Ford Tourneo Courier | Pierwsza jazda | Najmniejszy w rodzinie

Ford uzupełnił swoją ofertę samochodów rodzinnych o kolejny, ostatni już model. Czym najmniejsze auto z gamy ma przekonać do siebie potencjalnych klientów?
Ford Tourneo Custom Ford Tourneo Custom | Test

Na początku usystematyzujmy nowy podział i nazewnictwo poszczególnych modeli Forda, żeby wszystko było jasne i czytelne. Gama Tourneo oznacza samochody osobowe, natomiast Transit - dostawcze. Taki podział nie jest nowy, ale teraz oferta obejmuje więcej wersji niż uprzednio. W obu przypadkach oferowane są po trzy modele różnej wielkości, o czym informuje drugi człon w nazwie: Courier, Connect (7-osobowy Grand Connect) lub Custom. Tym razem mieliśmy okazję odbyć pierwszą jazdę próbną najmniejszym osobowym kombivanem, Tourneo Courierem.

Nowość marki bazuje na popularnej Fieście (tę samą płytę podłogową wykorzystuje także B-MAX). Wszystkie trzy auta mają jednakowy rozstaw osi, Tourneo Courier jest jednak dłuższy, znacznie szerszy i wyższy (patrz. tabela). Według przedstawicieli Forda samochód ma być czymś pomiędzy najmniejszymi kombivanami pokroju Citroena Nemo czy Fiata Qubo a kompaktowymi modelami, takimi jak: Citroen Berlingo, Renault Kangoo czy Volkswagen Caddy. Samochód ma stanowić propozycję dla rodzin i aktywnych osób, które w rezultacie nie potrzebują większego pojazdu i mogliby zadowolić się Courierem oferującym całkiem pojemną kabinę przy stosunkowo niewielkich rozmiarach, co ma zalety w ciasnym ruchu miejskim.

Sprawdź oferty specjalne na nowe Fordy

Tourneo Courier wygląda zgrabnie, przewyższając na tym polu bezpośrednich konkurentów. Wsiadając do środka również od razu poznamy, że to Ford. Projekt deski rozdzielczej wygląda znajomo. Wykończenie kabiny stoi na niższym poziomie niż w stricte osobowych modelach marki, ale nie jest to niczym dziwnym w aucie, które ma też swoją dostawczą odmianę. Patrząc pod tym kątem, w środku Tourneo Couriera jest całkiem przytulnie, nie znajdziemy tu gołej blachy na drzwiach.

Wnętrze okazuje się również przestronne. Nawet pięć osób może liczyć na komfortowe warunki podróżowania. Do tylnego rzędu dostajemy się poprzez przesuwane drzwi po obu stronach (należą do wyposażenia standardowego). Dużo miejsca jest nad głową (można jeździć w cylindrze), dzięki czemu pod dachem zamontowano półkę na drobne przedmioty. Od środkowej wersji Trend ze standardowym radioodtwarzaczem w górnej części kokpitu znajdziemy stację dokującą MyFord Dock, umożliwiającą zamocowanie i naładowanie urządzeń przenośnych (telefonu komórkowego, odtwarzacza MP3 czy nawigacji GPS). Bardzo fajny pomysł. Wybór fabrycznej nawigacji raczej nie ma sensu, ponieważ wymaga dużej dopłaty, a jej ekran jest mały i wyświetla obraz niskiej jakości.

Ford Focus po liftingu Ford Focus po liftingu

Pora na bagażnik nowego rodzinnego Forda. Przy standardowym ustawieniu wszystkich foteli do dyspozycji otrzymujemy 395 litrów (do wysokości rolety). Mierząc do wysokości dachu pojemność wrasta do robiących wrażenie 708 litrów. Po złożeniu tylnych foteli maksymalna pojemność bagażnika wynosi 1656 litrów, co w połączeniu z wysoko poprowadzoną linią dachu powinno w zupełności wystarczyć do przewiezienia np. sprzętu sportowego. Docenimy też bardzo nisko umieszczony próg załadunku. Przestrzeń bagażową możemy dostosować do aktualnych potrzeb wykorzystując w tym celu regulowaną półkę, którą można zamontować na różnych wysokościach, a gdy nie jest potrzebna, schować za tylnymi fotelami.

Tourneo Courier  ma stanowić propozycję dla rodzin i aktywnych osób, które potrzebują nieduże auto z pojemną kabiną

Courier wpisuje się w ogólną opinię o dobrym prowadzeniu Fordów. Samochód ma niezły układ kierowniczy, ręczną skrzynię biegów, której przełożenia zmienia się pewnie i precyzyjnie, oraz zawieszenie skutecznie tłumiące nierówności, ale nie wytrącające pojazdu z równowagi w ciasnych zakrętach - to wszystko sprawia, że auto prowadzi się bardzo przyjemnie.

Do jazd testowych otrzymaliśmy wersję z silnikiem Diesla. Jednostka 1.6 TDCI o mocy 95 KM i momencie obrotowym 215 Nm niestety wydaje się być za słaba do tego samochodu. 14 s od 0 do 100 km/h nie wszystkich usatysfakcjonuje, elastyczność motoru też nie zachwyca. Takie odnieśliśmy wrażenie jeżdżąc po pagórkowatym terenie w okolicach Frankfurtu nad Menem, gdzie silnik ledwo dawał sobie radę, a na pokładzie były tylko dwie osoby bez bagażu. Dynamiczna jazda w pełni obciążonym autem nie będzie możliwa.

Trzeba niestety do tego przywyknąć w tego typu pojazdach, bo na mocniejsze jednostki napędowe nie ma co liczyć. Do wyboru mamy jeszcze słabszego turbodiesla 1.5 TDCI generującego 75 KM, a także trzycylindrową, turbodoładowaną jednostkę 1.0 EcoBoost o mocy 100 KM. Do wszystkich silników można zamówić system Start/Stop. Przeglądy serwisowe odbywają się po upływie roku lub co 30 000 km.

Należy pochwalić Forda za solidne podejście do kwestii bezpieczeństwa. Tourneo Courier jako jedyny kombivan segmentu B oferuje m.in. takie elementy wyposażenia seryjnego jak poduszki kurtynowe, poduszka kolanowa kierowcy, czujniki ciśnienia w oponach czy układ stabilizacji toru jazdy z systemami ułatwiającymi ruszanie na wzniesieniu i zapobiegającymi przechyłowi i wywróceniu pojazdu, a także kontrolą trakcji.

Na model można już składać zamówienia. Ceny zaczynają się od około 57 tys. zł (bazowa wersja Ambiente z silnikiem 1.0 EcoBoost). Pierwsze dostawy do klientów rozpoczną się w czerwcu, wtedy też samochody będą dostępne w salonach sprzedaży.

Summa summarum

Obecna oferta osobowych kombivanów, minivanów i vanów Forda zdaje się nie mieć końca. Znajdziemy w niej najnowszą, całą już gamę Tourneo (w  skład wchodzą: testowany Courier, Connect, Grand Connect i największy Custom), a także modele:  B-MAX, C-MAX, Grand C-MAX, S-MAX i Galaxy. Dla każdego coś miłego, w każdym segmencie. Ale czy to aby nie mnożenie bytów ponad konieczność? Na to pytanie najlepszej odpowiedzi udzieli rynek. Tourneo Courier robi pozytywne wrażenie. To przemyślana, funkcjonalna konstrukcja. Naszym zdaniem przydałby się tylko jeden mocniejszy silnik w ofercie.

Gaz

Przestronne wnętrze; niski próg załadunku; wiele praktycznych schowków; przyjemne prowadzenie

Hamulec

Słabe jednostki napędowe

 

Ford Tourneo Courier | Kompendium


1.0 EcoBoost
1.5 TDCI 1.6 TDCI
Nadwozie kombivan, 5d, 5-os.
Silnik
R3 benzynowy, turbo, 999 cm3
R4 turbodiesel, 1498 cm3 R4 turbodiesel, 1560 cm3
Moc 100 KM przy 6000 obr./min.
75 KM przy 3750 obr./min. 95 KM przy 3800 obr./min.
Moment obrotowy 170 Nm przy 1400-4000 obr./min. 190 Nm przy 1700-2000 obr./min. 215 Nm przy 1750-2500 obr./min.
Skrzynia 5-ręczna
Napęd na przednie koła
Wymiary 4157 x 1976 x 1723 mm
Rozstaw osi 2489 mm
Masa własna - dopuszczalna
1185 - 1765 kg 1205 - 1780 kg 1205 - 1780 kg
Poj. zb. paliwa
48 l 47 l
Poj. bagażnika 395 - 1656 l
Śr. spalanie 5,2 - 5,4 l/100 km 3,9 - 4,1 l/100 km 3,7 - 4 l/100 km
0-100 km/h
12,3 s
16 s
14 s
Prędkość maks. 173 km/h 157 km/h 170 km/h
Cena
od 57 072 zł
od 61 377
od 70 049 zł

 

ZOBACZ TAKŻE:

Ford Tourneo Connect | Pierwsza jazda

Ford Tourneo Connect

 

Zdjęcie Kołpaki INTERTEC ADELAIDE Zdjęcie Górecki Kołpaki Advance Zdjęcie CarCommerce ARTE 1
Kołpaki INTERTEC ADELAIDE Górecki Kołpaki Advance CarCommerce ARTE 1
Sprawdź ceny > Sprawdź ceny > Sprawdź ceny >
Podstawowe informacje
Rozmiar 15 cali 14 cali 13 cali
dane dostarcza:
Więcej o:
Komentarze (17)
Ford Tourneo Courier | Pierwsza jazda | Najmniejszy w rodzinie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: joe brody

    Oceniono 20 razy 20

    To chyba próba powrotu do rozmiaru pierwszych Kangurów i Partnerów - najwyraźniej nowe trochę za bardzo urosły i stały się zbyt nieporęczne dla indywidualnego użytkownika. Dwie uwagi: te auta były wówczas jednak dużo tańsze, niewiele odbiegały od osobówek segmentu B, na podwoziu których je uczyniono; a co do jednostki benzynowej, to w tego typu nadwoziach downsizing raczej nie popłaca...

  • Gość: uszatek

    Oceniono 25 razy 19

    Niech jeszcze dołożą do oferty jakiegoś diesla litrowego mocy 45 KM i osiągi będzie miał na poziomie malucha - wracamy do korzeni. Do tego przyczepka Niewiadów na hak i w drogę ze śląska nad morze przez całą Polskę.

  • Gość: Ford

    Oceniono 7 razy 7

    Dajcie jeszcze jedną fotkę z komory silnikowej, żeby widać było, czy da się samemu wymienić żarówkę w reflektorze. Dzięki.

  • patrzy-kat

    Oceniono 5 razy 5

    Diesle splanie 4.1l /100 jak koła napompowane azotem do 4 atm i DPF idealnie czysty.

  • Gość: automat

    Oceniono 6 razy 4

    z tabelki: skrzynia 5-ręczna :-)
    Biegi pewnie pomagają zmieniać pasażerowie?

  • Gość: EDI

    Oceniono 3 razy 1

    FAJNY OWSZEM ALE SILNIK MUSI BYC DIESEL TAKI 140 KM TO WTEDY SIE CIAGNIE A TEN KTORY OFERUJA TO DOBRY ALE DO FIESTY

  • Gość: Pan Mirek

    Oceniono 1 raz 1

    Jeszcze moglibyście podać prześwit, szerokość wnętrza na tylnej kanapie ( czy zmieszczą się dwa foteliki i dorosły ), poziom hałasu i cenę najtańszej wersji z klimatyzacją (bez lakieru ). Można by to wówczas porównać z innymi samochodami np. Hyundaiem ix20 czy Citroenem C3Picasso, albo Fordem B-Maxem.

  • Gość: Krzysiek

    0

    Kilka dni temu miałem przyjemność testować. Wrażenia bardzo pozytywne. Auto jezdzi na prawdę komfortowo, jak to Ford. Nie tłucze się jak typowy dostawczak, cichy i nawet daje rade litrowy silniczek. Ja już zamówiłem i czekam na odbiór :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX