Koniec kolejek na A2 i A4? | Rusza nowy system poboru opłat

Już 15 lipca na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA uruchomiony zostanie system automatycznych bramek dla posiadaczy elektronicznych urządzeń viaAUTO. Oznacza to, że w trakcie wakacji kolejki w miejscach poboru opłat mogą być mniejsze
Przekroczysz prędkość o ponad 50 km/h - zabiorą ci prawo jazdy!Przekroczysz prędkość o ponad 50 km/h - zabiorą ci prawo jazdy!

Na placach poboru opłat Żdżary, Stryków, Karwiany i Żernica, na zarządzanych przez GDDKiA odcinkach autostrad A2 i A4, wydzielone zostaną bramki dedykowane dla samochodów osobowych wyposażonych w viaAUTO. Bramki te będą specjalnie oznakowane (pomarańczowe tablice z logo viaTOLL), a pasy prowadzące do tych bramek zostaną oznaczone specjalnymi znakami na jezdni, także w kolorze pomarańczowym. To rozwiązanie przyniesie korzyści wszystkim użytkownikom autostrad.

Cenowa promocja na system viaAUTO
Już od dzisiaj do końca wakacji trwa promocja na system viaAUTO. Prywatny użytkownik może zapłacić 100 zł za samo urządzenie, ale w ramach ceny otrzyma już 50 zł na opłaty. Z zakupem trzeba się jednak pospieszyć bo tylko 5000 systemów zostało objętych promocją. Urządzenie można kupić w punktach dystrybucji i obsługi klienta. Pełną listę adresów znajdziecie tutaj.

120 aut/h vs. 300 aut/h
Jedna bramka pobierająca opłaty w systemie manualnym obsługuje ok. 120 pojazdów w ciągu godziny, o ile nie ma przy płatnościach opóźnień, takich jak: poszukiwanie portfela lub monet przez kierowcę czy problemy przy płatności kartą. Natomiast bramka pracująca w trybie systemu viaTOLL jest w stanie płynnie obsłużyć ponad 300 pojazdów lekkich w ciągu godziny. Skuteczność elektronicznego systemu poboru opłat w poprawie płynności ruchu potwierdzają również przykłady innych krajów, np. Japonii, w której gigantyczny ruch na drogach jest płynny mimo małej przestrzeni i funkcjonowaniem bramek do poboru opłat.

Uporządkowanie ruchu przy punktach poboru opłat

Zatory przed PPO powodowane są także przez niektórych użytkowników mylących lub szukających odpowiednich bramek i przemieszczających się tuż przed nimi, czasem w poprzek jezdni. Ten czynnik powinien zostać zminimalizowany poprzez nową organizację ruchu. Wprowadzane oznakowanie pionowe i poziome będzie dużo bardziej intuicyjne. Dlatego kierowcy będą z dużym wyprzedzeniem otrzymywali jasną informację, na którym pasie powinni się znajdować. Całe rozwiązanie jest innowacją wprowadzaną na sieci dróg zarządzanych przez GDDKiA.

Nowa organizacja ruchu wprowadzana jest w dwóch etapach:
I. Już od 15 lipca na czterech PPO będzie funkcjonowało specjalne oznakowanie poziome w postaci pomarańczowych pasów kierujące ruch do bramek ViaTOLL i „odstraszające” jednocześnie kierowców wnoszących opłatę w sposób manualny od wjechania w tą strefę, a nad bramkami do poboru opłat pojawią się znaki pionowe.

II. Do końca sierpnia będzie wdrażany system oznakowania pionowego przed PPO, który odpowiednio dużo wcześniej poinformuje kierowcę, na który pas ruchu ma się kierować w zależności od tego, jaką metodą ma zamiar wnieść opłatę. Będą to przyjazne użytkownikom piktogramy np. z wizerunkiem kasjera oraz z logo viaTOLL i wizerunkiem pojazdów.

ZOBACZ TAKŻE:

NIK krytycznie o ekranach akustycznych na naszych drogach. Wytyka wiele błędów

NIK krytycznie o ekranach akustycznych na naszych drogach. Wytyka wiele błędów

Więcej o:
Komentarze (100)
Koniec kolejek na A2 i A4? | Rusza nowy system poboru opłat
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • jan.ostrzyca

    Oceniono 324 razy 250

    U sąsiadów (Słowacy, Czesi, Węgrzy) kupuje się winietkę na szybę i można jeździć do woli po WSZYSTKICH autostradach w całym kraju przez tydzień, miesiąc, trzy, rok. Żadnych bramek, viatoli. Jeździ się tanio, szybko, płynnie i wygodnie. U nas, kierowca traktowany jest złodziej, z którego trzeba pobrać kasę przed szlabanem. U nas kierowca traktowany jest jak krowa dojna, której proponuje zbójeckie ceny przejazdu i zakup dodatkowych urządzeń typu via. Skutkiem tego mamy najdroższe autostrady, chaos komunikacyjny, gigantyczne korki na bramkach, które czynią przejazd autostradą bezsensem.

  • xynat

    Oceniono 191 razy 103

    Obecnego lata planuję jeden wyjazd do Krakowa. Zatem jaki to dla mnie interes kupować na ten jeden wyjazd urządzenie za 100 zł? Przecież to jest cena zaporowa. Tym bardziej, że zadziała ono wyłącznie na odcinku Wrocław-Gliwice bo już Katowice-Kraków należy do stalexport-u i tam viaauto nie działa. Więc mam wybulić 100 zeta za to aby jeden raz w roku mieć wygodną połowę podróży?? Klasyczne urzędnicze tępactwo. Coś tam sobie wymyślili, wpadli w samozachwyt, premie za pomysł sobie przyznali. I według nich szafa gra. Za rok będzie wielkie zdziwienie, że 90% kierowców z tego nie korzysta. No dlaczego? Przecież urzędasy uznali, że to cudowny pomysł. Niestety tępe urzędasy - cena jest zaporowa dla większości kierowców.

  • ccc-bbb

    Oceniono 91 razy 63

    Mam pytanie. Czy jeśli zabraknie mi 1 zł z opłaty za przejazd do dostanę karę tak samo jak kierowcy TIRa czyli 1500 zł bez możliwości odwołania, zapłacenia w ciągu np 24 podwójnej opłaty?

    Czy jeśli przejadę przez bramkę a nie będę miał środków na koncie to dostanę 3 000 zł kary tak jak kierowca TIRa?

    Co za sku&^$ z tymi karami! W cywilizowanym kraju jak się nie ma części środków to się jedzie "na kreskę" i przy następnym doładowaniu jest pobierana kasa na zaległości. Ale oczywiście w państwie Tuska od razu dostaję się 1500 zł bez możliwości odwołania!

  • Gość: robson-76

    Oceniono 72 razy 56

    WINIETY WINIETY WINIETY ! ! ! ! ! ! ! !
    Ludzie odpowiedzialni za Viatol i tego typu systemy powinni siedzieć w pierdlu oraz odpowiadać majątkiem za straty wynikające z ich systemu. Nie ma zgody na marnowanie publicznych pieniędzy czyli moich i moich dzieci bo wszystko robi się na kredyt ! ! ! ! !

  • kasaidolar

    Oceniono 50 razy 40

    Po co kierowcy to urządzenie? Dlaczego kamera nie może czytywać numeru tablic rejestracyjnych tak jak na parkingach i w innych krajach? Żeby ktoś zarobił 100 zł na urzadzeniu? Płacenie byłoby identycznie jak z viaToll czyli prepaid ale podawałoby się numer rejestracyjny i tyle. Szkoda kasy na to urządzenie przyklejane na szybę. 100 zł za urządzenie - super promocja, pieniądze w błoto.

  • westlondon

    Oceniono 60 razy 38

    Jeszcze sprawniejszy jest sytem winiet. Ale to uniemozliwia takiej kontroli spoleczenstwa jak rozne bramki. No i pewnie w pozniejszym okresie wystawiania mandstow na okreslonym odcinku za zbyt szybka jazde, jesli np odcinek 100 km pokoba sie w pol godziny.

  • fotodziadek

    Oceniono 39 razy 29

    Jeszcze szybciej i bez kosztownej infrastruktury jest przy użyciu winiet. Wiele krajów korzysta z tego najprostszego systemu z możliwych. Po co udziwniać i ponosić koszty drogiej infrastruktury wraz jej obsługą, mieć problemy z błędami systemu itp. Przecież płacimy za to wszystko my, kierowcy.

  • cichwoda

    Oceniono 27 razy 27

    a w Kanadzie, (autostrada 407). Wjezdzasz, pstryka ci zdjecie, jak opuszczasz pstryka I gitara. Po miesiacu dostajesz rachunek za czaly okres I druga gitara...

  • djemen

    Oceniono 27 razy 23

    Za kilka lat będzie burdel i każdy pas będzie wydzielony do innego typu płatności bo przecież przedpłaty internetowe też są planowane.
    .
    Wszystko to bez unifikacji przyczyni się do wilekiego bałaganu i straty dla wszystkich.
    Trochę jak komunikacja miejska w każdym mieście działa na innych zasadach (a to jednorazowo, a to na określoną trasę, a to czasowo, a to na określony autobus itd.).
    .
    Przez naszą genetyczną zdolność do niezgody i nieufności nie potrafimy w niczym się dogadać i wypracować jednolitych systemów.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX