Co drugi samochód ma już system ESP

Już co drugi nowy samochód na świecie jest wyposażony w układ stabilizacji toru jazdy - podaje firma Bosch, która od 1995 roku wyprodukowała już 100 milionów układów ESP

Jak wygląda poprawne hamowanie awaryjne autem wyposażonym w ABS? Bardzo prosto. Powinniśmy naciskać pedał hamulca z całej siły, niemalże zapierając się o oparcie fotela Jak hamować z systemem ABS?

Elektroniczny układ ESP stanowi bardzo ważny element poprawy bezpieczeństwa czynnego pojazdu. Aktywowany system automatycznie pomaga w zachowaniu stabilności toru jazdy, która najczęściej bywa tracona na śliskiej nawierzchni oraz podczas pokonywanie łuku drogi ze zbyt wysoką prędkością.

W minionych latach układ ESP przyczynił się nie tylko do uratowania życia wielu ludziom, ale stał się także ważnym fundamentem dla innych funkcji wspomagających oraz umożliwiających zautomatyzowane prowadzenie samochodu - powiedział Gerhard Steiger, Prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control.

Bardzo często mówi się, że ESP jest najważniejszym systemem samochodu zaraz po pasach bezpieczeństwa. W związku z tym coraz więcej krajów wskazuje system stabilizacji toru jazdy jako element podstawowego wyposażenia nowych aut. W Unii Europejskiej obowiązek wyposażania w układ ESP dotyczy wszystkich  samochodów, które przeszły proces homologacji po październiku 2011 roku. Od listopada 2014 roku wszystkie nowe samochody będą już wyposażone w ESP. Już dziś 78 proc. wszystkich nowych samochodów osobowych i lżejszych samochodów dostawczych w Europie posiada system ESP. Obowiązek seryjnego montażu układu we wszystkich pojazdach o masie do 4,5 tony został już także wprowadzony w USA, Australii i Izraelu. W nadchodzących latach lista takich krajów znacznie się wydłuży.

Znajdź swój wymarzony samochód używany

Coraz większą popularność ESP dobrze obrazuje poniższy wykres wskazujący skalę produkcji tego układu od 1995 roku. Od 2010 roku wyprodukowana więcej układów niż przez wcześniejsze 15 lat. Najnowsza, dziewiąta generacja układu waży zaledwie 1,6 kg. Jest nie tylko lżejsza od pierwszej wersji, ale również mniejsza i tańsza.

Od 2010 roku produkujemy więcej układów ESP niż dobrze znanych układów ABS - powiedział Steiger. Bosch produkuje układy ESP w Niemczech, Francji, USA, Chinach, Indiach oraz Brazylii.

Produkcja układów ESP - wykres

 

Wiemy już jakie korzyści przynosi działanie samego układu ESP, ale warto podkreślić, że na jego bazie opracowano wiele innych zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę, np. utrzymujących stały odstęp od poprzedzającego pojazdu lub ułatwiające parkowanie.

ZOBACZ TAKŻE:

ESP | Ten układ rządzi autem

ESP | Ten układ rządzi autem

Więcej o:
Komentarze (7)
Co drugi samochód ma już system ESP
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • swinton

    Oceniono 46 razy 32

    Przy okazji Unia doprowadziła do epidemii silników Diesla i wzrostu zatrucia środowiska.
    Więc wprowadzili filtry których produkcja i utylizacja zatruwają środowisko.
    Plus cena naprawy turbo osiaga cenę reszty samochodu.
    No i te cudo żarówki z rtęcią wśrodku - wprowadzone pewnie pod naciskiem producentów termometrów, bo tam rtęci nie można juz stosować bo to be.

  • decisive

    Oceniono 30 razy -16

    ankieta mowi sama za siebie - otoz potwierdza e po polskich drogach jezdza graty wymagajace wkladu tych kilku tysiecy zl aby doprowadzic je do stanu umozliwiajacego bezpieczna jazde

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX