Skoda Octavia Scout | Pierwsza jazda | Na rodzinne wyprawy

Większość samochodów marki Skoda powstaje z myślą o rodzinie. Typowym przedstawicielem tego segmentu jest Octavia Kombi. Właśnie nadwozie tego popularnego modelu posłużyło do powstania ciekawej wersja czeskiego auta z przeznaczenie dla rodzin lubiących przygodę. Oto Skoda Octavia Scout

Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance | Test długodystansowy cz. I | Zaczynamy

To już trzecie wcielenie tego wyróżniającego się wieloma nowymi elementami modelu. Inżynierowie Skody projektując nowego Scouta w mniejszym lub większym stopniu zmodyfikowali jego elementy w każdym z głównych zakresów budowy auta.

Zacznijmy od tych, które już na pierwszy rzut oka wyróżniają Scouta z palety Octavii. Wzorem uterenowionych modeli producentów z wyższej półki, Scout otrzymał nowe, bardziej masywne zderzaki z czarnymi nakładami i srebrnymi listwami. Z ciemnego plastiku wykonano również nakładki na nadkola, listwy progowe oraz relingi dachowe. Zarówno na atrapie chłodnicy jak i tylnej klapie pojawiło się logo wersji Scout. Stylizację zewnętrzną dopełniają specjalnie dedykowane dwukolorowe felgi ubrane opony o rozmiarze 225/50/17.

Najważniejsze w Octavii Scout jest jednak zawieszenie i układ napędowy.

We wnętrzu zmian jest najmniej. Logo wersji Scout pojawiło się na gałce zmiany biegów, listwach progowych i oparciach foteli, które mogą być obszyte skórą i alkantarą. Nowością są także listwy drzwi przypominające wyglądem skały. Na dalekie podróże przyda się bagażnik o pojemności ponad 600 litrów.

Najważniejsze w Octavii Scout jest jednak zawieszenie i układ napędowy. Zacznijmy od tego pierwszego, który poza zmianą właściwości jezdnych ma także wpływ na terenowy wygląd auta. Dzięki modyfikacji amortyzatorów i sprężyn, Scout stoi o 31 mm wyżej niż standardowa Octavia. Inżynierowie z Mlada Boleslav wzmocnili także wahacze, aby wytrzymały więcej podczas jazdy po bezdrożach. Dodatkowo wyprawową Octavię wyposażono w pakiet na złe drogi z dodatkową osłoną podwozia.

Sprawdź ceny używanych Octavii Kombi

Poprawione zawieszenie nie miałoby sensu, gdyby nie układ napędowy, który może pozwolić na jazdę po bezdrożach. Scout niczego w tym zakresie nie udaje. Każda z trzech dostępnych wersji silnikowych dostępna jest wyłącznie z napędem na cztery koła. Oparto go na nowej generacji sprzęgła Haldex-5. Rozdział momentu napędowego odbywa się zawsze zależnie od potrzeb. Moment napędowy dla tylnej osi oblicza sterownik. W porównaniu ze stosowanym dotąd w Octavii Scout sprzęgłem Haldex-4 nowe rozwiązanie jest o 1,4 kg lżejsze.

Pod maskę Scouta mogą trafić dwa silniki wysokoprężne i jeden benzynowy. Absolutną nowością jest możliwość zestawienia jednostki 2.0 TDI o mocy 184 KM z automatyczną, 6-biegową skrzynią DSG i napędem na cztery koła. Słabszy Diesel o pojemności 2 litrów i mocy 150 KM dostępny będzie tylko z ręczną skrzynią biegów. Silniki benzynowe reprezentuje w tej wersji jednostka 1.8 TSI o mocy 180 KM. Dzięki mocnym silnikom i zwiększonemu kątowi natarcia Octavia Scout może ciągnąć przyczepy o masie do dwóch ton i wjeżdżać na wzniesienia o 17% nachyleniu.

Absolutną nowością jest możliwość zestawienia jednostki 2.0 TDI o mocy 184 KM z automatyczną, 6-biegową skrzynią DSG i napędem na cztery koła.

W trakcie jazd testowych miałem okazję przemieszczać się Scoutem po nierównych i błotnistych bezdrożach i muszę przyznać, że zarówno zawieszenie jak i napęd bardzo dobrze radziły sobie z nawierzchniami tego rodzaju. Godny podkreślenia jest również fakt, że w jazdę po śliskiej drodze nadmiernie nie ingeruje system kontroli trakcji ESC. Wsparciem przy ruszaniu jest elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS. Oczywiście układu zawieszenia i napędowego nie można w Octavii Scout nazwać prawdziwe terenowym i nadającym się do głębokiego brodzenia, ale nie do tego to auto zostało stworzone.

Summa Summarum

W takim razie po co komuś Octavia Scout? Odpowiedź na to pytanie najlepiej ilustrują informacje, gdzie ta wersja najlepiej się sprzedaje. Otóż jest to głownie Skandynawia, gdzie pokonywanie setek kilometrów po szutrowych drogach jest codziennością. W Polsce sprzedaż wersji Scout to zaledwie 3% wolumenu Octavii. Na ten model mogą zdecydować się również miłośnicy marki, którzy chcą aby ich Octavia wyróżniała się w tłumie licznie reprezentowanej na naszych drogach rodziny tych aut. Octavia Scout to także nie mały wydatek. Polskie ceny nie zostały jeszcze potwierdzone, ale zmienione zawieszenie i dodtakowe wyposażenie prawdopodobnie zwiększą cenę Scouta o kilka tysięcy złotych względem tych samych wersji modelu Octavia 4x4.

Gaz

Terenowa stylizacja, obszerne wnętrze, dobre właściwości jezdne

Hamulec

Brak słabszych wersji silnikowych

Kompendium | Skoda Octavia Scout

ZOBACZ TAKŻE:

Nowa Skoda Octavia RS - obszerna galeria zdjęć

dane dostarcza:

embed
Więcej o:
Copyright © Agora SA