Salon Frankfurt 2013 | Toyota Yaris Hybrid-R

Tuż przed frankfurcką premierą Toyota ujawniła wszystkie szczegóły dotyczące koncepcyjnego modelu Yaris Hybrid-R. Wyczynowa hybryda dysponuje mocą maksymalną aż 420 KM!

Toyota Yaris GRMN Turbo

Samochód łączy w sobie technologię z seryjnego Yarisa z wyczynowymi rozwiązaniami znanymi z bolidu TS030 Hybrid, którym Toyota Racing startuje w serii World Endurance Championship FIA. Yaris Hybrid-R Concept jest przykładem kierunku rozwoju samochodów hybrydowych w przyszłości.

Zespół napędowy sportowej hybrydy składa się z benzynowego silnika 1.6 turbo oraz dwóch mocnych silników elektrycznych, które zapewniają inteligentny napęd na cztery koła, aby możliwe było wykorzystanie potencjału pojazdu. Jednostka spalinowa, przygotowana przez Toyota Motorsport zgodnie ze specyfikacją FIA dla jednostek Global Race Engine, generuje 300 KM mocy i napędza przednie koła. Napęd na tylną oś pochodzi od jednostek elektrycznych o łącznej mocy 120 KM.

Jest jeszcze trzeci, 60-konny silnik elektryczny, działający jako generator. Podczas wytracania prędkości oddaje energię do superkondensatora, znajdującego się pod tylną kanapą, by następnie podczas przyspieszania zasilać dwa tylne silniki elektryczne. Ta druga sytuacja będzie miała miejsce tylko w przypadku, gdy moc przekazywana na koła będzie zbyt duża, by przednia oś pojazdu utrzymała przyczepność. Generator zadziała jak kontrola trakcji, w chwili przekazania momentu obrotowego na koła tylne wyraźnie zwiększając przyspieszenie samochodu i jego przyczepność, pozwalając w pełni wykorzystać moc hybrydowego zespołu napędowego.

Kierowca Yarisa Hyrbid-R ma do wyboru dwa tryby jazdy. W opcji drogowej moc silnika, ciśnienie doładowania, oraz ilość energii dostarczanej z superkondensatora są ograniczone, tak aby zrównoważyć zużycie paliwa i emisję CO2. Silniki elektryczne doskonale współpracują z jednostką benzynową, dostarczając moment obrotowy od samego momentu ruszenia, identycznie jak w seryjnych hybrydach Toyoty. Superkondensator oddaje energię zgromadzoną z hamowania przez 10 sekund, a moc silników elektrycznych jest ograniczona do 40 KM. Aby utrzymać odpowiedni poziom naładowania, trzeci silnik elektryczny może pracować jako generator. W zależności od poziomu zgromadzonej energii, Yaris Hybrid-R może pracować w trybie elektrycznym przy niskich prędkościach.

W trybie torowym dostarczana jest maksymalna moc wszystkich silników. Jednostka benzynowa rozwija 300 KM i 420 Nm, silniki elektryczne łącznie 120 KM. Dwa silniki elektryczne - każdy napędzające tylne koła niezależnie - przyczyniają się także do zaawansowanego prowadzenia Yarisa Hybrid-R concept, poprzez zróżnicowanie momentu obrotowego, który przekazywany jest na każde z kół.

Każdy z silników może przenosić moment na tylne koła niezależnie, dając ten sam efekt co inteligentny dyferencjał. W zależności od ciasności zakrętu, system może oddać więcej mocy na koło zewnętrzne (zakręty średnio szybkie), zwolnić koło wewnętrzne (szybkie zakręty) lub nawet hamować i przyśpieszać oba koła niezależnie (wolne zakręty).

Więcej o:
Copyright © Agora SA