Opel Cascada 1.6 Turbo A/T Cosmo | Test długodystansowy cz. III | Miękki dach

Składany dach to nieodłączny element każdego kabrioletu. Sprawdzamy co w tej materii ma do zaoferowania Opel Cascada

Samochód: Opel Cascada 1.6 Turbo A/T Cosmo
Aktualny przebieg: 24 800 km
Problemy: brak
Powód testu: chcemy spędzić lato z "polskim" kabrioletem

Opel Cascada 1.6 Turbo A/T CosmoZobacz wszystkie części testu długodystansowego Opla Cascady

Wydaje się, że moda na hardtopy minęła, więc producenci wracają do stosowania w kabrioletach klasycznych, materiałowych dachów. Najlepszym tego przykładem jest właśnie Opel Cascada - większy, bardziej prestiżowy następca Astry TwinTop.

Składanie dachu odbywa się automatycznie, wystarczy tylko pociągnąć do góry i przytrzymać przycisk zlokalizowany na tunelu środkowym. Wtedy rozpoczyna się efektowne show, które trwa przez 17 sekund. Przez ten krótki czas dach zgrabnie, płynnie i cicho składa się i chowa w wydzielonej do tego celu części bagażnika. Producent przekonuje, że elektryczno-hydrauliczny mechanizm sterujący dachem został poddany wyczerpującym testom obejmującym 15 000 cykli składania i rozkładania, w trakcie których nie zanotowano żadnych usterek. Póki co, z naszej strony możemy potwierdzić, dach w testowej Cascadzie składa się bez najmniejszych problemów.

Operację składania, jak i rozkładania dachu, można wykonywać w czasie jazdy, do prędkości 50 km/h. Konieczność zatrzymywania się byłaby uciążliwa. Gdy auto jest zaparkowane, dach można również otwierać i zamykać za pomocą pilota zintegrowanego z kluczykiem, który umożliwia także zdalne podniesienie lub opuszczenie jednocześnie wszystkich szyb bocznych.

 

Tekstylny dach ma wpływ nie tylko na wygląd, ale przede wszystkim na niższą masę pojazdu. W Cascadzie waży on tylko 50 kg, czyli o ok. 65 proc. mniej od stalowego dachu. Jest to również rezultat szerokiego zastosowania lekkich mechanizmów w konstrukcji dachu. Według producenta trzywarstwowe tekstylne poszycie zewnętrzne wykonane z poliakrylu nie wymaga regularnej impregnacji, jest odporne na promieniowanie UV i nie zmienia koloru przez długi czas. Na razie dach rzeczywiście prezentuje się bardzo dobrze, ale samochód ma dopiero rok.

W ofercie Opla Cascady znajdują się dwa warianty miękkiego dachu: standardowy lub z dodatkową izolacją akustyczną i termiczną. Druga opcja kosztuje 800 zł. Za dodatkowe 700 zł możemy wybrać jeszcze kolor poszycia: szary, brązowy bądź bordowy. Tzw. Acoustic Soft Top zapewnia jeszcze lepszą izolację termiczną i skuteczniejsze tłumienie odgłosów dochodzących spoza pojazdu. Potwierdzamy, że z rozłożonym dachem w kabinie jest naprawdę cicho (oczywiście jak na kabriolet), nawet podczas jazdy z prędkością autostradową.

Czas na kolejne próby dla długodystansowej Cascady. W czwartej części opiszemy nasze pierwsze wrażenia z jazdy kabrioletem Opla.

Dane techniczne znajdziecie w pierwszej części testu długodystansowego.

ZOBACZ TAKŻE:

Wideo | ADAC, 4 kabriolety, dachowanie

VW Golf Cabriolet podczas testu dachowania

Więcej o: