Mercedes Sprinter - Test | Samochód idealny?

Znalazłem! Oto on, Mercedes Sprinter - spełnia wszystkie wymogi samochodu idealnego dla Kowalskiego. Gdyby nie jeden mały szczegół...
Mercedes A W169 (2004 - 2012) - UżywaneMercedes A W169 (2004 - 2012) - Używane

Samochód idealny? Najlepiej jakby był prestiżowy, jakiejś znanej cenionej marki. Do tego musi być oszczędny, zatem pod maską powinien pracować silnik wysokoprężny. Zresztą zasilanie gazem LPG jakoś nie pasuje do luksusowego auta. Wygodny na drodze i w eksploatacji. Co jeszcze? No tak - przestronny. Ma pomieścić całą rodzinę wraz z bagażem. A polska rodzina potrafi być liczna. Dzieci też nie lubią rozstawać się z ulubionymi zabawkami na dłużej, niż trzy sekundy. Chyba znalazłem odpowiedź. Samochód idealny to Mercedes Sprinter.

Trzylitrowy silnik wysokoprężny jest mocny jak tur

Sprinter po zmianach wygląda jak po profesjonalnym tuningu. Spojrzenie jest bardziej uwodzicielskie, a patrząc na wersję osobową można zapomnieć o jego podstawowym przeznaczeniu. Przyszło mi to bez trudu gdy zająłem miejsce za kierownicą. Fotel pneumatyczny, rozwiązanie znane z ciągników siodłowych, to doskonała opcja. Niezależnie od nawierzchni nawet na pusto zachowuje rozsądną dozę komfortu i separuje od wszelkich wstrząsów nadwozia. W chłodne dni, które już nadeszły, przydaje się kolejna opcja: trzystopniowe podgrzewanie przednich foteli. To w końcu Mercedes, dlaczego miałby nie oferować tej odrobiny luksusu? Brakuje jednak wisienki na torcie. Gdyby jeszcze kierownica była podgrzewana, przetrwanie zimy byłoby łatwiejsze. Zwłaszcza dla kierowcy poruszającego się na co dzień puszką mieszczącą 10,5 m3 lodowatego powietrza za plecami.

Trzylitrowy silnik wysokoprężny jest mocny jak tur. Bez ładunku wystarczy wykorzystanie połowy zakresu gazu, by wszystkie samochody dostawcze znikały szybko we wstecznym lusterku. Spora część osobówek także. O zmianę biegów nie trzeba się martwić, dba o nią opcjonalna skrzynia 7G-Tronic Plus. Widać że pożyczono ją z modeli osobowych. Trzeba oszczędnie obchodzić się z pedałem gazu, by zechciała zmieniać przełożenia poniżej 2000 obr/min. Wystarczy jednak chwila zapomnienia by siedmiobiegowy automat potraktował nazwę Sprinter dosłownie.

Mercedes A250 Sport - TetsMercedes A250 Sport - Test

Powiecie że poruszanie się takim kolosem to mordęga. Ja się z tym nie zgadzam. Fakt, że najkrótszy Sprinter mierzy 5,3 m, a testowa średnia wersja zajmuje od zderzaka do zderzaka 5,87 m, ale niewiarygodna zwrotność niweluje częściowo jego gabaryty. W parkowaniu pomoże kamera cofania umieszczona nad tylnymi drzwiami, a więc zapewniająca doskonałą kontrolę. Fakt, że sporo miejsc parkingowych trzeba sobie "odpuścić", ale robią to też kierowcy znacznie mniejszych aut.

Opuszczenie miejskiej dżungli daje chwilę oddechu, bo przenosi do innego świata. Tutaj, metr ponad rzeszą osobówek, jeździ się zupełnie inaczej. Kołyszę się na miękkim fotelu i dziękuję właśnie kolejnemu kierowcy TIR-a za to, że mnie wpuścił. Kolejne kilometry pokazują, że to bardzo mili ludzie, a jazda po polskich drogach z prędkością 90 km/h może być przyjemna. Szkoda jedynie, że spalanie jest trudne do okiełznania. Mniejszy Diesel 2.2 pali 9-12 l/100 km. W przypadku trzylitrówki jest to już 12-16 l/100 km.

Zobacz ile kosztuje używany Sprinter

Na koniec cena. Wynosi całkiem przyzwoite 143,7 tys. zł i to brutto - tyle co malutki, ale dobrze wyposażony Passat Variant. Brzmi zachęcająco dopóki nie pozna się ceny końcowej. Przestudiowanie listy opcji wyjaśnia dlaczego szczęka opada aż na podłogę. Za każdy rząd foteli trzeba zapłacić osobno, za klimatyzację "szoferki" i przedziału pasażerskiego tak samo. Fotel, który zachwyca swoją pneumo-wygodą to także opcja płatna. Kamera cofania, parktronik, skrzynia automatyczna, elektrycznie otwierane i zamykane drzwi, biksenony, wzmocniony alternator, a nawet podłokietniki tylnych foteli, poduszka powietrzna pasażera, czy kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach - wszystko płatne ekstra. Cena końcowa egzemplarza testowego to 227 480 zł.

Summa summarum

To zdecydowanie obala moją teorię, że Sprinter to auto idealne. Ale mam inny pomysł. A gdyby tak wykorzystać go do zarobkowego przewozu ludzi...!?

Gaz

Mocny silnik; niekończąca się lista opcji

Hamulec

Wysokie spalanie, zwłaszcza w mieście


Mercedes Sprinter 3.0 CDI | Kompendium

Nadwozie furgon kombi, 5d
Silnik
turbodiesel, V6, 2987 cm3
Moc 190 KM przy 3800 obr./min.
Moment obr. 440 Nm przy 1400-2400 obr./min.
Skrzynia biegów 7-automatyczna
Napęd na koła tylne
Wymiary 5870 x 1990 x 2440 mm
Rozstaw osi 3665 mm
Poj. bagażnika 5,5 - 9 m3
Śr. zużycie paliwa 8,3-9,4 l/100 km*
0-100 km/h b.d.
Prędkość maks. 161 km/h
Cena od 143 700 zł

* - dane producenta

 

Nowe dostawcze FordyNowe dostawcze Fordy

 

Auto dostawcze według AmerykanówAuto dostawcze według Amerykanów

Więcej o:
Komentarze (11)
Mercedes Sprinter - Test | Samochód idealny?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • ignatz

    Oceniono 42 razy 36

    Przygotujcie się na komentarze o rdzy.

  • karmazynowy22

    Oceniono 3 razy 3

    no ja mam sprinterka, ale starszą wersję i jestem zadowolony. Jeżdżę już kilka lat i nie było żadnych większych usterek. A jak już się coś działo to była to zazwyczaj jakaś małe uszkodzenie i wtedy jechałem do serwisu motofach www.motofach.pl/ i tam się tym zajmowali. Jak dla mnie mercedes jest niezawodny

  • 111slavo

    Oceniono 14 razy 2

    Wyborcza szybko zbliza sie do faktu i se. Test niczego o niczym.
    10 lat temu jezdzilem Ducato Maxi 2.8 idTD ktory przy spokojnej jezdzie spalal 6 l/100 km i nigdy nawet w zimie i korkach z pelnym ladunkiem nie spalal wiecej niz 10l/100km, a na autostradzie 160 km/h to byla predkosc przelotowa (mial zdaje sie 122 KM i 300 Nm czyli znacznie mniej niz Sprinter). Dawno temu jezdzilem starymi dostawczymi Mercedesami i to bylo naprawde cos z punktu widzenia dlugowiecznosci i trwalosci i z tej perspektywy nie rozumiem zachwytow nad Sprinterem ktory ma sie nijak do starych Mercedesow (analogicznie jak dzisiejsze osobowe Mercedesy ktore maja jakosc Renault).

  • patrzy-kat

    Oceniono 9 razy 1

    Chciałbym zdemontować te ochydne pogłoski o tym mercedesie - idealnym aucie. Idealne auto to Szkoda pod każdą postacią.

  • gostek_gostek

    Oceniono 8 razy 0

    aż trudno uwierzyć w tak wysokie spalanie. Archaiczny ford transit (oczywiście z mega kiepskimi osiągami jak na dzisiejsze czasy) potrafił się w 2.5 litrowym dieslu z turbo zmieścić w mieście nawet w okolicach 8 - 9 litrów.

  • fifti90

    Oceniono 5 razy -1

    w moim odczuciu wszystkim (wygląd, osiągi, wyposażenie etc.) ustępuje konkurentowi spod znaku WV. Tyle w temacie :)

  • fanatyk_ss

    Oceniono 48 razy -26

    Buahahahaha
    3.0 diesel 190 kM v max 160 km/h
    Ja moim Oplem Movano (dostawczak ) 3.0 cdti 146 kM
    jadę na autobanie 180 km/h Wstyd za 220 tysięcy.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX