Mercedes Klasy V | Nowa jakość

Mercedes oficjalnie zaprezentował nową Klasę V. Samochód zachowuje charakter poprzednika, ale wnosi do segmentu vanów jakość, jakiej żaden producent dotąd nie oferował. Premierowy pokaz miał miejsce w Monachium. Debiut samochodu dla szerokiej publiczności zaplanowano na marcowy salon samochodowy w Genewie

Mercedes Grand Edition Viano 3.0 CDI | Test

Nowa Klasa V określana jest przez przedstawicieli Mercedesa jako Klasa S, tylko większych rozmiarów. Coś w tym jest. Kabiny wykończonej na tak wysokim poziomie nie znajdziemy w żadnym innym vanie. Takiego wnętrza nie powstydziłby się też żaden typowo osobowy model marki ze Stuttgartu.

Ciekawie zaprojektowany kokpit jest dobrze rozplanowany. Sprawia wrażenie jakby był wykonany z jednego elementu. Centrum sterowania stanowi panel z obrotowym kontrolerem i touchpadem, którymi obsługuje się wszystkie funkcje multimedialne, podobnie jak w smartfonach. Ekran nawigacji, który w najwyższej wersji ma przekątną 8,4 cala, umieszczono w górnej części deski rozdzielczej, dzięki czemu spoglądając na niego nie trzeba na tak długo odrywać wzroku od drogi, jak miało to miejsce w Viano.

Dobre wrażenie robią też kierownica i zestaw czytelnych zegarów, pomiędzy którymi pojawił się kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego. Niestety ozdobne wstawki tylko udają drewno, ale za to bardzo przekonująco. Kabinę można oczywiście aranżować według własnych potrzeb, fotele są przesuwane i wyjmowane. Ciekawym pomysłem jest półka w bagażniku, która organizuje przestrzeń do załadunku.

Pełni podziwu wnętrza, nie zapominajmy o wyglądzie zewnętrznym. Nowej generacji vana Mercedesa nie sposób pomylić z autem innej marki. Muskularny przód podkreślają reflektory nawiązujące do Klasy S (na życzenie mogą być wykonane w technologii Full LED, co jest nowością w tym segmencie) oraz dużych rozmiarów atrapa chłodnicy, na środku której tradycyjnie znajduje się trójramienna gwiazda. Bryła nadwozia nadal jest mocno pudełkowata, ale w przypadku vana, którego największą zaletą jest praktyczność, nie może być inaczej. Tył zdominowany jest przez wielką szybę, otwieraną niezależnie od klapy bagażnika. Przydatne rozwiązanie podczas załadunku na ciasnym parkingu. Kolejną zmianą w porównaniu do poprzednika są mniejszych rozmiarów tylne lampy.

Klasa V, mogąca pomieścić na pokładzie do 8 osób, będzie oferowana w trzech długościach nadwozia (od 4895 do 5370 mm), z dwoma rozstawami osi, trzema silnikami, w dwóch liniach wyposażenia (Klasa V i Avantgarde), dwoma pakietami (Exterior Sports dotyczący nadwozia i Interior Design dotyczący wnętrza), a także wieloma dodatkami do wyboru. Każdy powinien znaleźć coś dla siebie, ponieważ możliwości personalizacji pojazdu nie brakuje.

Nowy Mercedes Sprinter | Test

Według założeń projektantów samochód spełnia potrzeby trzech grup klientów. Pierwszą stanowią duże rodziny, które potrzebują pojemnego i komfortowego pojazdu na co dzień, jak i wakacyjnych wyjazdów. Drugą tworzą aktywne osoby uprawiające sport wymagający przewożenia sprzętu dużych rozmiarów. Natomiast trzecią grupą jest biznes. V Klasa, tak jak do tej pory Viano, może pełnić rolę luksusowego minibusa, którym np. odbierzemy gości z lotniska i zawieziemy na konferencję, jak miało to miejsce w naszym przypadku podczas podróży na tę premierę.

Mercedes wyposażył swojego vana w szereg nowoczesnych systemów aktywnego bezpieczeństwa wspomagających kierowcę. Standardowe wyposażenie Klasy V obejmuje układ ATTENTION ASSIST, który ostrzega kierowcę przed sennością i nieuwagą, oraz Crosswind Assist, mogący kompensować skutki wiatru poprzez uruchamianie hamulców z przodu i z tyłu samochodu. Lista opcjonalnych systemów zawiera: monitor martwego pola Blind Spot Assist, Active Parking Assist, pozwalający na automatyczne parkowanie równoległe i wzdłużne, kamerę 360°, radarowy system ostrzegania przed kolizją COLLISION PREVENTION ASSIST z adaptacyjnym układem hamowania Brake Assist oraz Traffic Sign Assist z funkcją ostrzegania przed jazdą pod prąd.

Van Mercedesa stracił silniki V6. W ofercie nie będzie żadnej jednostki benzynowej. Do napędu przewidziano jednego czterocylindrowego turbodiesla, ale za to w trzech wariantach mocy: 136, 163 lub 190 KM. Wysokoprężna jednostka o pojemności 2,1 litra znana jest z większości modeli marki, można ją znaleźć od Klasy A aż po Klasę S. Do użytku w vanie silnik został oczywiście odpowiednio przystosowany. Producent przekonuje, że najwyższy model V 250 BlueTEC dysponuje takim samym momentem obrotowym (440 Nm) co motor 3.0 V6 CDI przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i spełnieniu wymogów normy Euro 6. To prawda, ale dźwięku "V6-ki" nie da się zastąpić. Dwie pierwsze wersje silnikowe występują z 6-stopniową skrzynią manualną, a topowy wariant standardowo współpracuje z automatem 7G-Tronic Plus. Wersja Avantgarde oferuje jeszcze wyższy komfort jazdy za sprawą adaptacyjnego zawieszenia Agility Control.

Mercedes Viano - polski cennik

Nowy Mercedes Klasy V będzie produkowany w tej samej fabryce, co Viano. W związku z tym Daimler zainwestował w hiszpańskie zakłady w Vitorii 190 mln euro. Zamówienia na nową Klasę V będzie można składać już od 6 marca, ale oficjalna premiera rynkowa samochodu w Europie nastąpi dopiero w czerwcu. Na chwilę obecną wiemy, że auto w Niemczech będzie kosztować od 42 900 euro netto. Dużo, w przeliczeniu konkurencyjny Volkswagen Multivan w podstawowej wersji jest o ponad 20 tys. zł tańszy, ale wyższa cena w przypadku Mercedesa nie powinna nikogo dziwić, a V Klasa jest naprawdę dopracowana. W trzecim kwartale 2014 roku możemy spodziewać się prezentacji nowej generacji dostawczego Vito.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Agora SA