Audi S3 Sportback | Test | RS-R=S?

Audi od wielu lat ma w swojej ofercie modele, w nazwie których zamiast literki A pojawia się S. Oznacza to wówczas, że mamy do czynienia z wersją usportowioną, ale nie tak radykalną jak w przypadku RS-a

S3 Plus | Audi chce być najmocniejsze

W nasze ręce trafiło ostatnio Audi S3 Sportback, czyli model, który sportowego ducha łączy z użytkowymi walorami w klasie kompakt. Sportback w nazwie oznacza bowiem, że do dyspozycji mamy dwie pary drzwi i większy bagażnik. Usportowionych kompaktów nie brakuje nawet wewnątrz grupy Volkswagena. Za jeden z ulubionych w tej klasie uchodzi Golf R, a jednym z najmocniejszych była poprzednia generacja Audi RS3. Właśnie dlatego w tytule tego testu śmiało postawiłem równanie RS (3), minus R (Golf), równa się S (3). Sprawdźmy, czy rozwiązanie okaże się prawdziwe.

Testowane S3 Sportback już na początku przykuwa swoją uwagę czerwonym kolorem Misano Red i detalami, które zawsze towarzyszą wersją S, czyli aluminiowymi listewkami i nakładkami na lusterka, tylnym dyfuzorem, większą lotką dachową oraz, w tym przypadku, dwoma podwójnymi końcówkami wydechu. Całość dopełnia przeprojektowany przedni zderzak z bocznymi wlotami powietrza oraz 18-calowe felgi ze szlifowanymi rantami.

S3 uzbrojono w 4-cylindrową jednostkę o pojemności dwóch litrów, która generuje 300 KM i 380 Nm momentu obrotowego.

Na grillu oraz tylnej klapie można dostrzec symbole wersji S3. Nową generację tego modelu, który na rynku obecny jest od 2012 roku, wyróżniają także LED-owe światła do jazdy dziennej. Mimo tego S3 z wyglądu można nazwać raczej stonowanym i ukrywającym swoje sportowe aspiracje. W czasach kiedy każde tego typu auto od razu rzuca się w oczy, miłośnicy szybkich, ale cichociemnych aut, mogliby zaliczyć S3 do grupy tzw. "sleeperów".

To co najważniejsze w tym modelu kryje się jednak pod maską i nadwoziem. S3 uzbrojono w 4-cylindrową jednostkę o pojemności dwóch litrów, która wspomagana turbodoładowaniem o stopniu sprężania wynoszącym maksymalnie 1,2 bara generuje 300 KM i 380 Nm momentu obrotowego. W jak najwydajniejszej pracy jednostki pomaga także bezpośredni wtrysk paliwa FSI i technologia Audi Valvelift System. Jak na samochód, który ma jedynie łączyć w sobie sportowe cechy z normalnym kompaktem, to nawet więcej niż wystarczająco.

Audi S3 - ogłoszenia

Spora moc jest wykorzystywana niemalże w stu procentach, bo napęd trafia zawsze na wszystkie cztery koła za pomocą dwusprzęgłowej, sześciobiegowej skrzyni S-Tronic, która wspierana jest sterowaną elektronicznie blokadę mechanizmu różnicowego EDL. Dzięki tak zaawansowanej przekładni zmiana biegów następuje tylko w 0,2 sekundy, a do naszych uszu dociera miły pomruk, towarzyszący każdemu dotknięciu manetek znajdujących się przy kierownicy.

Jak się pewnie domyślacie osiągi, jakimi może pochwalić się S3, są bardzo dobre. Sprint do setki trwa 4,9 sekundy. Wspomnę tylko, że porównywalne silnikowo Subaru WRX STI przyspiesza w 5,2 sekundy, a mocniejszy o 60 KM i 70 Nm Mercedes A45 AMG jest szybszy tylko o 0,3 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Dokładnie taką samą mocą i osiągami, jak różnica naszego tytułowego równania, może pochwalić się nasz odjemnik, czyli Golf R.

Audi S3 Limousine - Test | Pierwsza jazda | Prosty charakter

W Audi S3 do dyspozycji kierowcy jest system drive select, który posiada aż pięć trybów jazdy. Rozwiązanie, znane także z innych modelu tego producenta, pozwala na poruszanie się w trybie comfort, który nieco uspakaja naturę S3, efficiency, w którym najważniejsza jest oszczędność paliwa, oraz dynamic, który m.in. przyspiesza reakcję pedału gazu i układu wspomagania. Do dyspozycji pozostaje również system auto, który samoczynnie dobiera tryb lub individual, gdzie każdy element z regulowanym zakresem pracy (czułość pedału gazu, działanie skrzyni biegów, siła wspomagania kierownicy oraz opcjonalnie charakterystyka zawieszenia) można dostosować według własnych upodobań. Prawie, jak w aucie wyścigowym.

Doświadczenia Audi m.in. z wyścigu 24h Le Mans można poczuć także w kwestii oszczędności paliwa. Nawet przy jeździe w trybie dynamic średnie spalanie nie chciało przekroczyć 20 litrów. W trybie comfort w trakcie jazdy po mieście apetyt S3 na paliwo spadał do 11 litrów. W trakcie jazdy w ekonomicznym trybie efficiency, w którym możliwe jest tzw. żeglowanie, można osiągnąć wyniki około 8 litrów na 100 kilometrów.

Spora moc jest wykorzystywana niemalże w stu procentach, bo napęd trafia zawsze na wszystkie cztery koła za pomocą dwusprzęgłowej, sześciobiegowej skrzyni S-Tronic

Szczerze mówiąc, nie jestem zwolennikiem wnętrza nowej generacji Audi A3, dlatego i to w modelu 3 nie jest moim ulubionym. Muszę jednak przyznać, że bardzo spodobała mi się pikowana białą nicią czarna, skórzana tapicerka foteli. Te również można potraktować jako jeden ze wzorów projektowania siedziska w samochodzie, który łączy wygodę ze sportowymi emocjami. Swoim wyglądam wzrok przykuwa także spłaszczona u dołu kierownica z logo S3. Niestety dla mnie jest ona za cienka i za twarda w dotyku, ale do tego można się przyzwyczaić. Ergonomia wnętrza, jak i ilość miejsca, stoi na wysokim poziomie, a obsługa komputera pokładowego i nawigacji jest jedną z przyjemniejszych na rynku. Sportowego klimatu dodają również nakładki na pedały i aluminiowy przycisk Start/Stop engine.

Summa Summarum

Czy zatem RS-R=S? Jeżeli założymy, że Audi RS3, które w obecnej generacji dopiero się pojawi, jest samochodem za bardzo radykalnym do codziennego użytkowania, a Golf R nie spełnia naszych wymagań dotyczących standardów Premium, to wynikiem idealnym będzie właśnie Audi S3. Dlatego jeżeli szukacie auta tego typu, to Audi S3 jest na pewno godne waszego zainteresowania. Warunkiem jest oczywiście dysponowanie kwotą minimum 173 000 zł.

Gaz

Cichociemny styl, bardzo dobre osiągi, stosunkowo niskie spalanie

Hamulec

Minimalistyczny wygląd wnętrza

Audi S3 Sportback (S-Tronic) Quattro | Kompendium

* ograniczona elektronicznie

Najpopularniejsze dywaniki samochodowe w Okazje.info - sierpień 2014 ProduktUdział w top20 Petex/Rigum Dywaniki Fiat Punto Grande 06- 0 opinii Dywaniki samochodowe Fiat Grande Punto (D016) 0 opinii Zobacz inne dywaniki samochodowe w

Więcej o:
Copyright © Agora SA