Opel Meriva FL 1.6 CDTI | Test | Miła niespodzianka

Minivany segmentu B są za duże na typowe auta miejskie i za małe, by pełnić rolę rodzinnych vanów. Co więc jest ich mocną stroną? Dzięki przemyślanym rozwiązaniom mają ułatwiać codzienne przemieszczanie się młodym, aktywnym rodzinom
Opel Zafira Tourer 2.0 BiTurbo CDTI Cosmo Opel Zafira Tourer 2.0 BiTurbo CDTI | Test

Młodym rodzinom, ale nie tylko. Ze statystyk sprzedaży wynika, że tego typu samochody kupują również kobiety, a także seniorzy. Jest to spowodowane takimi zaletami pojazdu, jak stosunkowo niewielkie rozmiary, funkcjonalne wnętrze, wysoka pozycja za kierownicą i dobra widoczność. Tyle suche dane, ale nam minivan Opla również się spodobał.

Podobnie jak większa Zafira Tourer, najnowsza Meriva jest dużo atrakcyjniejsza stylistycznie od swojej poprzedniczki. Po czterech latach produkcji Opel postanowił poddać ten model liftingowi. Zmiany wizualne nie są rewolucyjne, ale tez nie było takiej potrzeby. Delikatnym modyfikacjom poddano m.in. osłonę chłodnicy, reflektory oraz lampy tylne, w których zagościła technologia LED. Testowy egzemplarz z białym nadwoziem, czarnym dachem i czarnymi obręczami kół może się podobać.

Nieco gorzej jest we wnętrzu samochodu, które wydaje się zbyt ponure, jak na auto rodzinne. Być może lekarstwem byłby tu opcjonalny szklany dach. Przyczepić można się też do twardych tworzyw sztucznych, którymi wykończona jest kabina, a także "oplowskiej" konsoli centralnej, na której tradycyjnie dla marki znalazło się zbyt wiele przycisków. Utrudnia to obsługę poszczególnych funkcji, zwłaszcza na początku użytkowania. Przeprowadzona modernizacja nic w tym zakresie nie zmieniła.

W przeciwieństwie do centralnego ekranu kolorowego, który powiększono do rozmiaru 7 cali i poprawiono jego rozdzielczość, dzięki czemu obraz z kamery cofania, jak i nowy interfejs systemu Intellink są czytelniejsze. Jest to system multimedialny wyposażony w moduł Bluetooth, umożliwiający integrację smartfona z pojazdem, obsługę głosową, funkcję strumieniowej transmisji dźwięku oraz dodatkowe złącze USB. Integralną częścią systemu jest nawigacja satelitarna. Cały zestaw, w zależności od wybranej wersji, kosztuje od 3 do ok. 5 tys. zł. Do nowego ekranu niestety jeszcze bardziej nie pasuje usytuowany pomiędzy zegarami, przestarzały wyświetlacz komputera pokładowego z czerwoną grafiką.

Zmodernizowana Meriva z nowym silnikiem 1.6 CDTI pokazuje, że jazda minivanem również może być bardzo przyjemna.

Największa i najważniejsza nowość kryje się jednak pod maską. To nowy, wykonany w całości z aluminium, spełniający już normę Euro 6 silnik CTDI o pojemności 1,6 litra, który zadebiutował niedawno w ofercie Zafiry. Do napędu mniejszej Merivy pasuje idealnie. 136 KM mocy i 320 Nm momentu obrotowego (przy 2000 obr./min.) zapewniają autu dobre osiągi (najlepsze w gamie modelowej). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h może nie szokuje (9,9 s), ale w zupełności wystarczy. W tym przypadku docenimy wysoką elastyczność motoru. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h na piątym biegu zajmuje tylko 9 sekund. Jeśli dodamy do tego sześciostopniową skrzynię biegów o dość krótkich i precyzyjnych skokach lewarka, to otrzymujemy udaną całość.

Kolejna zaletą nowego silnika jest jego wysoka kultura pracy. Nie doświadczymy tu charakterystycznego klekotu Diesla, a do kabiny nie przenoszone są wibracje. 1.6 CDTI zastąpił dwie dotychczasowe jednostki: 1.3 i 1.7 CDTI. Wkrótce gama ma się powiększyć o kolejne wersje tego silnika. Poza lepszymi osiągami, uzyskano również niższe spalanie. W praktyce Meriva w takiej konfiguracji w trybie mieszanym zużywa średnio około 6 litrów oleju napędowego na 100 km.

Nissan Note - Pierwsza jazda Nissan Note - test | Pierwsza jazda

Zawieszenie pojazdu zapewnia zadowalający komfort jazdy, skutecznie filtrując niedoskonałości nawierzchni, ale jednocześnie nie jest zestrojone zbyt miękko. Na plus oceniamy również układ kierowniczy, stawiający przyjemny opór i zapewniający dobre wyczucie tego, co dzieje się z kołami przedniej osi. Kierowca lubiący dynamiczna jazdę doceni także mocno wyprofilowane, opcjonalne fotele, które chwalimy we wszystkich modelach Opla. Kabina pojazdu jest całkiem pojemna. Z tyłu wygodnie może podróżować dwoje pasażerów (kanapa jest regulowana). Bagażnik ma standardowo 396 litrów pojemności. Przyzwoity wynik.

Na koniec znak szczególny Merivy drugiej generacji, o którym nie można zapomnieć, a mianowicie tylne drzwi z zawiasami na słupku C. Bezpośrednia konkurencja tego nie ma, ale to wcale nie znaczy, że jest to zupełnie nowe rozwiązanie w motoryzacji. W nowszych autach można je spotkać np. w Mazdzie RX-8, stosuje je też Rolls-Royce. Jednak odwrotnie otwierane tylne drzwi nie są powszechne, więc robią wrażenie na parkingach. Dziwne, że producenci tak bardzo ignorują ten patent, ponieważ okazuje się on dogodny w codziennym użytkowaniu. Do samochodu wsiada się wygodnie. Wysiadanie ułatwiają uchwyty na środkowych słupkach. Znacznie łatwiej jest też zamontować fotelik dla dziecka. Minusem jest tylko potrzeba dosyć dużej ilości miejsca, żeby w pełni otworzyć drzwi i uzyskać dostęp do kabiny, a parkingi i garaże są przeważnie ciasne...

Nowy Opel Meriva jest obecnie oferowany w promocyjnych cenach, które mają zwiększyć zainteresowanie tym modelem. Rabat wynosi 5 tys. zł. Cennik otwiera kwota niecałych 50 tys. zł za bazową wersję z benzynowym silnikiem 1.4. Nowy, udany silnik wysokoprężny to wydatek przynajmniej 73 250 zł. „Naszą” Merivę w wersji Design Edition i licznymi dodatkami wyceniono na blisko 100 tys. zł. To bardzo wysoka cena, jak na samochód tej wielkości, nawet z tak bogatym wyposażeniem.

Summa summarum

Testowany Opel jest dobrym przykładem na to, że jeśli stoimy przed wyborem kupna nowego samochodu, to nim podejmiemy ostateczną decyzję, każdym autem będącym w kręgu naszych zainteresowań powinniśmy odbyć jazdę próbną. Któryś z nich może nas pozytywnie zaskoczyć, tak jak zmodernizowana Meriva z nową jednostką 1.6 CDTI. Pokazuje ona, że jazda minivanem również może być bardzo przyjemna.

Gaz

Nowy silnik Diesla - cichy, dynamiczny i oszczędny; dobre prowadzenie; system drzwi FlexDoors

Hamulec

Konsola centralna naszpikowana przyciskami; smutne wnętrze jak na auto rodzinne

 

Opel Meriva FL 1.6 CDTI | Kompendium

Nadwozie minivan, 5d
Silnik
R4, turbodiesel, 1598 ccm
Moc 136 KM / 3500-4000 obr./min.
Moment obrotowy 320 Nm / 2000-2750 obr./min.
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła
Wymiary 4300 x 1912 x 1615 mm
Rozstaw osi 2644 mm
Poj. bagażnika 397 / 1496 l
Śr. zużycie paliwa 6 l/100 km
0-100 km/h 9,9 s 
Prędkość maks. 197 km/h
Cena od 75 450 zł

 

ZOBACZ TAKŻE:

Opel Meriva (2003-2010) - opinie Moto.pl

Opel Meriva (2003-2005)

 

Najpopularniejsze oleje silnikowe w Okazje.info - maj 2014
Total Quartz 9000 Energy 5W40 5L
  • Rodzaj: Syntetyczny
  • Lepkość: 5W40
  • Pojemność: 5 L
46 opinii
ELF Excellium LDX 5W40 4L
  • Rodzaj: Syntetyczny
  • Lepkość: 5W40
  • Pojemność: 4 L
3 opinie
Castrol Edge 5W30 5L
  • Rodzaj: Syntetyczny
  • Lepkość: 5W30
  • Pojemność: 5 L
15 opinii
Więcej o:
Komentarze (16)
Opel Meriva FL 1.6 CDTI | Test | Miła niespodzianka
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • ligand17

    Oceniono 16 razy 6

    że co??? 100k za mikrovana? Powaliło ich? Za tyle można kupić nieźle wyposażony samochód klasy D...

  • Gość: W

    Oceniono 9 razy 5

    Trzeba byc kretynem by przyspieszać na piątce w zakresie 80-120 skoro na czwórce przyspieszenie jest o wiele lepsze a do tego nie przeciążamy tak układu przeniesienia napędu.

  • tupolew71

    Oceniono 17 razy 5

    Rozważałem przy kupnie minivana merivę, ale jednak wybrałem japończyka - nissana note. Zbyt wiele nerwów i pieniędzy na naprawy kosztowało mnie niemieckie auto - opel astra.

  • Gość: wielki

    Oceniono 12 razy 4

    cena merivy nawet po lifcie kiedy znacząco obniżyli cenę nadal jest za wysoka. Konkurencja nie śpi a opel się ceni albo jak kto woli żąda dużo za znaczek na masce

  • Oceniono 23 razy 3

    Mam i bardzo chwalę ten pojazd. Za 59kPLN 1.4T z lakierem. Polecam dwukolorwe wnętrze brąz-beż i podobne fotele. Jeśli ktoś ma dziecko, to będzie zachwycony łatwością montażu fotelika,+ składane stoliki i 12V w drugim rzędzie. A ile łatwiej torbę z laptopem wrzucić na tył - nie trzeba obchodzić tylnych drzwi. Dziecko nie oddali się samowolnie z samochodu, bo musi wysiąść do przodu. Absolutnie genialne w swojej prostocie.
    BTW
    do bagażnika swobodnie mieści się wózek z gondolą (składany stelaż OFC), bez przesuwania tylnych foteli do przodu.

  • Gość: Tommy

    Oceniono 24 razy 0

    Bardzo komfortowy pojazd - sprawdza się w ruchu miejskim , ale i na autostradzie wzorowo się prowadzi.

  • antyglobalist

    Oceniono 9 razy -1

    Moja przygoda z autami tej marki się skończyły na Vectrze B dużo lat temu.Nigdy więcej Opla. 5iu letnie auta tej marki sypiam się,jak choinka po świętach. Szczególnie elektronika,która w naprawie kosztuje więcej ,niż wartość auta.(mowa o ASO)

  • gostek_gostek

    Oceniono 15 razy -3

    A ile to waży? tyle co Dodge Caravan? trochę mniej? ale tylko trochę...
    Najlepszy w tym aucie jest silnik i nie jest to konstrukcja Opla.

  • Gość: gonzalesso

    Oceniono 6 razy -4

    Wiecie po co sa te drzwi z tylu otwierane w przeciwna strone? A no po to, gdy to padlo sie nagle wylaczy/zgasnie i hamulce przestana dzialac, to wowczas sie otwiera te drzwi i hamuje oporem powietrza :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX