Peugeot 308 1.6 THP Allure | Test | Czy zasłużył na tytuł?

Peugeot 308 drugiej generacji otrzymał niedawno tytuł Samochodu Roku 2014. To w zasadzie najważniejsza europejska nagroda dla aut osobowych, więc i oczekiwania wobec laureata są wysokie
Nowy Peugeot 308 | 26 sztuk na godzinęNowy Peugeot 308 | 26 sztuk na godzinę

Peugeot w klasie kompaktów jest obecny w zasadzie od zawsze, ale ostatnich lat nie mógł zaliczyć do udanych. 308 pierwszej generacji, który w 2007 roku zastąpił „307-kę” (tytuł Car of The Year w 2002 roku), nie był przyjęty już tak owacyjnie jak poprzednik. Wprowadzając jego następcę Francuzi chcą się odgryźć i przeprowadzić atak na zdecydowanego lidera tej klasy, jakim jest Volkswagen Golf. Zadanie to nie będzie łatwe, ale przyjrzyjmy się czym nowa odsłona 308 przekonała jurorów COTY i co ma do zaoferowania wybrednym klientom tej popularnej klasy aut.

Perłowo-biały egzemplarz nowej "308-ki", który otrzymałem do testu, idealnie nadaje się do tej próby, bowiem specyfikacja najbogatszej wersji Allure to pokaz możliwości marki. Patrząc na listę wyposażenia mamy przed oczami wszędzie literki S (od standard) i dosłownie kilka kwot rzędu 1000 - 3000 złotych za takie opcje jak: nawigacja, perłowy lakier czy felgi aluminiowe w rozmiarze 18 cali. W skrócie nasz Peugeot ma w zasadzie wszystko, co można zamówić.

Egzemplarz nowej "308-ki", który otrzymałem do testu, idealnie nadaje się do tej próby, bowiem specyfikacja najbogatszej wersji Allure to pokaz możliwości marki.

Ocenę francuskiego kompaktu zacznijmy od wyglądu zewnętrznego. Na pierwszy rzut oka widać, że nowe 308 w zasadzie nie ma nic wspólnego z poprzednikiem. I bardzo dobrze! Bo teraz w końcu wygląda jak rasowy lew, a nie jak wielka napompowana bańka z nieproporcjonalnie wielkim przodem. Patrząc na niego można również zauważyć elementy, które francuscy projektanci lekko zapożyczyli z klasowego rywala, np. szeroki słupek C dobrze znany z Golfa. Nie ma jednak sensu na siłę doszukiwać się innych wspólnych cech tych dwóch aut, ale fakt jest taki, że 308 ma ostre linie, które łagodzą jedynie boczne przetłoczenia na drzwiach i w przednim zderzaku. Cała bryła jest jednak spójna i prezentuje się bardzo dobrze. Znakiem rozpoznawczym są tylne lampy ze świecącymi się trzema śladami pazurów francuskiego lwa.

Sprawdź ile kosztuje Peugeot 308

Największe zaskoczenie w przypadku 308 można przeżyć w momencie kiedy otworzymy drzwi i zerkniemy do środka. Jakiego rodzaju będzie to zaskoczenie jest tylko i wyłącznie kwestią gustu. Deska rozdzielcza nowego kompaktu francuskiej marki powstała bowiem według projektu i-Cockpit, dzięki czemu ma być najbardziej dogodną dla kierowcy. Składa się na to klika elementów. Po pierwsze znana już z 208 bardzo mała kierownica. Po drugie zegary umieszczone znacznie wyżej, przez co mają znajdować się w polu widzenia kierowcy bez odrywania wzroku od drogi. I ostatecznie duży, prawie 10-calowy ekran obsługujący większość opcji.

Deska rozdzielcza nowego kompaktu francuskiej marki powstała według projektu i-Cockpit, dzięki czemu ma być najbardziej dogodną dla kierowcy.

W praktyce oznacza to, że na środkowej części kokpitu pozostało jedynie pięć przycisków (światła awaryjne, zamek drzwi, ogrzewanie przedniej i tylnej szyby i obieg wewnętrzny) oraz pokrętło sterowania radiem. Całą resztą funkcji, których w 308 jest bez liku, steruje się za pomocą dotykowego ekranu. I wszystko byłoby w porządku, gdyby nie fakt, który dotyczy wszystkich ekranów dotykowych i nazywa się: chwilowy brak reakcji. Są takie momenty, że chcąc w trakcie jazdy zmienić temperaturę lub przełączyć radio, ekran ze sporym opóźnieniem reaguje na ruch palca. Czasem jest to irytujące.

Poza tym w 308 siedzi się wygodnie i każdy znajdzie odpowiednią dla siebie pozycję. Jedyne co może przeszkadzać, to bardzo wysoko umieszczony tunel tylnej środkowy podłogi, który w zasadzie uniemożliwia wygodne podróżowanie piątemu pasażerowi. Przestronności wnętrza dodaje bardzo duży panoramiczny dach. Kierowcy lubiący sportowe odczucia z jazdy powinni być zadowoleni z 308, bo dzięki małej kierownicy i w miarę sztywnemu zawieszeniu kompaktowy Peugeot prowadzi się pewnie i przyjemnie.

Car of the Year 2014 | Zwycięża Peugeot 308 Car of the Year 2014 | Zwycięża Peugeot 308

Jedną z największych zalet, ale i niespodzianek, nowego 308 jest silnik. Testowany egzemplarz, który otrzymaliśmy do jazdy miesiąc temu, jest wyposażony w jednostkę 1.6 THP o mocy 155 KM. To silnik dobrze znany z innych produktów koncernu PSA, który zapewnia bardzo dobre osiągi, ale niestety ma niemały apetyt na paliwo. Czterocylindrowa konstrukcja wspierana turbosprężarką zapewnia ważącemu 1300 kg Peugeotowi możliwość przyspieszenia od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy i rozpędzenia się maksymalnie do 213 km/h. W trakcie spokojnej jazdy i odpowiedniego korzystania z 6-biegowej ręcznej skrzyni biegów, 308 powinno zadowolić się średnio 8 litrami paliwa na 100 przejechanych kilometrów. W mieście i przy odrobinę bardziej dynamicznej jeździe spalanie może skoczyć nawet do 11 litrów.

Zaskoczeniem jest jednak fakt, że od czerwca obie jednostki 1.6 THP (o mocy 125 i 155 KM) zostaną wycofane z oferty i zastąpione trzycylindrowymi silnikami 1.2 PureTech o mocy 110 i 130 KM. Oznacza to, że w 308 nie uświadczymy już benzyniaka z 4 cylindrami. Wszystko przez normę Euro 6, która w tym roku wchodzi w życie. Dla miłośników parzystej ilości tłoków w bloku silnika pozostaną już jedynie Diesle z linii HDI.

Summa Summarum

Jakim autem jest Peugeot 308 i czy zasłużył na tytuł COTY? Po kilku dniach spędzonych z tym autem myślę, że jest po prostu dobrą alternatywą dla tych, którzy nie są miłośnikami niemieckich konstrukcji. Decydując się jednak na 308 drugiej generacji trzeba będzie przyzwyczaić się do kilku innowacyjnych rozwiązań. I zapewne dlatego właśnie 308 otrzymał nagrodę COTY. Jest po prostu inny, niż reszta kompaktów. Jeżeli to komuś odpowiada to nowy produkt z lwem na masce na pewno przypadnie mu do gustu. Za prezentowany egzemplarz z bogatym wyposażeniem trzeba jednak sporo zapłacić, bo ceny wersji Allure rozpoczynają się od 77 900 zł. Peugeot 308 ma jeszcze jedną zaletę - jest znacznie lepszym autem od swojego poprzednika. Czy rynek przyjmie go lepiej niż Volkswagena Golfa VII? Przekonamy się za jakiś czas. Choć osobiście lubię takie bardziej ekstrawaganckie auta jak 308, to chyba król jest tylko jeden...

Gaz

Ciekawa stylistyka, wysoka jakość wnętrza, dobre prowadzenie

Hamulec

Nie do końca płynnie działający ekran dotykowy, stosunkowo wysokie spalanie silnika 1.6 THP

 

Peugeot 308 1.6 THP Allure | Kompendium

Nadwozie hatch., 5d
Silnik
benzynowy, R4, 1598 cm3
Moc 155 KM przy 6000 obr./min
Moment obr. 240 Nm przy 1400 obr./min
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
Napęd na koła przednie
Wymiary 4253 x 2043 x 1457 mm
Rozstaw osi 2620 mm
Poj. bagażnika 398 l
0-100 km/h 8,4 s
Śr. zużycie paliwa
9,2 l/100 km*
V maks 213 km/h
Cena od 83 200 zł

 

ZOBACZ TAKŻE:

Peugeot 301 LPG | Test | Tanie jeżdżenie

Peugeot 301 1.6 VTi Active LPG

 

Najpopularniejsze filtry kabinowe w Okazje.info - maj 2014
Więcej o:
Komentarze (34)
Peugeot 308 1.6 THP Allure | Test | Czy zasłużył na tytuł?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: axs

    Oceniono 27 razy 23

    Ostatnie zdanie kompletnie z d**y. Żadnych dowodów, żadnych porównań, ale dyskretne wskazanie, kto najwięcej płaci za reklamy w serwisie... Żenada.

  • Gość: Włodek P.

    Oceniono 30 razy 22

    Choćby był najlepszy i najtańszy nie będzie najpopularniejszy, bo nie jest produkowany w Niemczech. A Niemcy nie kupują obcych samochodów.

  • Gość: promill

    Oceniono 20 razy 12

    Dziwny ten test, bo po jego przeczytaniu mam wrazenie ze Autor jedynie wsiadl do auta, pomacal plastiki i pobawil sie dotykowym ekranem. I nic sie nie dowiedzielismy o wlasciwosciach jezdnych (stwierdzenie "prowadzi sie pewnie i przyjemnie" brzmi jakby Autor pisal swoj pierwszy w zyciu raport z testu), komforcie wnetrza, jakosci foteli, brzmieniu silnika, wrazeniach akustycznych, precyzji ukladu kierowniczego, czyli o tych czynnikach ktore wplywaja na bezpieczenstwo i radosc z jazdy. No chyba ze na podstawie tyhc brakow mamy wyczytac miedzy wierszami, ze te elementy lepiej pominac milczeniem... (co nota bene w przypadku "Francuza" nie byloby zaskoczeniem).

  • Gość: f10

    Oceniono 27 razy 9

    Idiota to zaprojektował ten samochód, obsługa tel w czasie jazdy jest zabroniona a tego ekranu nie? Zwykłe pokrętła można obsługiwać bez patrzenia, w rękawiczkach itd. A to cholerstwo źle działa nawet w nowiutkim samochodzie. No ale lcd jest tańsze od dziesiątek ruchomych części w normalnym panelu.

  • qurarra

    Oceniono 7 razy 7

    Test wycofanego silnika – dobre. Co autor sądzi o odwrotnym obrotomierzu? Przestrzeń ładunkowa? komfort na tylnej kanapie? Jakiego typu jest zawieszenie? Deska podłogowa nowa czy stara, jakie modele na niej powstają? Koszty przeglądów? Intuicyjność obsługi? Wymiana żarówek? Tak tylko pytam retorycznie.

  • Gość: M

    Oceniono 7 razy 7

    8 litrów na setke to pali moja laguna 2.0 16V z 2000 r. (oczywiście przy spokojnej jeżdzie), więc gdzie oszczędność po downsizingu?

  • Gość: xc

    Oceniono 3 razy 3

    do to za test, skoro nic na temat jakosci wykonczenia i uzytych materialow nie ma, tak to mozna furmanki porownywac .... ;)

  • Gość: corvi

    Oceniono 6 razy 2

    spalanie na fatalnym poziomie ale i tak wolałbym taki silnik niż jakiegoś pierdka z turbo

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX