Audi wprowadzi do seryjnego modelu lekkie sprężyny zawieszenia

Audi zapowiedziało, że jeszcze w tym roku wdroży do jednego z modeli klasy wyższej średniej nowe, lekkie sprężyny zawieszenia, wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym
Audi S3 Limousine - prezentacja w Monaco, test Moto.pl Audi S3 Limousine | Pierwsza jazda | Prosty charakter

Sprężyna wykonana z CRP, którą koncern z Ingolstadt opracował we współpracy z włoskim kooperantem, już na pierwszy rzut oka różni się od sprężyny stalowej. Ma jasnozielony kolor, a jej pręt jest grubszy od pręta sprężyny stalowej. Średnica sprężyny jest nieco większa, przy mniejszej liczbie skrętów.

Audi - ogłoszenia aut używanych

Przede wszystkim jest ona jednak o 40 procent lżejsza. Podczas gdy sprężyna stalowa w modelu klasy wyższej średniej waży prawie 2,7 kg, sprężyna z CRP o tych samych właściwościach ma ciężar ok. 1,6 kg. Łącznie wszystkie cztery sprężyny wykonane z CRP redukują wagę samochodu o ok. 4,4 kg, z czego połowa odnosi się do masy nieresorowanej.

„Dzięki sprężynom z CRP oszczędzamy na kilogramach w kluczowych strefach podwozia. Dlatego możemy dodatkowo zwiększyć precyzję jazdy i poprawić komfort" - mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego.

Rdzeń sprężyny składa się z długich, splecionych ze sobą włókien szklanych, nasączonych żywicą epoksydową. Wzdłuż kilkumilimetrowej średnicy włókna centralnego, specjalna maszyna nawija kolejne włókna, na zmianę pod kątem + 45 i - 45 stopni. Tak powstałe warstwy naciągu i nacisku napierają na siebie. Dzięki temu, mogą lepiej absorbować napięcia działające na sprężynę. W ostatnim etapie produkcji włókno jest hartowane w specjalnym piecu, w temperaturze ponad 100 stopni Celsjusza.

Włókna CRP można precyzyjnie dostosowywać do nałożonych na nie zadań, a surowiec z którego są wykonane ma najwyższej klasy jakość i właściwości. Jest wolny od korozji, również przy uderzeniu kamieniem oraz niewrażliwy na chemikalia np. na środki czyszczące do felg. No i ostatnia zaleta: jego produkcja zużywa o wiele mniej energii niż produkcja sprężyn stalowych.

ZOBACZ TAKŻE:

Historia literek RS w Audi trwa już...

Audi z dopiskiem RS | To już 20 lat

Zdjęcie FEBI BILSTEIN łożysko, mocowanie sprężyny 02876 Zdjęcie FEBI BILSTEIN Sruba sprężyny 01614 Zdjęcie HYUNDAI STRZEMIĘ SPRĘŻYNY RESORA ZAWIESZENIE TYŁ
FEBI BILSTEIN łożysko, moco... FEBI BILSTEIN Sruba sprężyn... HYUNDAI STRZEMIĘ SPRĘŻYNY R...
Sprawdź ceny » Sprawdź ceny » Sprawdź ceny »
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (10)
Audi wprowadzi do seryjnego modelu lekkie sprężyny zawieszenia
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Cynik

    Oceniono 13 razy 1

    Będą się psuły i degradowały na potęgę, a z uwagi na patent na tę mieszankę, zamienniki będą nie do dostania. Oszczędzenie 4 kilo przy ogólnej masie samochodu jest tak znikomym zyskiem, że aż wstyd to podawać. Sprawa idzie tylko i wyłącznie o wprowadzenie do aut jeszcze bardziej podatnych na wady i jeszcze trudniejszych do wyprodukowania materiałów.

  • Gość: hand

    Oceniono 9 razy 3

    Ciekaw jestem jak w takich sprężynach będzie wyglądał aspekt starzenia się materiału

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX