9G-TRONIC | Nowy automat Mercedesa

Dziewięciobiegowe skrzynie biegów zyskują coraz większą popularność. Po firmie ZF taki automat opracował właśnie Mercedes. Po raz pierwszy nowa przekładnia zostanie zamontowana w Klasie E 350 BlueTEC
Mercedes E350 BlueTEC Kabriolet Mercedes-Benz E350 BlueTEC Kabriolet | Test

Nowa skrzynia biegów 9G-TRONIC jest przeznaczona do samochodów z napędem na tylną lub osie, a także z napędem hybrydowym. W najbliższych latach będzie stosowana w niemal wszystkich modelach oraz odmianach napędowych koncernu ze Stuttgartu.

Mercedes Klasy E - oferty używanych

Pierwszym modelem, w którym seryjnie znajdziemy nową przekładnię, jest Mercedes-Benz E 350 BlueTEC napędzany jest wysokoprężnym silnikiem V6 o mocy 252 KM. Według danych producenta model ten zużywa średnio 5,3 l/100 km (dane dla limuzyny; kombi: 5,5 l/100 km). Wyższa liczba biegów oraz szersza całkowita rozpiętość przełożeń przyczyniają się do obniżenia zapotrzebowania na paliwo i zwiększają poziom komfortu - zmniejszenie prędkości obrotowej silnika pozwala na ograniczenie wibracji i drgań oraz cichszą pracę silnika.

Mniejsze zapotrzebowanie na paliwo modelu E 350 BlueTEC ze skrzynią 9G-TRONIC to zasługa wysokiej wydajności nowej przekładni. Szeroka rozpiętość przełożeń od pierwszego do dziewiątego (9,15) umożliwiła wyraźne zmniejszenie prędkości obrotowych silnika (dla przykładu, na 9. biegu przy prędkości 120 km/h obrotomierz wskazuje zaledwie 1350 obr./min.), a krótszy czas zmiany biegów i reakcji zwiększa przyjemność z jazdy, zwłaszcza w trybach M i S. Gładką pracę nowej konstrukcji zapewnia kompleksowy zestaw rozwiązań, w tym system bezpośredniego sterowania, pozwalający na szybkie, ledwie wyczuwalne przełączanie biegów, oraz połączenie podwójnego tłumika drgań skrętnych i wahadła odśrodkowego w przekładni hydrokinetycznej.

Kolejnym celem było ograniczenie liczby zestawów planetarnych oraz elementów przełączających. Zrealizowano go dzięki przeprowadzeniu analiz komputerowych i zbudowaniu makiet - w skrzyni pracują jedynie cztery zestawy planetarne oraz sześć elementów przełączających. Trzy czujniki prędkości monitorują jej pracę i dostarczają do systemu sterowania dane potrzebne do efektywnej zmiany przełożeń. W rezultacie podczas przyspieszania lub hamowania przekładnia może "przeskoczyć" albo "zrzucić" kilka biegów naraz, o ile warunki na drodze tego wymagają.

Aby zapewnić niezawodne i wydajne zaopatrzenie w syntetyczny olej drugiej generacji, nową skrzynię wyposażono w dwie pompy. Mniejsza z nich, mechaniczna pompa główna o konfiguracji niewspółosiowej umieszczona jest obok głównego wałka i napędzana łańcuchem. Wspomaga ją osobna, pomocnicza pompa elektryczna. Taka architektura pozwala kontrolować przepływ oleju zależnie od potrzeb, a jednocześnie umożliwia zastosowanie systemu start/stop oraz funkcji „żeglowania” (utrzymanie stałej prędkości bez udziału silnika spalinowego). Dzięki pierwszemu na świecie systemowi bezpośredniego sterowania w 9-biegowej skrzyni automatycznej z przekładnią planetarną, możliwe było również znaczne zwiększenie efektywności hydraulicznej wewnątrz skrzyni, decydującej o ograniczeniu strat w przenoszeniu momentu obrotowego. Efektywność przekładni hydraulicznej względem skrzyni 7G-TRONIC wzrosła z 85 do 92 proc.

ZOBACZ TAKŻE:

Automatyczne skrzynie biegów | Ręce przy sobie!

Skrzynie biegów

Więcej o:
Komentarze (14)
9G-TRONIC | Nowy automat Mercedesa
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: f10

    Oceniono 42 razy 20

    Czekamy teraz na 15-biegowy automat od Audi, w końcu worśprunk durś techniik musi być.

  • patrzy-kat

    Oceniono 27 razy 19

    Naturalnie Mercedes nie przewiduje okresowej wymiany oleju i filtra, dzięki czemu to padło klęknie po 200kkm.

  • Gość: Piotrek

    Oceniono 11 razy 9

    W AutoBild jest test tej skrzyni i porownanie z konkurencja. I tak przy predkosci 250 km/h obroty silnika na minute wynosza:

    Mercedes 2700
    BMW 3200
    Audi 3700.

  • Gość: hanskloss

    Oceniono 28 razy 2

    Jak każde Geriatronik od Mesla będzie zmieniał biegi w czasie mierzonym kalendarzem

  • Gość: Tedi

    Oceniono 1 raz 1

    Wspaniałą skrzynia. Jeżdżę i napawam się komfortem i sprawnością auta. Z taką skrzynią człowiek czuje się jak król szos

  • mniklasp

    0

    ja mam jeden bieg do przodu D ktory uzywam i tec tronic ktory nigdy nie uzywam, merc 300 c sedan sport. po co?

  • Gość: Za

    Oceniono 5 razy -1

    I dalej bezsensowny układ ręcznej zmiany biegow, gdzie minus jest do siebie a plus od siebie.

  • matt7893

    Oceniono 15 razy -5

    Przelomem w motoryzacji beda skrzycie o przelozeniu ciaglym. Najprostrzym rozwiazaniem
    jest przekladnia hyrauliczna lub elekryczna.
    Sa to jednak rozwiazania stosowane dotychczas masowo tylko w taborze
    kolejowym.
    Przekladnie takie umozwliwiaja
    ciagla zmiane przelozenia optymalizujac zuzycie energii przy danej predkosci.
    Skrzynie takie oczywiscie powinny byc sterowane komputerem.
    Rozwiaznie takie jednak przy uzyciu silika spalinowego moze miec mala sprawnosc
    niz bezposrednie podlaczenie walu. Alternatory o wielkich mocach i
    prawie doskonalej sprawnosci podobnie jak podobne silniki elektryczne
    umozliwilyby cagle przelozenie. Caly uklad musilby byc sterowany komputerem.
    Przekladnie lancuchowe pozwalaja na stosunkowo latwe wykonie zembatek
    o efektywnie zmiennym promieniu umiszczajc kawalki luku zembatki
    na wysuwanych ramionach i tworzac cos w rodzaju wirnika smiglowca.
    Wydaje sie wiec ze niedlugo nie bedzie problemem stworzenie
    inteligentnych kol zembatych o zmiennym promieniu np z supermaterialow
    mogacych zmieniac ksztalt na skuek zmiany napiecia elektrycznego.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX