Opel Vivaro | Pierwsza jazda | Faza druga

Według analiz Opla rynek lekkich samochodów dostawczych wzrośnie w najbliższym czasie, więc to odpowiedni moment na wprowadzenie do sprzedaży nowego modelu. Czym ma przekonać do siebie druga generacja Vivaro?
Opel Zafira Tourer 2.0 BiTurbo CDTI Cosmo Opel Zafira Tourer | Test | Rodzinny tranSPORT

Nowy Opel Vivaro pojawia się na rynku po 13 latach oferowania pierwszej generacji. Tak, jak dotychczas, auto jest efektem współpracy Opla z Renault. Mimo, że Vivaro jest bliźniacze z Trafikiem, nie jest produkowane we Francji, a w brytyjskich zakładach Vauxhall/Opel w Luton, w których powstawały również poprzednie generacje bliźniaczych dostawczaków (nowy Renault Trafic jest obecnie wytwarzany w Sandouville).

Do pierwszych jazd testowych otrzymaliśmy Vivaro w wersji furgon. Ten wariant stanowi około 80 proc. całkowitej sprzedaży lekkich samochodów dostawczych w Europie. Odmiana osobowa (do 9 miejsc z kierowcą) jest znacznie mniej popularna, a furgon z podwójną kabiną czy kabina z platformą do zabudowy to margines sprzedaży.

Pierwsze wrażenie

W przypadku aut dostawczych stylistyka schodzi na dalszy plan, ale ładne nadwozie zawsze ma na nas pozytywny wpływ, stanowi też wizytówkę przedsiębiorcy. Styliści Opla solidnie popracowali nad prezencją nowego Vivaro. Z zewnątrz druga generacja modelu wyróżnia się przede wszystkim nowoczesnym przodem ze znacznie większą atrapą chłodnicy i reflektorami ze światłami do jazdy dziennej LED o charakterystycznym dla marki kształcie. Na dalsze znaczące zmiany nie pozwalają wymogi użytkowe pojazdu, który musi być praktyczny, zatem pudełkowaty. Nowością w Vivaro są jeszcze przetłocznia po bokach, typowe dla osobowych Opli.

W zależności od przeznaczenia, samochód dostępny jest w różnych poziomach wykończenia. Podstawowa, surowa wersja przeznaczona jest do ciężkiej pracy (przedni zderzak, grill, obudowy lusterek bocznych i pionowe listwy z tyłu są wykonane z tworzywa sztucznego). W wyższym, bardziej reprezentacyjnym wariancie, elementy te są polakierowane w kolorze nadwozia, a najbardziej elegancka opcja ma dodatkowo chromowany grill.

Komfortowe warunki pracy

Przyszłych użytkowników dostawczego pojazdu z pewnością bardziej interesuje jego wnętrze. W dzisiejszych czasach rola kierowcy nie ogranicza się tylko do przewozu towaru. Bardzo często musi on również zaplanować trasę, skontaktować się z klientem i wykonać papierkową robotę. W związku z tym do sprawnego funkcjonowania niezbędne są: nawigacja, telefon komórkowy czy laptop. Wszystkie te urządzenia trzeba gdzieś w kabinie bezpiecznie przechowywać.

Opel stanął na wysokości zadania, stwarzając bezpieczne i wygodne rozwiązania w tym zakresie. Nowe Vivaro bez cienia przesady można nazwać mobilnym biurem. W wyższych wersjach nawigacja satelitarna jest wbudowana w deskę rozdzielczą (taką samą znajdziemy w modelach Dacii i Renault). To jednak nic nadzwyczajnego. Ciekawym patentem jest natomiast mechanizm składania środkowego fotela, którego oparcie bardzo szybko można przekształcić w funkcjonalny stolik pod komputer.

Co więcej, można do niego pionowo przymocować podkładkę z klipsem, do której przyczepimy mapę lub dokumenty. Nie zapomniano też o uchwytach na kubki i przydatnych schowkach (na podszybiu, w desce rozdzielczej, kieszenie w drzwiach). Większe przedmioty możemy ukryć przed wzrokiem ciekawskich w dużym schowku o pojemności 42 litrów, wygospodarowanym pod siedziskiem kanapy pasażerów.

Ford Tourneo Custom Ford Tourneo Custom | Test

Przyjemniejsza jest także sama jazda nowym Vivaro. Koło kierownicy ustawiono bardziej pionowo niż u poprzednika. Ponadto kolumna kierownicy jest regulowana w dwóch płaszczyznach, umożliwiając wraz z rozbudowaną regulacją fotela zajęcie wygodniejszej pozycji do jazdy.

Manewrowanie zabudowanym autem dostawczym nie należy do łatwych i przyjemnych. Cofanie można jednak sobie ułatwić, wyposażając Vivaro w tylne czujniki parkowania, a nawet w kamerę cofania, której obraz (w zależności od poziomu wyposażenia) wyświetlany jest w centralnym lusterku wstecznym lub na ekranie systemu multimedialnego. Bezpieczeństwo podwyższa również duże paraboliczne lusterko w osłonie przeciwsłonecznej pasażera, które ogranicza tzw. "martwe pole",  zwiększając widoczność strony pojazdu dalszej dla prowadzącego. System ESP z układem kontroli trakcji i systemem zmniejszania ryzyka wywrócenia się samochodu o wysoko położonym środku ciężkości jest seryjny.

Możliwości przewozowe

Furgon, kombi i furgon z przedłużoną kabiną oferowane są w dwóch wersjach różniących się od siebie długością (4998 mm lub 5398 mm). W przypadku furgonu dostępne są również dwie wysokości dachu. We wszystkich wariantach zachowano dotychczasowy rozstaw osi (3098/3498 mm), mimo to przestrzeń ładunkowa wydłużyła się o 100 mm, a kabina o 116 mm. W przypadku furgonu zwiększona kubatura przestrzeni ładunkowej wynosi od 5,2 do 8,6 m3, w zależności od formatu nadwozia.

Dodatkową przestrzeń uzyskano w przemyślany sposób. Jedną z opcji wyposażenia jest FlexCargo, czyli otwierana klapa w przegrodzie oddzielającej "pakę" od kabiny pasażerskiej, która umożliwia przewiezienie szczególnie długich przedmiotów (rury, deski o długości do 4,15 m) bez konieczności jazdy z otwartymi tylnymi drzwiami, dzięki wykorzystaniu miejsca pod fotelem pasażera. Jeśli to nie wystarczy, to lewe skrzydło drzwi można teraz zamknąć osobno, wystawiając długi ładunek przez otwartą prawą część.

Mniejsza pojemność, większa moc

Downsizing dosięga także samochodów dostawczych. W nowym Vivaro nie znajdziemy już dwulitrowego silnika Diesla. W zamian Opel proponuje jednostkę 1.6 CDTI z pojedynczym lub podwójnym turbodoładowaniem. Nowa konstrukcja ma żeliwny blok, aluminiową głowicę i jest wyposażona w bezobsługowy łańcuch rozrządu i układ wtrysku common rail (pracuje pod ciśnieniem 1600-1800 barów). Seryjnie montowany jest filtr cząstek stałych.

Obie wersje nowego silnika oferowane są w dwóch wariantach mocy i momentu obrotowego. W przypadku pierwszej do wyboru mamy 90 KM/160 Nm lub 115 KM/300 Nm, a drugiej BiTurbo - 120 KM/320 Nm lub 140 KM/340 Km. Silniki o mocy 90, 120 i 140 KM w odmianie EcoFlex są wyposażone w system Start/Stop. Standardowo montowany jest również układ odzyskiwania energii podczas hamowania.

Sprawdź ile kosztuje używany Opel Vivaro

Pod maską "naszego" egzemplarza pracowała najmocniejsza jednostka napędowa, która w zupełności radziła sobie z masą pojazdu, nawet z kilkusetkilogramowym ładunkiem na pace, nie zużywając zbyt dużo paliwa. Podczas jazdy głównie w trasie (autostrada i górskie drogi) komputer pokładowy pokazywał spalanie na poziomie 7,5 litra oleju napędowego na 100 km. Jednostka nie jest przy tym zbyt głośna i nie powoduje nadmiernych wibracji. 1.6 BiTurbo CDTI wykorzystuje dwie turbosprężarki. Przy niskiej prędkości obrotowej pracuje mniejsza, a przy wyższej - większa, umożliwiając osiągnięcie wyższej mocy. Maksymalny moment obrotowy 340 Nm generowany jest już przy 1500 obr./min. Ciekawi nas tylko, jak będzie z trwałością nowych silników, ale o tym przekonamy się dopiero za kilka lat.

Sprzedaż nowego Opla Vivaro rozpocznie się w Polsce pod koniec września. Cennik poznamy bliżej premiery rynkowej.


Summa summarum

Nowy Opel Vivaro to udana ewolucja modelu. Ten lekki samochód dostawczy wyróżnia się pomysłowymi rozwiązaniami we wnętrzu, ułatwiającymi przewóz towarów, a także licznymi udogodnieniami dla kierowcy i nowoczesnym "opakowaniem".

Gaz

Funkcjonalne rozwiązania w kabinie, niskie zużycie paliwa

Hamulec

Niewiadoma trwałość nowych jednostek napędowych

 

Opel Vivaro | Kompendium


1.6 CDTI 1.6 CDTI 1.6 CDTI BiTurbo 1.6 CDTI BiTurbo
Nadwozie furgon/van
Silnik R4, turbodiesel, 1598 ccm
Moc 90 KM / 3500 obr./min. 115 KM / 3500 obr./min. 120 KM / 3500 obr./min. 140 KM /3500 obr./min.
Moment
260 Nm / 1500 obr./min. 300 Nm / 1750 obr./min. 320 Nm / 1500 obr./min. 340 Nm / 1500 obr./min.
Skrzynia
6-ręczna
Napęd na przednie koła
Poj. zb. paliwa 80 l
Śr. zużycie paliwa 6,5 (6,1) l/100 km 6,5 l/100 km 5,9 l/100 km 6,5 (6,1) l/100 km
Prędkość maks. 153 km/h 168 km/h 172 km/h 181 km/h
Cena b.d.

 

Wersja nadwozia L1H1 2700 L1H1 2900 L2H1 2900
Wymiary 4998 x 2283 x 1968 mm
45398 x 2283 x 1968 mm
Rozstaw osi
3098 mm 3498 mm
Masa własna 1736-2030 kg 1766-2075 kg
Poj. przestrzeni ładunkowej 5,2 m3 6,0 m3
Ładowność 1024-668 kg 11184-870 kg 1244-885 kg

 

ZOBACZ TAKŻE:

50 lat studia projektowego Opla | Najciekawsze projekty

50 lat studia projektowego Opla

Więcej o:
Komentarze (3)
Opel Vivaro | Pierwsza jazda | Faza druga
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Paweł

    Oceniono 15 razy 3

    Do momentu kiedy w aucie tempomat będzie obsługiwany w trzech różnych miejscach (lewa i prawa strona kierownicy oraz przycisk na desce) będę stał na stanowisku że projektanci tego auta nie mają pojęcia o ergonomii deski a komfort kierowcy głęboko w poważaniu... Jeżdżę poprzednią wersją (2011 rok ale ta również wygląda tylko na kolejny lifting) i mam spore zastrzeżenia co do komfortu prowadzenia auta jak również ergonomii i ekonomiki auta. Słaba regulacja i same siedzenia, do tego skrzypią od nowości, regulacja kierownicy tylko w jednej płaszczyźnie (tutaj zmiana), skóra na kierownicy jak i gałka zaczynają się wycierać już po 20 000 km, brak regulacji szybkości wycieraczek w pracy przerywanej, przycisków na radiu więcej już nie można było upchnąć, a regulacja głośności po prawej stronie... dobrze że jest toporny pilot przy kierownicy. Spalanie w mieście to 10 l, w trasie by zejść poniżej 8 l trzeba się starać. Hamulce dość słabe jak na tak duże auto. I na koniec to co kochają inni kierowcy w tych autach - wysokość na której zamontowane są światła przednie... Niejeden już przeklinał stojąc przede mną i czekając na zielone światło.
    Dlaczego tak średnie auta się nieźle sprzedają? Cena...
    Pytanie co poprawiono w odpicowanej wersji? Widzę na razie dwa plusy - regulacja kierownicy oraz przepust w ściance. Niewiele

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX