Opona Dunlop z mikroprocesorem

Koncern Goodyear Dunlop zaprezentował podczas targów motoryzacyjnych w Genewie koncepcyjną oponę z wbudowanym mikroprocesorem, który komunikuje się z komputerem pokładowym samochodu, poprawiając ogólne właściwości jezdne pojazdu

System jest oparty na niewymagającym zasilania bateryjnego mikroukładzie montowanym wewnątrz opony. Mikroprocesor przesyła informacje na temat ciśnienia i temperatury oraz dane identyfikacyjne opony do komputera pojazdu. Wykorzystując te informacje, centralny komputer samochodu jest w stanie automatycznie dostosować pracę algorytmów kontroli jazdy wzdłużnej i poprzecznej, co przekłada się na lepsze zachowanie na drodze.

Masz zamiar kupić auto używane? Dobrze trafiłeś!

Usprawnienia polegają między innymi na skróceniu drogi hamowania podczas pracy systemu ABS i przyspieszeniu reakcji na wejście w zakręt. Kolejne korzyści to poprawa stabilności podczas skręcania oraz optymalizacja pracy systemów kontroli stabilności. A wszystko to w oparciu o informacje z opony.

"Współczesne zaawansowane systemy kontroli pojazdów potrafią z bardzo dobrym skutkiem wykorzystywać informacje o parametrach opon. Od dawna wiedzieliśmy, że mając te dane, moglibyśmy poprawić zachowanie pojazdu na drodze. Dziś prezentujemy pierwszy konkretny krok w kierunku przełożenia wielu użytecznych informacji otrzymywanych przez oponę na polepszenie ogólnej charakterystyki jazdy - to istotny krok naprzód" - powiedział Marc Engel, inżynier w firmie Goodyear Dunlop.

W nowej technologii, opracowanej we współpracy z firmą Huf (producentem zabezpieczeń mechanicznych i elektrycznych, systemów monitorowania ciśnienia w oponach i systemów telematyki dla branży motoryzacyjne), mikroukład wbudowany jest w oponę, a nie umieszczany na obręczy. Oznacza to, że w układzie mogą zostać zapisane informacje o danej oponie. W odróżnieniu od systemów montowanych na trzpieniu zaworu, umieszczenie układu w oponie chroni go przed uszkodzeniami przy montażu. Konsument, który zmieni oponę na nową z wbudowanym układem, będzie mógł w dalszym ciągu korzystać z zalet nowego systemu.

Goodyear Dunlop zainstalował nowy system w oponach Dunlop Sport Maxx RT, a obecnie testuje go pod kątem wprowadzenia na rynek. Na tym etapie prac nie jest jeszcze znany termin wprowadzenia tej opony do sprzedaży.

Zobacz wideo

ZOBACZ TAKŻE:

Wymiana opon - czy to konieczne?

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.