Ford Tourneo Connect - Test | Pierwsza jazda | Praktyczny i delikatny

Ford intensywnie pracuje nad swoją nową paletą modeli dostawczych zwanych Transit. Wraz z nimi debiutują trzy modele osobowe o nazwie Tourneo. Connect plasuje się w środku stawki, pomiędzy większym Customem i czekającym na debiut najmniejszym Courierem

Connect to kompaktowy dostawczak, którego konkurencję stanowią m.in. Peugeot Partner, Renault Kangoo, Fiat Doblo, czy Volkswagen Caddy. Powstał na płycie podłogowej segmentu C, czyli ma wspólną bazę z Focusem, C-Maxem i Kugą. Podobnie jak C-Max występuje z krótkim i długim (+0,4 m) rozstawem osi. Krótsza odmiana nosząca w wersji osobowej nazwę Tourneo Connect mierzy 4,42 m długości i może pomieścić pięcioro pasażerów, dłuższa Grand Tourneo Connect mierzy 4,82 m i oferowana jest zarówno w wersji pięcio-, jak i siedmioosobowej.

Ford Tourneo Custom | Test | Najlepszy wśród najlepszychFord Tourneo Custom - Test | Najlepszy wśród najlepszych

Z punktu widzenia kierowcy Tourneo Connect przypomina nieco Focusa. Deska rozdzielcza ma niemal identyczny układ, choć wykonano ją z tańszych, ale też łatwiejszych do utrzymania w czystości materiałów. Jak przystało na auto o dostawczych korzeniach w zasięgu ręki jest sporo miejsc na drobiazgi, w tym niewielki schowek nad zegarami (na podszybiu), czy szeroka półka nad głową. Dostęp do tylnej części wnętrza zapewniają odsuwane drzwi boczne i otwierana do góry tylna klapa. Po złożeniu siedzeń uzyskujemy 2410 litrów przestrzeni ładunkowej i nawet 2761 litrów w Grand Tourneo Connect. Warto dodać, że dwa tylne rzędy foteli w siedmioosobowym Grandzie po złożeniu tworzą płaską podłogę.

Napęd może być realizowany przez jeden z trzech silników oferowanych w pięciu wariantach mocy. Podstawowa jednostka Tourneo Connect (nieoferowany w Grand Tourneo Connect) to 100-konny trzycylindrowy silnik 1.0 EcoBoost. Dysponuje on momentem o wartości 170 Nm w zakresie 1400-4000 obr/min, co gwarantuje bezstresowe przemieszczanie się. Kultura pracy jest bardzo przyzwoita, ale do deklarowanego przez producenta zużycia 5,6 l/100 km w rzeczywistości trzeba dorzucić jeszcze 1,5 - 2 litry.

Drugą jednostką benzynową jest czterocylindrowy silnik 1.6 EcoBoost o mocy 150 KM i momencie 240 Nm dostępnych w nieco węższym zakresie 1600-4000 obr/min. W obydwu modelach jest ona łaczona jedynie z sześciobiegową skrzynią automatyczną. Oferuje on najlepsze osiągi, okupione niestety najwyższym średnim spalaniem na poziomie 8 l/100 km.

Ford Tourneo Connect to dobra propozycja dla wszystkich poszukujących jednego samochodu potrafiącego pogodzić rolę auta rodzinnego i dostawczego

Klienci poszukujący oszczędnego silnika mają szeroki wybór. Co prawda w Tourneo Connect montowany jest jedynie jeden silnik wysokoprężny 1.6 Duatorq TDCi, ale w aż trzech wersjach mocy do wyboru. Najsłabsza ma zaledwie 75 KM i całkiem pokaźny moment 220 Nm, mocniejsza 95 KM i 230 Nm, a na szczycie oferty oferująca 115 KM i 270 Nm. Zużycie paliwa jest w nich niemal identyczne, więc dopłaca się jedynie za poprawę osiągów. Jeśli ograniczenia prędkości nie stanowią dla nas nieosiągalnej granicy, do której nigdy się nie zbliżamy, to warto zapomnieć o najsłabszym Dieslu. Dopłata ok. 2 tys. zł skróci czas przyspieszenia 0-100 km/h o ok. 3 sekundy. Czym kusi najmocniejsza wersja TDCi? Niższym o 0,1 l/100 km średnim spalaniem, co jest spowodowane zastosowaniem skrzyni biegów o sześciu przełożeniach, jednym więcej, niż w słabszych wersjach.

Jeśli poszukujemy oszczędności "za wszelką cenę", możemy się zdecydować na pakiet Fuel Economy dostępny dla silników 1.6 TDCi o mocach 75 i 95 KM. Zawiera układy Auto-Start-Stop, aktywnego zamykania wlotu powietrza oraz inteligentnego ładowania akumulatora z odzyskiem energii. Dzięki niemu średnie zużycie deklarowane przez producenta będzie mniejsze o 0,4 l/100 km.

Poznaj kompletny cennik Forda Tourneo Connect

Podczas pierwszych jazd zorganizowanych w okolicach Monachium mieliśmy okazję jeździć Tourneo Connect 1.0 EcoBoost i Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi 95 KM. Obydwa auta zachowują się na drodze nadzwyczaj dobrze i w niczym nie ustępują samochodom osobowym mimo sporej wysokości. Ford po raz kolejny udowodnił, że samochód użytkowy nie musi prowadzić się jak wóz drabiniasty. Układ kierowniczy jest bezpośredni i natychmiast reaguje na wydawane polecenia. Niestety niewiele jesteśmy w stanie powiedzieć o zawieszeniu. Na drogach w okolicach Monachium spisywało się dobrze, choć wiele do roboty nie miało. Wersja z silnikiem wysokoprężnym odznacza się mniejszą różnicą pomiędzy deklarowanym, a rzeczywistym zużyciem paliwa, niż wersja benzynowa.

Ford Grand Tourneo Connect - inside, load

Podstawowa wersja Tourneo Connect 1.0 EcoBoost (100 KM) kosztuje przynajmniej 67 158 zł, VW Caddy 1.2 TSI (85 KM) 65 603 zł, ale Peugeot Partner 1.6 (98 KM) 58 800 zł. Dostępny podczas pierwszych jazd Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi (95 KM) to wydatek przynajmniej 73 677 zł, tym razem konkurencja jest droższa: VW Caddy Maxi 1.6 TDI (102 KM) kosztuje 84 861 zł, a Renault Kangoo Maxi Combi 1.5 dCi (90 KM) 81 918 zł.

Summa summarum

Dla kogo jest Ford Tourneo Connect? To dobra propozycja dla wszystkich poszukujących jednego samochodu potrafiącego pogodzić rolę auta rodzinnego i dostawczego. Jego największą zaletą jest praktyczność. W wersji Grand może pomieścić nawet siedmioro pasażerów, sam bagażnik jest bardzo duży, a odsuwane tylne boczne drzwi ułatwiają dostęp do wnętrza. Kierowca ma pod ręką sporo miejsc na drobiazgi, z których większość można ukryć w schowkach. Do wad Granda trzeba zaliczyć powierzchnię ładowni, którą tworzą dość delikatne oparcia foteli trzeciego rzędu. Uniemożliwia to przewożenie ciężkich przedmiotów, a przynajmniej naraża elementy wnętrza na uszkodzenie.

Gaz

Dobre prowadzenie, sporo miejsc na drobne przedmioty

Hamulec

Delikatna powierzchnia ładunkowa w wersji siedmioosobowej


Ford Tourneo Connect /
Grand Tourneo Connect | Kompendium


Tourneo Connect
1.0 EcoBoost
Grand Tourneo Connect
1.6 Duratorq
Nadwozie 5d, kombivan, 5-os.
5d, kombivan, 7-os.
Silnik R3, benzynowy, turbo, 999 ccm R4, turbodiesel CR, 1560 ccm
Moc 100 KM / 6000 obr/min 95 KM / 3600 obr/min
Moment
170 Nm / 1400-4000 obr/min 230 Nm / 1500-2000 obr/min
Skrzynia
6-ręczna
5-ręczna
Napęd przedni przedni
Wymiary 4418 x 1835 x 1852 mm 4818 x 1835 x 1845 mm
Rozstaw osi 2662 mm
3062 mm
Poj. bag. 1029 / 2410 l 322 / 1287 / 2620 l
Śr. spalanie 5,6 l/100 km 5,0 (4,6) l/100 km
0-100 km/h 14,0 s 15,1 s
V-maks 165 km/h 160 km/h
Cena od 67 158 zł od 77 367 zł
Więcej o:
Komentarze (9)
Ford Tourneo Connect - Test | Pierwsza jazda | Praktyczny i delikatny
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • mcguirre

    Oceniono 15 razy 9

    Autko fajne i użyteczne ale silniki to raczej żaden wybór. Parametry podobne. Płacić 10 000 więcej za bardziej awaryjnego diesla przy 0.5 litrowej różnicy w spalaniu i droższym paliwie to raczej kiepski interes.

  • marych

    Oceniono 9 razy 7

    wszystko ok ale w Ford Polska jeszcze nie znają tej wersji, przynajmniej na stronie...

  • Roman Pałyska

    Oceniono 1 raz 1

    Dostałem to auto jako służbowe z silnikiem 1l ecoBoost. trochę przerażony takim silnikiem ale widzę że motor niczego sobie do normalnej codziennej eksploatacji OK. Jak ktoś potrzebuje do ścigania czy pokazywania wyższości na drodze to ten motor trochę go utemperuje ale też pokaże się z innej dobrej strony spokojnej i przyjemnej jazdy. Pudło pakowne i pewne w prowadzeniu przy większych prędkościach.

  • el_kooba

    Oceniono 8 razy 0

    Z przykrością trzeba stwierdzić, że Ford nawet w dostawczakach idzie w downsizing. Auto aspirujące do miana użytkowego z litrowym silniczkiem benzynowym? Coś tu chyba jest nie tak.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX