Historia kołem się toczy | Dunlop cz. 1 | Od smoczka do bariery dźwięku

W 1888 r. weterynarz John Boyd Dunlop wynalazł oponę pneumatyczną. Jego dzieło zmieniło świat i stało się kamieniem milowym światowej motoryzacji

Historia kołem się toczy: Pierwsza podróż automobilem - Bertha Benz

125 lat historii

Nie trzeba być wielkim fanem motoryzacji, by kojarzyć markę Dunlop. Jest obecna na rynku od 125 lat, w ciągu których solidnie zapracowała na swoją sławę. Obecnie należy do The Goodyear Tire & Rubber Company, jednego z największych producentów opon na świecie z centralą w Akron w stanie Ohio (USA). Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 52 zakładach w 22 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Dwa ośrodki innowacji - w Akron (USA) i Colmar Berg (Luksemburg) rozwijają najnowocześniejsze produkty i usługi, które wyznaczają branżowe standardy w dziedzinie technologii i parametrów. Goodyear zatrudnia ok. 69 000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. Dzisiaj Dunlop jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high i ultra high performance, z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych. Postęp w motoryzacji odbywał się cały czas przy wydatnym udziale Dunlopa. Wynalezienie bieżnika, testy na mokrej nawierzchni, odkrycie zjawiska aquaplaningu (poduszki wodnej), bicie rekordów prędkości, doskonalenie konstrukcji i technologii wytwarzania to tylko wielki skrót tego, co firma robiła przez 125 lat w dziedzinie projektowania opon wyczynowych oraz ogumienia służącego codziennej eksploatacji. Zacznijmy jednak od samego początku...

Potrzeba komfortu

A początek był prozaiczny. Jack, syn Johna Dunlopa jeździł na trójkołowym rowerku po brukowanej ulicy. Ze względu na twardą konstrukcję kół nie było to szczególnie przyjemne. Pomysłowy ojciec z kawałka płótna, gumy i smoczka z butelki do karmienia niemowląt skonstruował pierwszą w świecie oponę z dętką i napompował ją pompką do piłek. Wkrótce okazało się, że opona z dętką świetnie sprawdza się nie tylko w rowerach, ale również w motocyklach i samochodach. John Dunlop 31 października 1888 r. opatentował oponę pneumatyczną z dętką, otwierając nowy rozdział w historii przemysłu rowerowego, motoryzacyjnego i maszynowego. Wynalazek, który narodził się z potrzeby podniesienia komfortu życia rozpoczął swój triumfalny pochód przez świat.

Historia motoryzacji | Doładowanie

Historia postępu

Opona z dętką była prawdziwym kamieniem milowym dla przemysłu gumowego, ale z czasem Dunlop pokazał, jak wiele jeszcze było rzeczy do odkrycia w branży oponiarskiej. W 1906 r. firma wprowadziła swoją pierwszą oponę z bieżnikiem wyrzeźbionym w gumie. W ten sposób wyeliminowano potrzebę stosowania pasów z kolcami czy pasów skórzanych mocowanych do opony w celu zwiększenia jej przyczepności. W 1922 r. Dunlop wprowadził pierwszą stalową drutówkę opony z kordem tekstylnym. Dzięki temu okres eksploatacji opony wydłużył się trzykrotnie, a nowy wynalazek stał się standardem w branży oponiarskiej. W 1948 r. pojawia się opona Dunlopa z warstwą samouszczelniającą się z tworzywa sztucznego po wewnętrznej stronie korpusu opony. Zapobiegała ona utracie powietrza w razie przedziurawienia ogumienia. Tak powstała prekursorka standardowej opony bezdętkowej. W latach pięćdziesiątych XX w. Dunlop pokazał, że interesują go nie tylko opony, ale również te elementy samochodu, które odpowiadają za bezpieczne prowadzenie pojazdu. Firma rozpoczęła eksperymenty z tarczami hamulcowymi  a zaprojektowane przez Dunlopa hamulce zamontowano w samochodzie Jaguar podczas wyścigu na torze Le Mans.

Sprawdź ceny używanych Porsche

W 1962 r. dział techniczny Dunlopa odkrył zjawisko aquaplaningu czyli poduszki wodnej pod oponą, tworzącej się w wyniku problemu z "odpompowaniem" nadmiaru wody spod opony przez bieżnik. Stało się to na nowym torze do testów na terenie fabryki Fort Dunlop w Wielkiej Brytanii, kiedy próbowano przeanalizować zjawisko dużej utraty przyczepności opon przy wzroście prędkości na mokrej nawierzchni. Był to ogromny krok do przodu dla poprawy bezpieczeństwa podczas jazdy w trudnych warunkach. Przeprowadzone przez zespół Dunlopa pokazy, podczas których w czasie jazdy opony "wystrzeliwały" na bok strumienie wody, wywołały sensację na całym świecie i doprowadziły do przyznania zespołowi licznych nagród. Opatentowanie modelu, wprowadzonego jako SP 68, spowodowało, że od tamtego momentu do chwili obecnej rozwój opony koncentruje się na powierzchni kilku cali kwadratowych, które mają kontakt z podłożem. Gęstość nacięć na powierzchni bieżnika została znacznie zwiększona, a nowy charakterystyczny element znany jako "aquajets" (kanały prowadzące przez rowki bieżnika) umożliwia odprowadzanie wody bokiem. W latach siedemdziesiątych XX w. Dunlop stworzył pionierską konstrukcję opony RunOnFlat, która pozwalała na jazdę przez pewien czas z przebitą oponą, nawet po znacznej utracie powietrza. Opona Denovo Dunlopa była zakładana na specjalne koło, wyposażone w mechanizm nadmuchiwania i uszczelniania przebitej opony. Konstrukcja była bardzo skomplikowana i dlatego opona ta nie odniosła spektakularnego sukcesu rynkowego. Została wybrana jednak na pierwsze wyposażenie do samochodu Mini 1275 GT. Jej następczyni opona Dencloc z lat osiemdziesiątych. XX w. miała prostszy system, który zapobiegał zsuwaniu się opony z obręczy, nawet przy gwałtownych ruchach kierownicą i przy zerowym ciśnieniu powietrza. Inspiracją do jej stworzenia były opony stosowane przez zwycięską załogę jadącą na Porsche 956 w wyścigu na torze Le Mans. W 1999 r. Dunlop wprowadza "Warnair", pierwszy system wykrywania utraty ciśnienia w kole poprzez czujniki wbudowane w oponę. W 2008 r. zastosowano Kevlar? EE, jedno z najbardziej rewolucyjnych sztucznych włókien na świecie. Wykorzystano je w konstrukcji opony Dunlop SP Sport Maxx TT. W 2012 r., już w pierwszym dniu dobrowolnego oznaczania opon zgodnie z nowymi europejskimi przepisami Dunlop przedstawił pierwszą koncepcyjną oponę z najwyższej kategorii AA.

Opona Dunlop z mikroprocesorem

Nie tylko motoryzacja

Opony do wszystkich chyba typów pojazdów, jakie skonstruowano - to było zbyt mało dla Dunlopa. Dlatego firma zaangażowała się w systemy hamulcowe, obręcze ze stali i lekkich stopów, piłki tenisowe, piłeczki golfowe, a nawet - podobno bardzo wygodne - materace Dunlopillo. Działając w branży gumowej Dunlop widział duży rynek zbytu dla swoich produktów nie tylko w sektorze rowerów, motocykli czy samochodów. Już w 1910 r. firma rozpoczęła wytwarzanie opon do samolotów, jeszcze zanim w 1919 r. zaangażowała się w produkcję ogumienia dla ciężarówek, autobusów i pojazdów rolniczych. Wciąż funkcjonuje lotniczy dział firmy "Dunlop Aviation". Kiedy w 1928 r. otwarto pierwsze oficjalne przedstawicielstwo firmy w Polsce Dunlop oferował nawet akcesoria dla zakładów wulkanizacyjnych. Prowadzono też sprzedaż m.in. gumowanego płótna oraz innych wyrobów z gumy i kauczuku naturalnego. Przy siedzibie Dunlopa powstał sklep firmy Macinlop oferujący buty tenisowe, piłki golfowe, piłki tenisowe Fort a nawet rakiety do tenisa. Pod koniec lat trzydziestych sytuacja polityczna w Europie stała się napięta. W 1939 roku, w związku z podjęciem przygotowań do wojny, brytyjska armia zaczęła testować opony Dunlop "Bulletproof" i "Run Flat" z wewnętrznym pierścieniem ochronnym z kauczuku. Ogumienie odporne na uszkodzenia i pociski z broni automatycznej montowano w brytyjskich samochodach pancernych Daimler Mk.I. Opony Dunlop instalowano także w wielu innych pojazdach wojskowych i samolotach. Niedobór kauczuku na ogumienie dla armii spowodował, że Brytyjczycy zorganizowali zbiórkę piłek golfowych, przekazując je firmie Dunlop. W 1940 roku, podczas Bitwy o Anglię, balony zaporowe Dunlop chroniły Londyn i inne angielskie miasta przed nalotami Luftwaffe. Aż 80 % myśliwców RAF miało opony Dunlop. Za swój niebagatelny wkład w produkcję zbrojeniową firma została odznaczona w 1941 roku najważniejszymi brytyjskimi orderami Distinguished Service Order (DSO) oraz Distinguished Conduct Medal (DCM). Wojna wreszcie dobiegła końca. W grudniu 1945 r. do portu w Gdyni zawinął statek z pomocą dla Polski od Administracji Narodów Zjednoczonych do Spraw Pomocy i Odbudowy (UNRRA). Na jego pokładzie znalazł się dar mieszkańców Londynu i Plymouth dla zburzonej Warszawy - 10 piętrowych autobusów wyposażonych w opony Dunlop. W lutym 1946 r. wyruszyły one na polskie ulice. W ciągu dwóch kolejnych lat - w ramach pomocy UNRRA - do portu w Gdyni dotarły 152 podwozia angielskich ciężarówek Bedford OLBZ. Na ich bazie powstawały samochody strażackie, które w całej Polsce służyły na oryginalnym ogumieniu Dunlop Trak Grip.

Kiedy w 1928 r. otwarto pierwsze oficjalne przedstawicielstwo firmy w Polsce Dunlop oferował nawet akcesoria dla zakładów wulkanizacyjnych. Prowadzono też sprzedaż m.in. gumowanego płótna oraz innych wyrobów z gumy i kauczuku naturalnego.

Rynkowe dokonania Dunlopa są nie do przecenienia. Firma ma ogromny udział w postępie technologicznym w branży oponiarskiej a z owoców jej doświadczenia korzystamy my wszyscy. Ale konstruowanie opon oraz zaangażowanie się w inne sektory produkcji dla masowego odbiorcy to tylko jedna strona działalności Dunlopa. Druga, dużo bardziej spektakularna to sport. Wielki wyczyn, który z jednej strony przyniósł firmie ogromną liczbę laurów, z drugiej zaś niebywałe doświadczenie wykorzystywane przy tworzeniu produktów dla przeciętnych ludzi. Trzeba bowiem wiedzieć, że Dunlop świętował nie tylko zwycięstwa w najważniejszych na świecie rajdach czy wyścigach, ale ma nawet swój udział w wielu rekordach prędkości. Również w tym, który doprowadził do przekroczenia bariery dźwięku przez pojazd lądowy. Na pustyni Black Rock 15 października 1997 r. Andy Green pobił światowy rekord prędkości na lądzie osiągając 1227,985 km/h (1,02 Macha). Jego pojazd Thrust SSC jechał na kołach skonstruowanych przez Dunlopa. I pomyśleć, że wszsytko zaczęło się od trójkołowego rowerka, kawałka gumy, płótna i smoczka z dziecięcej butelki.

ZOBACZ TAKŻE :

50 lat Lamborghini - kompletna historia firmy

źródło: Okazje.info

Więcej o:
Copyright © Agora SA