Mercedes Sprinter - Test | Samochód idealny?

Znalazłem! Oto on, Mercedes Sprinter - spełnia wszystkie wymogi samochodu idealnego dla Kowalskiego. Gdyby nie jeden mały szczegół...

Mercedes A W169 (2004 - 2012) - Używane

Samochód idealny? Najlepiej jakby był prestiżowy, jakiejś znanej cenionej marki. Do tego musi być oszczędny, zatem pod maską powinien pracować silnik wysokoprężny. Zresztą zasilanie gazem LPG jakoś nie pasuje do luksusowego auta. Wygodny na drodze i w eksploatacji. Co jeszcze? No tak - przestronny. Ma pomieścić całą rodzinę wraz z bagażem. A polska rodzina potrafi być liczna. Dzieci też nie lubią rozstawać się z ulubionymi zabawkami na dłużej, niż trzy sekundy. Chyba znalazłem odpowiedź. Samochód idealny to Mercedes Sprinter.

Trzylitrowy silnik wysokoprężny jest mocny jak tur

Sprinter po zmianach wygląda jak po profesjonalnym tuningu. Spojrzenie jest bardziej uwodzicielskie, a patrząc na wersję osobową można zapomnieć o jego podstawowym przeznaczeniu. Przyszło mi to bez trudu gdy zająłem miejsce za kierownicą. Fotel pneumatyczny, rozwiązanie znane z ciągników siodłowych, to doskonała opcja. Niezależnie od nawierzchni nawet na pusto zachowuje rozsądną dozę komfortu i separuje od wszelkich wstrząsów nadwozia. W chłodne dni, które już nadeszły, przydaje się kolejna opcja: trzystopniowe podgrzewanie przednich foteli. To w końcu Mercedes, dlaczego miałby nie oferować tej odrobiny luksusu? Brakuje jednak wisienki na torcie. Gdyby jeszcze kierownica była podgrzewana, przetrwanie zimy byłoby łatwiejsze. Zwłaszcza dla kierowcy poruszającego się na co dzień puszką mieszczącą 10,5 m3 lodowatego powietrza za plecami.

Trzylitrowy silnik wysokoprężny jest mocny jak tur. Bez ładunku wystarczy wykorzystanie połowy zakresu gazu, by wszystkie samochody dostawcze znikały szybko we wstecznym lusterku. Spora część osobówek także. O zmianę biegów nie trzeba się martwić, dba o nią opcjonalna skrzynia 7G-Tronic Plus. Widać że pożyczono ją z modeli osobowych. Trzeba oszczędnie obchodzić się z pedałem gazu, by zechciała zmieniać przełożenia poniżej 2000 obr/min. Wystarczy jednak chwila zapomnienia by siedmiobiegowy automat potraktował nazwę Sprinter dosłownie.

Mercedes A250 Sport - Tets Mercedes A250 Sport - Tets Mercedes A250 Sport - Test

Mercedes A250 Sport - TetsMercedes A250 Sport - Tets Mercedes A250 Sport - Tets

Powiecie że poruszanie się takim kolosem to mordęga. Ja się z tym nie zgadzam. Fakt, że najkrótszy Sprinter mierzy 5,3 m, a testowa średnia wersja zajmuje od zderzaka do zderzaka 5,87 m, ale niewiarygodna zwrotność niweluje częściowo jego gabaryty. W parkowaniu pomoże kamera cofania umieszczona nad tylnymi drzwiami, a więc zapewniająca doskonałą kontrolę. Fakt, że sporo miejsc parkingowych trzeba sobie "odpuścić", ale robią to też kierowcy znacznie mniejszych aut.

Opuszczenie miejskiej dżungli daje chwilę oddechu, bo przenosi do innego świata. Tutaj, metr ponad rzeszą osobówek, jeździ się zupełnie inaczej. Kołyszę się na miękkim fotelu i dziękuję właśnie kolejnemu kierowcy TIR-a za to, że mnie wpuścił. Kolejne kilometry pokazują, że to bardzo mili ludzie, a jazda po polskich drogach z prędkością 90 km/h może być przyjemna. Szkoda jedynie, że spalanie jest trudne do okiełznania. Mniejszy Diesel 2.2 pali 9-12 l/100 km. W przypadku trzylitrówki jest to już 12-16 l/100 km.

Zobacz ile kosztuje używany Sprinter

Na koniec cena. Wynosi całkiem przyzwoite 143,7 tys. zł i to brutto - tyle co malutki, ale dobrze wyposażony Passat Variant. Brzmi zachęcająco dopóki nie pozna się ceny końcowej. Przestudiowanie listy opcji wyjaśnia dlaczego szczęka opada aż na podłogę. Za każdy rząd foteli trzeba zapłacić osobno, za klimatyzację "szoferki" i przedziału pasażerskiego tak samo. Fotel, który zachwyca swoją pneumo-wygodą to także opcja płatna. Kamera cofania, parktronik, skrzynia automatyczna, elektrycznie otwierane i zamykane drzwi, biksenony, wzmocniony alternator, a nawet podłokietniki tylnych foteli, poduszka powietrzna pasażera, czy kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach - wszystko płatne ekstra. Cena końcowa egzemplarza testowego to 227 480 zł.

Summa summarum

To zdecydowanie obala moją teorię, że Sprinter to auto idealne. Ale mam inny pomysł. A gdyby tak wykorzystać go do zarobkowego przewozu ludzi...!?

Gaz

Mocny silnik; niekończąca się lista opcji

Hamulec

Wysokie spalanie, zwłaszcza w mieście

Mercedes Sprinter 3.0 CDI | Kompendium

* - dane producenta

Nowe dostawcze Fordy Auto dostawcze według Amerykanów

Więcej o:
Copyright © Agora SA