Citroen DS5 1.6 THP | Test | Jedno ale

DS5 to flagowy model Citroena. Po zaprzestaniu produkcji modelu C6 przejął pałeczkę najbardziej stylowego, reprezentacyjnego i najdroższego modelu w gamie. To stawia go w trudnej sytuacji, bo od takiego auta wiele się wymaga

Wraz z linią DS Citroen powrócił do projektowania pięknych samochodów. Wyodrębnienie ich z palety modeli popularnych spowodowało, że styliści nie musieli tworzyć produktu dla każdego i mogli puścić wodze fantazji. Widać to szczególnie w największym jak dotąd oferowanym w Europie modelu DS5.

W linii DS Citroena za wyglądem idzie jakość wykończenia nie ustępująca samochodom segmentu premium

Citroen Grand C4 Picasso | Test | Hi-tech po francuskuCitroen Grand C4 Picasso | Test | Hi-tech po francusku

Design - to najmocniejsza strona DS5. Smaczki stylistyczne można napotkać n każdym kroku. Od przednich lamp do słupka B biegnie chromowana listwa, także tuz nad progami zastosowano błyszczące elementy ozdobne. Linia okien została „podcięta” tuż za tylnymi drzwiami, a linia dachu szybko opada decydując o bardzo małej wysokości tylnej szyby. We wnętrzu jest podobnie. Nasz wzrok ciągle napotyka na coś ciekawego. Kierownica, z grubym wieńcem, jest spłaszczona u dołu, kokpit zorientowano na kierowcę, niektóre przyciski mają wymyślny kształt, a fotele są po prostu piękne (kilka wzorów do wyboru). Prawdą jest, że wielu producentów oferuje chromowane wstawki wnętrza, ale w linii DS Citroena za wyglądem idzie jakość wykończenia nie ustępująca samochodom segmentu premium. Wisienką na torcie jest elegancki zegarek umieszczony na desce rozdzielczej.

DS5 trudno zaszufladkować, nie mieści się w żadnej kategorii. Jest za niski na minivana, zbyt osobowy na crossovera, a za wysoki na kombi. Tym samym jest marzeniem każdej firmy motoryzacyjnej, bo wypełnia lukę w której nikt dotąd nie zagościł. Do tego jest stylowy, dzięki czemu pozwala się wyróżnić z potoku zwyczajnych aut.

Ergonomia to nieco inny temat. Jak to w autach francuskich, niektóre funkcje ukryto tam, gdzie się ich nie spodziewamy. Konsola centralna wygląda efektownie, ale przyciski sterowania radiem są małe i nie pasują do reszty. Przycisk świateł awaryjnych, przydatny w trasie, umieszczono po stronie pasażera i kierowcy ciężko z niego korzystać. Na szczęście kierownica nie jest tak „przeładowana” przyciskami, jak w C5 i łatwo w krótkim czasie opanować ich obsługę.

Citroen DS5 - Ogłoszenia

Wielkość wnętrza jest wystarczająca - o ile nie ma się dużych wymagań. DS5 zbudowany jest na platformie C4 Picasso (pierwszej generacji), ale jest od niego niemal 20 cm niższy. Z kolei C5-kę przewyższa jedynie o 5 cm. To oznacza, że fotele są nieco wyżej, co ułatwia wsiadanie, ale przestrzeni nad głowami jest tyle, co w sedanie C5. Bagażnik może być rozczarowaniem w tej klasie, zmieści zaledwie 468 litrów. Na samochód rodzinny DS5 nie nadaje się, tę rolę pozostawia rodzinie C4 Picasso.

Pod maską pracuje najmocniejsza i jednocześnie najciekawsza jednostka napędowa oferowana w tym modelu. Silnik benzynowy 1.6 THP o mocy 200 KM to zapowiedź ciekawych doznań, nawet w aucie ważącym 1430 kg. I rzeczywiście, reakcja na gaz jest natychmiastowa, a elastyczność bez zarzutu. To zasługa momentu obrotowego wynoszącego 275 Nm, a osiąganego już przy 1700 obr./min. Na papierze osiągi są tres, tres bien, setka może pojawić się na liczniku już po 8,2 sekundy, a prędkość maksymalna to imponujące 235 km/h. Spalanie podawane przez Citroena (średnio 6,7 l/100 km) jest mało realne. W praktyce trzeba dodać jeszcze ze dwa litry, a w mieście można się spodziewać nawet 12 l/100 km (wg producenta 8,9).

Gdyby Citroen zastosował w DS5 hydroaktywne zawieszenie z C5, to auto byłoby wspaniałe

Same odczucia z jazdy są jednak przytłumione. Nie czuć wyraźnie przyspieszenia, kontakt z kołami jest nieco "przefiltrowany", choć układ kierowniczy działa całkiem precyzyjnie. Zawieszenie podporządkowano osiągom i... drogom o idealnie równej nawierzchni. Niski profil opon także nie pomaga w tłumieniu nierówności i w rezultacie DS5 nie oferuje zbyt wysokiego komfortu. Niestety kierowcy lubiący szybką jazdę też będą zawiedzeni, wspomaganie kierownicy jest nieco za duże, a podwozie, choć twarde, nie jest godne auta sportowego.

Nastawienie DS5-ki na sport jest w moim odczuciu największą wadą tego auta. Gdyby Citroen zastosował w DS5 hydroaktywne zawieszenie z C5 (nawet w opcji), to auto byłoby wspaniałe - w klasycznym stylu francuskim, wygodne i stylowe.

Citroen C4 Aircross | Test | Chateau Japonaise, Vin de PruneauxCitroen C4 Aircross | Test | Chateau Japonaise, Vin de Pruneaux

Wyposażenie - tu DS5 może czuć się spokojnie. W ofercie są dwie wersje wyposażenia, So Chic i Sport Chic. Niezależnie którą wybierzemy, pod względem bezpieczeństwa otrzymujemy wszystko, co DS5 oferuje (ABS, ASR, ESP, EBD, EBA, przednie i boczne poduszki powietrzne, a także kurtyny). W So Chic dostaniemy solidną podstawę (elektryka szyb i lusterek, automatyczna klimatyzacja, tempomat), bogatsza Sport Chic wymaga dopłaty 10 tys. zł, ale oferuje już niemal wszystko. O wygodę kierowcy dba Head-Up Display, zwany przez Francuzów VTH (Visualisation Tete Haute), o klimat troszczy się skórzane wykończenie deski rozdzielczej oraz dwustrefowa automatyczna klimatyzacja z nawiewami w drugim rzędzie, a o przyjemne pokonywanie nużących kilometrów system audio CD RDS MP3 z sześcioma głośnikami, lub opcjonalny system HiFi Denon z dziesięcioma głośnikami i wzmacniaczem cyfrowym. Do tego lampy ksenonowe, nawigacja, kamera cofania, czy podgrzewane fotele. Słowem, wszystko czego dusza zapragnie.

Summa Summarum

Podwozie kładzie się cieniem na bardzo pozytywnym odbiorze całej reszty DS5. W zamierzeniu producenta miało oferować sportowe właściwości, ale w rzeczywistości jest twarde - zwłaszcza na polskich drogach. Nadal będę się upierał, że ten samochód bez zawieszenia hydroaktywnego traci sporo ze swojej atrakcyjności. Poza tym DS5 to bardzo przyzwoita propozycja.

Gaz

Wyjątkowa stylistyka; wysoka jakość wykończenia; mocny i elastyczny silnik 1.6 HTP, bogate wyposażenie standardowe

Hamulec

Brak zawieszenia hydroaktywnego nawet w opcji; twarde ale mało sportowe zawieszenie; lekki bałagan panujący na konsoli środkowej


Citroen DS5 1.6 THP Sport Chic | Kompendium

Nadwozie kombi, 5d, 5-os.
Silnik
benzynowy, turbo, R4, 1598 cm3
Moc 200 KM przy 5800 obr./min.
Moment obr. 275 Nm przy 1750 obr./min.
Skrzynia biegów 6-ręczna
Napęd na przednią oś
Wymiary 4530 x 1850 x 1508 mm
Rozstaw osi 2727 mm
Masa własna* 1430 kg
Poj. bagażnika
468/1193 l
Poj. zb. paliwa 60 l
Śr. zużycie paliwa 6,7 l/100 km
0-100 km/h 8,2 s
V maks 235 km/h
Cena od 110 200 zł

* bez kierowcy


ZOBACZ TAKŻE:

Samochód w Twoim salonie? Samochodowe meble

Samochód w Twoim salonie? Samochodowe meble

Więcej o:
Komentarze (21)
Citroen DS5 1.6 THP | Test | Jedno ale
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: alan

    Oceniono 48 razy 48

    Bez hydro to żadne premium. W C5 mam hydro i to zawieszenie jest świetne.

  • Gość: dr. Hayd

    Oceniono 39 razy 37

    Citroen bez hydro to nie Citroen.

  • vogon.jeltz

    Oceniono 29 razy 29

    Flagowy Citroen bez hydro. Świat zszedł na psy.

  • Gość: Lucas1969

    Oceniono 23 razy 19

    Posiadam DS5 HDI163 automat w najbogatszej wersji. zakupiony w grudniu 2013, przebieg 35 tys km- zero problemow, spalanie na bardzo dobrym poziomie srednio okolo 6L/100km
    Zgadzam sie z tym co napisane, auto piekne i na zewnatrz i w srodku (oprocz przyciskow sterowania kanalami radia z innej epoki). Wykonczenie na klase premium. Auto sie podoba i wzbudza zainteresowanie na ulicy (szereg pytan i zachwytow na wygladem, od innych kierowcow- duze zasoczenie dla mnie bo to tylko Citroen). Jesli chodzi o bagaznik to spokojnie wchodza 2 najwieksze walizki podrozne (z tworzywa) plus 2 srednie walizki podrozne (z tworzywa), plus nieduzy plecak na 4 osobowa rodzine wystarczy na wakacje.
    Wady: jedyna wada brak zawieszenia hydro !!!!!!!!!!!!!! jak dla mnie bardzo duza wada poprzednio jezdzilem C5-kombi z 2010 r. i dla mnie to byl szok jesli chodzi o komfort w C5 nie musialem zwracac uwagi na jakosc drogi czy progi zwalniajace- one byly "niewidoczne". Tutaj trzesie plus kola 235/45/18 masakra.
    Co bym zmieni jeszcze zmienil - dodalbym z 10 cm dlugosci tak do 465 cm tak po 5 cm bagaznik i 5 cm na tyle siedzenia.

  • m.martyn

    Oceniono 13 razy 11

    A 1.6 THP to nie jest przypadkiem silnik opracowany przez BMW, w którym rozciąga się, uwaga: łańcuch rozrządu? Kolega ma peugeota z takim silnikiem i już 2 razy musiał wymieniać łańcuch. O podobnych 2 jeszcze takich przypadkach słyszałem (w tym w mini). Wymiany rozrządu po 2 razy w aucie z przebiegiem poniżej 100 tys. km.
    Czy to kolejna niemiecka wunderwaffe wykańczająca francuską konkurencję?
    W XM-ie psuła się elektryka oparta na kablach firmy Bosch.

  • niezalany

    Oceniono 9 razy 9

    DS5 bez hydro? to mogli go wcale nie robić... przecież to od DS hydro się zaczęło!

  • sterlecki

    Oceniono 13 razy 9

    Klasyczna ostatnia C5 i tak jest elegantsza.

  • Gość: W.

    Oceniono 11 razy 5

    A ja mam, jeżdżę i sobie chwalę :) Zrobiłem 9 tys. km od lutego a średnie spalanie na tym dystansie to 8 l/100. Na początku było to 8.4, teraz jest 7.6 - trasa 50% / miasto 50%. Samochód bardzo wygodny, nie odczuwa się zmęczenia drogą. Faktycznie twarde zawieszenie i niskie profile kół dają o sobie znać na dziurawych drogach. Dźwięk z Denona super, fotel z masażem, ogrzewaniem i pełnym sterowaniem elektrycznym. Sygnalizacja przekroczenia pasa, automatyczna zmiana świateł z drogowych na mijania, elektrycznie odsłaniany dach w trzech strefach. Wysuwany wyświetlacz uzależnia :) - brakuje mi go bardzo jak się przesiądę do innego samochodu. Tych krytykowanych przycisków od radia po prostu nie używam bo wszystko da się obsłużyć z kierownicy. Wykończenie wnętrza to po prostu polecam obejrzeć samemu bo i tak nie uwierzycie. Brakuje mi uchwytu na kubek bo to co jest w drzwiach to jest na puszkę i to małą. Poza tym i tak się tam niewygodnie sięga. Świetne schowki na okulary w belce pod sufitem. Ekran radio/nawigacja odporny na słońce - wszystko widać mimo padania promieni. Słowem jestem zadowolony i tyle :)

  • Gość: tim

    Oceniono 11 razy 1

    C5 Exlusive jest super bo ma hydro. DS5 jest beznadziejny bo jeździ beznadziejnie a to w samochodzie sprawa no.1 - on ma "drewniane" zawieszenie. Komentarze w stylu "DS5 jest dobry tylko jeździ fatalnie" trudno zrozumieć na gruncie elementarnej logiki wypowiedzi.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX