Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX
Skoda Octavia | Test długodystansowy cz. IV | Bratobójczy pojedynek z VW Golfem
Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance | Test długodystansowy | Wszystkie części
Golf to król kompaktów, ale w Polsce dużo lepiej sprzedaje się Octavia. W pierwszym półroczu tego roku w naszym kraju zarejestrowano 4 441 nowych Golfów, podczas gdy Octavii aż 7 704. Dlaczego Polacy, zarówno klienci indywidualni, jak i firmy, wolą Skodę od Volkswagena? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Samochód: Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance
Aktualny przebieg: 15 600 km
Problemy: brak
Powód testu: Damy wycisk hitowi sprzedaży
Pomimo tego, że oba samochody dzielą ze sobą modułową platformę MQB i te same jednostki napędowe, znacząco różnią się wymiarami. Czeski liftback ma 4 659 mm długości, 1 814 mm szerokości i 1 461 mm wysokości. Wymiary niemieckiego hatchbacka to: 4 255 mm długości, 1 790 mm szerokości i 1 452 mm wysokości. Octavia ma też o 49 mm większy rozstaw osi. Przekłada się to na nieco większą ilość miejsca we wnętrzu Skody, zwłaszcza na tylnej kanapie, ale deklasacja następuje dopiero w kategorii pojemności bagażnika. Przy 590 litrach w Octavii, 380-litrowy kufer Golfa wygląda mizernie.
Wnętrza obu samochodów są zbudowane z tych samych "klocków". Identyczne są panele nawigacji i klimatyzacji. Obie deski rozdzielcze są uporządkowane, ale ta w Golfie wygląda jednak bardziej elegancko. Jakość wykonania w obu pojazdach stoi na tym samym, wysokim poziomie, ale widać, że marka Volkswagena pozycjonowana jest ponad Skodą.
Oba samochody są wyposażone w benzynowe silniki 1.4 TSI o mocy 140 KM (w Golfie dostępny jest również słabszy, 122-konny wariant). To najpopularniejszy wybór wśród jednostek benzynowych. Skrzynia DSG, w tym przypadku 7-stopniowa, kosztuje majątek, ale wydaje się, że warto za nią dopłacić. Dwusprzęgłowa przekładnia nie ma wpływu na zużycie paliwa, a przy tym zmienia biegi w błyskawicznym tempie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h możliwe jest w ok. 8,5 sekundy. Jednostka 1.4 TSI cechuje się też wysoką elastycznością (maksymalny moment obrotowy dostępny jest już od 1500 do 3500 obr./min.) oraz cichą pracą.
Używana Skoda Octavia - sprawdź ogłoszenia
Średnie spalanie w Golfie podczas testu wyniosło 7,5 l. Przejechaliśmy nim prawie tysiąckilometrowy dystans, w znacznej mierze była to trasa z odcinkami drogi szybkiego ruchu, ale również trochę jazdy po mieście w korkach. Spalanie naszej długodystansowej Octavii jest bardzo zbliżone. Auto zużywa średnio 7,5-8 litrów paliwa na 100 km. Tak wynika z notatek poszczególnych testujących, ale większość z nich ma ciężką nogę. Jednak nawet przy spokojnej jeździe deklarowane przez producentów średnie spalanie (nieco ponad 5 l/100 km) można włożyć między bajki.
Co oferuje rynek w segmencie C?
Poradnik kupującego
Zawieszenie w obu pojazdach stanowi udane połączenie komfortu i pewności prowadzenia. Dynamiczna jazda, szybsze pokonywanie łuków nie stanowią problemu. Zarówno Skoda, jak i VW, zapewniają wysoką precyzję prowadzenia. Nerwowości nie zauważymy nawet przy pełnym załadunku. Golf przy tym ciut lepiej od Octavii tłumi nierówności nawierzchni. Oba modele oferowane są z dwoma rodzajami tylnego zawieszenia - standardowo z belką skrętną. Zawieszenie wielowahaczowe montowane jest dopiero z mocniejszymi silnikami - w Skodzie od mocy 150 KM, a w VW od 120 KM. Przy codziennym, normalnym użytkowaniu, bez wizyty na torze, większość kierowców nie odczuje, czy z tyłu jest wielowahacz czy trwalsza i tańsza belka skrętna.
Na koniec pozostają koszty. Ceny Skody Octavii zaczynają się od nieco ponad 60 tys. zł, a pięciodrzwiowego Golfa od niespełna 63 tys. 85-konny silnik 1.2 TSI i podstawowe wyposażenie to jednak mało ciekawa propozycja. Za bogatsze wersje z mocniejszymi silnikami trzeba zapłacić dużo więcej. "Nasza" Octavia kosztuje od niecałych 87 tys. zł, ale po doposażeniu wyceniono ją na aż 120 600 zł. Niezła sumka, ale porównywany egzemplarz Golfa jest jeszcze droższy.
Podsumowanie
VW Golf to propozycja dla tych, którzy nie potrzebują ogromnego bagażnika. Wolą za to bardziej prestiżową markę, naszym zdaniem nieco atrakcyjniejszy wygląd nadwozia, bardziej eleganckie wnętrze oraz jeszcze dłuższą listę dostępnego wyposażenia (w Skodzie niedostępna jest np. kamera cofania).
Octavia to auto tak samo komfortowe i dobrze prowadzące się, co Golf, ale jednocześnie większe, dzięki czemu może pełnić funkcję samochodu rodzinnego. Na korzyść Skody przemawia także niższa cena, choć tanio również nie jest. To sprawia, że czeska marka cieszy się większym powodzeniem. Czy jednak wybierzecie Octavię, czy Golfa, to wszystko i tak zostanie w rodzinie koncernu Volkswagena.
Skoda Octavia 1.4 TSI DSG Elegance | Kompendium
Nadwozie | liftback, 5d |
Silnik |
benzynowy, turbo, R4, 1395 cm3
|
Moc | 140 KM przy 4500 obr./min |
Moment obr. | 250 Nm przy 1500-3500 obr./min |
Skrzynia biegów | dwusprzęgłowa, 7-biegowa |
Napęd | na koła przednie |
Wymiary | 4659 x 1814 x 1461 mm |
Rozstaw osi | 2686 mm |
Poj. bagażnika | 590 - 1580 l |
0-100 km/h | 8,5 s |
Śr. zużycie paliwa |
8 l/100 km |
Prędkość maks. | 215 km/h |
Cena | od 86 900 zł |
.
Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline | Kompendium
Nadwozie | hatchback, 5d |
Silnik |
benzynowy, turbo, R4, 1395 cm3
|
Moc | 140 KM przy 4500 obr./min |
Moment obr. | 250 Nm przy 1500-3500 obr./min |
Skrzynia biegów | dwusprzęgłowa, 7-biegowa |
Napęd | na koła przednie |
Wymiary | 4255 x 1790 x 1452 mm |
Rozstaw osi | 2637 mm |
Poj. bagażnika | 380 - 1270 l |
0-100 km/h | 8,4 s |
Śr. zużycie paliwa |
7,5 l/100 km |
Prędkość maks. | 212 km/h |
Cena | od 89 290 zł |
ZOBACZ TAKŻE:
-
Pierwszy dzień obowiązkowej jazdy na suwak. Przez cały dzień obserwowaliśmy błędy kierowców. Mamy pięć ważnych wniosków
-
Autostrada A2 rusza na wschód. Pierwszy z trzech odcinków między Mińskiem a Siedlcami coraz bliżej
-
Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe od 6 grudnia. Droga do pracy teoretycznie będzie wyglądać zupełnie inaczej
-
Samochód podpowie kierowcy kiedy zmieni się światło. To dopiero projekt, ale ma szanse się sprawdzić
-
Już jest Nowy Nissan Juke. Ten samochód zawojował rynek
- "Bezwypadkowy", "pierwszy właściciel", czyli jak nie dać się nabrać sprzedawcy
- Renault Clio 1.3 TCe - opinie, test, spalanie. Odmłodzony przebój z najmocniejszym silnikiem
- W taką pogodę na drogach często pojawia się czarny lód. Jak uniknąć niebezpieczeństwa?
- Opony do samochodów elektrycznych - gdzie jest granica pomiędzy tworzeniem opony o małym oporze toczenia, a właściwościami jezdnymi?
- Power of Choice, czyli jak nie dać się zwariować w czasach elektromobilności
Forum
- Policyjna mafia w Żorach (5)
- Komunizm (128)
- Opony zimowe czy wielosezonowe (89)
- OT - gala 100 lecia PZPN (34)
- Mam nadzieję, że 3ci pas nie powstanie. (12)
- bliskie spotkania III stopnia (7)
- Z czego wynika tak wysoka cena katalizatora? (9)
- trzepanie kasy za brak OC (22)
- OT - pytanie o władzę Prezesa NIK (20)
- OT - płacz to chyba jest teraz? (19)
viggen
Oceniono 64 razy 42
z tych dwóch bym wybrał mazdę 3 ;-)