Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX
Szkoła Auto | Uważni kierowcy, bezpieczni rowerzyści
Porsche On Track | Istanbul Park | Produkcja kierowców
Również użytkownicy rowerów mają sporo do nadrobienia. Statystyki pokazują jak niebezpieczne są wypadki z udziałem rowerzystów. W 2012 roku brali oni udział w 4665 wypadkach, w których zginęło 317 osób, w tym aż 300 rowerzystów. Podobnie jak piesi, nie są oni chronieni żadnymi strefami zgniotu i poduszkami bezpieczeństwa. Konsekwencje nawet drobnych zdarzeń mogą być poważne.
O swoje bezpieczeństwo rowerzyści na drodze mogą i powinni dbać na wiele sposobów. Przede wszystkim należy zadbać o swoją widoczność. Z punktu widzenia bezpieczeństwa jest ona kluczowa. Rowerzysta powinien wyposażyć rower w oświetlenie, obowiązkowo jeśli porusza się w nocy. Dodatkowo warto zamontować na rowerze elementy odblaskowe, a do garderoby włączyć nalepki lub opaski odblaskowe, które założone na nogi i ręce poprawią ich widoczność.
Wsiadając na rower, automatycznie powinniśmy uruchomić naszą wyobraźnię. Musimy myśleć nie tylko o tym, co sami robimy, ale także uważnie obserwować to co się dzieje dookoła nas. Niestety fakt, że jedziemy zgodnie z prawem, nie chroni nas od zagrożeń. Według statystyk najczęstsze kolizje samochodu z rowerem to zderzenia boczne. Jest to wynik łączenia się ruchu rowerowego i samochodowego. Do zdarzeń tych dochodzi, ponieważ kierowcy nie mają nawyku obserwacji drogi rowerowej przed dojazdem do skrzyżowania. Wystarczy na 100-150 metrów przed skrętem obserwować drogę, by bezpiecznie przepuścić jadący na ścieżce rowerowej jednoślad. Przepisy w tej sytuacji jednoznacznie chronią rowerzystów.
Użytkownicy rowerów powinni mieć również świadomość, że i oni mogą być zagrożeniem dla innych uczestników ruchu. Poruszają się 4 razy szybciej niż piesi. Dlatego po chodniku można się poruszać tylko w określonych okolicznościach, zawsze biorąc pod uwagę bezpieczeństwo pieszych. Podobnie jest z przejeżdżaniem na rowerach przez pasy.
Kierujący samochodem może nie być w stanie zareagować, gdy rozpędzony rower pojawi się na przejściu.
„Na drodze widoczność to dużo, ale nie wszystko. Nasze zachowanie, sposób jazdy, wykonywanie manewrów powinny być przewidywalne i łatwe do zauważenia przez innych uczestników ruchu. Stąd jak ognia powinniśmy unikać nagłych, zaskakujących manewrów. Mogą one wprowadzić w błąd innych uczestników ruchu. Na przykład odpowiednio wcześnie powinniśmy w widoczny sposób sygnalizować zamiar skrętu, poprzez wyciągnięcie ręki” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Skoda.
Poruszając się po jezdni pamiętajmy o zajęciu odpowiedniego miejsca. Zgodnie przepisami rowerzyści powinni jechać przy prawej krawędzi jezdni. Dla bezpieczeństwa warto jednak zachować odstęp 1 m od jej skraju. Dzięki temu kierowcy pojazdów jadący za nami będą musieli zwolnić i poczekać na odpowiedni moment, żeby nas wyprzedzić. Wyprzedzając jednoślad, kierowcy powinni zachować bezpieczny odstęp - 1,5 m.
Zwiększająca się liczba rowerzystów ma dużo plusów: zdrowy styl życia, ekologiczny transport i szansa dla zakorkowanych miast. Jeśli tylko uczestnicy ruchu drogowego będą wzajemnie szanować swoje prawa, poprawiając tym samym poziom bezpieczeństwa, rower może stać się bezpieczniejszym środkiem codziennego transportu.
ZOBACZ TAKŻE:
Rewolucja w przepisach kursu na prawo jazdy
![]() |
![]() |
![]() |
KELLYS OŚWIETLENIE ROWEROWE | Kellys Oświetlenie rowerowe | Taśmy odblaskowe KELLYS |
Porównaj ceny » | Porównaj ceny » | Sprawdź ceny » |
-
Pierwszy dzień obowiązkowej jazdy na suwak. Przez cały dzień obserwowaliśmy błędy kierowców. Mamy pięć ważnych wniosków
-
Autostrada A2 rusza na wschód. Pierwszy z trzech odcinków między Mińskiem a Siedlcami coraz bliżej
-
Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe od 6 grudnia. Droga do pracy teoretycznie będzie wyglądać zupełnie inaczej
-
Już jest Nowy Nissan Juke. Ten samochód zawojował rynek
-
Samochód podpowie kierowcy kiedy zmieni się światło. To dopiero projekt, ale ma szanse się sprawdzić
- "Bezwypadkowy", "pierwszy właściciel", czyli jak nie dać się nabrać sprzedawcy
- Renault Clio 1.3 TCe - opinie, test, spalanie. Odmłodzony przebój z najmocniejszym silnikiem
- W taką pogodę na drogach często pojawia się czarny lód. Jak uniknąć niebezpieczeństwa?
- Opony do samochodów elektrycznych - gdzie jest granica pomiędzy tworzeniem opony o małym oporze toczenia, a właściwościami jezdnymi?
- Power of Choice, czyli jak nie dać się zwariować w czasach elektromobilności
Forum
- Komunizm (33)
- Opony zimowe czy wielosezonowe (59)
- Mam nadzieję, że 3ci pas nie powstanie. (12)
- bliskie spotkania III stopnia (7)
- Z czego wynika tak wysoka cena katalizatora? (8)
- trzepanie kasy za brak OC (22)
- OT - pytanie o władzę Prezesa NIK (20)
- OT - płacz to chyba jest teraz? (19)
- Ponad 200 osób ginie w Polsce rocznie na pasach (49)
- OT - dziś orzeczenie SN w sprawie "wyroku" TSUE (22)
arme
Oceniono 7 razy -3
Dobry cyklista to cyklista rozjechany przez szpaler tirów, jeszcze raz przez szpaler ścigających się 16-to latków z fajnymi laskami na siedzeniu pasażera, a następnie wywleczony na tory pod trzy interregio i dwa intercity