Volkswagen Golf Sportsvan | Pierwsza jazda | Czy nazwa kłamie?

Volkswagen zaprezentował następcę Golfa Plus. Nowa nazwa Sportsvan sporo obiecuje. Czyżby spece z Wolfsburga pozazdrościli wzorowo prowadzących się minivanów Forda i postanowili pójść w tym samym kierunku? My już wiemy

Volkswagen Golf Variant - test

Volkswagen Golf Plus wyglądał jak nadmuchany Golf. Trochę taka klusia, grubszy braciszek klasycznego hachbacka. Być może to spowodowało, że w Polsce nie odniósł sukcesu i to do tego stopnia, że przestano go oferować w salonach. Mimo braku wyrazistości Plus miał swoje zalety, choćby pod postacią obszerniejszego nadwozia. Nie chodzi tylko o przestrzeń nad głową, czy więcej miejsca na bagaż, ale też cenioną przez wielu klientów wyższą pozycję za kierownicą. Z pewnością wyższe nadwozie ułatwia też rodzicom zamocowanie swoich pociech w fotelikach. Nie trzeba się przy tym aż tak schylać. W zachodniej Europie zalety Plusa zostały docenione tak, że co dziesiąty Golf wyjeżdżał z fabryki z Plusem na klapie. W Niemczech aż co piąty. Mimo to Volkswagen zdecydował się na zupełną zmianę wizerunku tego minivana.

sportsVAN

Różnice rzucają się w oczy. Nadwozie Sportsvana ma wyostrzone kształty i zmienione proporcje. Wpłynęło na to m.in. znaczne, bo aż o 107 mm, zwiększenie rozstawu osi (2685 mm), gdzie przednia oś także powędrowała nieco do przodu (20 mm). O 134 mm wzrosła długość, a o 48 mm szerokość. To spore różnice, które przekładają się na ilość miejsca dla pasażerów, a przesuwana w zakresie 180 mm tylna kanapa (od wersji Trendline) pozwala dodatkowo regulować wielkość bagażnika mieszczącego standardowo pokaźne 500 l (maksymalnie 590 l - przy kanapie odsuniętej maksymalnie do przodu). Podłoga przestrzeni bagażowej może być regulowana w zakresie 130 mm. Złożenie tylnej kanapy daje przestrzeń 1520 l, a możliwość położenia oparcia prawego fotela umożliwia przewożenie przedmiotów o długości 2,54 m. Sportsvana należy też pochwalić za niezłą widoczność, którą zawdzięcza m.in. dodatkowemu okienku w tylnym słupku.

Volkswagen Golf - sprawdź ogłoszenia najpopularniejszego auta w Europie

Wnętrze jest praktyczne już w wersji podstawowej. Każdy Sportsvan wyposażony jest w regulowany podłokietnik ze schowkiem i uchwytami na mniejsze napoje, duże 1,5 litrowe butelki zmieszczą się w kieszeniach przednich drzwi. Schowki pod fotelami przednimi oraz kieszenie w ich oparciach ze składanymi stolikami dostępne są od wersji Comfortline. Wymagający kierowcy mogą teraz zamówić fotel ergoActive z 14-pozycyjną regulacją.

Opel Zafira Tourer | Test | Rodzinny tranSPORT

Trzy wersje wyposażenia (Trendline, Comfortline i Highline), możliwość wyboru jednego z pięciu zestawów multimedialnych z trzema wielkościami ekranów dotykowych (od 5 do 8 cali) z opcjonalnymi usługami Google Earth i Street View oraz hotspotem WLAN, niedostępny u konkurencji system Blind Spot Sensor ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego, Front Assist pomagający uniknąć kolizji w warunkach miejskich, inteligentny tempomat ACC dostosowujący prędkość do pojazdu poprzedzającego, czy adaptacyjne zawieszenie DCC - możliwości konfiguracji Golfa Sportasvana wg własnych upodobań są jednymi z największych w klasie. Zastrzeżenie można mieć jedyne do zintegrowanego ogrzewania fotela kierowcy z ogrzewaniem kierownicy.

SPORTSvan

Minivany nie słyną z zapierających dech w piersiach osiągów i wrażeń zza kierownicy. U Volkswagena rolę typowego minivana segmentu C pełni Touran, inżynierowie mieli więc większe pole do popisu w przypadku Sportsvana. Aby sportowe doznania nie pozostały jedynie na papierze zastosowano progresywny układ kierowniczy wymagający jedynie 2,1 obrotu od oporu do oporu, znany m.in. z Golfów GTI oraz GTD, adaptacyjne zawieszenie DCC (opcja), tylną oś "Performance" (dla silników od 125 KM w górę), czy oferowany w standardzie układ XDS+ pełniący rolę blokady mechanizmu różnicowego. Mimo, że ten ostatni realizowany jest elektronicznie poprzez ESP, to w rodzinnym aucie sprawdzi się znakomicie. Kierowca może wybierać pomiędzy trybami jazdy: Eco, Sport, Normal, Individual (oraz dodatkowy Comfort w połączeniu z DCC).

Volkswagen Touran - zmieści całą rodzinę - Ogłoszenia

Na co dzień Sportsvan może służyć do wygodnego przemieszczania się na trasie dom-praca-dom, ale w razie potrzeby potrafi pokazać swoje drugie oblicze. Kluczem do sukcesu jest moim zdaniem układ XDS+ odwalający kawał dobrej roboty. Dzięki niemu nawet szybkie łuki auto pokonuje stabilnie zachowując neutralną charakterystykę.

Wybór jednostek napędowych u Volkswagena tradycyjnie jest bogaty. Na starcie można wybierać spośród czterech silników benzynowych: 1.2 TSI (85 KM), 1.2 TSI (110 KM), 1.4 TSI (125 KM) oraz 1.4 TSI (150 KM); lub dwóch wysokoprężnych: 1.6 TDI (110 KM) oraz 2.0 TDI (150 KM). Do wyboru są skrzynie ręczne i DSG (oprócz najsłabszego silnika). Wszystkie Sportsvany mają przedni napęd, 4Motion nie jest w ogóle planowany.

Volkswagen Cross Caddy - test

Podczas pierwszych jazd w nasze ręce trafiła wersja 1.4 TSI o mocy 125 KM z ręczną skrzynią biegów. W stosunku do poprzednika (1.4 TSI, 122 KM) moment obrotowy także wynosi 200 Nm, ale teraz jest dostępny przy 1400 obr./min. (wcześniej 1500 obr./min.). Ważniejsze powinno być niższe zużycie paliwa wynoszące wg producenta 5,4 l/100 km. W praktyce w niemal idealnych warunkach pogodowych (20 st. C) auto nie chciało zejść ze spalaniem poniżej 8 l/100 km, choć poruszało się w sprzyjających spokojnej jeździe warunkach drogowych. Paliwożerność silników 1.4 TSI to największa wada tego samochodu.

Volkswagen Sharan - największy minivan z Wolfsburga - Ogłoszenia

Podstawowa wersja 1.2 TSI (85 KM) została wyceniona na 67 690 zł. Oznacza to, że Golf Sportsvan jest o 4700 zł droższy od Golfa i 1000 zł od Golfa Variant. Z kolei do najtańszego Tourana (1.2 TSI, 105 KM) trzeba dopłacić 7800 zł.

Summa Summarum

Golf Sportsvan w niczym nie przypomina swojego poprzednika. Linie nadwozia są ostre i wyraziste, rozstaw osi zwiększył się znacząco, a prowadzenie jest jednym z najlepszych w tej klasie. Volkswagen dużo obiecuje nazwą, ale obietnicę spełnia w pełni. Sportsvan to minivan potrafiący dostarczyć kierowcy sporej dawki przyjemności z prowadzenia, a jednocześnie jest pojemny i praktyczny.

Gaz

Praktyczne nadwozie, bogate opcje wyposażenia, bardzo dobre własności jezdne

Hamulec

Wysokie spalanie silnika 1.4 TSI

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI | Kompenduim

* bez kierowcy

Volkswagen Golf Sportsvan | Znamy polski cennik

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes GLA 200 CDI 4Matic | Test | Wysokie A

Więcej o:
Copyright © Agora SA