Mercedes S 500 Intelligent Drive | Jazda z autopilotem

Mercedes-Benz jako pierwszy producent zademonstrował możliwości autonomicznej jazdy w ruchu miejskim i pozamiejskim. Badawcza Klasa S samodzielnie pokonała stukilometrową trasę z Mannheim do Pforzheim. Wydawać by się mogło, że ten projekt to bardzo odległa przyszłość, ale technologia oparta jest w znacznej mierze na rozwiązaniach bazujących na elementach produkowanych seryjnie

Nowy Mercedes Klasy S od 360 000 zł

Mercedes wysłał swoją limuzynę w historyczną trasę śladami Berthy Benz, która przed 125 laty wyruszyła w pierwszą daleką podróż automobilem, aby udowodnić przydatność opatentowanego przez męża pojazdu w codziennym użytkowaniu. Teraz w wymagającym ruchu ulicznym XXI wieku autonomiczna Klasa S musiała samodzielnie zmagać się ze skomplikowanymi sytuacjami: sygnalizacją świetlną, rondami, pieszymi, rowerzystami czy tramwajami.

W oparciu o dalszy etap rozwoju rozwiązań znanych już z nowej Klasy S projektanci zaopatrzyli technologię w funkcję rozpoznawania lokalizacji samochodu i jego otoczenia. Z pomocą wysoce zautomatyzowanego pilota "Route Pilot" i bardzo dokładnej, trójwymiarowej nawigacji, samochód mógł samodzielnie pokonywać trasę.

Projekt Intelligent Drive będzie dalej rozwijany. Zebrane doświadczenia pomogą w opracowywaniu przyszłych generacji modeli, które zostaną wyposażone w kolejne elementy pozwalające na autonomiczną jazdę.

„Nowa Klasa S jako pierwsza była w stanie autonomicznie przejechać zakorkowane ulice. Jako pierwsi chcemy także wprowadzić do seryjnie produkowanych aut następne funkcje autonomiczne. Można oczekiwać, że nastąpi to w obecnej dekadzie.” - powiedział prof. Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG . „Nasze systemy autonomiczne mogą wspomagać lub odciążać kierowcę. Ci, którzy sami chcą prowadzić samochód, mogą to robić bez żadnych przeszkód. W przyszłości nie nastąpią w tym względzie żadne zmiany . Oczywiście autonomiczna jazda nie będzie możliwa z dnia na dzień, ale zostanie wprowadzona etapami. Nasze ostatnie osiągnięcie pozwala wykonać kolejny istotny krok w przyszłość - podkreślił Weber.

Częściowo zautomatyzowane prowadzenie jest już w zasięgu kierowców nowej Klasy E oraz S: nowy układ DISTRONIC PLUS z systemem Steering Assist i Stop&Go Pilot potrafi prowadzić samochód w korkach w dużej mierze w sposób samodzielny. Na tym rozwiązaniu opiera się zresztą technologia "Mercedes-Benz Intelligent Drive" - inteligentne połączenie wszystkich systemów bezpieczeństwa i komfortu w celu całkowitej eliminacji wypadków drogowych oraz, ostatecznie, umożliwienia autonomicznej jazdy.

Wyzwania na drodze do autonomicznej jazdy

Aby osiągnąć cel w pełni zautomatyzowanej jazdy, trzeba pokonać nie tylko przeszkody natury technicznej. Wiele aspektów wymaga jeszcze formalnego zdefiniowana. Dla przykładu, międzynarodowe rozporządzenie UN/ECE R 79 nie pozwala na automatyczne sterowanie kierownicą przy prędkościach przekraczających 10 km/h. Według Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym, obowiązującej w UE, kierowca musi cały czas kontrolować pojazd. Podczas jej opracowywania nikt jednak nie uwzględniał pojazdów autonomicznych. Ich rozwój wymaga odpowiednich regulacji. Wprowadzono je już w niektórych stanach USA. Aby wprowadzić zautomatyzowane systemy prowadzenia pojazdu, niezbędna jest także społeczne przyzwolenie i zaufanie do nowej technologii.

 

Zobacz jak kiedyś będziesz jeździł Mercedesem Zobacz jak kiedyś będziesz jeździł Mercedesem

 

Więcej o:
Komentarze (7)
Mercedes S 500 Intelligent Drive | Jazda z autopilotem
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: krajan.

    Oceniono 9 razy 5

    Panie Andrzeju ,Mercedes nie byl pierwszy . Zapomnial pan o Toyocie .

  • Gość: jakiś

    0

    Mnie na szczęście na nic nie stać nawet na rower. Dzisiaj baterie kosztują a co dopiero prądnica miedź tania nie jest aluminium też wszystko jest drogie. Zostaje pieszo. Jak ci dają darmo nie bierz to podctemp. Jak dają wyślą wam potem upomnienie i rachunek do zapłaty a jak nie to przyjdzie komornik z mafiozami z korporacji. Nic nie oglądajcie i nic nie czytajcie nic media kłamią zawsze i wszędzie. Na mnie za oszczędzanie i uczciwość prawdę że mówię polują. Muszę się ukrywać w domu.

  • susdomestica

    Oceniono 1 raz -1

    To doskonały pomysł. Nie chcesz / nie czujesz się dobrze to samochód sam Cię zawiezie, a jak chcesz poczuć przyjemność z jazdy to przejmujesz stery.... :) Obawiam się tylko, że problematyczna będzie kwestia odpowiedzialności za ewentualne, wypadki / stłuczki, bo nie można przyjąć, że nic takiego się nie zdarzy...

  • Gość: nie podpiszę się

    Oceniono 3 razy -1

    ja tam w kosmos nie wierzę...

  • Gość: Maciek

    Oceniono 15 razy -3

    Pytanie do czego ma mi sluzyc taki samochod? Jesli nie bede chcial prowadzic to poprostu skorzystam z komunikacji publicznej...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX