Krzysztof Ho這wczyc | Wywiad | 安iadomy swoich mo磧iwo軼i

W styczniu zako鎍zy udzia w Dakarze na dobrym sz鏀tym miejscu i ju szykuje si do kolejnych start闚. W mi璠zyczasie znalaz jednak chwil czasu 瞠by porozmawia z nami o motywacji do kolejnych start闚, o tym co sprawia mu przyjemno嗆 za kierownic i bezpiecze雟twie na polskich drogach. Oto jak wygl康a motoryzacyjny 鈍iat Krzysztofa Ho這wczyca

Piotr Sielicki: Ma Pan czas odpocz望 po tegorocznym Dakarze?

Krzysztof Ho這wczyc:
Niespecjalnie, ale to bardzo dobrze. Zawsze powtarzam, 瞠 to dobrze, jak jest tyle aktywno軼i. Mia貫m w lutym chwil wolnego i to by bardzo fajny odpoczynek z rodzin w Stanach Zjednoczonych, ale teraz wróci貫m ju do swoich obowi您ków.

P.S.: Jakie plany ma Pan na ten sezon?

K.H.: Ju ruszy Puchar 安iata w rajdach terenowych, który w zesz造m roku uda這 mi si zdoby, ale dwa razy do tej samej rzeki si nie wchodzi. My郵, 瞠 przejad w tym roku trzy lub cztery rajdy zaliczane do tego cyklu, 瞠by by dobrze przygotowanym do nast瘼nego Dakaru i trzyma form. Dla mnie najwa積iejszym wydarzeniem b璠zie jednak w tym roku Rajd Polski.

P.S.: To mia這 by w豉郾ie moje kolejne pytanie. Czy wystartuje Pan w tegorocznym Rajdzie Polski, który jest eliminacj WRC i czy ju co wi璚ej mo瞠 Pan na temat tego startu powiedzie?

K.H.: W tej chwili trwaj ustalenia, co do samochodu. Na pewno pojedziemy na oponach Michelin. Wygl康a na to, 瞠 wystartujemy MINI John Cooper Works WRC.

P.S.: B璠zie Pan chcia poprawi 6. miejsce z 2009 roku, kiedy Rajd Polski ostatni raz by eliminacj WRC?

K.H.: Oczywi軼ie. Trzeba jednak mie 鈍iadomo嗆, 瞠 wsiadaj帷 raz na rok do takiego auta nie jest 豉two z豉pa taki „feeling” jak rywale uczestnicz帷y w ca造m cyklu WRC. Je瞠li zasi康 za kierownic MINI to te trzeba mie na wzgl璠zie, 瞠 to auto czasy swojej 鈍ietno軼i ma ju za sob. Realnie jest to po prostu wielka frajda, 瞠 mog wystartowa w tak 鈍ietnym rajdzie, ze 鈍ietnymi zawodnikami. Na pewno b璠 chcia si pokaza z jak najlepszej strony.

Krzysztof Ho這wczycfot. holek.pl


P.S.: Wiele lat uczestniczy Pan w rajdach samochodowych, najpierw w Polsce, a nast瘼nie za granic. Teraz jest etap rajdów terenowych. Czy po nim chcia豚y Pan spróbowa swoich si w jeszcze innej dyscyplinie sportu samochodowego?

K.H.: Kurcze, ale po.... Ju rajdy terenowe s takim miejscem, gdzie 軼igaj si „starsi panowie”, czyli zawodnicy dojrzali wiekowo i z du篡m do鈍iadczeniem. Trzeba jednak pami皻a, 瞠 obecna stawka tych zawodników to jest powa積a grupa i mimo tego, 瞠 np. Martin Kaczmarski zrobi bardzo dobry wynik w tym roku na Dakarze, to wci捫 jest jeszcze 2-3 sekundy straty na kilometrze, które trzeba u niego odnale潭. Jest nad czym pracowa i to jest w豉郾ie nasz cel na ten rok.

P.S.: Co sprawia Panu wi瘯sz przyjemno嗆 z jazdy? MINI w terenie czy np. Fiest RRC w Rajdzie Polski w zesz造m roku?

K.H.: Ka盥a z tych dyscyplin motorsportu ma swój urok. Szczerze mówi帷, jak je寮zi貫m jeszcze WRC i kto mi powiedzia, 瞠 trzeba by si przymierzy do Dakaru, to powiedzia貫m, 瞠 w 篡ciu nie b璠 je寮zi z tymi emerytami tak wolno i to po wydemkach. Bo tak to wygl康a這 w telewizji. Na 篡wo wida, 瞠 to nie jest zabawa, a zawodnicy nie jad na grzyby i mocno cisn przez 600 kilometrów. Musz w tym czasie utrzyma koncentracj i da z siebie wszystko. Jak s造sz teraz, 瞠 w WRC odcinek ma 50 czy 60 kilometrów to si u鄉iecham, bo poziom napi璚ia w rajdach terenowych doszed ju do poziomu WRC. Zwi瘯sza si te stopie precyzji, ale ca造 czas nie ma si a takiego komfortu, jaki jest w rajdach samochodowych, kiedy pilot dyktuje ka盥y zakr皻. W rajdach terenowych to s wr璚z szcz徠kowe informacje na przestrzeni wielu kilometrów.  To jest zupe軟ie inny 鈍iat.

Krzysztof Ho這wczycfot. holek.pl

P.S.: Czy to w豉郾ie sprawia, 瞠 po tylu latach znajduje Pan motywacj do dalszej rywalizacji?

K.H.: W rajdach terenowych najwy窺zy laur to jest w豉郾ie Puchar 安iata, który zdoby貫m w zesz造m roku. Jednak Dakar jest jak Igrzyska Olimpijskie. To wyj徠kowa impreza, w której na szcz窷cie mo積a uczestniczy co roku, a nie co cztery lata. Wszyscy najlepsi kierowcy 鈍iata w tej dyscyplinie s tam zawsze. Mog nie by na poszczególnych rundach Pucharu 安iata, ale na Dakar zje盥瘸j wszyscy. Mam 鈍iadomo嗆 tego, 瞠 ten moment kiedy powinienem sko鎍zy Dakar na podium zbli瘸 si i dlatego nie popuszcz. Nie da si spocz望, jak si nie stanie na podium. Mo瞠 si to nigdy nie wydarzy, ale na ten moment jest to mój gówny cel.

P.S.: Który okres swojej kariery wspomina Pan najlepiej?

K.H.: My郵, 瞠 ten najlepszy ci庵le jest przede mn (鄉iech). Tak ca造 czas na to spogl康am. To jest chyba taka naturalna my郵 sportowca, 瞠 ca造 czas wierzy, 瞠 osi庵nie jeszcze wi璚ej. Start na przyk豉d w Rajdzie Polski to jest tylko taka frajda, a nie mo積a zapomina, 瞠 w rajdach terenowych jestem kierowc zespo逝 fabrycznego.

P.S.: 奸edzi Pan regularnie zmagania na polskim rajdowym podwórku?

K.H.: Tak, ale umówmy si, 瞠 nie obra瘸j帷 oczywi軼ie ch這paków, gdzie ten poziom poszed przez chwil w dó. Z racji mniejszego zainteresowania sponsorów, mniejszego zainteresowania mediów, braku samochodów WRC, nie ma ju tego szale雟twa, gdzie na B這niach w Krakowie by這 120 tysi璚y ludzi, a zawodnicy jechali w szpalerze kibiców stoj帷ych przy trasie. To by造 鈍ietne czasy. Teraz tej skali imprez jest wy陰cznie Rajd Polski.

Krzysztof Ho這wczycfot. holek.pl

P.S.: Zjed幟y teraz z odcinków specjalnych na zwyk貫 drogi. Najlepsze auto wed逝g Krzysztofa Ho這wczyca?

K.H.: Powiem troch przekornie, 瞠 jest to chyba po prostu samochód, który wychodzi w najnowszej specyfikacji. Ilo嗆 rozwi您a, systemów, które pomagaj kierowcy i mo磧iwo軼i, które stwarzaj wspó販zesne auta, pokazuje, 瞠 s one po prostu najlepsze. Oczywi軼ie z 貫zk w oku wspomina si czasy samochodów grupy B czy „muscle carów”, które mia造 600 czy 700 KM i tylko najlepsi potrafili je okie透na, ale obecne supersamochody s znacznie bardziej kompletne i w zasadzie ka盥y mo瞠 je prowadzi.

P.S.: Od wielu lat uczestniczy Pan w akcjach maj帷ych poprawi bezpiecze雟two na naszych drogach. Jak ocenia Pan poziomi tego bezpiecze雟twa? Czy przez ostatnie lata co si zmieni這 na plus?

K.H.: Prosta statystyka pokazuje, 瞠 jest lepiej, bo niedawno jeszcze w ci庵u roku gin窸o ponad 5 tys. osób, a dzisiaj jest to lekko ponad 3 tys. To jest nadal smutne, wkurzaj帷e i  przera瘸j帷e, ale ci wszyscy, którzy twierdz, 瞠 robienie takich akcji nie ma sensu, bo to nie dzia豉, myl si. To s krople, które dr捫 ska喚. Ja to porównuje do takiego naczynia, do którego wpadaj kolejne krople. I na pierwszy rzut oka nic si nie zmienia, ale poziom tego bezpiecze雟twa jednak stale si podnosi. Mam wewn皻rzne przekonanie, 瞠 to ma sens. Oczywi軼ie, 鈍ietnie by by這, gdyby auta je寮zi造 bezkolizyjnie w jakim systemie kontroluj帷ym bezpiecze雟two, ale na t chwil cz這wiek jest najwa積iejszym elementem tej ca貫j uk豉danki i niestety najcz窷ciej zawodzi. Warto jest przypomina te najprostsze rzeczy, które wp造waj na nasze bezpiecze雟two.

P.S.: Dlaczego zdecydowa si Pan na udzia w akcji Z這te Zasady Michelin?

K.H.: Michelin od lat jest moj ukochan sportow i cywiln opon. 99% aut, które mam, s wyposa穎ne w opony tej marki. O udziale w kampanii Z這te Zasady Michelin zdecydowa造 lata naszej wspó逍racy oraz wewn皻rzne prze鈍iadczenie, 瞠 takie akcje maj sens. Je瞠li mo積a u篡 mojej twarzy i pokaza cz這wieka, który jako kierowca rajdowy naprawd wie, jak wygl康a wypadek, a tym samym wp造n望 na zachowania innych kierowców, którzy by mo瞠 w pewnym momencie pójd po rozum do g這wy i unikn wypadku, to zawsze chc si wzi望 udzia w takim projekcie.

Krzysztof Ho這wczycfot. holek.pl


P.S.: Czy fakt, 瞠 kampania Z這te Zasady Michelin jest skierowana w szczególno軼i do ludzi m這dych, mia dodatkowe znaczenie?

K.H.: Z pewno軼i. Celem akcji jest w du瞠j mierze edukacja pocz徠kuj帷ych i przysz造ch kierowców prowadzona m.in. w szko豉ch nauki jazdy, a wi璚 w miejscu, gdzie ucz si oni podstawowych regu zachowania na drodze. To bardzo dobry moment, aby zwróci uwag m這dych ludzi na ten swoisty „dekalog” zasad bezpiecze雟twa drogowego. Dodatkowo wszyscy zainteresowani mog na stronie kampanii obejrze krótkie filmy z moim komentarzem, a tak瞠 wzi望 udzia w prowadzonym na Facebooku konkursie ze znajomo軼i przepisów i zasad bezpiecze雟twa (linki do strony www i konkursu kampanii podajemy poni瞠j - red.).

P.S.: Jaka jest wi璚 z這ta zasada Krzysztofa Ho這woczyca dotycz帷a bezpiecze雟twa na drodze?

K.H.: Miej 鈍iadomo嗆, gdzie jeste na drodze i kto jest wokó Ciebie. T my郵 trzeba troch rozszerzy. To znaczy: b康 鈍iadomy warunków na drodze, mo磧iwo軼i samochodu, jako軼i opon oraz w豉snych umiej皻no軼i. Kierowcy obok Ciebie nie s twoimi wrogami. Oni te chc dojecha do swojego celu i trzeba bra to pod uwag.

P.S.: Za chwil rozpocznie si sezon motocyklowy. Nie mo瞠 si Pan doczeka, 瞠by wsi捷 na swój jedno郵ad, czy podchodzi Pan do tego spokojnie?

K.H.: Oczywi軼ie je盥輳 te na motocyklu i za chwil na niego wsi康. Motory to jest ju jednak zupe軟ie inna 鈍iadomo嗆. Trzeba wyobra瘸 sobie, 瞠 za chwil mo瞠sz uderzy w co swoim cia貫m. Nie masz woko這 siebie tapicerki i poduszek powietrznych. I lekki u郵izg ko豉, szczególnie na brudnej po zimie nawierzchni, oznacza upadek. A wtedy boli, albo co jest po豉mane. Je瞠li nie boli w ogóle, to jest bardzo 幢e, tak瞠 dla naszych bliskich. I o tym powinni pami皻a szczególnie m這dzi motocykli軼i.  

P.S.: Dzi瘯uje bardzo za spotkanie i oczywi軼ie 篡cz udanego startu w Rajdzie Polski oraz podium w przysz這rocznym Dakarze.

K.H.: Dzi瘯i i do zobaczenia na drodze.



Ogólnopolska kampania edukacyjna Z這te Zasady Michelin propaguje najwa積iejsze regu造 bezpiecznego zachowania na drodze. Akcja skierowana jest w szczególno軼i do ludzi m這dych, poniewa jak pokazuj raporty 安iatowej Organizacji Zdrowia (WHO), wypadki drogowe s najcz瘰tsz przyczyn 鄉ierci osób w wieku 15-29 lat . Elementem kampanii s krótkie animowane filmy z komentarzami Krzysztofa Ho這wczyca, m.in. na temat prowadzenia samochodu pod wp造wem alkoholu, przekraczania pr璠ko軼i czy rozmawiania przez telefon podczas jazdy. Filmy s dost瘼ne na stronie kampanii: http://zlotezasady.michelin.pl

Dodatkowo na Facebooku we wspó逍racy z portalem Moto.pl prowadzony jest konkurs Z這te Zasady Michelin, w którym do wygrania s atrakcyjne nagrody - iPad, iPhone, nawigacja samochodowa TomTom oraz gad瞠ty Michelin. W konkursie mo積a wzi望 udzia, wchodz帷 na stron: https://www.facebook.com/marka.motopl/app_660627040647808

Z這te Zasady Michelin to polska edycja mi璠zynarodowej kampanii Michelin Golden Rules realizowanej we wspó逍racy z Mi璠zynarodow Federacj Samochodow FIA pod nazw Action For Road Safety (Dzia豉nie na rzecz bezpiecze雟twa ruchu drogowego). Partnerami kampanii Z這te Zasady Michelin w Polsce zostali: Polski Zwi您ek Motorowy, Krajowa Rada Bezpiecze雟twa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego, WORD Elbl庵 oraz WORD Olsztyn.

 

fot. Michelin

Wi璚ej o: