Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB LPG | Test | Alfa daje w gaz!

LPG w Alfie Romeo? Wielu powie, że to kompletny brak klasy. Ale spróbujmy podejść do tego bez emocji.
Alfa Romeo 4C | Wiemy o niej wszystko | CenyAlfa Romeo 4C | Wiemy o niej wszystko | Ceny

Kiedy mówiłem znajomym samochodziarzom, że jeżdżę Giuliettą z instalacją gazową, pytali czy to żart albo kręcili z politowaniem głową. To ciekawe, bo niektórzy z nich sami korzystają w swoich autach z "autogazu". Tyle tylko, że to banalne "wózki", w większości w wersji kombi, jeżdżące głównie na najpopularniejszej trasie w Polsce: dom - praca - dom - działka - dom. A Giulietta to samochód nietuzinkowy, o sportowym zacięciu, piękny w kształtach i mający w swych genach legendę włoskiej marki. Czy naprawdę nie godzi się, by do takiego auta tankować mieszaninę propanu i butanu?

Spójrzmy na sprawę chłodnym okiem. Przecież wśród fanów Alfy Romeo są też tacy, którzy jeżdżą naprawdę dużo. A gdy jeździ się dużo koszty paliwa nabierają szczególnego znaczenia. Zamontowanie instalacji LPG i przejście na zasilanie "autogazem" pozwala zostawić w kieszeni naprawdę sporo pieniędzy. W obecnych realiach cenowych koszt przejechania 100 km na benzynie samochodem klasy średniej wynosi ok. 56 zł, a na oleju napędowym ok. 45 zł. Gdy do napędu wykorzystamy "autogaz" suma ta spadnie do ok. 29 zł. Nawet silnik wysokoprężny nie jest w tym przypadku konkurentem. Na samym paliwie przy rocznym przebiegu 80 000 km można zaoszczędzić prawie 13 000 zł. Po trzech latach takiej jazdy mamy w kieszeni prawie 40 000 zł, ale trzeba odliczyć od tego koszt założenia instalacji gazowej. Przyjmijmy, że będzie to bardzo zaawansowany technicznie układ piątej generacji (wtrysk gazu płynnego) za 5000 zł. Zostaje jeszcze 35 000 zł, niezły zadatek na nowy samochód.

Można pokusić się o stwierdzenie, że jadąc na LPG Giulietta jest nieco bardziej dynamiczna i bardziej elastyczna

Dlaczego tak mocno skupiamy się na stronie finansowej całego przedsięwzięcia a nie na samym samochodzie? Bo Giulietta jest autem doskonale znanym, obecnym na rynku od ponad trzech lat. Cechy jej nadwozia, wnętrza, napędu i podwozia prezentowaliśmy niejednokrotnie. Najbardziej interesujący jest dzisiaj fakt, że w ofercie znalazła się wersja z fabryczną instalacją gazową. I właśnie w tym miejscu zaczynają się prawdziwe emocje. Gdyby bowiem kupić najtańszą Giuliettę Progression Q2 z doładowanym silnikiem 1.4 o mocy 120 KM za 71 900 zł to razem z montażem instalacji jej cena zamknęła by się sumą 76 900 zł. Tymczasem ta sama wersja z fabryczną instalacją LPG kosztuje 81 900 zł, a zatem sporo więcej. Takie już są uroki fabrycznych instalacji gazowych. Producenci cenią je drogo, w zamian obejmują je fabryczną gwarancją.

Za co kochamy włoską motoryzację?Za co kochamy włoską motoryzację?

Jeśli już jednak ktoś zdecyduje się kupić drogą Giuliettę z dodatkowym zasilaniem, pozwalającym wykorzystywać dużo tańsze paliwo, to będzie miał do dyspozycji samochód który na "autogazie" jeździ równie dobrze jak na benzynie. Tyle, że zdecydowanie taniej. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że jadąc na LPG Giulietta jest nieco bardziej dynamiczna i bardziej elastyczna. Oczywiście spalanie "autogazu" jest zdecydowanie wyższe niż benzyny. Według danych producenta średnie zużycie benzyny wynosi 6,4 l/100 km, a LPG 8,3 l/100 km. W realnych warunkach spalanie jest wyższe, odpowiednio ok. 8 i 10 l/100 km. Niezmienna jest jednak dwulitrowa różnica między benzyną a LPG.

Prawda jest taka, że Giulietta z instalacją gazową nie traci niczego ze swego uroku. Nie cierpi na tym ani dynamika, ani wygląd. Nawet zawór gazowy jest niewidoczny, bo umieszczono go tuż obok wlewu benzyny, pod tą samą klapką. Jeśli właściciel nie powie o dodatkowej instalacji albo nie otworzy pokrywy silnika to nikt nawet nie domyśli się, że jest ona zamontowana. No chyba, że ktoś będzie wąchał spaliny albo zobaczy moment tankowania "autogazu".

Summa summarum

Nie warto upierać się, że samochód "z duszą" musi jeździć na benzynie. Czasy są ciężkie, każdy chce, by z portfela ubywało mu jak najmniej. A Giulietta 1.4 TB LPG potrafi pogodzić piękno z oszczędnością. Szkoda tylko, że zanim zacznie się oszczędzać trzeba tak głęboko sięgnąć do portfela.

Gaz

Bardzo dobra dynamika jazdy na "autogazie", niskie koszty paliwa

Hamulec

Wysoka cena zakupu


Kompendium | Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB LPG

Nadwozie

5-drz., 5-os.

Silnik

R4, benzynowy, 1368 ccm

Moc

120 KM / 5000 obr/min

Moment obr.

206 Nm / 1750 obr/min

Skrzynia biegów

manualna, 6-biegowa

Napęd

na koła przednie

Wymiary

4351 x 1798 x 1465 mm

Rozstaw osi

2634 mm

Poj. bagażnika

350/1045 l

0-100 km/h

9,4 s

Śr. zużycie paliwa*

benzyna 6,4 l/100 km
LPG 8,3 l/100 km

V maks

195 km/h

Cena

od 81 900 zł

* podczas testu

 

Chevrolet Cruze 4d 1.8 LPG | Test

Chevrolet Cruze 4d 1.8 LPG | Test

Więcej o: