Volkswagen Passat | 40 lat minęło

40 lat minęło to piękny wiek, jak śpiewał Andrzej Rosiewicz. Tyle lat skończył właśnie VW Passat - jeden z najpopularniejszych modeli koncernu z Wolfsburga. Obecnie w produkcji znajduje się już siódma generacja tego Volkswagena
VW Passat Volkswagen Passat - kompletna historia modelu

Passat zaprezentowany został w maju 1973 roku, w lipcu - przed 40 laty - rozpoczęła się jego sprzedaż. Zaprojektowany przez Giorgio Giugiaro hatchback, po którym wkrótce pojawiła się także wersja kombi, spotkał się z zainteresowaniem klientów jako nowość wśród samochodów klasy średniej. Rok później znajdował się już na czele statystyki nowo zarejestrowanych samochodów w Niemczech. Pierwszy Passat, bazujący na ówczesnym Audi 80, pozostał w ofercie do 1980 roku. W sumie powstało 2,5 mln sztuk wersji B1.

Następca, oferowany do 1987 roku, był znów dostępny jako hatchback i kombi. Wprowadzono do niego nowe rozwiązania: napęd na wszystkie koła, silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem, pięciocylindrowy silnik benzynowy oraz „Formułę E” redukującą zużycie paliwa, jako prekursora dzisiejszej BlueMotion Technology. Miano kultowego zyskała limuzyna B2, która otrzymała nazwę Santana. Jako światowe auto lat 80-tych samochód był produkowany nie tylko w Emden, lecz także w Belgii, Hiszpanii, Brazylii, Meksyku, RPA i Japonii. Przede wszystkim jednak model ten stał się podstawą sukcesów marki w Chinach: produkcja Santany B2 była tam kontynuowana do 2012 roku, zmodyfikowana wersja przedłużona - Vista - nadal zjeżdża z taśmy produkcyjnej. Drugą generację Passata wraz ze wszystkimi wariantami wyprodukowano w ilości 5,5 mln sztuk - najwięcej ze wszystkich generacji.

Modele Passata trzeciej (1987 do 1993) i czwartej generacji (1993 do 1997) były produkowane wyłącznie w wersji sedan i kombi, z wariantu hatchback w rodzinie Passatów zrezygnowano. Nowe, zoptymalizowane pod względem aerodynamiki modele dzięki poprzecznemu wbudowaniu silnika i przekładni oferowały znacznie więcej miejsca we wnętrzu. Wprowadzona została technologia TDI, silnik benzynowy z turbodoładowaniem, a nawet kompaktowy silnik sześciocylindrowy. Trzecia generacja Passata sprzedała się w liczbie 1,6 mln sztuk.

Zmodyfikowany, wyprodukowany w ok. 700.000 sztuk Passat B4 otrzymał wzmocnione nadwozie, więcej rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo i jeszcze mocniejsze silniki wysokoprężne, co znacznie podniosło wartość tego modelu klasy średniej.

Jesteś zainteresowany kupnem VW Passata?

Piąta generacja (1996 do 2005) otrzymała w pełni ocynkowane nadwozie, nowoczesna technologia TDI, mocniejsze cztero-, pięcio-, sześcio- i ośmiocylindrowe silniki. Te elementy w połączeniu z wysoką jakością sprawiły, że Passat stał się wzorcem w swojej klasie. W Chinach, gdzie oferowana była nawet przedłużona wersja, ten wariant Passata był produkowany jeszcze w 2009 roku. Łącznie na świecie nabywców znalazło ponad 4 mln Passatów piątej generacji.

Oferowany od wiosny 2006 do 2009 roku, wyprodukowany w prawie 1,7 mln sztuk Passat B6 wprowadził dodatkowy wariant nadwozia: CC - eleganckie, czterodrzwiowe coupé. Po raz pierwszy Passat był dostępny z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną DSG, do tego doszły mocne silniki wysokoprężne i benzynowe oraz oszczędne wersje BlueMotion.

Po nim pojawiła się aktualna, udoskonalona i bardziej luksusowo wyposażona generacja, która pod względem bezpieczeństwa i systemów wspierających kierowcę podniosła poprzeczkę jeszcze wyżej. Passat B7 pojawił się w kilku wariantach, w tym w nowej wersji Alltrack z wyżej zawieszonym nadwoziem i opcjonalnym napędem na wszystkie koła. Światową rodzinę Passatów uzupełniły produkowane za granicą, samodzielne modele, takie jak chiński New Midsize Sedan i Passat wytwarzany w fabryce Chattanooga w USA.

Passat znacznie przyczynił się do długotrwałego sukcesu marki Volkswagen. Wniósł wkład w wyższe pozycjonowanie marki i upowszechnienie nowoczesnych technologii. Do końca 2012 roku Volkswagen sprzedał łącznie na świecie ponad 20 milionów wszystkich wersji Passatów.

Zdjęcie Volkswagen Passat modele 1988-1996 Zdjęcie Volkswagen Passat od marca 2005 Zdjęcie Volkswagen Passat - od października 1996
Volkswagen Passat modele 19... Volkswagen Passat od marca ... Volkswagen Passat - od paźd...
Porównaj ceny » Porównaj ceny » Sprawdź ceny »
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (43)
Volkswagen Passat | 40 lat minęło
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: krul

    Oceniono 69 razy 43

    Mam passata w tedei, jestem królem całej wsi :)

  • mcguirre

    Oceniono 68 razy 42

    Yes, yes, zawsze wiedziałem że nie jestem przecietny. Nigdy nie marzyłem o VW. Dzięki ci gazeto :)

  • fahowiedz

    Oceniono 55 razy 27

    Ej nie napisaliście najważniejszego o Passacie, czyli

    że niezależnie od tego że czy się psuje czy nie ;-)

    jego właściciele zawsze mogą liczyć na cykliczną dawkę pochwał i laurek w prasie i internecie

    o to VAG dba i nie żałuje grosza

  • euforiusz

    Oceniono 46 razy 26

    Gdyby w Syrenę 105 wpakowana tyle pieniędzy na promocje i reklamę jak w VW to byśmy teraz obchodzili rocznicę produkcji fabryki FSM, a nie Passata.

  • urwiss

    Oceniono 21 razy 9

    Niemieckie najlepsze są czołgi z rodziny Leopard stworzone według idei quadratisch, praktisch, gut... :-))))).

  • Gość: pocalujta_wujta

    Oceniono 11 razy 9

    Mnie tez sie marzy 40-letnie auto. To juz bylby klasyk i nabieralby wartosci.

  • eurotaxt

    Oceniono 3 razy 3

    Czy to marzenie tylko przeciętnego polaka? Wątpię, wystarczy sprawdzić że rocznie sprzedaje się na świecie ok. 1 mln sztuk Passatów a w Polsce łączna sprzedaż nowych VW w 2012 roku nie przekroczya 30 tys sztuk (wszystkich modeli), więc Passat to auto doceniane także w innych krajach.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX