Seat Leon Cupra | Pierwsza jazda | Istota hot-hatcha

Tor Castelloli położony 55 km na północny zachód od Barcelony to idealne miejsce na prezentację możliwości nowego Leona Cupra, jednego z najszybszych przednionapędowych samochodów seryjnych

Nazwa Cupra pojawiła się po raz pierwszy w 1996 roku. Jest to skrót od Cup Racing. To oczywiście zobowiązuje, a hiszpański producent rozumie to doskonale. Po pierwszych jazdach nowym Leonem Cupra widać, że auto stworzyli ludzie lubiący jeździć szybko.

Seat Leon ST - test | Pierwsza jazda | Kombi na sportowoSeat Leon ST - test |Kombi na sportowo

Zacznijmy od źródła mocy. Pochodzący z półki Volkswagena silnik 2.0 TSI oferowany jest w dwóch wariantach: 265 KM i 280 KM. Obie jednostki oferują 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mogłoby być więcej, ale ograniczeniem jest skrzynia DSG dla której jest to kres możliwości. Leon Cupra mimo wyraźnie większej mocy, moment ma identyczny jak obydwie wersje Golfa GTI (220 i 230 KM). Mimo to oferuje wyraźnie lepsze osiągi, niż Volkswagen.

Klient może zamówić skrzynię ręczną albo DSG - obie o sześciu przełożeniach. To, co znajduje się pomiędzy skrzynią a kołami jest najciekawsze z punktu widzenia przyjemności z szybkiej jazdy. Nazywa się VAQ i jest to mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Zamiast pójść na łatwiznę i realizować go za pomocą układu hamulcowego, Seat zastosował sprzęgło hydrauliczne sterowane elektronicznie. Dzięki temu działanie układu nie nadweręża nie mających lekkiego życia hamulców. Szkoda jedynie, że wielkie czerwone zaciski (w wersji 280) są jednotłoczkowe.

Leon Cupra standardowo wyposażany jest w sportowe zawieszenie obniżone w stosunku do pozostałych wersji o 25 mm. Podczas prezentacji dostępne były jedynie auta z opcjonalnym zawieszeniem adaptacyjnym DCC. Wraz z progresywnym wspomaganiem układu kierowniczego kierowca ma do dyspozycji wybór jednego z trzech trybów jazdy: Comfort, Sport i Cupra. Każdy z elementów - zawieszenie, układ kierowniczy, reakcja na gaz, a nawet tryb pracy klimatyzacji, można ustawić według własnych preferencji w trybie Individual. Dodatkowo układ ESP może pracować w trybie normalnym, sportowym lub może zostać dezaktywowany.

Leon nawet w trybie Cupra zapewnia dużą dozę komfortu umilającą codzienne użytkowanie

Już podczas jazdy na tor włączyłem tryb Cupra. Jest to łatwe, nie trzeba wchodzić w menu samochodu, wystarczy nacisnąć jeden przycisk oznaczony symbolem flagi - taki sam znajdziemy na grillu i tylnej klapie. To co można zauważyć od razu, to stosunkowo duża doza komfortu. Na równych drogach można śmiało używać „torowego” trybu bez żadnych kompromisów. Druga cecha to utrzymywanie wysokich obrotów silnika. Skrzynia DSG nawet przy delikatnym operowaniu pedałem gazu decyduje się na kolejny bieg dopiero przy ok. 4 tys. obr./min. To czyni auto w każdej chwili gotowe na wykonanie rozkazów wydawanych pedałem gazu. Miałem jednak wrażenie, że przy dużych prędkościach zawieszenie jest nieco za miękkie nawet w najtwardszym trybie Cupra.

Seat Leon 1.8 TSI FR | Test | Lepiej późno niż wcaleSeat Leon 1.8 TSI FR | Test | Lepiej późno niż wcale

Głównym obiektem ParcMotor Castelloli jest tor o długości 4,18 km położony w pagórkowatym terenie. Miejsce niemal idealne, by sprawdzić co inżynierowie Seata proponują w najmocniejszym stworzonym przez siebie modelu produkcyjnym. Najpierw usiadłem za kierownicą najwolniejszej wersji, pięciodrzwiowej Cupry ze słabszym silnikiem (265 KM) i ręczną skrzynią. Katalogowo oferuje przyspieszenie do setki w 6 sekund. Po kilku zakrętach mogłem stwierdzić, że drążek pracuje precyzyjnie i nie wymaga skupienia na sobie uwagi kierowcy. W aucie jest cicho, więc początkowo trzeba obserwować obrotomierz, by dobrać optymalny moment zmiany biegu. Pierwsze wrażenia: poprawnie, ale bez szału.

Na drugi ogień poszła 280-konna wersja z DSG. Różnice w osiągach są niewielkie. Wybór mocniejszego silnika, trzydrzwiowego lżejszego nadwozia, czy skrzyni DSG - każdy z nich poprawia osiągi o 0,1 s. To oznacza, że najszybsza Cupra zalicza sprint w 5,7 s. Ale na torze ważniejsze okazały się większe koła z oponami o niższym profilu. Słabsza Cupra oferowana jest standardowo z oponami w rozmiarze 225/40 R18, mocniejsza 235/35 R19. Niższy profil poprawia prowadzenie w szybko pokonywanych zakrętach. Jest to istotne, bo system VAQ spisuje się znakomicie tak sterując rozdziałem momentu, że potrafi zacieśniać nawet bardzo szybkie łuki. Warto dodać, że mocne wciśnięcie gazu na łuku nie powoduje żadnych szarpnięć, a układ kierowniczy w trybie Cupra pracuje lekko, oczywiście jak na tak mocne auto.

Mocny Seat Leon już za kilkanaście tysięcy zł - ogłoszenia

Różnice pomiędzy Cuprą 265 i Cuprą 280 są naprawdę niewielkie. Najpierw zauważymy pakiet stylistyczny oferowany z mocniejszym silnikiem. Obejmuje on m.in.: dodatkowy spioler, czarne obudowy lusterek, czerwone zaciski hamulców z napisem Cupra i wspomniane 19-calowe koła. Dla podkreślenia mocy silnika pod flagą na tylnej klapie umieszczono znaczek "280".

Summa Summarum

Hot-hatch to nic innego jak praktyczny samochód z nadwoziem typu hatchback i silnikiem o dużej mocy. Wśród modeli z przednim napędem niepokonany od lat pozostawał Renault Megane RS 265. Seat długo pracował nad nową Cuprą na torze Nurburgring i osiągnął wspaniały wynik 7:58.4 (zobacz rekordowy przejazd).

Leon Cupra jest szybszy na papierze, ma świetnie dopracowany układ napędowy, a na dodatek jest wygodny. Przy bardzo szybkiej jeździe zawieszenie może się wydać minimalnie za miękkie, mimo wszystko tryb Cupra mógłby być nieco ostrzejszy. Dźwięk silnika też mógłby być nieco donośniejszy. Ale przez to Cupra idealnie nadaje się do codziennej eksploatacji, czego nie można powiedzieć o wielu samochodach stricte sportowych. A o to przecież chodzi w hot-hatchach, żeby sportowe osiągi nie przysłaniały praktycznej strony auta.

Gaz

Dopracowany układ przeniesienia napędu z systemem VAQ; wygodny w codziennej eksploatacji

Hamulec

Tryb Cupra mógłby oferować twardsze nastawy zawieszenia, a wydech mieć bardziej rasowe brzmienie


Seat Leon Cupra | Kompendium


Cupra 265
Cupra 280 SC
Nadwozie hatchback, 5-drz, 5-os
hatchback, 3-drz, 5-os
Silnik
benz. R4 turbo, 1984 cm3
benz. R4 turbo, 1984 cm3
Moc 265 KM przy 5350-6600 obr./min
280 KM przy 5700-6200 obr./min
Moment obr. 350 Nm przy 1750-5300 obr./min 350 Nm przy 1750-5600 obr./min
Skrzynia biegów 6-ręczna (6-DSG)
6-ręczna (6-DSG)
Napęd na przednie koła
na przednie koła
Wymiary 4271 x 1816 x 1434 mm
4236 x 1810 x 1423 mm
Rozstaw osi 2631 mm 2596 mm
Poj. bagażnika 380 l 380 l
0-100 km/h 6,0 (5,9) s
5,8 (5,7) s
Śr. zużycie paliwa
6,6 (6,6) l/100 km
6,6 (6,4) l/100 km
V maks 250 km/h 250 km/h
Cena
b.d b.d


ZOBACZ TAKŻE:

Subaru Impreza WRX STI x 3 | Test | 20 lat ikony

Subaru Impreza WRX STI x 3 | Test | 20 lat ikony

Więcej o:
Komentarze (31)
Seat Leon Cupra | Pierwsza jazda | Istota hot-hatcha
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: rs 500 focus 345 koników

    Oceniono 36 razy 26

    najmocniejsze ? - poczytaj redaktorze o fordzie focusie RS 500 --345 KM na PRZEDNIĄ OŚKĘ reklamami d..y nie zawracajcie

  • tiges_wiz

    Oceniono 17 razy 13

    Leon Cupra mimo wyraźnie większej mocy, moment ma identyczny jak obydwie wersje Golfa GTI (220 i 230 KM). Mimo to oferuje wyraźnie lepsze osiągi, niż Volkswagen.

    jakby się nie spało na fizyce, to by się wiedziało, że:

    siła=moc/prędkość (a że siła = masa * przyspieszenie)
    to:

    przyspieszenie = moc / (masa*prędkość) i nie dziwiło na oczywiste oczywistości, bo siła na kołach zależy od mocy na silniku.

    A skąd takie czary?
    no to pytanie:
    1000 obr i 100 Nm i 2000 obr i 50 Nm. (żeby było łatwo policzyć)
    Który będzie szybszy?
    mają taka sama moc (moc = m.o. * obroty).
    powiedzmy ze mają jeden bieg. kierowca A bedzie przyspieszał szybciej, ale predkosc maksymalna bedzie mial 2x mniejsza i kierowca B go w koncu wyprzedzi.
    ale K.A. powiedzial hola hola, ja tez chce miec taka sama predkosc maksymalna i dodal sobie bieg 1:2. Ale kierowca B powiedzial: hola hola, ja tez chce miec na poczatku lepsze przyspieszenie i dodał sobie bieg 2:1.
    I tak zaczeli sobie dodawac biegow az doszli do skrzyni cvt majac przy tej samej predkosci ta sama sile na kołach. Jak ktoś nie wierzy, niech się pobawi excellem.

    Albo inaczej :P dobrać przełożenia (żeby uzyskać najlepsze osiągi) dla auto o stałym momencie obrotowym i o stałej mocy. To jest dość pouczające doświadczenie.

  • klamtusek

    Oceniono 8 razy 6

    Może 6,6 l ale chyba na 10 km

  • Gość: Q

    Oceniono 36 razy 6

    Nadchodząca Honda Civic Type R zje taką Skodę od Hiszpanów na śniadanie.

  • Gość: mataharki123

    Oceniono 14 razy 6

    Czekam z niecierpliwością na odpowiedź Renault - może jeszcze obecna generacja megany otrzyma jakąś limitową edycję, która pobije ten rekord :D. W końcu dzierżyli go (czas na Nordschleife dla przednienapędowych) od ponad 10 lat

  • Gość: krak

    Oceniono 5 razy 1

    'A co z mocy jak wypada nim jezdzic jedynie w nocy!!! '(co za prymitywny projekt-zero postepu)

  • Gość: maga

    Oceniono 9 razy 1

    czyli te wszystkie zmodyfikowane golfy eRki mają zupełnie inne skrzynie?

  • Gość: zxczxc

    Oceniono 2 razy 0

    poprzedni leon był stylizowany na jajo a ten jest na kwadrat

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX