Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX
ASIMO 2014 | Nowa generacja robota Hondy
Odrzutowiec Hondy coraz bliżej
Honda to nie tylko jednoślady, samochody osobowe, quady, maszyny ogrodnicze czy nawet urządzenia budowlane. Niedługo japoński koncern będzie mieć w swojej ofercie samoloty (niedawno pisaliśmy o zaawansowanych pracach Honda Aircraft Company nad lekkim odrzutowcem), a także roboty. Historia rozwoju robotyki w firmie Honda sięga aż 1986 roku, kiedy to rozpoczęto wstępne prace nad stworzeniem robota przystosowanego do funkcjonowania wśród ludzi. Po tylu latach pracy dział Honda Robotics zaprezentował właśnie w Brukseli nową generację humanoidalnego robota. Obecna faza projektu robi bardzo duże wrażenie.
Autonomiczny system kontroli zachowania
Najnowsza wersja ASIMO potrafi dostosować własne zachowanie do warunków otoczenia oraz aktywności osób postronnych. Robot został wyposażony we własną, sztuczną inteligencję, do dalszego działania nie potrzebuje więc komend operatora. System umożliwia trafną analizę danych uzyskanych przez czujniki, co odpowiada ludzkim zmysłom wzroku, słuchu oraz dotyku. Pozwala również na ocenę sytuacji otoczenia oraz określenie właściwego zachowania maszyny.
ASIMO potrafi teraz odpowiednio dostosować się do zmian zachodzących w otoczeniu, włączając w to poruszających się wkoło ludzi. Przykładowo, robot przerwie wykonywaną czynność i zmieni swoje zachowanie, by zareagować na aktywność osób trzecich. Dzięki systemowi czujników, ASIMO potrafi obecnie przewidywać z kilkusekundowym wyprzedzeniem kierunek ruchu osób postronnych i błyskawicznie skorygować własny tor ruchu w celu uniknięcia kolizji. Koordynacja danych pochodzących z czujników wizualnych i słuchowych pozwala robotowi na jednoczesne rozpoznanie twarzy i głosów, dzięki czemu robot potrafi odróżnić głosy trzech osób mówiących jednocześnie, co często sprawia trudności nawet ludziom. ASIMO mówi po japońsku i angielsku, potrafi też wykonywać skomplikowane gesty języka migowego.
Większy zakres ruchów
Honda opracowała wysoce funkcjonalną, kompaktową konstrukcję dłoni z czujnikiem dotyku od wewnętrznej strony oraz czujnikiem siły w każdym palcu, który jednocześnie zapewnia niezależną kontrolę każdego z nich. W połączeniu z systemem wykrywania i rozpoznawania przedmiotów, nowy ASIMO bardzo sprawne wykonuje takie czynności, jak: podnoszenie i odkręcanie butelki z wodą lub trzymanie miękkiego kartonowego kubka i nalewanie do niego płynu bez rozlewania. Dzięki nowym dłoniom, ASIMO posiada wysoki stopień swobody i może wykonać 13 niezależnych ruchów ręki.
Inżynierowie rozwinęli także umiejętności fizyczne robota. Połączenie wzmocnionych nóg, szerszego zakresu ich pracy oraz nowoopracowanej techniki sterowania, pozwala ASIMO na zmianę pozycji zetknięcia stóp z ziemią w czasie wykonywania ruchu. ASIMO potrafi teraz chodzić i biegać w przód, biec do tyłu oraz dłużej podskakiwać na jednej lub obu nogach. Takie zdolności ruchowe umożliwiają ASIMO lepszą adaptację do zmiennych warunków otoczenia. Robot może teraz na przykład chodzić po nierównej nawierzchni bez utraty równowagi.
Rozwiązania techniczne z zakresu robotyki, opracowane dla ASIMO, znalazły zastosowanie również w innych innowacyjnych produktach, takich jak Honda Walking Assist - urządzenie wspomagające chodzenie, przeznaczone dla osób borykających się z problemami zdrowotnymi nóg czy też pojazd UNI-CUB ß, który zapewnia swobodę przemieszczania się w dowolnym kierunku.
ZOBACZ TAKŻE:
Honda Mean Mower | Najszybsza kosiarka świata!
![]() |
![]() |
![]() |
Robosapien v2 | SABLON Wow we Zombie bot 950 | Tri - Bot |
Sprawdź ceny » | Sprawdź ceny » | Sprawdź ceny » |
-
Pierwszy dzień obowiązkowej jazdy na suwak. Przez cały dzień obserwowaliśmy błędy kierowców. Mamy pięć ważnych wniosków
-
Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe od 6 grudnia. Droga do pracy teoretycznie będzie wyglądać zupełnie inaczej
-
Kierowca skody robił zdjęcia policjantom, ci zatrzymali go do kontroli. Okazało się, że jest pijany
-
Autostrada A2 rusza na wschód. Pierwszy z trzech odcinków między Mińskiem a Siedlcami coraz bliżej
-
Samochód podpowie kierowcy kiedy zmieni się światło. To dopiero projekt, ale ma szanse się sprawdzić
- Opony do samochodów elektrycznych - gdzie jest granica pomiędzy tworzeniem opony o małym oporze toczenia, a właściwościami jezdnymi?
- Power of Choice, czyli jak nie dać się zwariować w czasach elektromobilności
- Ile kosztuje eksploatacja samochodu elektrycznego? Sprawdzamy czy to się opłaca na przykładzie Renault ZOE
- Suzuki wspiera polskich bokserów. Marka rozszerza współpracę z Polskim Związkiem Bokserskim
- Kompaktowe auto z metką premium. Infiniti Q30 na wielkiej wyprzedaży
Forum
- trzepanie kasy za brak OC (21)
- OT - pytanie o władzę Prezesa NIK (20)
- OT - płacz to chyba jest teraz? (19)
- Ponad 200 osób ginie w Polsce rocznie na pasach (36)
- OT - dziś orzeczenie SN w sprawie "wyroku" TSUE (22)
- Masło orzechowe (36)
- Ferrari 488 GTB od 1-go wlasciciela Full opcja (24)
- Woskowanie samochodów Koszalin (5)
- Jazda testowa - mazda 6 2.5 automat (24)
- [OT} Zakaz handlu w niedzielę - konkurencja (92)
Agzaim BarTholomei
Oceniono 5 razy 5
Daleko mu do Aniela i Setaura, ale... ś.p. Lem na pewno by się uśmiechnął. Przyszłość jest jasna!