Chevrolet Cruze 4d 1.8 LPG | Test | Chłodna kalkulacja

2,65 zł a 5,50 zł - różnica w cenie jest niepodważalna. Bez względu na region, litr standardowej benzyny jest średnio ponad dwukrotnie droższy w porównaniu z LPG. To wystarczający powód, żeby zastanowić się nad znacznie tańszą jazdą na gazie. Sprawdzamy zatem, jak spisuje się nowy Chevrolet Cruze z dedykowaną instalacją gazową
Chevrolet Cruze Kombi Chevrolet Cruze Kombi - test | Pierwsza jazda

Duży popyt na jazdę na autogazie już dawno temu zauważyli importerzy nowych samochodów i zaczęli oferować swoje modele z fabrycznymi lub montowanymi w ASO instalacjami gazowymi. W tym kierunku poszedł również Chevrolet, proponując Aveo Classic, Sparka, Cruze'a i Orlando z LPG. W przypadku dwóch ostatnich modeli oferta dotyczy silnika o pojemności 1,8 litra. W trwającej promocji koszt założenia instalacji znanej włoskiej firmy BRC to symboliczna złotówka. Czy warto?

Już na pierwszy rzut oka wydaje się, że tak. Tym bardziej, jeśli ktoś pokonuje samochodem ponadprzeciętne przebiegi. Wtedy korzyści z jazdy na LPG są największe. Ponadto, decydując się na zakup i montaż instalacji gazowej u autoryzowanego dystrybutora nie tracimy gwarancji na nowy samochód. Otrzymujemy też gwarancję na samą instalację gazową, w tym konkretnym przypadku na okres dwóch lat bez limitu kilometrów lub trzyletnią do 100 000 km przebiegu, czyli dokładnie takiej samej jak na samochód.

Prosty benzyniak starej daty, bez turbodoładowania z pośrednim wtryskiem paliwa to znakomita jednostka do montażu instalacji gazowej. Oczywiście, jeśli zapytamy pana trudniącego się zakładaniem instalacji LPG, to usłyszymy, że każdy silnik da się „zagazować”, ale z jednymi są potem problemy, a z innymi nie. Z tym w testowanym Chevrolecie nie powinniśmy mieć później żadnych kłopotów. Nie wymaga on też skomplikowanej instalacji, dzięki czemu koszt montażu jest znacznie niższy.

Obecne sekwencyjne instalacje gazowe to już nie to samo co kiedyś. W nowoczesnych układach obroty nie falują, nie czuć zapachu gazu, a spadek w osiągach jest w zasadzie niewyczuwalny lub go po prostu nie ma. Silnik zawsze uruchamiany jest na benzynie, ale na gaz przełącza się bardzo szybko, po kilkuset metrach, automatycznie i niewyczuwalnie dla kierowcy. Zmiany zasilania z benzyny na LPG można również dokonywać ręcznie poprzez przełącznik, w tym egzemplarzu umieszczony w pobliżu dźwigni hamulca ręcznego.

Sprawdź ile kosztuje używany Chevrolet Cruze

Jak jeździ się kompaktowym Chevroletem 1.8? 141 KM jakoś nie czuć. Wydawałoby się, że tej wielkości sedan powinien mieć lepsze osiągi z silnikiem o takiej mocy. Odnosi się to do jazdy na gazie, jak i na benzynie. Nie oznacza to jednak, że Cruze 1.8 jest zawalidrogą, czasami po prostu brakuje mu „pary”, gdy chcemy pojechać dynamiczniej. Mistrzem elastyczności z całą pewnością nie jest.

Silnik okazuje się też stosunkowo łakomy na paliwo, zwłaszcza przy szybszej jeździe, np. na autostradzie. Spalanie na gazie zawsze jest ciut wyższe, ale w takich warunkach oscylowało na poziomie ponad 11 litrów na „setkę”. Przy spokojniejszej jeździe w trybie mieszanym zużycie paliwa utrzymywało się na poziomie ok. 10 l LPG/100 km. To normalny, akceptowalny wynik.

Niespełna 35-litrową butlę na autogaz zamontowano w miejscu koła zapasowego. To najczęściej stosowane rozwiązanie, bo i najwygodniejsze. Można umieścić większy zbiornik w bagażniku, a nie pod jego podłogą, ale wtedy diametralnie ograniczamy pojemność kufra. Niestety chcąc jeździć tylko na LPG, musimy przygotować się do częstszych wizyt na stacjach tankowania, bo już po niecałych 300 km, ale za to dużo tańszych. Coś za coś.

Wydaje się, że instalacja LPG to same korzyści. Nie do koca. Należy pamiętać, że ją też trzeba serwisować. Nieco droższe jest obowiązkowe badanie techniczne. Właściciele starszych aut muszę także zwrócić uwagę na legalizacje butli, która kończy się po 10 latach.

Summa Summarum

Chevrolet Cruze 1.8 LPG to godna polecenia propozycja dla tych, którzy chcą podróżować oszczędnie i całkiem komfortowo. Nieskomplikowana jednostka napędowa z dobrze dobraną i poprawnie skalibrowaną instalacją gazową powinna pracować bezawaryjnie przez długi czas.

Gaz

Promocyjna cena montażu LPG, poprawne działanie instalacji, brak utraty gwarancji na samochód, niskie koszty eksploatacji

Hamulec

Stosunkowo mały zbiornik LPG wymuszający częste tankowanie, brak koła zapasowego lub mniejszy bagażnik, zakaz wjazdu do niektórych garaży podziemnych

 

Chevrolet Cruze 4d 1.8 | Kompendium

Nadwozie sedan, 4d
Silnik
benzynowy, R4, 1796 cm3
Moc 141 KM przy 6200 obr./min.
Moment obr. 176 Nm przy 3800 obr./min.
Skrzynia biegów ręczna, 5-biegowa
Napęd na koła przednie
Wymiary 4603 x 1788 x 1477 mm
Rozstaw osi 2685 mm
Poj. bagażnika 450 l 
Śr. zużycie paliwa 10 l LPG/100 km
0-100 km/h 11 s
Prędkość maks. 200 km/h
Cena od 57 491
Więcej o:
Komentarze (52)
Chevrolet Cruze 4d 1.8 LPG | Test | Chłodna kalkulacja
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Rysio

    Oceniono 38 razy 36

    Szkoda ze Chevy nie ma fabrycznej instalki w Cruze kombi - bralbym od razu :)

  • Gość: fakej

    Oceniono 25 razy 21

    To chyba najmocniejsza osobówka na polskim rynku z seryjniem montowanym LPG. Szkoda tylko, że najmocniejsza to jednak nie aż tak mocna jakby się chciało. Przydałoby się chociaż jakieś wolnossące 2L z gazem i 160+KM, nie mówiąc już o pojemnościach akcyzowych.

  • Gość: rabin Rozen

    Oceniono 48 razy 20

    Mimo wszystko to jednak jest przeróbka. Profesjonalna, z błogosławieństwem producenta, ale jednak przeróbka.
    Nie ma jednak samochodów od początku projektowanych dla zasilania LPG.
    Bo po co np. 60 litrowy zbiornik na benzynę, skoro i tak będziemy jeździć na LPG?
    Po co cała instalacja do zasilania benzyną? Nie da się skonstruować silnika, w którym również rozruch odbywałby się na gazie?

  • wowo5

    Oceniono 29 razy 9

    Dobrze, ze Chevy oferuje auta z fabryczna instalacje LPG w rozsadnych cenach. Widac, ze sa zainteresowani polskim rynkiem. Powinni jeszcze zagazowac Malibu i Camaro. To by dopiero byla gratka.

  • Gość: Jerzy

    Oceniono 7 razy 7

    Jeden z ostatnich samochodów na rynku, który można tanio zagazować i eksploatować.

    Ktoś pytał o rozruch silnika na gazie. Oczywiście są takie instalacje, np. JTG ICOM, Vialle. Można popatrzeć na stronę autogaz holandia.

  • Gość: js

    Oceniono 10 razy 6

    Co miał na myśli autor w zdaniu cyt. "Nie do koca...", chodzi o kocing?

  • Gość: rych

    Oceniono 16 razy 6

    ...a od kiedy za "elastyczność" odpowiadają konie mechaniczne? Kolejna mierna imitacja artykulu.

  • Gość: cycek

    Oceniono 11 razy 5

    Mam w rodzinie Cruze 1.4 z turbo. Na papierze też ponad 140KM, których jednak wcale nie czuć. Spalanie o blisko 2 litry ponad zapewniena producenta. Cała reszta godna polecenia.

  • Gość: Stasiu

    Oceniono 2 razy 2

    Potwierdzam - mam wersje 2010 LT 1.8 z LPG. Kupilem w 2013 roku jako 3-letnie auto z przebiegiem 70.000 km, skora, navi itd. za 35.000 zl (z delikatnymi sladami po gradobiciu, ktore sa widoczne tylko na swiezo umytym aucie).
    Przejechalem przez ostatni rok tym samochodem 35.000 km i nic sie nie dzieje. Jest bardzo tanie w eksploatacji i jedyne do czego mozna sie przyczepic to brak mocy, ale co za cos.
    Jest jeszcze jeden plus, o ktorym wczesniej nie pomyslalem - stalem sie znacznie spokojniejszym kierowca :-) Wiem, ze nie wyprzedze i nie siedzie na "dupie" innym kierowcom z przyczajka az po 20km w koncu uda mi sie wyprzedzic - po prostu spokojnie smigam sobie limuzyna po drogach, a na autostradzie do 180 bez problemu sie rozpedze jak trzeba...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX