Tragiczny stan oświetlenia pojazdów

Jakość oświetlenia w pojazdach jest niepokojąca! Wyniki badań przeprowadzonych przez ITS wskazują, że prawidłowe ustawienie reflektorów ma kilka procent pojazdów. Ten stan może mieć wpływ na zagrożenie bezpieczeństwa na drogach po zapadnięciu zmroku, a mamy przecież szczyt sezonu jesienno-zimowego
Lampa w technologii OLED Czy to koniec LED-ów?

Stan oświetlenia pojazdów budzi wiele zastrzeżeń. To właśnie w nocy dochodzi do kilkakrotnie większej liczby wypadków w przeliczeniu na jeden pojazd w ruchu niż za dnia, a wypadki te są znacznie poważniejsze w skutkach. Co prawda większość współczesnych samochodów oferuje dobre oświetlenie za niewygórowaną cenę, jednak trzeba o nie zadbać oraz dostosować technikę jazdy do możliwości świateł. Dla bezpieczeństwa ważny jest stan wszystkich trzech elementów oświetlenia: żarówek, lamp oraz ustawienia świateł.

Aby obiektywnie ocenić jakość oświetlenia pojazdów osobowych w połowie listopada 2013 roku Instytut Transportu Samochodowego wykonał na terenie Warszawy wyrywkowe badania reflektorów samochodów osobowych znajdujących się w ruchu. Badania przeprowadzono za pomocą nowatorskiego analizatora świateł - komputerowego urządzenia diagnostycznego, które oprócz precyzyjnego pomiaru ustawienia świateł umożliwia pomiar, analizę i ocenę całej wiązki świetlnej wysyłanej przez reflektor.

Wyniki tych badań pokazały, że przeważająca większość badanych samochodów miała źle ustawione światła. Ponadto jakość wiązki świetlnej była nieodpowiednia - zbyt blisko oświetlała drogę lub oślepiała innych użytkowników dróg.

Wstępne dane wskazują, że dokładnie ustawionych było zaledwie 8% lamp w przebadanych pojazdach, a tylko w jednym procencie pojazdów były prawidłowo ustawione oba światła! Ponad 10% przebadanych świateł miała na tyle złą jakość, że nie powinny być w ogóle używane w pojazdach.

Jazda nocą Bezpieczna jazda nocą | Poradnik

Warto zwrócić uwagę na kilka zjawisk, które mają związek z problemami wychwyconymi w trakcie badań:

- Spełnienie minimalnych wymagań homologacyjnych gwarantuje oświetlenie drogi na odległość od ok. 20 m, choć w praktyce może być ona większa - nowoczesne, dobrze wykonane światła mijania potrafią oświetlić drogę na odległość nawet ponad 150 m, ale pod warunkiem precyzyjnego ustawienia i odpowiedniego poziomowania przy zmianie obciążenia pojazdu.

- Ręczny korektor pochylenia świateł - obowiązkowe wyposażenie większości samochodów osobowych - nie jest używany przez kierujących albo jest używany nieprawidłowo - to dodatkowo pogarsza sytuację na drodze powodując oślepianie albo zbyt mały zasięg oświetlenia.

- Światła podczas kontroli okresowej są tylko ustawiane. Jednak precyzja tej regulacji budzi wiele wątpliwości - potwierdzają to badania.

- Metodologia badania i ustawiania świateł w serwisach i Stacjach Kontroli Pojazdów wymaga dużej staranności. Kilka lat temu zniesiono obowiązek certyfikacji przyrządów do ustawiania świateł.

- W praktyce brakuje możliwości oceny jakości oświetlenia - stosowana jest najczęściej ocena wzrokowa (świeci, nie świeci). Występują trudności z oceną i zakwestionowaniem jakości oświetlenia przez upoważnione służby. Nie ma też klarownych kryteriów serwisowych pozwalających podjąć decyzję, kiedy wymienić reflektor.

- Reflektory i źródła światła niespełniające wymogów homologacyjnych, np. ksenonowe zamienniki są łatwo dostępne. Problem ten prawdopodobnie ulegnie nasileniu ze względu na dopuszczenie do stosowania reflektorów z lampą wyładowczą (ksenonów) 25W/2000 lm (lumenów) bez konieczności automatycznego poziomowania i urządzenia czyszczącego reflektory.

- Ankieta przeprowadzona wśród kierowców w ramach „Inicjatywy na rzecz dobrych świateł samochodowych” pokazała, że zdecydowana większość respondentów ma błędne przekonania dotyczące funkcjonowania i posługiwania się światłami.

***

INICJATYWA NA RZECZ DOBRYCH ŚWIATEŁ SAMOCHODOWYCH skierowana jest do kierowców, serwisantów, diagnostów, producentów, dystrybutorów samochodów i części zamiennych, prawodawców, policji i innych służb. Inicjatywa podejmuje długofalowe działania, oparte na zaawansowanych badaniach naukowych, zmierzające do doskonalenia prawa i wymagań technicznych tak, aby były przejrzyste, jednoznaczne, a przede wszystkim w jasny sposób powiązane z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Ponadto popularyzuje wiedzę o tym, jak właściwie dbać o światła samochodu oraz jak ich optymalnie używać.

Najmniej potrzebne sportowe samochody na świecie Najmniej potrzebne sportowe samochody na świecie

Więcej o:
Komentarze (30)
Tragiczny stan oświetlenia pojazdów
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • potulnyqumotr

    Oceniono 80 razy 60

    Policja nie ma urządzeń do badania ustawienia świateł.
    Natomiast tych z zamontowanymi Xenonami bez samopoziomowania reflektora Policja akurat mogła by chwytać i odbierać dowody rejestracyjne. W ramach rutynowej kontroli - przecież widać kto jeździ z xenonami i że te samochody nie są w pełni do tego przystosowane. Sama homologacja przetwornika i żarówki tego nie załatwia.

  • fakej

    Oceniono 54 razy 48

    Nie wiem jak tam z ustawieniem świateł, ale mnie jakoś irytuje jazda innych o zmroku tylko na światłach przeciwmgielnych z przodu, które są przy samej glebie i słabo je widać z daleka. Ale to jeszcze pół biedy w porównaniu z cyklopami, którzy jeżdżą z kompletnie przepalonymi wszystkimi żarówkami w jednym reflektorze.

  • pawka31

    Oceniono 46 razy 42

    Mowa tylko o przerabianych/poprawianych reflektorach, a jaki cymbał homologował reflektory umieszczone idealnie na wysokości oczu w nowych dostawczakach. W tych samochodach prawidłowo wyregulowane światła MUSZĄ oślepiać innych kierowców (świecą idealnie w lusterko). Nawet W ciężarówkach reflektory są znacznie niżej umiejscowione.

  • 3xm

    Oceniono 41 razy 35

    Przecież najważniejsze jest by jadący takim pojazdem widział, to, że oślepia innych to nie jest jego zmartwienie. No i +10pkt do lansu. Podobnie jest z wieloma innymi przepisami (prędkością, wyprzedzaniem, wymuszaniem pierwszeństwa). Ja, ja, ja,ja, ja, inni mnie nie interesują, jak się im nie podoba nich zostaną w domu.

  • aprox99

    Oceniono 54 razy 30

    Każde xenony oślepiają nie tylko chińskie i powinny być zabronione.Poza tym żarówka ma 55W niektórzy pakują w jej miejsce 100W.Kara za to nikła a efekt może być tragiczny.w niemczech tak przebudowany samochód traci homologację i nikt takiego szajsu nie robi

  • janko-muzyk

    Oceniono 34 razy 20

    Ja nazywam jeżdżących z xenonami -spawacze .W większości mają źle ustawione światła,a na trasie tak oślepiają ,że może to doprowadzić do tragedii.Jak oni przechodzą przeglądy tech.?

  • promega

    Oceniono 20 razy 16

    Mnie dziś z jakiegoś Mercedesa po gałach dowaliły tylne czerwone od hamulca, wcale nie gorsze długich tylko kolor innych.

    Kiedyś się wku...ę, to sobie chyba jakieś lasery zainstaluję i będę walić tych z bardziej rozregulowanymi światłami.
    A na koniec puenta jest taka, na ch... nam policja, skoro najprostszej pierdoły nie robi i nie może wyegzekwować.
    Nie ma policji, nikogo do tego by egzekwować choć minimum porządku na drodze, więc może w cholerę zlikwidować przepisy, homologacje i niech na drodze rządzi najsilniejszy. Ciekawe kiedy pojawią się czołgi?

  • ligand17

    Oceniono 12 razy 10

    "Światła podczas kontroli okresowej są tylko ustawiane. Jednak precyzja tej regulacji budzi wiele wątpliwości - potwierdzają to badania"
    "Metodologia badania i ustawiania świateł w serwisach i Stacjach Kontroli Pojazdów wymaga dużej staranności. Kilka lat temu zniesiono obowiązek certyfikacji przyrządów do ustawiania świateł."
    Te dwa zdania chyba wystarczają za cały komentarz: mogę sobie wyregulować reflektory super-hiper, a i tak przy następnym badaniu diagnosta je przestawi, bo stwierdzi, że na jego urządzeniu jest źle i skasuje dodatkowe 20PLN za tą czynność.

  • faur

    Oceniono 12 razy 8

    Żarniki HID w zwykłych reflektorach to jedno... a reflektory tzn. zamienniki DEPO, TYC które teoretycznie maja homologację, a nie spełniają żadnych norm to drugie...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX