Volkswagen Golf Sportsvan | Pierwsza jazda | Czy nazwa kłamie?

Volkswagen zaprezentował następcę Golfa Plus. Nowa nazwa Sportsvan sporo obiecuje. Czyżby spece z Wolfsburga pozazdrościli wzorowo prowadzących się minivanów Forda i postanowili pójść w tym samym kierunku? My już wiemy
Volkswagen Golf Variant - test | Pierwsza jazdaVolkswagen Golf Variant - test

Volkswagen Golf Plus wyglądał jak nadmuchany Golf. Trochę taka klusia, grubszy braciszek klasycznego hachbacka. Być może to spowodowało, że w Polsce nie odniósł sukcesu i to do tego stopnia, że przestano go oferować w salonach. Mimo braku wyrazistości Plus miał swoje zalety, choćby pod postacią obszerniejszego nadwozia. Nie chodzi tylko o przestrzeń nad głową, czy więcej miejsca na bagaż, ale też cenioną przez wielu klientów wyższą pozycję za kierownicą. Z pewnością wyższe nadwozie ułatwia też rodzicom zamocowanie swoich pociech w fotelikach. Nie trzeba się przy tym aż tak schylać. W zachodniej Europie zalety Plusa zostały docenione tak, że co dziesiąty Golf wyjeżdżał z fabryki z Plusem na klapie. W Niemczech aż co piąty. Mimo to Volkswagen zdecydował się na zupełną zmianę wizerunku tego minivana.

sportsVAN

Różnice rzucają się w oczy. Nadwozie Sportsvana ma wyostrzone kształty i zmienione proporcje. Wpłynęło na to m.in. znaczne, bo aż o 107 mm, zwiększenie rozstawu osi (2685 mm), gdzie przednia oś także powędrowała nieco do przodu (20 mm). O 134 mm wzrosła długość, a o 48 mm szerokość. To spore różnice, które przekładają się na ilość miejsca dla pasażerów, a przesuwana w zakresie 180 mm tylna kanapa (od wersji Trendline) pozwala dodatkowo regulować wielkość bagażnika mieszczącego standardowo pokaźne 500 l (maksymalnie 590 l - przy kanapie odsuniętej maksymalnie do przodu). Podłoga przestrzeni bagażowej może być regulowana w zakresie 130 mm. Złożenie tylnej kanapy daje przestrzeń 1520 l, a możliwość położenia oparcia prawego fotela umożliwia przewożenie przedmiotów o długości 2,54 m. Sportsvana należy też pochwalić za niezłą widoczność, którą zawdzięcza m.in. dodatkowemu okienku w tylnym słupku.

Volkswagen Golf - sprawdź ogłoszenia najpopularniejszego auta w Europie

Wnętrze jest praktyczne już w wersji podstawowej. Każdy Sportsvan wyposażony jest w regulowany podłokietnik ze schowkiem i uchwytami na mniejsze napoje, duże 1,5 litrowe butelki zmieszczą się w kieszeniach przednich drzwi. Schowki pod fotelami przednimi oraz kieszenie w ich oparciach ze składanymi stolikami dostępne są od wersji Comfortline. Wymagający kierowcy mogą teraz zamówić fotel ergoActive z 14-pozycyjną regulacją.

Opel Zafira Tourer 2.0 BiTurbo CDTI Cosmo | Test | Rodzinny tranSPORTOpel Zafira Tourer | Test | Rodzinny tranSPORT

Trzy wersje wyposażenia (Trendline, Comfortline i Highline), możliwość wyboru jednego z pięciu zestawów multimedialnych z trzema wielkościami ekranów dotykowych (od 5 do 8 cali) z opcjonalnymi usługami Google Earth i Street View oraz hotspotem WLAN, niedostępny u konkurencji system Blind Spot Sensor ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego, Front Assist pomagający uniknąć kolizji w warunkach miejskich, inteligentny tempomat ACC dostosowujący prędkość do pojazdu poprzedzającego, czy adaptacyjne zawieszenie DCC - możliwości konfiguracji Golfa Sportasvana wg własnych upodobań są jednymi z największych w klasie. Zastrzeżenie można mieć jedyne do zintegrowanego ogrzewania fotela kierowcy z ogrzewaniem kierownicy.

SPORTSvan

Minivany nie słyną z zapierających dech w piersiach osiągów i wrażeń zza kierownicy. U Volkswagena rolę typowego minivana segmentu C pełni Touran, inżynierowie mieli więc większe pole do popisu w przypadku Sportsvana. Aby sportowe doznania nie pozostały jedynie na papierze zastosowano progresywny układ kierowniczy wymagający jedynie 2,1 obrotu od oporu do oporu, znany m.in. z Golfów GTI oraz GTD, adaptacyjne zawieszenie DCC (opcja), tylną oś „Performance” (dla silników od 125 KM w górę), czy oferowany w standardzie układ XDS+ pełniący rolę blokady mechanizmu różnicowego. Mimo, że ten ostatni realizowany jest elektronicznie poprzez ESP, to w rodzinnym aucie sprawdzi się znakomicie. Kierowca może wybierać pomiędzy trybami jazdy: Eco, Sport, Normal, Individual (oraz dodatkowy Comfort w połączeniu z DCC).

Volkswagen Touran - zmieści całą rodzinę - Ogłoszenia

Na co dzień Sportsvan może służyć do wygodnego przemieszczania się na trasie dom-praca-dom, ale w razie potrzeby potrafi pokazać swoje drugie oblicze. Kluczem do sukcesu jest moim zdaniem układ XDS+ odwalający kawał dobrej roboty. Dzięki niemu nawet szybkie łuki auto pokonuje stabilnie zachowując neutralną charakterystykę.

Wybór jednostek napędowych u Volkswagena tradycyjnie jest bogaty. Na starcie można wybierać spośród czterech silników benzynowych: 1.2 TSI (85 KM), 1.2 TSI (110 KM), 1.4 TSI (125 KM) oraz 1.4 TSI (150 KM); lub dwóch wysokoprężnych: 1.6 TDI (110 KM) oraz 2.0 TDI (150 KM). Do wyboru są skrzynie ręczne i DSG (oprócz najsłabszego silnika). Wszystkie Sportsvany mają przedni napęd, 4Motion nie jest w ogóle planowany.

Volkswagen Cross Caddy - test | Pierwsza jazdaVolkswagen Cross Caddy - test

Podczas pierwszych jazd w nasze ręce trafiła wersja 1.4 TSI o mocy 125 KM z ręczną skrzynią biegów. W stosunku do poprzednika (1.4 TSI, 122 KM) moment obrotowy także wynosi 200 Nm, ale teraz jest dostępny przy 1400 obr./min. (wcześniej 1500 obr./min.). Ważniejsze powinno być niższe zużycie paliwa wynoszące wg producenta 5,4 l/100 km. W praktyce w niemal idealnych warunkach pogodowych (20 st. C) auto nie chciało zejść ze spalaniem poniżej 8 l/100 km, choć poruszało się w sprzyjających spokojnej jeździe warunkach drogowych. Paliwożerność silników 1.4 TSI to największa wada tego samochodu.

Volkswagen Sharan - największy minivan z Wolfsburga - Ogłoszenia

Podstawowa wersja 1.2 TSI (85 KM) została wyceniona na 67 690 zł. Oznacza to, że Golf Sportsvan jest o 4700 zł droższy od Golfa i 1000 zł od Golfa Variant. Z kolei do najtańszego Tourana (1.2 TSI, 105 KM) trzeba dopłacić 7800 zł.

Summa Summarum

Golf Sportsvan w niczym nie przypomina swojego poprzednika. Linie nadwozia są ostre i wyraziste, rozstaw osi zwiększył się znacząco, a prowadzenie jest jednym z najlepszych w tej klasie. Volkswagen dużo obiecuje nazwą, ale obietnicę spełnia w pełni. Sportsvan to minivan potrafiący dostarczyć kierowcy sporej dawki przyjemności z prowadzenia, a jednocześnie jest pojemny i praktyczny.

Gaz

Praktyczne nadwozie, bogate opcje wyposażenia, bardzo dobre własności jezdne

Hamulec

Wysokie spalanie silnika 1.4 TSI


Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI | Kompenduim

Nadwozie hatchback, 5d, 5-os.
Silnik
benzynowy, turbo, R4, 1395 cm3
Moc 125 KM przy 5000-6000 obr./min
Moment obr. 200 Nm przy 1400-4000 obr./min
Skrzynia biegów 6-ręczna (7-DSG)
Napęd na przednie koła
Wymiary 4338 x 1807 x 1578 mm
Rozstaw osi 2685 mm
Masa własna* 1292 (1313) kg
Poj. bagażnika
500/1520 l
Poj. zb. paliwa 50 l
Śr. zużycie paliwa 5,6-5,4 (5,4-5,2) l/100 km
0-100 km/h 9,9 s
V maks 200 km/h
Cena od 79 090 (87 090) zł

* bez kierowcy

Volkswagen Golf Sportsvan | Znamy polski cennik


ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes GLA 200 CDI 4Matic | Test | Wysokie A

Mercedes GLA 200 CDI 4Matic | Test | Wysokie A

Więcej o:
Komentarze (34)
Volkswagen Golf Sportsvan | Pierwsza jazda | Czy nazwa kłamie?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Mawi

    Oceniono 47 razy 41

    Już nie mogę się doczekać - za 14 lat pewnie go sobie kupię. Na razie trochę za drogi dla mnie.

  • Mariusz Lotko

    Oceniono 26 razy 20

    Dlaczego producenci nagminnie kłamią w kwestii spalania? Kiedyś jak się kupowało samochód, to się patrzyło ile pali w mieście i wiadomo było, że w mieście więcej, a na trasie tyle, co podaje producent w mieście.
    Teraz jest nowa moda: producent podaje dane, a klienci szukają w sieci instruktaży dla uczestników rajdów "na kropelce" i starają się choć trochę zbliżyć do danych fabrycznych.

  • candlekeep

    Oceniono 51 razy 15

    To jest następca??? Litości, wygląda to to jak samochód skonstruowany w poprzedniej, albo jeszcze wcześniejszej generacji. Czym oni chcą konkurować z Fordem? Przy tak bardzo wyrównanej konkurencji w segmencie stylistyka ma istotne znaczenie, a tymczasem VW tkwi gdzieś w wiekach ciemnych!

  • sterlecki

    Oceniono 20 razy 12

    Za 14 lat to już śladu po nim nie będzie. Niestety to już jednorazówka najwyżej na 4-5 lat.

  • Gość: fragi102

    Oceniono 61 razy 7

    SPORTS bedzie w tym dupowozie wtenczas jak ubierze burak jeden z drugim dres i czapeczkę hehe

  • Gość: _Piotrek

    Oceniono 8 razy 4

    Na zdjęciach wygląda w porządku, ale ceny wersji z motorem nadającym się do jazdy (bez namiastki sportu) i w miarę wyposażonej to jakieś nieporozumienie. Konkurencja jest o ponad 10 tys tańsza

  • kenobi07

    Oceniono 22 razy 4

    Mój Leon 3 1,4 TSI 122KM przy sprzyjających warunkach spokojnej jazdy w trybie sport i z klimą bez trudu dał średnią 5,1l/100km, gdybym jechał jeszcze dłużej to spokojnie zszedłbym poniżej 5 litrów więc coś tu nie gra....

  • mawohe

    Oceniono 21 razy 3

    VW z modelu na model i to w całej gamie swoich produktów robi się coraz bardziej tandetny

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX