Nie liczy wersji i lat | Historia Porsche 911

Na YouTubie można znaleźć klip, w którym siedem 911-tek, po jednej z każdego pokolenia, śpiewa sobie "Happy birthday". W języku zrozumiałym na całym świecie - silnikami

911 Carrera to jeden z najczęściej kupowanych, najchętniej kolekcjonowanych, najostrzej ujeżdżanych i najbardziej pieczołowicie odnawianych samochodów świata.

50 lat Porsche 911 Carrera50 lat Porsche 911 Carrera

Urodzony jako model 901, w wyniku protestu Peugeota - chodziło o środkowe zero - stał się dziewięćsetjedenastką. Z kolei umieszczony z tyłu silnik typu bokser to spadek po VW Garbusie, którego podzespoły wykorzystywał poprzednik 911 - model 356. Jednostka 911 miała sześć cylindrów i dość szybko zaczęły pojawiać się specjalne wersje nowego modelu, tak że dziś trudno je wszystkie zliczyć. Ostatnia generacja (model 997) - miała aż 23 odmiany. Carrera startowała w wyścigach i rajdach - na asfalcie Nurburgringu, w śniegu Monte Carlo i na piasku Sahary. Wygrała Le Mans 24h i rajd Paryż- Dakar. Jeśli jest jakiś  samochód, który wszędzie przybył, wszystko zobaczył i wszystko zwyciężył, to jest to właśnie 911.

Pierwsze 25 lat to czas silników chłodzonych powietrzem. Kiedy w 1998 roku coraz ostrzejsze przepisy dotyczące emisji spalin wymusiły na Porsche zastosowanie w 911 silnika chłodzonego cieczą, był to w świecie samochodów jeden z większych końców świata. Legenda Carrery była już jednak zbyt wielka, żeby miało to jej zaszkodzić.

Porsche 911 50th AnniversaryPorsche 911 50th Anniversary

Tym bardziej że właśnie te współczesne 911, z ostatniego 20-lecia, są najlepsze na drodze. Starsze modele, w swoich czasach zawsze ultraszybkie i superprzyczepne, na tych ostatnich kilku procentach przyczepności potrafią zdziczeć. A kiedy za plecami masz dwie trzecie masy  samochodu i tył traci przyczepność, to zwykle nie ma czasu nawet na pacierz. Dziś Carrera świetnie odnajduje się w realiach downsizingu i ostrego ograniczania emisji spalin. Porsche nigdy nie miało przerośniętego silnika, od samych koni mechanicznych woląc kombinację wszystkiego tego, co sportowe - mocy, masy, zawieszenia, aerodynamiki itd. Dlatego, przy całych swoich superosiągach, 911 to jeden z najoszczędniejszych samochodów na rynku. I jedno z ostatnich sportowych aut, które zachowuje wolnossący silnik.

Jak mówi stare powiedzenie: życie zaczyna się po pięćdziesiątce, a najlepiej - po dwóch. Twoje zdrowie, 911.

911Happy Birthday 911 | Wideo


Tekst pochodzi z miesięcznika Auto Motor i Sport

Więcej o: