Audi S3 Sportback | Test | RS-R=S?

Audi od wielu lat ma w swojej ofercie modele, w nazwie których zamiast literki A pojawia się S. Oznacza to wówczas, że mamy do czynienia z wersją usportowioną, ale nie tak radykalną jak w przypadku RS-a
S3 Plus | Audi chce być najmocniejsze S3 Plus | Audi chce być najmocniejsze

W nasze ręce trafiło ostatnio Audi S3 Sportback, czyli model, który sportowego ducha łączy z użytkowymi walorami w klasie kompakt. Sportback w nazwie oznacza bowiem, że do dyspozycji mamy dwie pary drzwi i większy bagażnik. Usportowionych kompaktów nie brakuje nawet wewnątrz grupy Volkswagena. Za jeden z ulubionych w tej klasie uchodzi Golf R, a jednym z najmocniejszych była poprzednia generacja Audi RS3. Właśnie dlatego w tytule tego testu śmiało postawiłem równanie RS (3), minus R (Golf), równa się S (3). Sprawdźmy, czy rozwiązanie okaże się prawdziwe.

Testowane S3 Sportback już na początku przykuwa swoją uwagę czerwonym kolorem Misano Red i detalami, które zawsze towarzyszą wersją S, czyli aluminiowymi listewkami i nakładkami na lusterka, tylnym dyfuzorem, większą lotką dachową oraz, w tym przypadku, dwoma podwójnymi końcówkami wydechu. Całość dopełnia przeprojektowany przedni zderzak z bocznymi wlotami powietrza oraz 18-calowe felgi ze szlifowanymi rantami.

S3 uzbrojono w 4-cylindrową jednostkę o pojemności dwóch litrów, która generuje 300 KM i 380 Nm momentu obrotowego.

Na grillu oraz tylnej klapie można dostrzec symbole wersji S3. Nową generację tego modelu, który na rynku obecny jest od 2012 roku, wyróżniają także LED-owe światła do jazdy dziennej. Mimo tego S3 z wyglądu można nazwać raczej stonowanym i ukrywającym swoje sportowe aspiracje. W czasach kiedy każde tego typu auto od razu rzuca się w oczy, miłośnicy szybkich, ale cichociemnych aut, mogliby zaliczyć S3 do grupy tzw. „sleeperów”.

To co najważniejsze w tym modelu kryje się jednak pod maską i nadwoziem. S3 uzbrojono w 4-cylindrową jednostkę o pojemności dwóch litrów, która wspomagana turbodoładowaniem o stopniu sprężania wynoszącym maksymalnie 1,2 bara generuje 300 KM i 380 Nm momentu obrotowego. W jak najwydajniejszej pracy jednostki pomaga także bezpośredni wtrysk paliwa FSI i technologia Audi Valvelift System. Jak na samochód, który ma jedynie łączyć w sobie sportowe cechy z normalnym kompaktem, to nawet więcej niż wystarczająco.

Audi S3 - ogłoszenia

Spora moc jest wykorzystywana niemalże w stu procentach, bo napęd trafia zawsze na wszystkie cztery koła za pomocą dwusprzęgłowej, sześciobiegowej skrzyni S-Tronic, która wspierana jest sterowaną elektronicznie blokadę mechanizmu różnicowego EDL. Dzięki tak zaawansowanej przekładni zmiana biegów następuje tylko w 0,2 sekundy, a do naszych uszu dociera miły pomruk, towarzyszący każdemu dotknięciu manetek znajdujących się przy kierownicy.

Jak się pewnie domyślacie osiągi, jakimi może pochwalić się S3, są bardzo dobre. Sprint do setki trwa 4,9 sekundy. Wspomnę tylko, że porównywalne silnikowo Subaru WRX STI przyspiesza w 5,2 sekundy, a mocniejszy o 60 KM i 70 Nm Mercedes A45 AMG jest szybszy tylko o 0,3 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Dokładnie taką samą mocą i osiągami, jak różnica naszego tytułowego równania, może pochwalić się nasz odjemnik, czyli Golf R.

Audi S3 Limousine - Test | Pierwsza jazda | Prosty charakter Audi S3 Limousine - Test | Pierwsza jazda | Prosty charakter

W Audi S3 do dyspozycji kierowcy jest system drive select, który posiada aż pięć trybów jazdy. Rozwiązanie, znane także z innych modelu tego producenta, pozwala na poruszanie się w trybie comfort, który nieco uspakaja naturę S3, efficiency, w którym najważniejsza jest oszczędność paliwa, oraz dynamic, który m.in. przyspiesza reakcję pedału gazu i układu wspomagania. Do dyspozycji pozostaje również system auto, który samoczynnie dobiera tryb lub individual, gdzie każdy element z regulowanym zakresem pracy (czułość pedału gazu, działanie skrzyni biegów, siła wspomagania kierownicy oraz opcjonalnie charakterystyka zawieszenia) można dostosować według własnych upodobań. Prawie, jak w aucie wyścigowym.

Doświadczenia Audi m.in. z wyścigu 24h Le Mans można poczuć także w kwestii oszczędności paliwa. Nawet przy jeździe w trybie dynamic średnie spalanie nie chciało przekroczyć 20 litrów. W trybie comfort w trakcie jazdy po mieście apetyt S3 na paliwo spadał do 11 litrów. W trakcie jazdy w ekonomicznym trybie efficiency, w którym możliwe jest tzw. żeglowanie, można osiągnąć wyniki około 8 litrów na 100 kilometrów.

Spora moc jest wykorzystywana niemalże w stu procentach, bo napęd trafia zawsze na wszystkie cztery koła za pomocą dwusprzęgłowej, sześciobiegowej skrzyni S-Tronic

Szczerze mówiąc, nie jestem zwolennikiem wnętrza nowej generacji Audi A3, dlatego i to w modelu 3 nie jest moim ulubionym. Muszę jednak przyznać, że bardzo spodobała mi się pikowana białą nicią czarna, skórzana tapicerka foteli. Te również można potraktować jako jeden ze wzorów projektowania siedziska w samochodzie, który łączy wygodę ze sportowymi emocjami. Swoim wyglądam wzrok przykuwa także spłaszczona u dołu kierownica z logo S3. Niestety dla mnie jest ona za cienka i za twarda w dotyku, ale do tego można się przyzwyczaić. Ergonomia wnętrza, jak i ilość miejsca, stoi na wysokim poziomie, a obsługa komputera pokładowego i nawigacji jest jedną z przyjemniejszych na rynku. Sportowego klimatu dodają również nakładki na pedały i aluminiowy przycisk Start/Stop engine.

Summa Summarum

Czy zatem RS-R=S? Jeżeli założymy, że Audi RS3, które w obecnej generacji dopiero się pojawi, jest samochodem za bardzo radykalnym do codziennego użytkowania, a Golf R nie spełnia naszych wymagań dotyczących standardów Premium, to wynikiem idealnym będzie właśnie Audi S3. Dlatego jeżeli szukacie auta tego typu, to Audi S3 jest na pewno godne waszego zainteresowania. Warunkiem jest oczywiście dysponowanie kwotą minimum 173 000 zł.

Gaz

Cichociemny styl, bardzo dobre osiągi, stosunkowo niskie spalanie

Hamulec

Minimalistyczny wygląd wnętrza

 

Audi S3 Sportback (S-Tronic) Quattro | Kompendium

Nadwozie hatch, 5-drz, 5-os.
Silnik
benzynowy turbo, R4, 1984 ccm
Moc 300 KM przy 5500-6200 obr./min
Moment obr. 380 Nm przy 1800-5500 obr./min
Skrzynia biegów 6-aut. z podwójnym sprzęgłem
Napęd stały na cztery koła
Wymiary 4324 x 1785 x 1404 mm
Rozstaw osi 2631 mm
Masa własna
1445 kg
Poj. bagażnika 340 l
Śr. zużycie paliwa 11 l/100 km
0-100 km/h 4,9 s
V maks 250 km/h*
Cena od 173 100 zł

* ograniczona elektronicznie

Najpopularniejsze dywaniki samochodowe w Okazje.info - sierpień 2014
Petex/Rigum Dywaniki Fiat Punto Grande 06-
0 opinii
Dywaniki samochodowe Fiat Grande Punto (D016)
0 opinii
Więcej o:
Komentarze (14)
Audi S3 Sportback | Test | RS-R=S?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • bartekgryko

    Oceniono 26 razy 22

    Zaraz zaraz... przecież tam nie ma klasycznego quattro z torsenem tylko Haldex, prawda? wiec napęd trafia na przód a nie jak pisze autor zawsze na 4 koła

  • Gość: traktor

    Oceniono 29 razy 7

    a mocniejszy o 60 KM i 70 Nm Mercedes A45 AMG jest szybszy tylko o 0,3 sekundy....

    Przy tym zakresie przyspieszeń 0,3 sekundy to jednak przepaść... mam rację?

  • Gość: Berni

    Oceniono 4 razy 4

    A czy ceny nie mogli ograniczyć elektronicznie ?

  • Gość: ryba

    Oceniono 2 razy 2

    samochody nie sa na tej samej katygori nierzone jajmocniejszy mercedes powinien byc porownywany do najmocniejszego audi czyli rs

  • imsocool

    Oceniono 4 razy 2

    Cena od... Na tym polega problem.

  • hart_brejker

    Oceniono 11 razy 1

    Ciekawe ile wytrzyma ten wysilony silnik...
    I nie rozumiem polityki niemieckich koncernów. Po co wypuszczają szybkie samochody i zakładają im kagańce prędkościowe. Nie twierdzę, że tyle bym jeździł, ale sama świadomość...

  • Paweł Tołoczko

    0

    miałem okazję przetestować nowe audi s3 :)))
    i śmiało stwierdzam że to zdecydowanie Bardzo dobre auto !
    zaskoczyło mnie właściwościami trakcyjnymi oraz mocą w każdym zakresie obrotów
    jedyny minus to spora podsterowność ...
    przydałby się podział 40/60tył i byłoby prawdopodobnie idealnie
    dodam iż Dźwięk silnika powala a każda zmiana biegu wywołuję ciarki na całym ciele
    chyba lekko się zakochałem a może to tylko chwilowe zauroczenie ....

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX