Chińczycy pokonali Solarisa i wchodzą do Polski

10 elektrycznych autobusów marki BYD trafi do floty warszawskiego MZA. Chiński producent wygrał pierwszy historyczny przetarg na dostawę autobusów z napędem elektrycznym dla Warszawy
BYD E6 Samochody z innej bajki - BYD

W 2013 roku autobusy BYD były testowane w kilku polskich miastach i zostały pozytywnie ocenione przez przewoźników, jak i pasażerów. Teraz będą już kursować na stałe, początkowo w Warszawie. Elektryczne eBusy będą obsługiwać reprezentacyjną linię 222, biegnącą Traktem Królewskim. Pojazdy będzie można spotkać na warszawskich ulicach od jesieni tego roku. Stolica Polski dołączą takich miast, jak: Amsterdam, Londyn, Mediolan, Tel Aviv, Kuala Lumpur czy Hong Kong, w których autobusy BYD wożą pasażerów już od kilku lat.

BYD eBus to w pełni elektryczny autobus miejski o długości 12 metrów. W zależności od wariantu, w środku znajduje się około 25 miejsc siedzących oraz jedno miejsce przeznaczone dla osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim.

Do napędu pojazdu służą dwa silniki o mocy 90 kW i momencie obrotowym 350 Nm, zamontowane są w piastach kół tylnych. Pozwalają one osiągnąć 50 km/h w mniej niż 20 sekund bez generowania uciążliwego hałasu, jak ma to miejsce w przypadku silnika Diesla. Prędkość maksymalna wynosi 70 km/h, co w zupełności wystarcza do poruszania się w ruchu miejskim. Autobus wyposażony jest w zestaw akumulatorów żelazowo-litowo-fosforanowych, które poza standardowym ładowaniem, są uzupełniane energią odzyskiwaną podczas hamowania. Na dachu zainstalowane są baterie słoneczne zasilające układ wentylacji i klimatyzacji. Producent określa zasięg pojazdu w warunkach miejskich na 300 km.

Solaris Bus & Coach S.A. wydał ostre oświadczenie w sprawie przetargu Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. Polska firma twierdzi, że jej produkt jest lepszej jakości, ma korzystniejsze parametry techniczne, ale nie mógł konkurować z tanim produktem z Chin, który jej zdaniem został dodatkowo zaoferowany w rażąco niskiej cenie (głównym kryterium w przetargu była cena - aż 90% przyznawanych punktów). Solaris zamierza odwołać się w tej sprawie do Krajowej Izby Odwoławczej.

 

ZOBACZ TAKŻE:

BYD e6 - test | Za kierownicą

BYD e6 - polska prezentacja Legionowo

Więcej o:
Komentarze (165)
Chińczycy pokonali Solarisa i wchodzą do Polski
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • bethrzen

    Oceniono 757 razy 675

    Przy tego typu przetargach powinno się jeszcze uwzględniać ewentualne podatki, które w razie wygrania Solbusa płaciliby pracownicy tej firmy. Co z tego, że jeden autobus jest kilka tysięcy tańszy niż polski Solsbus, jak polska firma, nie zarobi, nie zapłaci podatku, nie zarobią polscy pracownicy którzy wydaliby swoje pensie na produkty opodatkowane. Polskie przedsiębiorstwa powinny być ''faworyzowane'' właśnie w taki sposób. A jeśli po uwzględnieniu wszystkich podatków, itp, dalej zagraniczny produkt będzie tańszy to ok, można śmiało kupować produkt z zagranicy. Szkoda, że od ponad 20lat polski rząd działa ewidentnie na niekorzyść polskich przedsiębiorstw ;( Jak w tym kraju ma być dobrze??

  • grocisko

    Oceniono 421 razy 367

    świetnie, że wspieramy rynek Chiński.. Oby ludzie wzięli to pod uwagę podczas wyborów...

  • aleabc

    Oceniono 351 razy 293

    I to się nazywa tworzenie miejsc pracy i ochrona rynku wewnętrznego w Polsce.
    Niemcy kupują niemieckie produkty, francuzi francuskie, czesi czeskie - a głupie polaczki się cieszą, że kupią tanią chińską tandetę bez zaplecza serwisowego.
    Ale taka polska mentalność - chłop żywemu nie przepuści. Nie dam zarobić swojemu, bo jeszcze miałby więcej ode mnie ....

  • cynamon35

    Oceniono 218 razy 178

    szokujace! mamy wlasna produkcje bardzo dobrych autobusow, a urzedasy wybieraja chickii szmelc, gdzie jedynym atutem jest cena - mydelniczki przeciez nie moga byc drogie! mozna zgsdywac, czy drugim, jakze waznym "kryterium", nie byla jakas subtelna "darowizna" wreczona poza protokolem... jestesmy chyba jedynym krajem, w ktorym oficjalna - niestety - wladza kompletnie nie wspeira rodzimych firm. poza tym, to takze nasz wynalazek - nie liczy sie jakosc, tylko cena, a zwykle to, co najtansze, jest takze najgorsze. Nie trawie tych, ktorzy podejmuja takie decyzje.

  • chinskiraport.pl

    Oceniono 142 razy 130

    Niestety jak zwykle to 90 % ceny decydowało, potem okaże się, że produkt nie posiada wymaganych certyfikatów czy dokumentacji (www.chinskiraport.pl/blog/import-z-chin-oznaczenie-ce/) pomijając fakt, iż Solaris to marka Polska, a Import z Chin takich produktów jak autobusy nie powinien się odbywać.

  • asd1128

    Oceniono 130 razy 114

    Jak byłem w Chinach miałem wątpliwa przyjemnosc jazdy ichnim nowym autokarem. Podmieniali go trzy razy. Za kazdym razem jak podstawiali nowy autobus pol wycieczki rzygalo - smrod taniego plastiku byl nie do wytrzymania... Swoja droga, wposcmy chinczykow do wszystkich galezi gospodarki i dziwmy sie potem, ze lokalne firmy nie istnieja...

  • szulgus

    Oceniono 107 razy 75

    Premier i rząd , którzy by wprowadzili na polski rynek polska markę pojazdów z napędem elektrycznym przeszli by do historii Polski.
    Dlaczego my Polacy nie możemy opracować projektu takiego autobusu, samochodów osobowych i rozpocząć ich produkcji w Polsce? Dlaczego? Mamy ludzi, mamy fabryki. Kto z nas robi takich debili.

  • 11111

    Oceniono 56 razy 28

    Po co nam w ogóle autobusy przecież mamy Veturillo.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX