Peugeot 301 LPG | Test | Tanie jeżdżenie

Peugeot 301 1.6 VTi Active LPG

Peugeot 301 1.6 VTi Active LPG (fot. Michał Dek)

Eleganckie nadwozie oferujące sporo przestrzeni, wolnossący silnik benzynowy i niskie koszty utrzymania to podstawowe cechy Peugeota 301. A co, jeśli doda się do tego dedykowaną instalację LPG?
Skoda Rapid - test | Nie szkoda że to RapidSkoda Rapid | Test | Nie szkoda, że to Rapid

Europejski sukces Dacii Logan pokazał, że wciąż istnieje rynek na niedrogie samochody, mające spełniać podstawowe zadanie. Przewozić właściciela z punktu A do punktu B nie narażając go na wygórowane koszty. Peugeot też dostrzegł potencjał dla tanich modeli, co przełożyło się na model 301. Nazwa i wymiary zewnętrzne sugerują, że mamy do czynienia z samochodem kompaktowym, choć w rzeczywistości 301 powstał na płycie podłogowej aut segmentu B. Studiując tabelę z wymiarami trudno będzie znaleźć potwierdzenie niższego pochodzenia klasowego. Jedynie szerokość (1,74 m) jest nieco mniejsza, niż w przeciętnym aucie kompaktowym, jednak rozstaw osi jest spory (2,65 m) i przekłada się na więcej, niż wystarczającą ilość miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy, a bagażnik liczy 506 litrów pojemności i dodatkowo można go powiększyć składając oparcie tylnej kanapy.

Ten francuz jest idealny do miasta - ogłoszenia

Dla 115-konnego silnika 1.6 Vti podstawową wersją wyposażenia jest średnia specyfikacja Active. W stosunku do "golasa" Access (dostępnego z silnikami 1.2 Vti oraz 1.6 HDI) oferuje radio z CD, ręczną klimatyzację, światła przeciwmgielne oraz dzielone i składane oparcie tylnej kanapy. To już wystarczy, by bez wyrzeczeń poruszać się nim na co dzień. Ale pozostaje jeszcze kwestia kosztów. Peugeot oferuje dla chętnych instalację LPG montowaną w wybranych stacjach ASO. Za 3100 zł. Pod maskę trafi zestaw BRC Sequent 24 dostosowany do silnika 301-ki przez firmę Czakram. Tankowanie 35-litrowego zbiornika umieszczonego w miejscu koła zapasowego odbywa się za pomocą wpustu sprytnie schowanego pod klapką wlewu paliwa (bak mieści 50 litrów benzyny). Dzięki temu 301 LPG nie zdradza z zewnątrz żadnych oznak „zagazowania”. Wadą jest koło zapasowe zajmujące sporo miejsca w bagażniku.

Zużycie gazu LPG w Peugeocie 301 1.6 wynosi około 9 litrów na 100 km

Działanie instalacji jest automatyczne, rozruch silnika odbywa się na benzynie, al. Następnie następuje przełączenie na zasilanie gazem. Wszystko odbywa się w sposób niezauważalny dla kierowcy. Tak samo jest w przypadku osiągów, różnicy praktycznie nie czuć. Średnie spalanie podawane przez Peugeota dla tego modelu to 6,5 l/100 km. Z naszych obliczeń wynika, że w rzeczywistości trzeba liczyć się z dodatkowym litrem pochłanianym co każde 100 km. Zużycie gazu LPG wyniosło około 9 litrów na 100 km.

Pueugeot 301 powstał z myślą o krajach rozwijających się (Afryka Północna, Bliski Wschód, Azja, Rosja), gdzie jakość dróg pozostawia dużo do życzenia. Zawieszenie zestrojono wyjątkowo miękko, zadowoleni będą z pewnością kierowcy pamiętający auta francuskie z lat 80. Wybieranie nierówności jest wręcz przyjemne, a dziury, czy progi zwalniające podwozie 301-ki przyjmuje ze stoickim spokojem. Peugeot zapewnia, że powinno być bardziej odporne na zużycie, niż to stosowane w „europejskich” modelach. Ciekawostką jest umieszczenie wlotu powietrza do silnika tuż pod maską, za reflektorem, dzięki czemu pokonywanie przeszkód wodnych grożących zalaniem wnętrza nie unieruchomi silnika. Układ kierowniczy zapewnia wystarczającą ilość informacji o podłożu, choć o ostrej jeździe powinniśmy zapomnieć choćby ze względu na szybko pojawiającą się, zwłaszcza na mokrej nawierzchni, podsterowność.

Peugeot 301 1.6 Vti Active kosztuje (w promocji) 47 800 zł, a w wersji z instalacją LPG 50 900 zł. Oprócz oszczędności wynikających z niskich cen gazu LPG powinniśmy uwzględnić też wyższą wartość przy odsprzedaży. Dla przeciwników instalacji gazowych Peugeot przygotował słabszą, ale bardzo oszczędną wersję wysokoprężną z silnikiem 1.6 HDI (82 KM) Active za 51 000 zł. Niestety na tle konkurencji 301 wypada słabo. Identyczny technicznie Citroen C-Elysee kosztuje już 42 200 zł.

Marka model
Silnik Cena
Citroen C-Elysee Seduction LPG
1.6 (115 KM) 42 200 zł*
Chevrolet Cruze LS+ LPG 1.8 (141 KM) 45 990 zł*
Skoda Rapid Active LPG
1.2 (75 KM) 48 200 zł*

* cena w promocji

Summa Summarum

Peugeot 301 to niedrogi, pojemny i komfortowy samochód stworzony z myślą o niskich kosztach utrzymania. Instalacja LPG pasuje do niego jak ulał. Ucieszą się z niej zwłaszcza przeciwnicy „klekotów”. Jedyną wyraźną wadą jest „wyeksmitowanie” koła zapasowego, które pozostaje nam wozić w bagażniku.

Gaz
-  komfortowe zawieszenie
-  sporo miejsca w środku
-  solidne wykonanie wnętrza
-  wpust gazu LPG schowany pod klapką baku

Hamulec
-  słabo wyciszone wnętrze
-  metaliczny dźwięk zamykania klapy bagażnika i drzwi
-  koło zapasowe zajmuje miejsce w bagażniku


Peugeot 301 1.6 VTi Active LPG | Kompendium

Nadwozie sedan, 4d, 5-os.
Silnik
benzynowy, R4, 1587 cm3
Moc 115 KM przy 6050 obr./min
Moment obr. 150 Nm przy 4000 obr./min
Skrzynia biegów 5-ręczna
Napęd na przednią oś
Wymiary 4442 x 1748 x 1466 mm
Rozstaw osi 2652 mm
Masa własna 1090 kg (bez inst. LPG)
Poj. bagażnika
506 l.
Poj. zb. paliwa/LPG 50/35 l
Śr. zużycie paliwa* 6,5 l/100 km
0-100 km/h 9,4 s
V maks 188 km/h
Cena 50 900 zł

* zużycie benzyny - dane fabryczne

ZOBACZ TAKŻE:

Citroen C-Elysee | Pierwsza jazda

Citroen C-Elysee - test | Pierwsza jazda

Komentarze (55)
Peugeot 301 LPG | Test | Tanie jeżdżenie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: jhjkhlh

    Oceniono 17 razy 15

    "jednak rozstaw osi jest spory (2,65 m) ", a niżej w specyfikacji piszecie, że "2562 mm", to w końcu ile, bo jednak 10cm to w samochodzie odczuwalna różńica

  • milu100

    Oceniono 7 razy 5

    "wciąż istnieje rynek na niedrogie samochody, mające spełniać podstawowe zadanie"

    tanie czyli ponad 42000zł w promocji

  • Gość: number1stunner

    Oceniono 36 razy 4

    zastanawia mnie, po co producenci montują jeszcze w autach radio z CD. przecież dziś prawie każdy może mieć pendrive z ulubionymi mp3. napęd CD jest droższy i, ze względu na ruchome elementy, łatwiej się psuje niż radio z USB.
    do niedawna były dostępne auta z odtwarzaczami kaset...

  • Gość: xc

    Oceniono 13 razy 3

    301 jest skladany w Turcji, a we Francji go nie sprzedaja, wiec nie jest z Francji ;)

  • fuiio

    Oceniono 10 razy 2

    "Zużycie gazu LPG wyniosło około 9 litrów na 100 km." Co to za brednie. Przy jakiej jezdzie ? za autobusem PKS jadac 70 km/h czy na autostradzie jadac przepisowe 140? A moze jadac "normalnie" ? Normalnie w/g pana po 80-tce czy normalnie wg kogos kto jezdzi na codzien na 200konnym motocyklu?

  • Gość: ja

    Oceniono 4 razy 2

    "1.6 HDI (82 KM)" kto pisze i recenzuje te artykuły wg mnie 1.6 HDI (92 KM) http://www.motodiesel.pl/index.php?option=com_sobipro&pid=2947&sid=2976&Itemid=438

  • vito3

    Oceniono 36 razy 2

    o co chodzi z tym ukrywaniem wlewu czyzby tanie jezdzenie bylo obciachem-moze w srod idiotow

  • Gość: felek

    Oceniono 2 razy -2

    ale brzydactwo! golf 2 brzydki i stary ale za to tankuje w smazalni ryb :) foot print tego auta jest bliski zeru bowim zasilany jest z odpadu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Zobacz także
  • Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB LPG | Test | Alfa daje w gaz! Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB LPG | Test | Alfa daje w gaz!
  • Chevrolet Cruze 4d 1.8 LPG Chevrolet Cruze 4d 1.8 LPG | Test | Chłodna kalkulacja
  • Opel Adam 1.4 LPG ecoFLEX Opel Adam LPG dla oszczędnych
Najczęściej czytane