyskomfortu, dwie trzecie ciała powinno mieć kontakt z powierzchnią fotela . "Wielkość naszych foteli - wyjaśnia Leuchtmann - może być zmieniana w celu idealnego dopasowania do sylwetki kierowcy".

Zintegrowana klimatyzacja

"Konstrukcja fotela jest dość skomplikowana - mamy tam profile z gąbki, podzespoły elektryczne mające zapewnić komfort, urządzenia podnoszące bezpieczeństwo, zagłówki i wiele innych elementów, nie mówiąc o samym szkielecie, siatkach zawieszenia i innych podporach dla ciała użytkownika" - wyjaśnia Leuchtmann.

Jednym z trudniejszych zadań fotela - oprócz zapewnienia podparcia - jest ogrzewanie lub chłodzenie użytkownika w zależności od warunków. "Niezwykle istotna jest kwestia odpowiedniego odprowadzania wilgoci wydzielanej przez ludzkie ciało. Przewiewność tapicerki i usuwanie wilgoci są zapewniane przez zintegrowane kanały przepływu powietrza. W fotelach wentylowanych umieszczone są małe wentylatory, których rolą jest chłodzenie i osuszanie powierzchni, z którą ma styczność kierowca" - mówi Leuchtmann. Taki system jest dostępny w Insigni i Cascadzie. Równie istotny aspekt to ogrzewanie. "Doprowadzamy ciepło niemal do całej powierzchni siedzenia" - podkreśla Leuchtmann. To istotna różnica w porównaniu z systemami, w których podgrzewana jest tylko część fotela.

ZOBACZ TAKŻE:

Opel Cascada 1.6 Turbo A/T Cosmo | Test długodystansowy

Więcej o:
Copyright © Agora SA