Aeromobil 2.5 | Latający samochód

73 lata temu Henry Ford powiedział że nadchodzi era latających samochodów. Nie nadeszła, ale są ludzie, co wciąż wierzą w tę wizję

Latający samochód kusił wielu konstruktorów. Jeszcze w latach 70. niektórzy wierzyli, że w niedalekiej przyszłości niebo zaroi się od latających automobili. Mizar, czyli Ford Pinto z doczepianym skrzydłem i silnikiem lotniczym to najbardziej znane do dziś dzieło tego typu. Niestety znane głównie dlatego, że jego wynalazca, Henry Smolinski, zginął pilotując prototyp. Zawiodło mocowanie płatu do nadwozia uśmiercając nie tylko Smolinskiego, ale też ideę latających automobili. Przynajmniej na jakiś czas.

Są ludzie którzy się nie poddają. Napędzani marzeniami pragną skonstruować połączenie samolotu i samochodu, choć od wynalezienia obydwu nikomu nie udało znaleźć się recepty na sensowną hybrydę. Czy skonstruowany przez pochodzącego ze Słowacji Stefana Kleina Aeromobil doczeka się produkcji? Tego nie wiemy, ale prototyp odbył niedawno pierwszy próbny lot.

Wszystko zaczęło się w 1990 roku od szkiców Aeromobil 1.0. W 1995 roku nabrał on kształtów podobnych do obecnej wersji 2.5. Z przodu mamy część "samochodową" z kabiną i typowymi kołami samochodowymi, z tyłu ciągnie się za nią odwłok mieszczący silnik lotniczy Rotax 912 oraz stateczniki poziomy i pionowy. Podtrzymują go wąskie kółka. Tuż za kabiną znajduje się mocowanie rozkładanych skrzydeł.

Czy jest praktyczny? Nie, mierząc 6 m długości mieści dwie osoby i ledwie podręczny bagaż. Parkowanie wymaga zatem sporej wprawy. Zużycie paliwa na drodze wynosi średnio 7,5 l/100 km, a prędkość maksymalna określana jest na ponad 160 km/h, ale trzeba uważać na jakiekolwiek uszkodzenia. Każda niewinna stłuczka parkingowa może wpłynąć na bezpieczeństwo lotu. Dobrze, jeśli właściciel będzie ich świadom...

Startowanie z drogi to utopia. Potrzebne jest lotnisko. Prędkość startowa wynosi 130 km/h, a w powietrzu można osiągnąć 200 km/h. Zasięg to 700 km gdy lecimy i 500 km gdy jedziemy drogą. Zapraszamy na film z pierwszego próbnego lotu.

Aeromobil 2.5 - pierwszy lot | Wideo

Więcej o:
Copyright © Agora SA