Jeep Cherokee | Pierwsza jazda | Dla wszystkich

Nowy Jeep Cherokee jest produktem globalnym, a więc ma być dla wszystkich. Dlatego w stosunku do poprzednika jest prostszy w budowie, obsłudze i tańszy w produkcji

Nowy Jeep Cherokee | polski cennik

To z pewnością będzie najbardziej rozpoznawalny model Jeepa. Wszystko z powodu charakterystycznego przodu z trzema rzędami nietypowych świateł. Nietypowych dla Jeepa, który znany jest z ostrożności i powściągliwości stylistycznej. Jak przyjmą go tradycyjni klienci marki? Prawdopodobnie podobnie, jak zupełnie nowa klientela, do której nowy Cherokee jest kierowany. Jedni będą odwracać głowę, inni kupią go w ciemno. W Polsce już 350 osób złożyło zamówienia jedynie na podstawie zdjęć, bo pierwsze samochody pojawią się w salonach 10 maja.

Podobny, a jednak inny

Nowy Cherokee wbrew pozorom ma wiele wspólnych elementów stylistycznych z pozostałymi modelami. Boczna linia okien jest bardzo podobna jak w Grand Cherokee, a nadkola mają tradycyjny dla marki kształt trapezu. Rzecz jasna nie można zapomnieć o siedmiootworowym grillu, znaku rozpoznawczym amerykańskiej marki.

Od poprzednika dzieli go przepaść o rozmiarze Wielkiego Kanionu. Aż trudno uwierzyć, że mamy do czynienia z następcą, a nie zupełnie nową linią modelową. Począwszy od wyglądu, który tym razem zamiast konserwatywny, jest awangardowy. Konstrukcję wzmacnianą ramą zintegrowaną z płytą podłogową zastąpiono typowo samonośnym nadwoziem, zatem nowy Cherokee nie wyróżnia się już pod tym względem na tle konkurencji. Jednostki napędowe umieszczono w poprzek, a nie jak w poprzedniku wzdłużnie. W konsekwencji napęd tylny z dołączanym przodem ustąpił miejsca tańszemu i bardziej popularnemu w tej klasie napędowi przedniemu z dołączanym tyłem. Powyższe fakty mogą być nie do zaakceptowania dla tych, którzy planują swojemu autu ciężką harówkę w terenie, ale dla większości klientów nie powinny mieć większego znaczenia.

Bagażnik oferuje w standardowym położeniu tylnej kanapy jedynie 412 litrów

W zupełnie nowy sposób Jeep podszedł do projektu wnętrza. Poprzednik nie grzeszył przestronnością na przednich fotelach i wymagał przyzwyczajenia do umieszczonej blisko kierownicy przedniej szyby. Teraz Cherokee upodobnił się do konkurencji, szyba czołowa zyskała większe nachylenie, a przestrzeń na nogi jest w końcu wystarczająca. Deskę rozdzielczą upodobniono do innych modeli grupy Chryslera wliczając w to centralny opcjonalny wyświetlacz dotykowy o przekątnej 8,4 cala (w standardzie 5-calowy). Materiały użyte do wykończenia wnętrza są miękkie tam, gdzie powinny, jedyne zastrzeżenia można mieć do mało efektownej skórzanej tapicerki. To jednak typowa cecha aut amerykańskich, czy japońskich. Minusem jest za to mały bagażnik oferujący w standardowym położeniu tylnej kanapy jedynie 412 litrów przestrzeni bagażowej.

3 silniki, 2 skrzynie i 4 układy napędowe

Na polski rynek trafią trzy wersje silnikowe. Miłośnicy oszczędzania będą mieli do wyboru jednostkę wysokoprężną 2.0 Multijet II o mocy 140 lub 170 KM, obydwie oferujące 350 Nm momentu obrotowego. Alternatywą będzie nowy silnik 3.2 V6 Pentastar rozwijający 272 KM mocy i 315 Nm maksymalnego momentu. Słabszy Diesel będzie oferowany z sześciobiegową skrzynią ręczną, mocniejsze jednostki z dziewięciostopniowym automatem. Do wyboru będą aż cztery wersje układu przekazującego napęd. Słabszy Diesel będzie oferowany z napędem przednim lub Active Drive I, mocniejszy z Active Drive I lub Active Drive II, a wersja benzynowa z Active Drive I lub Active Drive Lock (tylko w specyfikacji Trailhawk).

Najbardziej zaawansowany system Active Drive Lock oferowany jest wyłącznie w wersji Trailhawk

Cherokee 4x4 sam decyduje kiedy użyć napędu obu osi. Wybór trybów jazdy zawiera pozycje Auto, Snow (śnieg), Sport, oraz Sand/Mud (piasek/błoto) i w Active Drive I ingerencja kierowcy jest ograniczona do wyboru jednego z tych czterech trybów. Active Drive II wyposażony jest dodatkowo w przekładnię redukcyjną (2,92:1). W trybie 4WD Low system ten umożliwia zblokowanie osi przedniej, co jest realizowane przy pomocy systemu ESP (czyli układu hamulcowego). Najbardziej zaawansowany jest system Active Drive Lock, oferowany wyłącznie w wersji Trailhawk. W stosunku do Active Drive II posiada blokadę tylnego mechanizmu różnicowego, system Selec-Speed Control i dodatkowy tryb jazdy: Rock (podłoże skaliste).

Jeep Renegade | Model dla ludu

Na tropie jastrzębia

System Selec-Speed Control to nowość w Cherokee. Obejmuje podsystemy kontroli wjazdu Hill Ascent Control i zjazdu Hill Descent Control, umożliwiając pokonywanie stromizn bez dotykania pedałów gazu, czy hamulca. System ESC steruje momentem obrotowym silnika i ciśnieniem w układzie hamulcowym pozwalając utrzymać pożądane tempo. Wybieranie prędkości jazdy w zakresie 1,6-8,5 km/h odbywa się dźwignią skrzyni biegów.

Pomiędzy poszczególnymi wersjami napędów są jeszcze różnice w podwoziu. Przednionapędowy Cherokee oferuje prześwit wynoszący 185 mm, 4x4 Active Drive I - 200 mm, Active Drive II - 208 mm, a Active Drive Lock aż 224 mm. Trailhawk ma standardowo wzmocnione zawieszenie, płyty ochronne i zderzaki ukształtowane tak, by zwiększyć maksymalnie kąty natarcia i zejścia (odpowiednio 29,9 i 32,2 st.).

Pewnie stąpa po ziemi

Właściwości jezdne są przeciwieństwem wyglądu nowego Cherokee - mało kto będzie je krytykował. Jeep spisał się na medal i najnowszą generację, pomyślaną jako produkt globalny, dopracował nadspodziewanie dobrze. Z jednej strony mamy wygodne fotele i w pełni niezależne zawieszenie "połykające" nawet spore nierówności nawierzchni, z drugiej kręte drogi Starego Kontynentu nie powodują intrygujących przechyłów, a hamowanie nie kończy się nurkowaniem przodu. Pod maską testowego egzemplarza pracował wysokoprężny silnik o mocy 170 KM. Oferowana przez niego dynamika oraz praca skrzyni posiadającej aż dziewięć biegów nie budzi zastrzeżeń. Te można mieć jedynie do hałasu generowanego przez silnik podczas postoju.

Wyposażenie podstawowej wersji Longitude jest całkiem bogate. Ceny zaczynają się od 139 900 zł

Z kolei tor testowy w Balocco (północne Włochy) był miejscem, w którym Trailhawk, najbardziej terenowa odmiana Cherokee, mógł pokazać swoje możliwości. Najciekawsza była (udana) próba podjazdu pod wzniesienie o nachyleniu 70% (35 st.) przy użyciu Selec-Speed Control, który wymaga od kierowcy jedynie wyznaczenia kierunku jazdy. Mimo samonośnej konstrukcji pozbawionej dodatkowych wzmocnień samochód bezproblemowo pokonywał przeszkody wymuszające na nim efektowną jazdę na trzech kołach. Samochód nie wydawał przy tym żadnych niepokojących dźwięków, co świadczy o niezłej jakości wykonania.

Jeep Cherokee - sprawdź oferty sprzedaży

Ceny zaczynają się od 139 900 zł za 140-konną wersję Longitude z ręczną skrzynią i napędem 4x2. Samo wyposażenie podstawowej wersji jest całkiem bogate i obejmuje m.in. automatyczną klimatyzację, zestaw multimedialny, elektrycznie sterowany fotel kierowcy, czy tempomat. Powyżej jest już najwyższa specyfikacja Limited oferująca dodatkowo większy wyświetlacz centralny, podgrzewane siedzenia, skórzaną tapicerkę, czy reflektory ksenonowe. Optymalna naszym zdaniem wersja to 170-konny Longitude Active Drive I za 169 900 zł. Terenowy Trailhawk oferowany wyłącznie z benzynowym silnikiem V6 kosztuje 193 900 zł.

Summa Summarum

Najnowszy Cherokee zapewne nie wygra żadnego rajdu terenowego, nie jest też przygotowany do głębokich modyfikacji mających na celu uczynienie z niego mistrza off-roadu. Ale przecież większość klientów nie kupi go z takim zamierzeniem. Auta przeważnie nie opuszczą asfaltu, choć są do tego przygotowane, zwłaszcza wersja Trailhawk. W zamian mamy kompaktowego SUV-a bardzo dobrze spisującego się na utwardzonej drodze i gotowego do walki z konkurencją.

Gaz

Dobrze zaprojektowane zawieszenie; bogate wyposażenie standardowe; szeroki wybór wersji napędowych

Hamulec

Brak możliwości wpływu na układ napędowy, nawet w wersji Trailhawk; mały bagażnik

Jeep Cherokee | Kompendium

ZOBACZ TAKŻE:

Jeep Grand Cherokee SRT8 | Test | American Muscle

Więcej o:
Copyright © Agora SA