Nowe Volvo XC90 zaawansowane technologicznie

Volvo w dalszym ciągu nie chce zdradzić wyglądu długo wyczekiwanego następcy modelu XC90, który trafi do sprzedaży pod koniec 2014 roku. Szwedzi nie ukrywają jednak, jakie systemy znajdą się na pokładzie ich największego SUV-a. Jak to w Volvo, ma być bardzo bezpiecznie

Na specjalnej prezentacji na torze doświadczalnym pod Goeteborgiem Volvo zademonstrowało nowe układy bezpieczeństwa na przykładzie obecnie produkowanych modeli - V40, XC60, S60, V60 i V70.

Wykrywanie pieszych w nocy
Volvo od lat pracuje nad technologią automatycznego hamowania w przypadku wykrycia zagrożenia. W 2006 roku Szwedzi zaprezentowali pierwszą generację systemu zwiększenia siły hamowania. Cztery lata później do samochodów Volvo trafił system wykrywania pieszych z pełnym hamowaniem pojazdu do określonej prędkości, a w tym roku zademonstrowano system wykrywania pieszych i rowerzystów.

Kolejna nowość to generacja wymienionych wyżej systemów przystosowanych do działania w warunkach nocnych (wykrywanie pieszych, rowerzystów i pojazdów). Podczas testów auto za każdym razem wyhamowało przed manekinem, który nagle wyłaniał się z ciemności.

Zobacz jak działa wykrywanie pieszych w nocyZobacz jak działa wykrywanie pieszych w nocy

Wykrywanie dużych zwierząt

W Polsce duże zwierzęta przebiegające przez drogi nie są tak dużym problemem, jak w Skandynawii czy Kanadzie, ale skutki spotkania się np. z łosiem czy dzikiem w wielu przypadkach kończą się tragicznie, ponieważ do tego typu zdarzeń dochodzi poza miastem przy wyższej prędkości.

Układ Animal Detection jest w stanie wykryć zwierzę zarówno w dzień jak i w nocy, w konsekwencji uruchamiając pełne automatyczne hamowanie. Technologia  ma pomóc kierowcy uniknąć wypadku lub skutecznie zredukować szybkość w momencie zderzenia. Aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa współpracują ze sobą, by ograniczyć konsekwencje zdarzenia.

WWykrywanie dużych zwierząt - wideoWykrywanie dużych zwierząt - wideo

Aktywny tempomat z asystentem kierowania

Pewnie wielu z was zdarzyło się kiedyś najechać na tył auta znajdującego się przed wami. Chwila nieuwagi i problem gotowy, ale i na to Volvo znalazło lekarstwo. Aktywny tempomat z asystentem kierowania to połączenie układów Adaptive Cuise Control (aktywny tempomat) i Lane Keeping Aid (asystent pasa ruchu). Urządzenie pozwala automatycznie podążać za poprzedzającym pojazdem, pomaga kierowcy utrzymać właściwe tempo jazdy i pozostać na wyznaczonym pasie ruchu - samochód sam przyspiesza, hamuje i kieruje!

„To pierwszy krok na drodze do stworzenia samochodu poruszającego się całkowicie samodzielnie. Kierowca może jednak w każdej chwili przejąć kontrolę nad autem” - powiedział Thomas Baberg.

 

Aktywny tempomat z asystentem kierowaniaAktywny tempomat z asystentem kierowania

Łączność Car 2 Car

Kolejny punkt dotyczy nowoczesnych technologii komunikacyjnych, które mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Volvo przystąpiło do porozumienia Car 2 Car Communication Consortium, które ma na celu wprowadzenie technologicznego standardu łączności między samochodami różnych marek.

System ma zacząć działać od 2016 roku. Wykorzystuje on nadajniki w pojazdach i infrastrukturę drogową (znaki i sygnalizatory świetlne). Układ przykładowo może informować użytkowników dróg o optymalnej prędkości jazdy (zielona fala), pogodzie i warunkach jazdy, o zbliżających się pojazdach uprzywilejowanych, ostrzegać o ostrym hamowaniu pojazdu w bliskiej odległości, pojazdach zepsutych i wolnobieżnych, robotach drogowych, korkach, zbliżających się motocyklistach, a także o samochodach przejeżdżających na czerwonym świetle.

 

Zobacz jak działa łączność Car 2 CarZobacz jak działa łączność Car 2 Car

Autonomiczne parkowanie

Kolejny system ma być lekarstwem na uciążliwe problemy z parkowaniem. W teorii samochód ma zaparkować sam, a kierowca może z niego wysiąść już przy wjeździe na parking - brzmi pięknie, przeszkodą będzie jednak stworzenie odpowiedniej infrastruktury i aspekty prawne (auta będą same jeździć).

System informuje kierowcę czy w danym miejscu dostępna jest usługa autonomicznego parkowania. Jeśli tak, to kierowca może aktywować tę funkcję poprzez aplikację na smartfonie. Samochód wykorzystuje szereg czujników do znalezienia wolnego miejsca i zaparkowania. Odwrotna procedura pozwala kierowcy „odzyskać” samochód. Dzięki połączeniu funkcji autonomicznego prowadzenia, wykrywania przeszkód i automatycznego hamowania, pojazd bezpiecznie porusza się na parkingu, uwzględniając pieszych.

Autonomiczne parkowanie - wideoAutonomiczne parkowanie - wideo

 

 

Więcej o:
Komentarze (37)
Nowe Volvo XC90 zaawansowane technologicznie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: arturx2

    Oceniono 32 razy 18

    Jeśli tak jak zapowiadają będą tylko 4-cyl. silniki to nie wróżę powodzenia, choćby reszta była super. W Stanach musi być minimum 6 cylindrów, w Europie podstawowym atutem był 5-cyl. diesel D5, jeden z najlepszych silników wysokoprężnych (a na pewno z najlepszym dźwiękiem, nie syntezowany z głośników jak w BMW).

  • skjskj

    Oceniono 1 raz -1

    Kolejny zapowiadający się ciekawy... niestety tylko prototyp

    www.strefakulturalnejjazdy.pl/

  • Gość: pocalujta_wujta

    Oceniono 7 razy -1

    Wyglad mnie obchodzi mniej niz to czy Haldex poprawili. Regularne uszkodzenie po pewnym przebiegu nie nalezy do "regularnego zuzycia" i utrzymania. System jest pomyslowy i dobry ale jego niezawodnosc jest do bani. Az strach targac to po prawdziwym terenie czy z przyczepa. W dodatku ostapili to Land Roverowi.

  • Gość: Mastodont

    Oceniono 18 razy -2

    Chyba Chinczycy a nie Szwedzi, ci ostatni tam tylko pracuja.

  • Gość: Mastodont

    Oceniono 25 razy -3

    Chyba Chinczycy a nie Szwedzi, oni tam tylko pracuja.

  • Gość: imesh

    Oceniono 29 razy 25

    Normalnie Dron a nie Volvo!

  • Gość: ekspert

    Oceniono 12 razy -4

    Z zalozenia suv nie jest bezpieczny wiec nie ma znaczenia jakie systemy beda w nim zamontowane,
    nadal bedzie ociezaly i paliwozerny a przez wysoko umiejscowiony srodek ciezkosci, mniej stabilny na drodze. Ogolem bez sensu

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX