Historia kołem się toczy | 80 lat opon zimowych Nokian

Początkowo samochody poruszały się na kołach zrobionych ze stalowych obręczy. To zainspirowało młodego, zaledwie dwudziestotrzyletniego Roberta Williama Thomsona do prac mających na celu poprawę komfortu jazdy. I tak w 1846 roku stworzył on pierwszą na świecie oponę pneumatyczną
Klimatyzacja także zimąKlimatyzacja także zimą

Kilka lat później fińska firma z miasta Noki, działająca dziś pod szyldem Nokian, rozpoczęła produkcję opon na skalę przemysłową. Pół wieku po wynalezieniu opony, w 1898 roku w Finlandii, w mieście Nokia powstały pierwsze Zakłady Gumowe zajmujące się m.in. produkcją opon, początkowo rowerowych. Po niespełna czterdziestu latach w 1932 roku w fabryce w Nokii powstała pierwsza opona samochodowa. Ponieważ była to firma fińska od początku swojej działalności produkowano opony przeznaczone do jazdy w trudnych skandynawskich warunkach pogodowych. Prace nad oponami były tak zaawansowane, iż zaledwie dwa lata później w 1934 roku powstała pierwsza na świecie opona zimowa przeznaczona do użytkowania przez samochody ciężarowe. Ponieważ motoryzacja na świecie prężnie się rozwijała, a w Finlandii samochody zdobywały popularność ze względu na duże odległości do pokonywania,  fińska fabryka w 1936 roku wypuściła pierwszą oponę śniegową, przeznaczoną dla samochodów osobowych Hakkapeliittę.

W ciągu kilku lat z Fińskich Zakładów Gumowych wyodrębniła się samodzielna fabryka opon samochodowych. Obecnie istniejąca firma Nokian przejęła tradycje fińskich zakładów i specjalizuje się w produkcji opon zimowych przeznaczonych do jazdy w wymagających warunkach.

Opony zimowe produkowane w fińskiej fabryce w Nokii bardzo szybko zdobyły popularność. W latach 50. oraz 60. XX wieku opony Kometa Hakkapeliitta napędzały pojazdy fińskich zawodników startujących w legendarnych rajdach samochodowych Monte Carlo. Fińscy zawodnicy na oponach Hakkapeliitta osiągali znakomite wyniki. Opony nie miały sobie równych na ośnieżonych i oblodzonych krętych górskich drogach. Bardzo szybko produkowane w fabryce w Nokii opony stały się obiektem pożądania rajdowców z innych państw.

Jak zimą zadbać o Diesla | PoradnikJak zimą zadbać o Diesla | Poradnik

W dniu 9 marca 2013 roku pobity został rekord świata w prędkości jazdy samochodem osiągniętej na lodzie. Kierowca testowy firmy Nokian przejechał z prędkością 335,713 km/h po zamarzniętej powierzchni Morza Bałtyckiego. Nowy rekord świata padł na 14-kilometrowym torze lodowym w Zatoce Botnickiej u wybrzeży Finlandii przy bardzo trudnych warunkach atmosferycznych. Wcześniejszy rekord świata należał również do fińskiego potentata.

Z okazji 80. lat istnienia opon Nokian, firma przygotowała konkurs. W zabawie może wziąć udział każdy, wystarczy zaproponować swój slogan, który będzie wyrażał istotę fińskich opon. Do wygrania aż 8 000 euro!

Więcej szczegółów o konkursie oraz ankietę zgłoszeniową znajdziecie TU

Więcej o:
Komentarze (4)
Historia kołem się toczy | 80 lat opon zimowych Nokian
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: krakra

    Oceniono 4 razy 4

    FIN szacun podoba mi sie ten kraj i oponki na zime tez podobno robia mistrzowwskie nie mailem ale trzeba sprobowac kiedys

  • saab.cabrio

    Oceniono 4 razy 2

    Ja jestem zachwycony i gorąco polecam model WR D3 oraz Hakkapeliitta dla SUV !
    Te opony na błocie pośniegowym czy czystym śniegu są przyklejone do podłoża

  • Gość: zulus

    Oceniono 2 razy 2

    Owszem Hakkapeliitta są mistrzowskie ale na śniegu i lodzie głównie, a u nas solą (dla mnie - niestety), więc przydatne głównie w górach i na drogach czwartej kolejności odśnieżania. Robią też zimówki na nasz region, ale one nie są już bezkonkurencyjne - chociaż testy kończą na podium, tzn. są w czołówce.

    Przede mną zakup nowych zimówek i Nokiany są do rozważenia. Gdybym dużo jeździł w góry nawet chwili bym się nie zastanawiał, a tak muszę podumać :)

  • Gość: fakej

    Oceniono 4 razy -2

    Może za jakieś 300-400 lat dorównają obecnym Dębica Frigo

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX