Mercedes Grand Edition Viano 3.0 CDI | Test | Business Class

Viano jest osobową, bardziej elegancką odmianą użytkowego Mercedesa Vito. Jednak w maksymalnej, specjalnej wersji wyposażenia Grand Edition Avantgarde naprawdę ciężko poznać, że to auto bazuje na dostawczym vanie. To luksusowy salon na kołach!
Mercedes V klasa - pierwsze zdjęciaSalon Genewa 2014 | Bogate wnętrze nowej V klasy

Mercedes Viano jest oferowany od 2003 roku. To kawał czasu, ale wśród tego typu aut częste zmiany nie są konieczne. Po face liftingu, przeprowadzonym w 2010 roku, pojazd nadal dobrze się prezentuje, zwłaszcza w odmianie, którą otrzymaliśmy do testu. Czarny lakier, chromowane elementy ozdobne i efektowne aluminiowe obręcze kół w rozmiarze 19 cali potęgują wrażenie luksusu.

Elegancji nie brakuje również wnętrzu. Wyposażenie serii Avantgarde jest bardzo bogate, a do wyboru mamy jeszcze całą listę opcji, dzięki którym możemy dostosować kabinę do własnych potrzeb. Tutaj jest ona wykończona materiałami z najwyższej półki. Wszystkie elementy są dobrze spasowane, nic nie trzeszczy, przynajmniej przy przebiegu 15 tys. km.

Nasze Viano otrzymało cztery indywidualne fotele z tyłu, które można ustawić w trybie konferencyjnym. Siedzi się na nich wysoko i wygodnie, a dzięki dużej ilość przestrzeni we wnętrzu można swobodnie zająć miejsca. Pasażerowie mają do dyspozycji dwa stoliki, które można ukryć z ruchomej konsoli. Niestety fotele są bardzo ciężkie i do ich wymontowania potrzeba krzepy, ale potencjalni nabywcy nie powinni tego robić zbyt często, ponieważ pojazdem w tak luksusowej odmianie aż żal przewozić większe ładunki.

Najmocniejsza wersja wysokoprężna jest wyposażona w trzylitrową jednostkę V6 o mocy 224 KM. Silnik nie służy oczywiście do wyścigów, ma on zapewniać sprawne podróżowanie z klasą. 440 Nm generowanych jest w zakresie 1400 - 2800 obr./min. Automat, pomimo, że nie jest to najnowsza konstrukcja, delikatnie zmienia biegi (jest ich pięć) i przekazuje napęd dalej na tylną oś.

Nowy Mercedes Viano - sprawdź cennik

Miękko zestrojone zawieszenie zapewnia przyzwoity komfort, nie taki jak w Klasie S, ale jak na tego typu pojazdu to pierwsza liga. Od wersji Ambiente pneumatyczne zawieszenie tylnej osi jest seryjne. Elektroniczna regulacja poziomu nadwozia gwarantuje pewne trzymanie się drogi niezależnie od obciążenia samochodu. Rozwiązanie to ułatwia także załadunek, jak i rozładunek.

Mercedes Viano jest bardzo dobrze wyciszony. Pomimo że van ma pudełkowaty kształt, przez co opór powietrza jest duży, nawet przy prędkości autostradowej we wnętrzu panuje cisza i spokój. Gdy odebrałem telefon w samochodzie, rozmówca był przekonany, że jestem w domu na kanapie, a nie za kierownicą. Tylko momentami tę sielankę zakłóca dźwięk silnika, gdy kierowca zechce skorzystać z pełni jej możliwości i szybko przyspieszyć. Samochód w testowanej wersji można rozpędzić od 0 do 100 km/h w niewiele ponad 9 sekund. Prędkość maksymalna wynosi 201 km/h. Należy tylko pamiętać, że potem trzeba wyhamować pojazd o masie ponad dwóch ton. Auto spalało nam w teście średnio ok. 10-11 litrów oleju napędowego na 100 km. To dobry wynik.

Samochód oczywiście najwygodniej prowadzi się w trasie. Manewrowanie w zatłoczonym mieście wymaga wprawy i jest męczące, chociaż Viano ma niską średnicę zawracania jak na dużego vana (11,8 m w wersji standardowej i długiej). Przy tak słusznych wymiarach podczas parkowania pomocne okazują się czujniki parkowania i kamera cofania.

Summa Summarum

Mercedes Grand Edition Viano jest świetną propozycją do przewozu większej ilości osób w niezwykle komfortowych warunkach. To luksusowy minibus, idealny do odbioru na przykład ważnej delegacji z lotniska. Cena testowanego Grand Edition Viano Avantgarde 3.0 CDI nie jest niska (ponad 280 tys. zł) - samo auto robi wrażenie, ale to w końcu Mercedes. Jeśli Cię nie stać, to zawsze pozostaje mniej prestiżowy Volkswagen Multivan.

Gaz

Prestiż, wysoki komfort jazdy, wiele możliwości konfiguracji

Hamulec

Wysoka cena, w przyszłym roku do sprzedaży ma trafić nowy model - Klasa V

 

Mercedes Grand Edition Viano Avantgarde 3.0 CDI | Kompendium

Nadwozie van, 5d
Silnik
turbodiesel, V6, 2987 cm3
Moc 224 KM przy 3800 obr./min.
Moment obr. 440 Nm przy 1400-2800 obr./min.
Skrzynia biegów 5-automatyczna
Napęd na koła tylne
Wymiary 5008 x 1901 x 1875 mm
Rozstaw osi 3200 mm
Poj. bagażnika 450-2654 l
Śr. zużycie paliwa 8,6 l/100 km*
0-100 km/h 9,1 s
Prędkość maks. 201 km/h
Cena od 179 550 zł

* - dane producenta

 

Nowy Mercedes klasy C Nowy Mercedes klasy C

 

Więcej o:
Komentarze (6)
Mercedes Grand Edition Viano 3.0 CDI | Test | Business Class
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: misiekDST

    Oceniono 2 razy 2

    po hu... krytykujecie auto na ktore was nie stac?

  • z-x-c

    Oceniono 6 razy 0

    Z przodu prawie jak stary Ford Galaxy. Kupujesz nowe auto a wygląda jak sprzed 10 lat ;p

  • fakej

    Oceniono 27 razy -5

    "Jeśli Cię nie stać, to zawsze pozostaje mniej prestiżowy Volkswagen Multivan."

    Albo bardziej prestiżowy VW T5 VR6 235KM.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX